بیماری اسگود شلاتر چیست

بیماری اسگود ـ شلاتر یك حالت موقت در ناحیه زانو كه با تورم ، احساس درد و لمس و درد مشخص می شود. در این بیماری دكمه استخوان تیبیا (یك برآمدگی برروی استخوان تیبیا درست در زیر كلاهك زانو) درگیر می شود.

عضله بزرگ جلوی ران كه یك سر آن در بالا متصل به استخوان ران است در پایین زانو به این برآمدگی استخوان تیبیا متصل شده و از این طریق دو استخوان ران و تیبیا را به یكدیگر مرتبط می سازد. این بیماری اغلب هر دو زانو را مبتلا ساخته و در نوجوانان از هر دو جنس بروز می كند. این اختلال پس از 16 سالگی ناشایع است .

بیماری اسگود – شلاتر التهاب استخوان ، غضروف و تاندون بالای استخوان درشت نی می باشد درست در محلی كه تاندون عضله چهارسر ران از روی كشكك زانو عبور می كند و به قسمت فوقانی استخوان درشت نی ساق متصل می گردد. غالباً فقط یك زانو تحت تاثیر قرار می گیرد . معمولاً در آغاز بلوغ ، زمان جهش رشد، ظاهر می شود. جهش رشد معمولا بین سنین 13 و 8 سال برای دختران و 15 سال برای پسران آغاز می گردد. بیماری اسگود – شلاتر در پسران شایعتر است ولی در دخترانی كه در ورزش شركت دارند نیز دیده می شود.

چنانچه نوجوانان در ورزشهایی مانند دویدن، چرخیدن و پریدن مانند بسكتبال، فوتبال، والیبال، تنیس و ژیمناستیك شركت دارند، در معرض خطر بیشتر بیماری اسگود – شلاتر می باشند. برخی از پزشكان با مكانیزمهایی كه باعث آسیب می شوند مخالفند و بیشتر بر روی نقش استفاده بیش از حد از مفصل و فشار جسمی اتفاق نظر دارند.

جهش رشد كودكان را مستعد این بیماری می كند چراكه رشد سریع استخوان، عضلات و تاندونها همیشه در یك زمان نیست. با ورزش، تفاوت جثه و قدرت بین گروههای عضلانی، فشار غیر عادی بر صفحه رشد بالای درشت نی ایجاد می كنند.

 

علایم شایع

یك برآمدگی مختصر متورم ، گرم و دردناك در زیر زانو درد با فعالیت ، به خصوص هنگام باز كردن زانو در برابر یك مقاومت مثلاً بالا رفتن از پله ، پریدن یا بلندكردن وزنه

 

علل

احتمالاً ناشی از كشش یا آسیب دكمه تیبیا (كه در طی نوجوانی هنوز در حال رشد است ) می باشد كه باعث التهاب می شود. كشش یا آسیب مكرر با رشد این ناحیه تداخل كرده و باعث التهاب می گردد.

 

عوامل افزایش دهنده خطر

انجام پرحرارت فعالیت های عادی نظیر دویدن ، جهیدن یا به حالت هروله دویدن اضافه وزن پسران در سنین 18-11 سال رشد اسكلتی

 

پیشگیری

كاهش وزن در كودكی كه دچار اضافه وزن است . تشویق كودك به فعالیت در حد متوسط و خودداری از ورزش های شدید

 

عواقب مورد انتظار

معمولاً تا دو سال پس از كامل شدن رشد اسكلتی برطرف می شود.

 

عوارض

  • عفونت استخوان
  • عود این عارضه در بزرگسالی
  • باقی ماندن ورم در زیر کلاهک زانو

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا