اهمیت بالش طبی در دردهای گردنی

 

استرس یکی از عناصر همیشه حاضر در زندگی مدرن است. داشتن یک خواب خوب شبانه از همیشه مهم تر شده است. اگر ۸ ساعت خواب در هر شب به شما توصیه شده است پس تقریباً ۳۳ درصد از طول عمرتان را در حال چرت زدن هستید. وقتی نتوانید به اندازۀ کافی بخوابید این موضوع بر عملکرد بدن و ذهنتان تأثیر می گذارد. استفاده از فرصت برای داشتن استراحت کافی یکی از بهترین مواهبی است که می توانید به خودتان اعطا کنید.

نمی توان داشتن یک بالش خوب را نادیده گرفت. دقیقا همانطور که نمی خواهید در تمام طول روز کاری خود یک کفش نامناسب بپوشید، برای زمان خواب هم نمی خواهیدروی یک بالش ناصاف و ناراحت بخوابید.

 

بالش های بسیار خوب بر اساس وضعیت بدنی موقع خواب برای افراد مختلف متفاوت هستند. در نهایت بالشهایی که از انحنای طبیعی ستون فقرات محافظت می کنند بهترین بالش ها هستند. به نظر می رسد که این مورد شامل چیزهای زیادی می شود، اما وقتی مسئلۀ سلامتی نخاعی مطرح باشد، هیچ یک از بالش های قدیمی محافظت از ستون فقرات را تأمین نمی کنند.

بالش‌های طبی دارای انواع بسیار مختلفی هستند که موجب کاهش درد و کشیدگی گردن شده و شما را در موقعیت بهتری در هنگام خواب قرار می‌دهند. هدف اصلی از طراحی بالش‌های طبی راحتی بیمار همراه با حفظ حالت طبیعی سر و گردن و پشتیبانی از قوس گردن است. بسیاری از پزشکان برای بیماران مبتلا به آسیب شلاقی گردن اسپوندیلوز گردنی یا دیسک گردن ، بالش طبی تجویز می‌کنند. بالش‌های طبی گردنی همچنین برای پیشگیری از درد گردن نیز کاربرد دارند. داشتن بالش خوب که موجب درد گردن شما نمیشود، یک عامل ضروری برای داشتن خواب خوب در شب است. دلیل این موضوع نیز واضح است. گردن از یک سری عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها، غضروف و 7 مهره‌ی استخوانی تشکیل شده است که در واقع بخش گردنی از ستون فقرات هستند. این مهره‌ها روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و در بین آن‌ها دیسک‌ها نرمی که درون ان از ماده‌ی ژله‌ای پر شده است، قرار گرفته. این مهره‌ها وظیفه‌ی حفاظت از یکی از حیاتی‌ترین اجزای بدن انسان یعنی سیستم اعصاب مرکزی و وظیفه‌ی پشتیبانی از حرکات سر و گردن را بر عهده دارند. شاخه‌های عصبی که از مغز می‌آیند از داخل ستون فقرات گردنی عبور می‌کنند تا به قسمت‌های مختلف بدن برسند. هرقسمتی از ستون فقرات (از بالای گردن تا پایین کمر) ممکن است دچار آسیب شده و بر اثر این آسیب به شاخه‌های عصبی گذرنده از ستون فقرات فشار وارد شده و علائم مختلفی مانند درد و بیحسی ایجاد شود. اما در این بین، ستون فقرات گردنی بسیار مستعد آسیب است و خصوصا آسیب‌پذیری ان در هنگام خواب بیشتر است.

قرار داشتن گردن در راستای صحیحی نسبت به دست‌ها و کمر، بهترین راه پیشگیری از آسیب‌دیدگی، خشکی و درد گردن در صبح و همچنین بهترین راه برای صاف نگه داشتن گردن در هنگام خواب و پشتیبانی از گردن در خواب است.

 

بهترین ویژگی‌های بالش‌های طبی گردنی

پزشکان می‌گویند که یک بالش طبی خوب باید:

  • پرزدار و نرم باشد
  • فضای بین سر و گردن و کمر را پر کند
  • دوام و ماندگاری بالا داشته باشد
  • در هنگام خوابیدن حس خوبی داشته باشد.
  • در حالت‌های خاص خوابیدن بیمار، از سر و گردن او به خوبی پشتیبانی کند.
  • سر را در حالتی خنثی نگه دارد.

پزشکان توصیه می‌کنند که بهتر است از پشتی‌های پهن‌تر استفاده کنید و در صورتی که به پهلو میخوابید، یک پشتی دیگر بین پاهایتان بگذارید.

 

آیا اندازه و فرم بالش طبی اهمیت دارد؟

بالش‌های طبی دارای اندازه‌ها و فرم‌های بسیار متنوعی هستند. برخی از آن‌ها مانند پشتی‌های معمولی، چهارگوش هستند و برخی دیگر به شکل پاپیون، استوانه، نان فانتزی یا حلقه‌های کوچک. همگی این بالش‌ها برای بهبودی بیمار پس از آسیب گردن و کاهش درد گردن طراحی شده‌اند و از سر و گردن بیمار پشتیبانی می‌کنند. همچنین این بالش‌ها، حس مشابهی دارند. آن‌ها از جنس فوم مموری، فیبر پلی‌استر، هوا یا فوم پلی استایرن ساخته شده‌اند. اندازه و فرم بالش تنها از این لحاظ اهمیت دارد که با حالت خوابیدن فرد و همچنین ترجیح شخصی او در نوع بالش، مطابقت داشته باشد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا