درد نوروپاتیک چیست؟

درد نوروپاتیک نوعی درد مزمن است که معمولاً پی‌آمد ابتلا به بیماری، عفونت یا آسیب‌دیدگی است یا همراه با این مشکلات حس می‌شود. البته درد نوروپاتیک نتیجه‌ی مستقیم هیچ یک از این عامل‌ها نیست. درد عصبی معمولاً از عوارض بیماری یا آسیب‌دیدگی است. بیماران دچار درد نوروپاتیک از درد سوزشی، تیر کشنده و برق‌آسا رنج می‌برند. درد نوروپاتی برخی بیماران مداوم است و درد عده‌ای هر از گاه رخ می‌ دهد. بی‌حسی نیز در این عارضه شایع است. درد نوروپاتیک به مرور زمان بیشتر یا کمتر می‌ شود.

علل درد نوروپاتی

شایع‌ ترین علل درد نوروپاتی را می‌توان به چهار گروه اصلی به شرح زیر تقسیم‌ بندی کرد:

تصادف و سانحه:آسیب دیدن بافت، عضله یا مفصل منجر به بروز درد نوروپاتیک می‌شود. به همین نحو آسیب دیدن و ناراحتی‌های کمر، پا و مفصل ران نیز آسیبی درازمدت را به عصب‌ها وارد می‌کند. ممکن است آسیب اولیه التیام یابد، اما آسیب سیستم عصبی برطرف نمی‌شود. در نتیجه بیمار تا سال‌ها بعد از سانحه از دردی مداوم رنج می‌برد. تصادف یا آسیب‌دیدگی درگیر کننده‌ی ستون فقرات نیز به درد نوروپاتیک دامن می‌زند.فتق دیسک و تحت فشار قرار گرفتن نخاع نیز به فیبرهای عصبی دور ستون فقرات آسیب می‌زند.

عفونت:عفونت یکی از علل شایع درد نوروپاتیک است. بیماران مبتلا به HIV یا ایدز از دردی رنج می‌برند که علت قابل توضیحی ندارد. عفونت سیفلیس نیز با درد سوزشی و تیر کشنده‌ی غیرقابل توضیح همراه است. زونا نیز موجب بروز درد نوروپاتیک مزمن می‌شود، ویروس آبله مرغان عامل  بیماری زونا است.

جراحی:سندرم اندام خیالی نوع نادری از درد عصبی است که بعد از قطع دست یا پا شروع می‌شود. مغز بیمار، علی‌رغم قطع شدن عضو همچنان فکر می‌کند که سیگنال‌های درد را از عضو قطع شده دریافت می‌کند. آنچه عملاً اتفاق می‌افتد این است که عصب‌های نزدیک عضو قطع شده سیگنال‌های اشتباهی را به مغز می‌فرستند. درد اندام خیالی به جز دست یا پا، در انگشتان دست و پا، گوش و دیگر عضوهای جراحی شده‌ی بدن نیز احساس می‌شود.

بیماری: درد نوروپاتیک یکی از علائم یا عوارض بیماری‌ها و عارضه‌های مختلفی مانند ام اس، میلوم مولتیپل وسرطان است. البته تمام بیماران مبتلا به این عارضه‌ها دچار درد نوروپاتیک نمی‌شوند، اما برخی از درد عصبی نیز رنج می‌برند. دیابت عامل 30 درصد از موارد درد نوروپاتی است. دیابت مزمن بر شیوه‌ی عملکرد عصب‌ها اثر می‌گذارد. بیماران دیابتی دچار بی‌حسی و کاهش حسی می‌شوند که درد، سوزش و گزگز دست و پا و انگشتان را به دنبال دارد. درمان سرطان نیز یکی از علل درد نوروپاتیک است. شیمی درمانی و پرتودرمانی بر سیستم عصبی اثر می‌گذارد و موجب تولید سیگنال‌های درد غیرمعمولی می‌شود.

علل دیگر درد نوروپاتی عبارت است از:

* سندروم تونل کارپال

* مشکلات تیروئید

* مشکلات عصب صورت

* آرتریت ستون فقرات

* مشکلات،کمر پا،لگن

* شیمی درمانی

* اعتیاد به نوشیدن الکل

* کمبود ویتامین به ویژه ویتامین B12و فولات

* بیماریهای اتوایمون از قبیل لوپوس یا سندروم گلین باره

* بیماری های توارثی از قبیل نفروپاتی آمیلوئید یا بیماری شارکو‌ماری توث (بیماری ارثی نورولوژیکی)

   •  مصرف طولانی مدت داروی یدوکینول

علائم درد نوروپاتی

علائم تمام بیماران دچار درد عصبی یکسان نیست، در هر حال شایع‌ترین علائم درد نوروپایت عبارت است از:

* درد خنجری، برق‌آسا و سوزشی

* گزگز و بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن

* درد خود به خودی یا دردی که بدون محرک شروع شده باشد.

* درد ناشی از تحریک یا دردی که در اثر وقایعی، مانند سایش، سرما یا شانه کردن حس می‌شود، که معمولاً دردناک نیستند.

* احساس کردن یک حس مزمن ناخوشایند یا غیرعادی

* اختلالات خواب یا مشکل داشتن هنگام استراحت کردن

* مشکلات روانی به دلیل تحمل درد مزمن، بی‌خوابی و دشواری در توصیف احساس ناخوشایند

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا