درمان خانگی میگرن

 

آب انگور بخورید

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان خانگی میگرن شدید بدون دارو نوشیدن آب انگور طبیعی است. طبق تحقیقات پزشکی انجام گرفته انواع انگور از جمله بهترین مسکن‌ها برای تسکین درد هستند. نوشیدن یک لیوان انگور طبیعی و بدون شکر تا حدود زیادی درد میگرن شما را کاهش می‌دهد. یک روش دیگر درست کردن اسموتی انگور با مقداری آب است. انگورها را در مخلوط کن بریزید و میکس کنید، کمی آب به آن اضافه کنید و میل کنید.

آجیل بخورید

اگر معمولا در ماه چند بار درگیر حملات میگرنی می‌شوید، در رژیم غذایی روزانه‌تان مقداری آجیل بگنجانید. انواع آجیل و مغزها از جمله بهترین مسکن‌های برای تسکین دردهایی مثل درد میگرن هستند. از جمله بهترین آجیل و مغزها برای تسکین درد میگرن بادام درختی، بادام زمینی و شاه‌بلوط حاوی مقادیر زیادی ترکیبات «سالیسین» هستند. سالیسین یکی از بهترین آرام‌کننده‌های درد و دارای مکانیزمی شبیه آسپرین است. اگر معمولا دچار سردردهای میگرنی می‌شوید روزی چند عدد بادام درختی بخورید. خوردن مغزها و آجیل یکی از بهترین روش‌ها برای درمان خانگی میگرن شدید بدون دارو است.

محل درد را کمی فشار دهید

به محض این‌که نخستین نشانه‌های میگرن را احساس کردید بخش‌های از جمجمه را که درد از آن‌جا شروع شده را ماساژ بدهید. روش کار به این صورت است که با نوک انگشتان در نقاطی که درد هجوم می‌آورد فشار وارد کنید. به این ترتیب مغزتان را وادار می‌کند که آرام باشد و کمی استراحت کند. فشار دادن را از نقطه‌ بدون درد شروع کنید. با فشار وارد کردن به جمجمه، تنشی که در مغزتان ایجاد شده به جای دیگری فرستاده خواهد شد.

زنجفیل بجوید

در حالت طبیعی «زنجفیل» جویده‌اید؟ می‌دانستید ریشه زنجفیل یکی از بهترین مسکن‌ها برای آرام کردن درد میگرن و درمان میگرن بدون دارو است؟ جویدن زنجفیل ترشح «لیپوئید» در داخل سلول‌ها افزایش پیدا می‌کند. لیپیدها می‌توانند عصب‌هایی را که با احساس درد واکنش نشان می‌دهند آرام کند. ریشه زنجبیل مانع تشخیص درد توسط بدن شده و اجازه نمی‌دهد بدن به درد جواب بدهد. علاوه بر این زنجفیل می‌تواند احساس تهوع را هم برطرف کند. زمانی که دچار حملات میگرن شدید کمی زنجفیل تازه یا دمنوش زنجفیل میل کنید.

گوشت بوقلمون بخورید

گوشت بوقلمون سرشار از تریپتوفان است. اما می‌دانستید تریپتوفان تاثیر زیادی در آرام شدن درد میگرن دارد. تریپتوفان یکی از اساسی‌ترین اسیدهای آمینه برای بدن است. تریپتوفان ترشح دوپامین که به هورمون «شادی» مشهور است را در بدن افزایش می‌دهد. از سوی دیگر دوپامین عامل اصلی ترشح «سروتونین» در بدن است. سروتونین مسئول آرام کردن بدن، کاهش اضطراب و نگرانی و منفی‌گرایی است. علاوه بر این تریپتوفان با کمک به تولید دوپامین باعث می‌‌شود سروتونین، عضلات اطراف مغز را شل و آرام کند و مویرگ‌های پوست سر آرام شوند به همین دلیل یکی از بهترین مسکن‌ها برای درمان خانگی میگرن شدید بدون دارو است.

 

ماساژ بگیرید

شاید ماساژ گرفتن به نظر شما یک حرکت لوکس و گران‌قیمت باشد اما به محض شروع دردهای میگرنی ماساژ یکی از بهترین راهکارها برای درمان این دردهاست. بهترین کار این است که تکنیک‌های ابتدایی و اصولی ماساژ را یاد بگیرید و به محض شروع دردهای میگرنی ماساژ را شروع کنید. با ماساژ و کشیدن گردن و پوست سر، جریان خون بیشتر و بهتر شده و سر دردتان آرام خواهد شد. برای تسکین بهتر برای تسکین سردرد، یک یا دو قطره از روغن آویشن یا رُزماری را روی شقیقه‌ها و پیشانی‌تان بمالید. آن را به‌آرامی مالش دهید تا جذب پوست شود، سپس چند دقیقه آرام بنشینید تا این درمان خانگی برای میگرن شدید اثر کند.

 

دمای محیط را عوض کنید

گرما یا سرما درمانی کنید. اگر هنوز کمپرس سرد و گرم را تا به حال جدی نگرفته‌اید توصیه ما به شما این است که برای میگرن آن‌ها را امتحان کنید. ممکن است گرما یا سرما برای شما مفید باشد، این را خودتان براساس آزمون و خطا باید تشخیص دهید. وقتی از گرما استفاده می‌کنید، عضلات‌تان شل شده و درد کاهش می‌یابد. اگر از سرما استفاده کنید، نواحی دردناک کرخت شده و در نتیجه درد کمتری حس خواهید کرد.

 

تاریکی دوای درمان میگرن بدون دارو است

نور و روشنایی حتی سردردهای معمولی را هم تشدید می‌کنند. اگر سردردهای شما معمولا از نوع میگرنی است حتما به محض بروز نخستین نشانه‌ها فضا را تاریک و تمام لامپ‌ها خاموش کنید. اگر منزل‌تان روشن و نورگیر است پرده‌ها را بکشید و به تاریک‌ترین اتاق خانه بروید. اگر نمی‌توانید فضای خانه را به اندازه کافی تاریک کنید از عینک آفتابی در منزل استفاده کنید. میگرن معمولا با تحریک‌های حسی بوجود می‌آید و نور، یکی از این محرک‌هاست.

 

کمی کافئین درمان‌گر است

اگر چه نوشیدن قهوه و کافئین در مجموع سردرد را تشدید می‌کند اما خوردن مقدار کمی قهوه یا سودا می‌تواند سردردهای میگرنی را آرام کند. کافئین در دوز پایین خاصیت تسکین‌دهندگی دارد و یک روش خوب برای درمان میگرن بدون دارو است. به محض شروع دردهای میگرن کمی قهوه بنوشید. کافئین می‌تواند تاثیر استامینوفن، آسپرین و یا سایر مسکن‌ها را بیشتر کند. با این‌همه مصرف زیاد کافئین درد را بیشتر می‌کند.

در مجموع اگر میگرن دارید از خوردن بررخی مواد غذایی خودداری کنید و برخی عادات و فعالیت‌ها را ترک کنید تا حملات میگرنی کمتری را تجربه کنید.

 

روغن اسطوخودوس (لوندر)

این روغن معطر تسکین‌دهنده و شیرین به خاطر خاصیت‌اش در کاهش اضطراب، افسردگی، استرس، و بی‌خوابی عصبی شهرت دارد؛ از این رو، می‌تواند به طور موثر سردردهای ناشی از اضطراب و استرس را کاهش دهد.

روغن معطر اسطوخودوس حاوی لینالیل استات و لینانول است که به آسانی جذب بدن می‌شوند و سردردهای عذاب‌آور را کاهش می‌دهند. استفاده از این روغن برای زنان باردار و هم‌چنین کودکان خردسال بدون خطر است زیرا دارای طبیعت ملایمی است.

 

روغن ریحان

استفاده‌ی موضعی از این روغن تنش‌ها را از ماهیچه‌ها دور می‌کند. روغن‌ ریحان با کاهش فشار بر ماهیچه‌های سر و آرام کردن آن‌ها سردردها را درمان می‌کند.

 

روغن لیمو

روغن لیمو به خاطر رایحه‌ی تند و شاداب‌کننده‌اش بارها و بارها ثابت کرده است می‌تواند در درمان سردردهای وحشتناک تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد. این روغن معطر رقیق که رنگ زرد مایل به سبز کدری دارد برای درمان سرماخوردگی، گلودرد، استرس، افسردگی، کمبود انرژی، و خستگی مفرط مفید است.

 

روغن تخم کتان

این نوع از روغن‌های معطر برای درمان سردردهای ناشی از التهاب مفید است. روغن تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ است که دارای طبیعتی ضد التهابی هستند و دردهای ضربانی را کاهش می‌دهند.

روغن ماهی

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳  است که به طور گسترده‌ای به خاطر خواص ضد التهابی‌اش شهرت دارد. مصرف مرتب این روغن پر خاصیت از شدت و دفعات میگرن‌ها می‌کاهد.

 

گندم سیاه

گندم سیاه غنی از آنتی‌اکسیدان است، و همین عامل آن را قادر ساخته است که علیه همه‌ی سردردها مبارزه کند. این آنتی‌اکسیدان‌ها قادر هستند از سلول‌ها و بدن‌مان در برابر آسیب‌های ناشی از فلاونوئیدی به نام روتین مبارزه کنند؛ روتین ماده‌ی شیمیایی گیاهی است که به عنوان یکی از علت‌های میگرن به شمار می‌رود. هم‌چنین گندم سیاه دارای طبیعتی ضد التهابی و ضد درد است.

عموما توصیه می‌شود حتی برای درمان سرسخت‌ترین میگرن‌ها نیز گندم سیاه را به طور مرتب مصرف نمایید.

 

ماهی سالمون

دانشمندان متوجه شده‌اند رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های سالم می‌توانند سردردهای مزمن را درمان کنند. ماهی سالمون یکی از منابع عمده‌ی اسیدهای چرب امگا-۳  است که می‌تواند التهاب را تسکین و سردرد را کاهش دهد.

این ماهی دارای خواص محافظت از رگ‌های عصبی و ضد التهابی است که به کاهش دفعات و شدت درد میگرن‌ها کمک می‌کنند. همین امروز سالمون را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید تا از شر این درد خلاص شوید.

 

جگر

جگر گوساله از دیگر مواد غذایی مفیدی است که می‌توانند به درمان سردرد کمک کنند. این ماده‌ی خوراکی سرشار از ویتامین B3 (نیاسین) است که کمبود این ویتامین به عنوان عامل بروز میگرن شناخته می‌شود. جدا از این مسئله، جگر گوساله منبع خوبی برای ویتامین B6، ویتامین B12‌، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K، و اسید فولیک است. بنابراین، افزودن جگر گوساله به رژیم غذایی‌تان می‌تواند به تسکین میگرن‌های مزمن کمک کند.

 

سیب

مصرف روزانه یک عدد سیب می‌تواند سردرد را از شما دور نگه دارد!

این میوه‌ی خوشمزه و سالم به دلیل وجود منیزیوم در آن، برای کاهش درد مرتبط با میگرن‌ها بسیار مفید است. این ماده‌ی معدنی رگ‌های خونی بدن را آرام می‌کند و از این طریق، گردش خون را در بدن بهبود می‌بخشد.

کاهو

گنجاندن کاهو در رژیم غذایی‌تان می‌تواند کمبود مواد مغذی را که ممکن است دلیل میگرن‌های دردناک‌تان باشند، جبران کند. همین امروز ساک خریدتان را پر از کاهو کنید!

استفاده از ویتامین‌ها

بسیاری از متخصصان پزشکی توصیه می‌کنند برای کنترل کردن میگرن مکمل‌های ویتامین مصرف کنید. در ادامه به انواع مفید این ویتامین‌ها برای درمان سردرد و میزان مصرف توصیه شده‌شان اشاره می‌کنیم.

ویتامین کمپلکس – مصرف مرتب مقادیر تجویز شده‌ای از ویتامین B کمپلکس دفعات بروز میگرن‌ها را کاهش می‌دهد. این مکمل تمام ویتامین B مورد نیاز بدن را تامین می‌کند؛ از جمله ویتامین B2، B3، یا B12.

ویتامین B2، که به آن ریبوفلاوین نیز می‌گویند، یکی از ویتامین‌های ضروری برای درمان میگرن است. بدن ما برای پیشگیری از حملات میگرن روزانه به حدود ۴۰۰ میلی‌گرم ریبوفلاوین نیاز دارد که به راحتی می‌توان آن را از طریق مصرف ویتامین B کمپلکس تامین نمود. از سویی دیگر، ویتامین B3 (نیاسین) نیز با آرام کردن رگ‌های خونی و افزایش گردش خون در مغز به تسکین سردردهای عروقی کمک می‌کند. ویتامین B12 نیز با افزایش تولید انرژی در سلول‌های عصبی و تامین خون مورد نیاز مغز به تسکین سردرد کمک می‌نماید.

ویتامین D – اگرچه ارتباط متقابل میان میگرن و ویتامین D هم‌چنان تحت مطالعه است، این حقیقت را همه می‌دانند که کمبود ویتامین D باعث تشدید سردرد می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند برای درمان سردرد ۲،۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین D مصرف کنید.

استفاده از منیزیوم:دانشمندان به این نکته پی‌ برده‌اند که آن‌هایی که قربانی سردردهای شدید می‌شوند، عموما سطوح پایینی از منیزیوم در بدن‌شان وجود دارد. منیزیوم با انسداد مواد شیمیایی تحریک کننده‌ی درد در مغز باعث کاهش دفعات حملات میگرن می‌شود. متخصصان عموما برای پیشگیری از میگرن‌ها و سردردها روزانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم منیزیوم تجویز می‌کنند.

مکمل‌های منیزیوم به طور گسترده و با بهای اندک در دو نوع خوراکی و وریدی در دسترس هستند. هم‌چنین زنان باردار و مادران شیرده نیز می‌توانند از این مکمل‌ها استفاده کنند.

سرکه سیب

مقداری سرکه سیب را در یک کاسه بریزید و یک پارچه را داخل آن خیس کنید. 20 دقیقه آن را در یخچال قرار دهید. پس از گذشت این مدت کمپرس سرکه را روی سر و گردن‌تان قرار دهید. این روش درمانی را چند بار انجام دهید.

– روش دیگر این است که می‌توانید، برای تسریع روند بهبودی، مقدار برابری از آب و سرکه را با هم ترکیب کنید و بجوشانید. حالا، بخاری را که از روی ترکیب بلند می‌شود استنشاق کنید.

ریحان

ریحان بوی بسیار قوی دارد که به طرز موثری سر درد ناشی از میگرن را بهبود می‌بخشد. راه‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از ریحان میگرن را درمان کنید. روغن ریحان به عنوان آرامش‌بخش عضلات ‌عمل می‌کند، بنابراین درد بدن را درمان می‌کند. چند قطره روغن ریحان را برروی گیجگاه و پیشانی‌تان قرار دهید و به آرامی ماساژ دهید.

ـ هم چنین هروقت دچار درد شدید چند برگ ریحان تازه بخورید. علاوه بر این چند برگ ریحان را به مدت ۱۰ دقیقه همراه آب بجوشانید و یک فنجان چای ریحان دم کنید. مایع را صاف کنید و آن را بنوشید. هم‌چنین کمپرس ریحان و فندوق افسونگر نیز بسیار موثر است. سه لیوان آب را جوشانده و دو قاشق چای‌خوری ریحان خشک را به آن اضافه کنید. بگذارید خنک شود. سپس دو قاشق چای‌خوری فندق را به چای اضافه کنید حالا پارچه‌ای را در محلول خیس کنید، آب اضافه آن را بگیرید و پارچه را روی پیشانی خود قرار دهید.

گل مینا

گل مینا بیش‌تر در درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا استفاده می‌شود، اما به طرز موثری میگرن را نیز درمان می‌کند. استفاده از گل مینا با پوست درخت بید سفید، شدت و دفعات حملات میگرنی را کاهش می‌دهد. چند برگ تازه‌ی آن را بجوید، اما مراقب باشید زیاده‌روی نکنید تا پرز‌های چشایی‌تان را تحت تاثیر قرار ندهد.

ـ همچنین می‌توانید تعدادی گیاه گل مینا را در یک قوری بریزید و مقداری آب داغ به آن اضافه کنید. چند دقیقه آن را بخیسانید. سپس مایع را صاف کنید و برای خوش‌طعم شدن به آن عسل بیفزایید.

نکته: مادران باردار باید از مصرف گل مینا خودداری کنند. این گیاه عوارض جانبی بسیاری مثل زخم‌های دهانی، نفخ و حتی استفراغ دارد. بعد از متوقف کردن مصرف این گیاه ممکن است با درد مفاصل و مشکل خواب مواجه شوید.

پوست درخت بید

پوست درخت بید حاوی سالیسین است که برای ساخت آسپرین استفاده می‌شود، بنابراین یک گیاه ایده‌آل برای تسکین میگرن به شمار می‌رود. مقداری پوست درخت بید را در ظرفی از آب بریزید و آن را بجوشانید. درجه حرارت را کم کنید و اجازه دهید محلول به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشد. اکنون ظرف را از روی اجاق گاز بردارید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. روزانه ۳ تا ۴ فنجان بنوشید.

نکته:

ـ افرادی که به آسپرین حساسیت دارند باید از مصرف پوست درخت بید که موجب خارش، جوش و ناراحتی معده می‌شود خودداری کنند.

ـ برای بچه‌های زیر ۱۶ سال توصیه نمی‌شود

کهن دار

کهن دار گیاهی عالی برای تسکین میگرن است. موجب افزایش جریان اکسیژن و خون به مغز می‌شود، بنابراین سردرد را کاهش می‌دهد. برگ این گیاه به صورت عصاره موجود است. به علاوه کپسول و قرص‌های آن نیز در دسترس هستند.

رزماری

روغن رزماری در ترکیب با سایر روغن‌های گیاهی معطر می‌تواند از حملات میگرن پیشگیری کند و گردش خون را به حالت نرمال در‌آورد. همچنین می‌توانید برگ‌های رزماری تازه را به فنجانی از چای اضافه کرده و بنوشید.

ـ هم‌چنین قطره‌ای روغن رزماری را روی یک تکه پارچه بریزید و استشمام کنید.

ـ به‌علاوه می‌توانید پیشانی خود را با روغن رزماری ماساژ دهید.

سنبل کوهی

سنبل کوهی باعث درمان بسیاری از بیماری‌ها مثل درد قفسه سینه، اضطراب، سوءهاضمه و بی‌خوابی می‌شود. اگرچه میگرن را درمان نمی‌کند اما بدن شما را آرام کرده و به عنوان آرامش‌ بخش عمل می‌کند. همانند بسیاری از گیاهان از سنبل کوهی به صورت چای نیز استفاده می‌شود.

دانه‌های گشنیز

مقداری آب را در یک کتری بجوشانید. اکنون یک مشت از دانه‌های گشنیز را در ظرفی بگذارید و آب داغ را بروی آن بریزید. بخار آن را استشمام کنید. همچنین می‌توانید آن را به صورت خام بجوید یا پودرش را در غذای‌تان بریزید.

زیرفون (نمدار)

چند برگ زیرفون را داخل ظرفی از آب جوش اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد. مایع را صاف کنید و هنگامی که با درد ناشی از میگرن مواجه می‌شوید این چای را بنوشید.

ترب کوهی

ترب کوهی برای درمان عفونت‌ها کلیوی، آرتریت، عفونت مثانه، فشار عضلانی و عفونت‌های تنفسی استفاده می‌شود. می‌تواند عروق خونی را تنگ کند که به نوبه خود درد ناشی از میگرن را کاهش می‌دهد.

رازک

تحقیقات نشان می‌دهد مواد شیمیایی خاصی که در رازک وجود دارد برای بدن مفید است. رازک از سردرد‌های مکرر جلوگیری می‌کند.

نکته: زنان باردار از استعمال این گیاه خودداری کنند.

بهتر است قبل از استفاده از هر یک از این گیاهان دارویی، با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا