رادیو فرکوئنسی

 

نوروتومی رادیوفرکوئنسی نوعی عمل بسته دیسک کمر است که به منظور تسکین درد مفصل فاست یا ساکروایلیاک ناشی از بیماری‌های التهابی مفصل یا دیگر تغییرات فرسایشی یا انواع آسیب دیدگی انجام می‌شود.

در عمل جراحی بسته دیسک کمر، عصب‌های معین با امواج رادیوفرکوئنسی سوزانده می‌شود تا در انتقال سیگنال‌های درد به مغز اختلال ایجاد شود و درد تسکین یابد.

سوزاندن یا قطع عصب رادیوفرکوئنسی به دو روش اصلی انجام می‌شود:

•    قطع عصب شاخه میانی بر عصب‌های حامل درد از مفصل‌های فاست اثر می‌گذارد.

•    قطع عصب شاخه خارجی بر عصب‌های انتقال دهنده درد از مفصل‌های ساکروایلیاک اثر می‌گذارد.

نحوه تأثیرگذاری رادیوفرکوئنسی

در این عمل بسته دیسک کمر انرژی رادیوفرکوئنسی بر بدن بیمار اعمال می‌شود، امواج رادیوفرکوئنسی با هدایت جریان مشابه مداری الکتریکی عمل می‌کنند. هر گونه مقاومت در برابر این جریان انرژی دما را افزایش می‌دهد و حرارت بالایی در محل مقاومت بیشینه ایجاد می‌شود که می‌توان از آن برای قطع یا مسدود کردن بافت بهره گرفت.

عمل

بیمار پیش از عمل جراحی بسته دیسک کمر ، رادیوفرکوئنسی برای کاهش هر گونه ناراحتی طی عمل از طریق سرم آرام‌بخش ملایم و داروی بی‌حسی موضعی دریافت می‌کند. بیمار در طول عمل برای کمک به پیشبرد عمل هوشیار است. جراح و بیمار پیش از عمل در مورد نوع بی‌حسی با هم صحبت می‌کنند.

این عمل تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بنابراین بیمار هوشیار است، اما هیچ دردی حس نمی‌کند. پزشک سوزن کوچکی را در محدوده دردناک تحت درمان فرو می‌کند و با توجه به تصاویر اشعه ایکس سوزن را دقیقاً به ناحیه مورد نظر هدایت می‌کند. سپس میکروالکترود برای شروع فرایند تحریک از وسط سوزن عبور داده می‌شود.پزشک در طول عمل از بیمار سوال می‌کند که آیا سوزشی حس می‌کند یا خیر. پزشک به کمک فرایند تحریک متوجه می‌شود که آیا الکترود در بهترین ناحیه قرار گرفته است یا خیر.

پس از قرار گرفتن سوزن و الکترود در نقطه مورد نظر، جریان اندکی رادیوفرکوئنسی از طریق الکترود به بافت پیرامون فرستاده می‌شود و به این ترتیب بافت گرم می‌شود. بیمار نباید هنگام گرم شدن بافت احساس ناراحتی کند.

مزایا

ایمنی و کارآمدی رادیوفرکوئنسی در تسکین انواع درد به اثبات رسیده است. به علاوه بیمار به خوبی این عمل را تحمل می‌کند و پس از عمل با عوارض انگشت شماری مواجه می‌شود. احتمال اندکی وجود دارد که محل ورود سوزن عفونت کند و خونریزی داشته باشد.

 

برچسب ها کوتاه آموزشی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا