کرایوتراپی چیست؟

 

سرما درمانی، که کرایو سرجری یا کرایو ابلیشن، کرایوتراپی از طریق پوست یا درمان کرایوابلیشن هدفمند نیز نامیده می‌شود، یک درمان حداقل تهاجمی است که از سرمای شدید به منظور منجمد کردن و تخریب بافت معیوب از جمله سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. گرچه کرایوتراپی و کرایوابلیشن را می‌توان بطور تبادل پذیر مورد استفاده قرار داد، اصطلاح "کرایو جراحی" برای کرایوتراپی با استفاده از یک رویکرد باز و جراحی بهترین واژه است. در طی کرایوتراپی، نیتروژن مایع یا گاز آرگون با فشار بالا به یک اپلیکاتور سوزن مانند (Cryoprobe) وارد می‌شوند و باعث ایجاد سرمای شدید می‌شود که در تماس با بافت‌های معیوب قرار می‌گیرد. پزشکان از تکنیک‌های راهنمایی تصویری مانند سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT) و یا رزونانس مغناطیسی (MR)، برای کمک به هدایت کرایوپروب به منظور درمان نواحی واقع شده در بدن استفاده می‌کنند.

 

فواید کرایوتراپی چیست ؟

کرایوتراپی یک روش درمانی است که در آن از سرما برای کاهش درد و التهاب استفاده می شود . سرما می تواند موجب کاهش التهاب و بهبود خونرسانی بافت شود . یکی از ساده ترین روش های کرایوتراپی قرار دادن کیسه یخ بعد از آسیب اندام ها می باشد. از جمله فواید می توان به کاهش درد و التهاب ، بهبود آسیب های ورزشی ، بهبود درد های مزمن ، کاهش اسپاسم و درد های عضلانی بعد از ورزش اشاره کرد. در مواردی همانند عفونت های پوستی ،وجود زخم بر روی پوست ، اختلالات عروقی ، نوروپاتی و حساسیت شدید به سرما بهتر است از ان استفاده نشود . روش های مختلفی برای ان وجود دارد. استفاده از دستگاه های مخصوص کرایوتراپی که تا دمای بسیار پایین را فراهم می کنند یکی از این روش ها می باشد.ساده ترین این روش ها استفاده از کیسه یخ می باشد .

کرایوتراپی یا همان استفاده از سرما در درمان بیماری ها می تواند در کاهش درد و التهاب و بهبود خونرسانی بسیار موثر باشد. می تواند در کاهش درد عضلات و همچنین درد های مفصلی همانند التهابات مفصلی بسیار موثر باشد. همچنین این روش درمانی می تواند موجب تسریع ترمیم بافتی در ورزشکاران شود . تحقیقات انجام شده نشان داده است که کرایوتراپی می تواند موجب کاهش درد های عضلانی پس از ورزش شود . همچنین کرایوتراپی در کاهش درد بیماران مبتلا به روماتوئید آرتریت موثر بوده است. 

 

انجام کرایوتراپی

تعداد جلسات کرایوتراپی برای هر بیمار متفاوت می باشد .معمولا در مشکلاتی همانند بیماری التهابی روماتیسمی ، آسیب های ورزشی ، التهابات و بیماری های پوستی ، بیماری های مفاصل و ستون فقرات ، شرایط درد های مزمن و همچنین جهت ریکاوری ورزشکاران از آن استفاده می شود . ممکن است برای برخی بیماران به صورت منظم هر جلسه بعد از سایر درمان های فیزیوتراپی از کرایوتراپی برای کاهش درد و التهاب بیمار استفاده شود . در ورزشکاران معمولا بعد از انجام تمرینات و بعد ازمسابقات سنگین برای ریکاروری از آن استفاده می شود . انجام کرایوتراپی موجب افزایش عملکرد ، تسریع و بهبود بازسازی بافتی ، کاهش درد و کاهش التهاب بافت در بیمار می شود . ممکن است با یک جلسه کرایوتراپی نیز شما اثرات بسیار مفیدی را حس کنید اما در صورتی که این درمان به صورت منظم استفاده شود موثرتر خواهد بود .

 

 

برچسب ها کوتاه آموزشی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا