درمان و تاثیر تزریق اوزون و پی آر پی درد آرتروز لگن و ران

آرتروز یکی از شایع‌ترین علل بروز درد در ناحیه لگن است. آرتروز یک اختلال پیشرونده است و این مسئله به این معنا است که در ابتدا به تدریج شروع می‌شود و با گذر زمان بدتر می‌‌شود. مفهوم کلمه آرتروز به لحاظ واژگانی به معنای التهاب مفصل است. آرتروز انواع مختلفی دارد که می‌‌تواند بر مفصل ران و لگن نیز تاثیر بگذارد.

در بیماری آرتروز لگن، غضروف مفصل لگن به تدریج و با گذشت زمان فرسوده می شود. در واقع آرتروز زمانی بوجود می آید که التهاب و آسیب دیدگی یک مفصل باعث از بین رفتن بافت غضروف می شود. از بین رفتن بافت غضروف به نوبه خود باعث درد، التهاب و بدشکلی می شود. ازجمله مهم ترین روش های درمانی که برای درمانی درد های مفصلی مانند آرتروز لگن وران وجود دارد تزریق می باشد. مهم ترین روش های تزریقی که امروزه برای درمان دردهای مفصلی بکار گرفته می شوند روش های تزریق اوزون و پی آر پی می باشد که تأثیر زیادی در کاهش و درمان این دردها داشته اند.

پروفسور سیروس مؤمن‌زاده آماده ی ارائه خدمات در زمینه ی درمان انواع دردهای مفصلی و آرتروز از جمله آرتروز لگن و ران, با استفاده از روش های تزریق و لیزر و با کمک بهترین امکانات به شما می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88449335 ، 021-88460605 ، 09198172104 و 09338866615

انواع آرتروز

 به طور کلی ۵ نوع آرتروز وجود دارد که می‌‌تواند مفصل لگن و ران را درگیر کند. این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • استئوآرتریت
  • آرتریت روماتوئید
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک
  • آرتریت پسوریاتیک

 

استئوآرتریت

 استئوآرتریت به معنای آرتروز استخوان است و شایع ترین نوع آرتروز محسوب می‌شود که معمولا تحت عنوان تحلیل رفتن مفصل توصیف می‌گردد به همین دلیل این عارضه در میان افراد مسن بیشتر از افراد جوان دیده می‌‌شود. انتهای استخوان مفصل ران (سر استخوان فمور) به شکل توپ مانند است که درون مفصل ران قرار می‌‌گیرد. قسمت داخلی این مفصل سوکت و توپ مانند توسط یک لایه نرم که غضروف نام دارد پوشانده شده است و به حرکت راحت مفصل کمک می‌‌کند. در صورتی که این لایه غضروفی از بین برود سطح زبر و ناصاف و استخوان سوکت و توپ با یکدیگر تماس پیدا می‌‌کنند و این امر باعث بروز درد خواهد شد. با گذر زمان بیماری استئوآرتریت می‌‌تواند باعث تحلیل رفتن و آسیب دیدگی دائمی مفصل شود. استئوآرتریت استخوان لگن و سایر اعضای بدن با موارد زیر ارتباط دارد:

  • مشکلات ساختاری در خصوص مفصل ران و لگن از قبیل دیسپلازی لگن و گیر افتادگی استخوان لگن و ران
  • بالا رفتن سن
  • چاقی و اضافه وزن
  • آسیب دیدگی یا ضرب دیدگی لگن در گذشته

 آرتریت روماتوئید

 آرتریت روماتوئید یک اختلال سیستمیک است که علاوه بر مفصل لگن همه نقاط بدن را درگیر می‌کند که این اختلال التهابی به واکنش سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد. مفصل لگن همانند سایر مفاصل بدن توسط یک کپسول ویژه محافظت می‌‌شود که به طور کامل اطراف مفصل را پوشش می‌دهد. در این کپسول یک لایه مخصوص قرار دارد که توسط مایع لغزنده (مایع مفصل) پر شده است و به تسهیل حرکت مفصل کمک می‌‌کند. آرتریت روماتوئید باعث ایجاد التهاب لایه سینوویال می‌‌شود و این امر منجر به بروز درد و تورم خواهد شد اما در نهایت این عارضه می‌‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت استخوان و خود مفصل شود. احتمال بروز این بیماری در همه افراد و در همه سنین وجود دارد و حتی کودکان را نیز درگیر می‌‌کنند به این ترتیب از این بیماری تحت عنوان آرتریت روماتوئید جوانان یاد می‌شود. آرتریت روماتوئید در زنان نسبت به مردان شیوع بالاتری دارد. این بیماری بر خلاف استئوآرتریت که فقط در یک قسمت از لگن و ران رخ می‌دهد، هر دو ران را به صورت همزمان درگیر می‌‌کند و احتمال بروز آن در سایر مفاصل بدن وجود دارد. آرتریت روماتوئید با خستگی و ضعف بدن همراه است. مصرف برخی از داروهای خاص می‌‌تواند به بهبود این بیماری کمک کند.

 اسپوندیلیت آنکیلوزان

 اسپوندیلیت آنکیلوزان التهاب شدید ستون فقرات و مفصل ساکروایلیاک (مفصلی که ستون فقرات را به لگن متصل می‌کند) گفته می‌شود که گاهی اوقات می‌تواند باعث التهاب مفصل لگن شود. این عارضه می‌‌تواند در همه افراد و در همه سنین از قبیل کودکان رخ دهد و معمولاً افراد بین سنین ۱۷ تا ۳۵ سال را درگیر می‌‌کند و شیوع آن در مردان نسبت به زنان بیشتر است. احساس سوزش و درد در افرادی که به این عارضه مبتلا هستند کاملا طبیعی است این حالت زمانی که بیماری بدتر می‌شود و قبل از آن در دوره خاموشی بوده است بیشتر رخ می‌دهد.

 لوپوس اریتماتوز سیستمیک

 بیماری لوپوس یا لوپوس اریتماتوز سیستمیک اختلالی است که به سیستم خود ایمنی بدن ارتباط دارد و می‌تواند هر قسمتی از بدن از قبیل مفصل لگن را درگیر کند. در صورتی که این بیماری مفصل لگن را درگیر کند باعث بروز التهاب و آسیب دیدگی آن خواهد شد. احتمال بروز لوپوس در همه افراد و در سنین مختلف وجود دارد اما بیشتر در زنان ۱۵ تا ۳۵ ساله رخ می‌دهد.

 آرتریت پسوریاتیک

 همانگونه که از اسم این بیماری مشخص است این نوع آرتروز به بیماری پسوریازیس پوستی ارتباط دارد. آرتریت پسوریاتیک باعث بروز درد مفصل، تورم و بروز خشکی آن می‌‌شود و می‌‌تواند همه مفاصل بدن از قبیل مفصل لگن و ران را درگیر کند. اکثر افراد مبتلا به این بیماری در ابتدا دچار بیماری پوستی می‌‌شوند که خود را به صورت قرمز و فلس مانند شدن پوست نشان می‌دهد. اما احتمال بروز این بیماری قبل از ظهور تظاهرات بیماری پوستی وجود دارد.

 چه عواملی باعث بروز ارتروز لگن و ران می‌شود؟

  • برداشتن اجسام سنگین
  • بالا رفتن از پله به صورت مکرر
  • ضرب دیدگی و تصادفات خودرویی یا موتور سیکلت
  • مسائل ژنتیکی

 علائم و نشانه‌های ارتروز لگن و ران شامل چه مواردی است؟

 علائم و نشانه‌های ارتروز لگن و ران صرف نظر از نوع آرتروز شامل موارد زیر است:

  • احساس درد در مفصل لگن و ران که می‌‌تواند خود را به صورت درد در قسمت خارجی ران، باسن و کشاله ران نشان دهد.
  • دردی که معمولاً صبح هنگام بیدار شدن از خواب بدتر می‌شود و با انجام دادن فعالیت‌های روزمره بهبود می‌یابد.
  • مشکل در راه رفتن که بیمار دچار لنگی می‌شود.
  • احساس درد که با انجام دادن فعالیت جسمانی سنگین یا فعالیت به مدت طولانی بدتر می‌شود.
  • احساس خشکی مفصل لگن و ران که با محدود شدن دامنه حرکات این ناحیه همراه است.

 افرادی که به بیماری لوپوس یا آرتریت روماتوئید مبتلا هستند معمولا دچار ضعف و خستگی می‌شوند. معمولاً بیماری آرتروز با احساس درد شدید همراه است اما برخی از بیماران تقریباً سطح درد ثابتی دارند و درد آنها با شعله ور شدن همراه نیست. هر یک از انواع آرتروز می‌تواند چندین مفصل را درگیر کنند بنابراین افراد مبتلا به استئوآرتریت دست، دچار استئوآرتریت مفصل لگن نیز خواهند شد. لوپوس و آرتریت روماتوئید معمولا به صورت همزمان هر دو طرف لگن را درگیر می‌کنند این در حالی است که معمولا بیماری آرتریت پسوریاتیک و استئوآرتریت فقط یک طرف از لگن را درگیر می‌کنند.

 ارتروز لگن و ران چگونه تشخیص داده می‌شود؟

 اگر شما مشکوک به ارتروز لگن و ران هستید باید بدانید که تشخیص دقیق مهمترین مرحله در این بیماری محسوب می‌شود. این بیماری به صورت زیر تشخیص داده می‌شود:

  • بررسی سابقه پزشکی شما که شامل محل احساس درد و احساس لنگی در هنگام راه رفتن است.
  • انجام معاینه جسمانی که با هدف ارزیابی توانایی شما برای تکان دادن ران انجام می‌شود.
  • تست رادیولوژی که با هدف مشاهده هرگونه ناهنجاری در مفصل ران و لگن انجام می‌شود.
  • انجام آزمایش خون برای تعیین آنتی‌بادی‌های بدن که با یک نوع خاص از آرتروز ارتباط دارند.

چه روش هایی برای درمان ارتروز لگن و ران و ران وجود دارد؟

کنترل و درمان درد لگن یکی از اولین مراحل در درمان آرتروز لگن می باشد.برای افرادی که دردهای خفیف دارند،مصرف ایبوپروفن،استامینوفن و ناپروکسین می توانددر کاهش درد آن ها کمک کند.افرادی که دردهای شدیدتری در ناحیه لگن دارند احتیاج به تجویزهای پزشکی دیگری برای کاهش درد آرتروز لگن دارند.اگر خوردن دارو برایشان نتیجه بخش نبوده است.

فیزیوتراپی

مطالعات نشان می دهد که انجام تمرینات فیزیو تراپی می تواند برای کاهش درد و بهبود عملکرد درانجام فعالیت ها به بیمار مبتلا به آرتروز لگن کمک کند. فیزیوتراپی همچنین می تواند وسائل کمکی برای بیمار مهیا کند تا بتواند فعالیت های خود را آسان تر انجام دهد. تمرینات ایروبیک ،استقامت ماهیچه ها و ورزش های آبی هم در درمان آرتروز لگن موثر است .یک برنامه منظم تمرینی میتواند باعث استقامت ماهیچه ها شود ،دامنه حرکتی بیمار رابهبودبخشدوباعث افزایش تحرک وکاهش درد بیمار شود.انجام تمرینات یک راه موثر در سالم وفعال بودن بیمار است مخصوصا زمانیکه بیمار به آرتروز لگن مبتلا می باشد.استراحت یکی از فاکتورهای موثر است زمانیکه شما نشانه های آرتروز را درمفاصل خود مشاهده کردید.

تزریق

انواع روش های تزریق که برای درمان آرتروز لگن مناسب می باشند عبارتند از:

تزریق اوزون

اوزون ترکیب اکسیژن با یک اتم اضافی است این اتم اضافه قدرت اکسیژن را افزایش می دهد در واقع یک اکسیژن قدرتمند در اختیار سیستم درمانی قرار می گیرد که با این اتم اضافه کارایی زیادی رابوجود می آورد.اوزون فرم مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن در آن به هم متصل هستند. اتم اضافی در این ساختار آن را به قوی ترین اکسید کننده و ضد عفونی کننده تبدیل کرده است. اوزون با متصل شدن به پروتئین های ضروری برای تنفس یاخته به عنوان یک میکروب کش عمل می نماید. اوزون تراپی روشی است که در آن تزریق اوزون انجام می شود و با افزایش جریان خون درمفصل ومهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت های آسیب دیده باعث درمان می شود. این روش با ترکیبی ازگاز اوزون ومواد برای بازسازی بافت ها درمفاصل ونواحی که باکاهش اکسیژن مواجه است تزریق می شود تا باعث تسریع در روند بهبودی شود. دلیل اینکه تعدادی ازبافت های آسیب دیده سریعترازبافت ها دیگر بهبود میابند وجود جریان خون بیشتردراین نواحی است بنابراین مهیا کردن موارد بهبودی وموادمغذی درمفصل می تواند باعث افزایش جریان خون و بهبودی بافت های آسیب دیده شود .اگر چه این مواد مغذی ممکن است از خون جدا شوند و درخون انباشته نشوند و باعث جریان ضعیف خون و کاهش اکسیژن ،مواد مغذی و موارد بهبودی در نواحی آسیب دیده شود. سپس این روند باعث کاهش روند بهبودی و ساخت مواد اسید لاکتیک در بافت ها میشود در نهایت افزایش استیدلاکتیک در بافت های آسیب دیده باعث ایجاد درد میشود زمانیکه همه این موارد وجود داشته باشند سیستم ایمنی بدن نمی تواند به بازسازی و ترمیم بافت ها کمک کند. این روند می تواند با استفاده از تزریق ازن به صورت دائمی بهبود یابد .این روش برای درمان دردهای مختلف بدن از جمله درمان مشکلات و آرتروز لگن و ران موثر می باشد.

 تزریق پی آر پی

پلاسمای غنی‌شده با پلاکت (PRP) روشی است که با بهبود مکانیزم طبیعی ترمیم بدن در ارتباط با عملکرد اسکلتی عضلانی باعث کاهش ناراحتی و تسکین درد بیمار در نواحی مختلف بدن می‌شود. پلاسمای غنی‌شده با پلاکت که معمولاً به اختصار به آن پی آر پی گفته می‌شود، در حقیقت خونی است که با قرار دادن در دستگاه سانتریفیوژ و چرخش با دور سریع، پلاسمای آن از سایر بخش‌های خون جدا می‌شود. پلاکت‌ها در حقیقت مسئولیت انعقاد خون را بر عهده دارند، اما می‌توانند به صورت بالقوه تاثیر زیاد بر فرآیند بهبود عضلات، تاندون‌ها، و رباط‌های بدن داشته باشند. تزریق پی‌آر‌پی می‌تواند نتایج درمانی بلندمدت برای فرد به همراه داشته و یک روش دائمی برای بهبود فرآیند طبیعی ترمیم بدن باشد. به این ترتیب تزریق پی‌آر‌پی دارای نتایجی است که دوام و ماندگاری آن در مقایسه با روش‌های سنتی کاهش درد، طولانی مدت است.

تزریق استرویید

تزریق استروئید به صورت کوتاه مدت می‌تواند به تسکین علائم حاصل از ارتروز لگن و ران و ران کمک کند. استروئید به داروهای سنتتیک گفته می‌شود که شباهت بسیار زیادی به کورتیزول دارد، کورتیزول به هورمونی گفته می‌شود که به طور طبیعی توسط غدد فوق کلیه تولید می‌گردد. کورتیکواستروئیدها با ترکیبات استروئیدی مرتبط با فرمول مردانه که برخی از ورزشکاران استفاده می‌کنند تفاوت دارند. مصرف استروئید باعث کاهش التهاب و عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌‌شود. از داروهای استروئیدی برای درمان انواع مختلفی از اختلالات و بیماری‌های التهابی استفاده می‌شود. تزریق استرویید به درون یک یا دو نقطه از موضع دردناک برای کاهش التهاب به پزشک کمک می‌‌کند بتواند به طور مستقیم دوز بالایی از دارو را به موضع مورد نظر تزریق کند.

ورزش کردن

انجام دادن برخی از تمرینات ورزشی حرکت لگن برای افراد مبتلا به ارتروز لگن و ران زیر نظر پزشک متخصص بسیار مناسب است.

**************************************************************************

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  •     درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  •     آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید 
  •     اوزون تراپی
  •     فیزیوتراپی
  •     تزریق اپیدورال    
  •      تریگرپوینت تراپی  
  •     کمربندهای طبی 
  •     رفلکسولوژی
  •   RF یا رادیوفرکوانسی
  •   در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات

 هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با کلینیک پروفسور مؤمن‌زاده تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا