سندرم درد تروکانتریک یا بورسیت مفصل ران

بورسیت تروکانتریک هنگامی بروز می‌کند که کیستهای پر از مایع در ناحیۀ مفصل ران به نام بورسا دچار آزردگی یا تحریک میشوند. بورسیت یکی از شایع‌ترین علل درد کفل یا مفصل ران است. بورســاها کیستهای کوچک پر از مایعی هستند که در نزدیکی مفاصل یافت میشوند. بورسا به ایجاد حرکت راحتتر در مفاصل از طریق فراهم کردن امکان لغزش بر روی استخوانها و دیگر ساختارها کمک میکند. بدن انسان بیش از 150 بورسا دارد.

وقتی بورساها ملتهب شوند میتوانند سبب بروز وضعیتی به نام بورسیت شوند. بورسیت تروکانتریک یا سندرم درد تروکانتریک بزرگتر نام خود را از آنجا گرفته است که به ناحیه‌ای استخوانی موسوم به تروکانتر آسیب می‎‌زند. تروکانتر در ناحیۀ مشخصی از کفل در قسمت بالای استخوان ران جای گرفته است.

در حالی که هیچ معالجۀ قطعی برای این وضعیت وجود ندارد طیفی از گزینه‌های درمانی در دسترس است که میزان حرکت را بهبود میبخشند و شدت درد را کاهش میدهند.

علایم بورسیت تروکانتریک

بورسیت تروکانتریک یک علت شایع درد قسمت بیرون کفل در زنان میانسال فعال است.

بورسیت تروکانتریک میتواند به ایجاد دردی نسبتاً شدید در کفل منجر شود به ویژه اگر فرد فشار زیادی به لگن خود وارد کند. بورسیت تروکانتریک در عین حال میتواند سبب بروز علایم زیر شود:

درد در ناحیۀ لگن که معمولاً در بخش بیرونی کفل یا مفصل ران بروز میکند

دردی که بر اثر فعالیت جسمانی تشدید میشود

درد در هنگام بالا رفتن از پلهها

درد در هنگام دراز کشیدن فرد روی ناحیۀ آسیب دیده

درد در هنگام لمس کفل یا فشار دادن آن

درد مرتبط به بورسیت تروکانتریک معمولاً در طول شب به ویژه در هنگام دراز کشیدن طولانی به پهلو تشدید میشود. اگر تاندونهای اطراف استخوان مفصل ران نیز ملتهب شده باشند، علایم بورسیت تروکانتریک شدت بیشتری خواهند داشت.

پارگی گلوتیوس مدیوس

علایم بورسیت تروکانتریک ممکن است شبیه به علایم ناشی از بروز پارگی در مدیوس گلوتیوس باشد، عضلهای که به همان ناحیه متصل میشود. به هر جهت، پارگی گلوتیوس مدیوس در هنگام تلاش برای فاصله گرفتن مفصل ران یا پا از بدن سبب ایجاد ضعف میشود. اگر علایم ادامه‌‏دار باشند و فرد ظن به پارگی گلوتیوس مدیوس داشته باشد، وی باید به پزشک متخصص دردشناس مراجعه کند.

علل بورسیت تروکانتریک

برخی علل مرتبط به اختلال مورد بحث شامل موارد زیر است:

تروما: داشتن سابقه تروما یا اصابت ضربه شدید به کفل در برخی مواقع میتواند به بورسیت تروکانتریک منجر شود.

کاربرد بیش از حد: مردمی که به انجام فعالیتهای فیزیکی تکراری مثل دوچرخهسواری مبادرت میورزند، ممکن است دچار التهاب کیسکهای بورسا در کفل شوند.

حالت ضعیف قرارگیری بدن: نشستـن در حالت خمیـده یا منحنی یا دیگر حالات نادرست قرارگیری بدن میتواند فشار و کشیدگی بیشتری در کفلها ایجاد کند. اختلالات مرتبط به حالت بدن مثل اسکولیوز نیز میتوانند سبب بورسیت تروکانتریک شوند.

تودههای استخوانی یا تجمع کلسیم: گاهی از اوقات امکان ابتلاء مردم به تودههای استخوانی موسوم به اسپور روی تروکانتر وجود دارد. اینها می‌توانند با بورسا دچار اصطکاک شوند که نتیجۀ آن بروز التهاب خواهد بود.

داشتن تاریخچۀ برخی بیماریهای مزمن: مردم دچار بیماری‌های مزمن مثل نقرس، بیماری تیروئید، پسوریازیس، و ارتریت روماتوئید ممکن است در معرض ریسک بالاتری برای ابتلاء به بورسیت تروکانتریک قرار داشته باشند.

سابقۀ جراحی: مردم در صورت داشتن سابقۀ جراحی در ناحیۀ مفصل ران شامل جایگزینی آن بیشتر محتمل است که دچار بورسیت تروکانتریک شوند. در حدود 3 تا 17 درصد مردم دارای سابقۀ این نوع جراحی به بورسیت تروکانتریک مبتلا میشوند. برخی از اوقات جراحی مفصل ران میتواند به ایجاد تفاوتی جزئی در طول پا منجر شود که این عامل نیز به تقویت بورسیت تروکانتریک منجر میشود.

داشتن اضافه وزن: اضافه وزن یا چاقی نیز میتواند باعث تقویت خطر ایجاد بورسیت تروکانتریک شود. علت آن است که در مورد افراد چاق، وزن اضافی فشار بیشتری بر مفصل ران و نواحی اطراف آن وارد میکند.

درمان بورسیت تروکانتریک

برخی از روش‌های مورد استفاده برای درمان بورسیت تروکانتریک عبارتند از:

استراحت برای ایجاد امکان فروکش التهاب کیسکهای بورسا. در برخی از مواقع فرد برای راه رفتن نیاز به وسایل کمکی مثل عصا یا واکر خواهد داشت.

مصرف داروهای ضد التهابی غیر نسخهای مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن

استفاده از پدهای گرم و سرد یا کیسه یخ برای ناحیۀ آسیب دیده. (سرمادرمانی و گرمادرمانی). این کار میتواند به کاهش التهاب منجر شده و به مدیریت درد کمک کند.

ورزشهای فیزیوتراپی برای بهبود دامنۀ حرکتی و قدرتبخشی به عضلات اطراف کفل.

استفاده از تزریقهای کورتیکوستروئیدها در صورت تجویز از سوی پزشک. تزریق این داروها میتواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

کاهش وزن در صورتی که بیمار دچار اضافه وزن یا چاق باشد.

اگر کسی روش‌های درمان را در خانه به کار برد و کماکان دچار درد باشد دکتر برای وی روش‌های درمانی غیر جراحی دیگر را توصیه خواهد کرد. پزشکان معمولاً انجام جراحی را توصیه نمی‌کنند مگر اینکه پس از 12 ماه درمان در محیط خانه و استفاده از درمانهای پزشکی، بهبود در وضعیت بیمار ایجاد نشده باشد.

در موارد شدید میتوان بورسای فرد را از طریق تکنیکهای با حداقل تهاجم برداشت. این جراحی اغلب اوقات بر یک پایۀ عمل سرپایی انجام میشود و فرد نیازی ندارد تا شب را در محیط بیمارستان سر کند.

تشخیص بورسیت تروکانتریک

دکتر تشخیص بورسیت تروکانتریک را با گرفتن شرح حال پزشکی و مرور علایم آغاز میکند. پزشک معاینۀ جسمانی را با بررسی وضعیت ناحیۀ کفل انجام میدهد.

دکتر اغلب اوقات انتظار دارد که درد ناشی از بورسیت تروکانتریک در قسمت لترال یا پهلوی مفصل ران بیشتر باشد. گاهی از اوقات پزشک تودههای بافت لگن لترال (جانبی) را که میتواند نشان دهندۀ بورسیت تروکانتریک باشد، لمس میکند.

در کنار معاینه جسمانی پزشک ممکن است برخی تستهای تصویربرداری تکمیلی را برای بررسی ناهنجاریهای بورسیت تروکانتریک در دستور کار قرار دهد:

اشعه X

اسکن‌های تراکم استخوان

MRI 

دکتر نه فقط علایم مربوط به بورسیت تروکانتریک را مورد بررسی قرار میدهد بلکه سعی می‏‌کند تا اختلالات مشابه را از تشخیص خارج کند. برای مثال، فردی که در پوشیدن کفش و جوراب خود دچار مشکل است و در هنگام راه رفتن دچار حالت لنگیدن میشود ممکن است بیش از مشکل بورسیت تروکانتریک دچار استئوارتریت باشد.

علایم بورسیت تروکانتریک ممکن است با اختلالات زیر شبیه بوده یا با علایم مرتبط به آنها اشتباه گرفته شود:

استئوارتریت

سندرم چفت شدن لگن

فیبرومیالژی

• شکستگی فشاری روی بخش بالای استخوان پا

بورسیت تروکانتریک میتواند اختلالی آزاردهنده و دردناک باشد. به طور معمول داروهای غیر نسخهای میتوانند به فروکش علایم در بیمار کمک کنند. جراحی آخرین گزینۀ درمانی توصیه شده برای کسانی است که دچار علایم دردناک دایمی هستند.

روش‌های درمانی بدون جراحی که در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده انجام می‌شود:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا