رفع درد مشکلات اسکلتی عضلانی با اولتراسوند تراپی

درد مزمن، خشکی عضله، و گردش نامناسب خون برخی از علائم چالش برانگیز در افرادی است که دچار اختلالات مزمن هستند و این اختلالات  بر سیستم اسکلتی و عضلانی آنها تاثیر گذاشته است. اگرچه مداخلات پزشکی می‌تواند تا حد زیادی به کاهش درد ناشی از مشکلات اسکلتی عضلانی کمک کنند اما این مداخلات دارویی برای تسکین درد با عوارض ناخواسته همراه هستند و ممکن است باعث اعتیاد بیمار شونداولتراسوند تراپی به پزشکان برای کنترل درد، رفع خشکی عضلات و درد ناشی از بیماری مزمن کمک می‌کند.

 

رفع درد مشکلات اسکلتی عضلانی با اولتراسوند تراپی

 

اولتراسوند درمانی برتر

اولتراسوند تراپی در کلینیک دکتر مؤمن زاده اولین گزینه درمانی غیر تهاجمی محسوب می‌شود که یک روش بدون درد و موثر است. جلسات اولتراسوند تراپی فقط حدود ۳ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد و شما باید فورا نتایج حاصل از درمان را احساس کنید. در صورتی که اولتراسوند تراپی به تسکین درد کمک کند می‌توانید از این روش بهره بگیرید. در صورتی که نتوانند به تسکین درد شما کمک کند پزشک از روش‌های درمانی دیگر برای کنترل استفاده خواهد کرد.

کاربردهای اولتراسوند تراپی

 اگرچه اولتراسوند یک روش درمانی سودمند است نباید از آن انتظار معجزه داشته باشید. هنگامی که از این روش برای اهداف درمانی استفاده می‌شود، به علت پایین بودن سطح انرژی این دستگاه، ریسک عوارض حاصل از آن به حداقل می‌رسد. در اکثر موارد اولتراسوند تراپی در بازه ۰/۸ تا ۰/۳ مگاهرتز قرار می‌گیرد. اولتراسوند تراپی یک روش غیر تهاجمی است که از آن برای درمان برخی از بیماری‌ها نظیر موارد زیر استفاده می‌شود:

 اولتراسوند تراپی چیست؟

درمانی است که توسط متخصص درد شناس برای درمان اختلالات اسکلتی عضلانی مانند درد، خشکی و افزایش جریان خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش قسمت سر اولتراسوند در تماس مستقیم با پوست قرار می‌گیرد و از ژل برای لرزش راحت دستگاه استفاده می‌شود. ژل وظیفه انتقال امواج اولتراسوند از دستگاه بدن را برعهده دارد. پزشک سر دستگاه را روی موضوع مورد نظر که دردناک است یا دچار خشکی شده و به ترمیم نیاز دارد قرار میدهد. امواج اولتراسوند که از دستگاه ساطع می‌شود به علت لرزش درون دستگاه تولید می‌گردند. این امواج از طریق پوست و به وسیله دستگاه آغشته به ژل باعث لرزش بافت‌های نرم موضع مورد نظر می‌شوند. لرزش ایجاد شده به اشکال مختلف بر نسوج بدن تاثیر می‌گذارد. از دیرباز تا کنون اولتراسوند تراپی برای درمان درد عضلانی، اسپاسم عضلات، خشکی مفصل، آسیب دیدگی بافت مورد استفاده قرار گرفته است. مکانیسم اثر اولتراسوند تراپی مزایای منحصر به فردی را برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژی، بیماری لایم و سایر اختلالات مزمن که بافت همبند و عضله را درگیر کرده به ارمغان  آورده است.

 مکانیسم اثر اولتراسوند تراپی به چه صورت است؟

اولتراسوند تراپی به شیوه‌های مختلف در بافت‌های بدن تاثیر می‌گذارد. یکی از آثار اولتراسوند تراپی افزایش سرعت گلوبین خون و بهبود سطح اکسیژن رسانی است. اولتراسوند تراپی علاوه بر افزایش سطح هموگلوبین و اکسیژن دارای آثار گرمایی است و باعث افزایش دمای بافت می‌شود. ارتعاشات حاصل از کریستال‌های اولتراسوند در هنگام انتقال به بافت باعث ارتعاش بافت و افزایش دمای آن می‌شود افزایش دمای بافت باعث گشاد شدن عروق خونی و افزایش جریان خون خواهد شد. افزایش جریان خون به خروج مواد زائد از بافت و جایگزین کردن آنها با مواد مورد نیاز برای عملکرد مناسب کمک می‌کند. اولتراسوند تراپی باعث افزایش توسعه پذیری رشته‌های کلاژن و کاهش گرانروی مایعات مورد در بافت می‌شود این امر به کاهش درد و خشکی با افزایش دامنه حرکات بدن و از بین بردن چسبندگی بافت کمک می‌کند.

اولتراسوند تراپی برای فیبرومیالژی بیماری لایم و اختلالات مزمن

 مکانیسم اثر اولتراسوند تراپی کمک شایانی به افرادی که از فیبرومیالژی و بیماری‌ها و اختلالات مزمن رنج می‌برند خواهد کرد. این بیماری‌های مزمن باعث تجمع مواد زائد درون بافت می‌شوند و مواد حاصل از متابولیسم باکتری و مولکول‌های التهابی در زمره مواد زائد قرار دارند. درد عضلات خشکی و التهاب آنها برخی از علائم بسیار شایعی است که به علت تجمع این مواد درون بافت‌های بدن ایجاد می‌شود.

 افزایش جریان خون

 اولتراسوند تراپی با افزایش جریان خون در بافت‌های بدن و دفع مواد زائد به بهبود این علائم کمک می‌نماید. افزایش جریان خون باعث اکسیژن رسانی به این بافت‌ها می‌شود، این امر با مزایای بسیار زیادی برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژی و سندروم خستگی مزمن همراه است زیرا تحقیقات نشان داده است که اکسیژن رسانی ضعیف به بافت‌های بدن در تشدید این عارضه نقش دارد. با افزایش اکسیژن رسانی، میتوکندری می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد علائم درد و خستگی در بیماران مبتلا به فیبرومیالژی و سندرم خستگی مزمن بهبود خواهد یافت.  افزایش جریان خون در اولتراسوند تراپی به سلول‌های سیستم ایمنی کمک می‌کند به بافت‌هایی که به علت نامناسب بودن جریان خون رسانی مسدود شده‌اند دسترسی داشته باشند این امر به سیستم کمک می‌کند بتواند پاتوژن‌های پنهان شده در این نقاط را هدف قرار دهد.

 تسکین درد

 اولتراسوند تراپی به تسکین درد کمک می‌کند و به طرز قابل توجهی باعث کاهش دردهای عضلانی اسکلتی در افراد مبتلا به بیماری مفصلی می‌شود.

 تحقیقات نشان داده است که می‌توان از اولتراسوند تراپی برای رفع زیست لایه استفاده کرد. زیست لایه به کلونی میکروارگانیسم‌هایی گفته می‌شود که درون سطوح بدن به هم می‌چسبند. زیست لایه به صورت هوشمند عمل کرده و میکروارگانیسم‌هایی پاتوزنیک درون کلونی را افزایش می‌دهد اما تاثیر منفی بر سلامت میزبان می‌گذارد. زیست لایه نقش بسیار مهمی را در بیماری لایم و سایر اختلالات مزمن ایفا می‌کند زیرا زیر لایه باعث فعال شدن پاتوژن‌هایی مانند برولی ( پاتوژنی که باعث بروز بیماری لایم می‌شود) و حفظ بقای آن در حضور آنتی بیوتیک می‌شود. اولتراسوند تراپی مزایای بسیار زیادی در درمان بیماری لایم و بیماری‌ مزمن عفونی دارد زیرا ارتجاع ارتعاشات آن به باکتری موجود در زیست زیست لایه فشار آورده و باعث اختلال در پیوستگی آن می‌شود. به علاوه هنگامی که اولتراسوند تراپی با لیزر درمانی ترکیب می‌شود می‌تواند به آزاد شدن گونه‌های اکسیژن کمک کنند. گونه‌های اکسیژن پاتوژن‌های را برای تخریب هدف قرار داده و با عفونت مبارزه خواهند کرد.

پارامترهای مربوط به اولتراسوند تراپی

 پارامترهای متعددی وجود دارد که می‌توان از آنها در اولتراسوند تراپی استفاده کرد. این پارامترها شامل فرکانس، حالت درمان، طول درمان، و محل درمان است. منظور از فرکانس تعداد ارتعاشات درهر ثانیه است که توسط دستگاه تولید می‌شود در هر ثانیه یک فرکانس که برابر با یک نگاه و معادل یک میلیون ارتعاش از تولید می‌شود فرکانس‌های اولتراسوند تراپی بین ۱ تا ۳ مگاهرتز متغیر است و از یک مگاهرتز برای بافت‌های سطحی و از سه مگاهرتز برای بافت‌های عمیق استفاده می‌شود. منظور از شدت درمان اولتراسوند تراپی تعداد کل انرژی لرزشی در موضع مورد نظر است که معمولاً به صورت وات بر سانتیمتر مربع بیان می‌شود. معمولاً سطح کاوشگر دستگاه اولتراسوند برابر با ۱۵ یا ۱۰ سانتی متر مربع است. منظور از حالت درمان این است که آیا ارتعاشات اولتراسوند در طول درمان به صورت مداوم اعمال می‌شود یا به صورت پالسی. منظور از زمان درمان زمان مورد نیاز برای انجام اولتراسوند تراپی است و منظور از محل درمان قسمتی از بدن است که تحت درمان قرار می‌گیرد.

 ایمنی اولتراسوند تراپی

 اولتراسوند تراپی یک روش بسیار ایمن است. به خاطر داشته باشید که قسمت سر دستگاه در طول درمان گرما تولید می‌کند اما اگر به درستی از آن استفاده شود ریسک سوختگی پوست تقریباً به صفر می‌رسد. باید از کاربرد اولتراسوند تراپی در نقاطی که دارای ایمپلنت فلزی است، دارای تومور بدخیم موضعی است. باید از قرار دادن آن روی شکم زنان باردار، روی چشم، جمجمه یا بیضه خودداری کرد. هیچ قانون قانونی در خصوص سطح انرژی اولتراسوند تراپی و زمان انجام آن وجود ندارد اما بهتر است در  خصوص این موارد با پزشک خود مشورت نمایید.

 برخی از سوالاتی که توسط افراد مختلف در خصوص التراسوند تراپی مطرح می‌شود عبارت است از:

 چگونه میتوان از اولتراسوند تراپی بهره گرفت

 اگر مایل به استفاده از اولتراسوند تراپی هستید باید به متخصص دردشناسی مراجعه کنید و تحت ارزیابی قرار بگیرید. پزشکان و افرادی که در زمینه درمان دستی تخصص دارند می‌توانند این روش درمانی را در مطب انجام دهند معمولاً هزینه جلسات اولتراسوند تراپی بسیار پایین است زیرا هر جلسه فقط حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر پس از درمان با اولتراسوند تراپی در مطب پزشک بهبودی را احساس کردید می‌توانید برای استفاده شخصی خود اقدام به خرید یک دستگاه اولتراسوند تراپی نمایید. این امر یک سرمایه گذاری ارزشمند است زیرا شما از اهمیت و ارزش آن آگاه هستید. اگر از مشکلات اسکلتی عضلانی رنج می‌برید می‌توانید از این روش برای بگیرید و زندگی خود را تغییر دهید.

 انواع تغییر یافته اولتراسوند شامل چه مواردی است؟

 اولتراسوند فونوفرز، شاک ویو تراپی خارج از بدن در زمره انواع اولتراسوند قرار دارند. درفونو فرز از انرژی اولتراسوند برای انتقال داروهای سبک مولکولی به صورت جلدی استفاده می‌شود در شاک ویو تراپی از امواج پر قدرت و متمرکز انرژی استفاده می‌گردد.

 در چه مواردی باید از اولتراسوند تراپی اجتناب کرد‌

 در مواردی که بیمار دچار بدخیمی موضعی است، در موضع تحت درمان دارای ایمپلنت فلزی است، دارای عفونت مزمن موضعی و ناهنجاری‌های عروقی است، یا فرد باردار است باید از این روش اجتناب کرد. باید در کودکان از قرار دادن مستقیم آن روی صفحه صفحات رشد، روی نخاع، روی چشم، جمجمه و بیضه خودداری نمود. در صورتی که این روش مانند سایر روش‌های درمانی توسط افراد متخصص انجام شود با هیچ گونه عوارضی همراه نخواهد بود. باید قبل از انجام آن در خصوص همه نکات احتمالی با پزشک صحبت کرد.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

در موارد نادر جراحی هستند.

در مطب دکتر مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان‌های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

 

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا