درد پایین کمر هنگام ایستادن و راه رفتن

درد پایین کمر بسیار شایع است، بنابراین تعیین علت زیربنایی این درد اغلب اوقات به بررسی دیگر علایم و جزئیات بستگی دارد. اگر درد پایین کمر در موقع ایستادن یا راه رفتن بروز کند این درد می‌تواند ناشی از خستگی مفرط عضلانی باشد.

در عین حال این درد ممکن است بر اثر یکی از اختلالات پزشکی فهرست زیر بروز کند:

استنوزیز نخاعی

بیماری تباهی دیسک

هیپرلوردوسیس (گودی کمر)

خستگی مفرط عضله

ایستادن یا راه رفتن به مدت طولانی می‌تواند باعث خستگی یا گرفتگی عضلات در ناحیه کمر و پاها شود که این می‌تواند به رنجوری و درد منجر گردد.

این درد یا ناراحتی معمولاً با نشستن یا دراز کشیدن برای استراحت دادن به پشت بهتر می‌شود.

مردم دارای اضافه وزن ممکن است در ریسک بالاتری برای خستگی مفرط عضله باشند که موقع راه رفتن یا ایستادن بروز می‌کند.

درمان

مردم می‌توانند با استفاده از موارد زیر خستگی مفرط عضله را درمان کرده و ناراحتی کمر را کاهش دهند:

استراحت

گرمادرمانی یا سرمادرمانی

داروهای مسکن درد غیر نسخهای مثل ایبوپروفن و ناپروکسن

ورزش‌های سبک برای کشش و آرام شدن عضلات سفت

نگهداری وزن در محدوده سالم می‌تواند به کاهش استرس پشت و پاها کمک کنند.

استنوزیز ستون فقرات لومبار

استنوزیز نخاعی باریک شدن ستون فقرات است که می‌تواند باعث تحمیل فشار اضافی بر طناب نخاعی و عصب‌ها شود.

استنوزیز ستون فقرات اغلب در ناحیه کمر یا ستون فقرات لومبار بروز می‌کند، در جایی که می‌تواند به بروز درد پایین کمر در هنگام راه رفتن یا ایستادن منجر شود. مردم اغلب متوجه می‌شوند که این درد با نشستن یا خم شدن به جلو بهبود می‌یابد.

دیگر علایم استوزیز ستون فقرات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

ضعف پاها

بی‌حسی یا مور مور در قسمت کمر، باسن یا پاها

سیاتیک یا درد تند وتیزی که به پاها گسترش می‌یابد

استنوزیز نخاعی شدید می‌تواند به مشکلات روده و مثانه و اختلال عملکرد جنسی منجر شود.

استنوزیز ستون فقرات معمولاً خود را به عنوان یکی از نتایج روند پیری نشان می‌دهد و در مردم سنین بالای 50 سال شایع است.

به هر حال، برخی از مردم با مشکل باریک بودن کانال ستوان فقرات به دنیا می‌آیند، و استنوزیز نخاعی در عین حال ممکن است بر اثر صدمات ستون فقرات ایجاد شود.

درمان

پزشک ممکن است در ابتدا درمان‌های غیر جراحی را برای مردم دچار استنوزیز نخاعی توصیه کند. گزینه‌ها در این مورد عبارتند از:

فیزیوتراپی

داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن

تزریق استروئید

درمانهای جایگزین، مثل درمان کایروپراکتیک یا لیزر

اگر درد شخص افزایش یابد یا بهبود پیدا نکند پزشک می‌تواند عمل جراحی را برای ایجاد ثبات در ستون فقرات در راستای تخفیف فشار بر عصب‌های ستون فقرات توصیه کند.

بیماری تباهی دیسک

وقتی مردم پا به سن می‌گذارند دیسک‌های محافظی که بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارند ممکن است به تدریج دچار سایش و کوچک شوند. انحطاط این دیسک‌ها می‌تواند به برهم‌ساییدگی استخوان‌ها در ستون فقرات منجر شود که این خود می‌تواند عامل ایجاد درد پشت و گرفتگی پشت گردد.

در حالی که علایم بیماری انحطاط دیسک اغلب بر اثر راه رفتن بهبود می‌یابد، درد آن ممکن است در هنگامی که شخص چرخش کرده، خم شده یا وزنه‌ای بلند می‌کند بدتر شود.

علایم دیگر بیماری تباهی دیسک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

درد پایین کمر که به کفل و ران سرایت می‌کند

ضعف پا

درد پشت که از نظر شدت و مدت متغیر است

هیپرلوردوسیس

هیپرلوردوسیس خمیدگی به سمت داخل بیش از حد پایین ستون فقرات ("گودی کمر") است که باعث می‌شود تا باسن شکل برجسته‌تری به خود بگیرد و شکم به سمت بیرون خودنمایی کند.

وقتی شخص مبتلاء به هیپرلوردوسیس به پشت دراز می‌کشد ممکن است دچار یک خمیدگی C شکل یا شکاف بزرگ در ناحیه کمر شود. مردم گاهی از اوقات به این حالت تشدید شده "تاق‌پشتی" می‌گویند.

هیپرلوردوسیس برخی از اوقات می‌تواند سبب درد و ناراحتی در ناحیه کمر شود، که ممکن است بر حرکت کردن تأثیر منفی گذاشته یا در هنگام ایستادن به مدت طولانی تشدید شود.

هیپرلوردوسیس می‌تواند در نتیجه صدمات ستون فقرات یا اختلالاتی مثل چاقی، استئوپوروزیز، اسپوندیلولیستزیس و نرمی استخوان بروز کند.

گزینه‌های درمانی به سن بیمار و شدت خمیدگی و نوع علایم بستگی دارد.

پزشک ممکن است برای کودکان دچار گودی کم استفاده از پشتبند را در مقطع رشد آنان توصیه کند. در مورد بزرگسالان پزشک ممکن است از درمان‌های محافظه‌کارانه مثل داروهای ضد درد غیر نسخه‌ای، فیزیوتراپی، و مدیریت وزن استفاده نماید.

چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم

درد پایین کمر در هنگام ایستادن یا راه رفتن همیشه علتی برای نگرانی نیست و ممکن است با درمان خانگی مثل استفاده از ضد دردهای غیر نسخه‌ای، سرمادرمانی و گرمادرمانی و حرکات کششی ملایم بهبود یابد.

در صورت شدید بودن درد، بهتر نشدن آن یا بروز درد با دیگر علایم نگران کننده یا ناتوانی‌آور مردم باید به متخصص درد شناس مراجعه کنند.

مردم دچار درد پایین کمر در صورت مواجه شدن یا مشکلات کنترل روده یا مثانه یا اختلالات شدید در حرکات پا باید بلافاصله تحت مراقبت پزشکی قرار گیرند.

نکاتی در مورد پیشگیری

برخی نکات شامل موارد زیر در پیشگیری از درد پایین کمر مفیدند:

ورزش به مدت 30 دقیقه در اغلب روزهای هفته. در صورت امکان ورزش باید دارای ترکیبی از حرکات با شدت کم و حرکات با شدت بالا، مثل دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، کلاس‌های اروبیک، شنا، یا استفاده از یک ماشین الیپیتیکال باشد.

رعایت حالت درست قرارگیری بدن در هنگام راه رفتن، مثل راست نگه داشتن پشت و اجتناب از قوز کردن به جلو مفید است

رعایت تنظیمات مناسب برای محل کار برای بهبود شرایط ارگونومیک مفید خواهد بود. مثال‌هایی در این مورد شامل محل قرارگیری مونیتور کامپیوتر در سطح همتراز چشم و استفاده از صندلی مناسب است.

استفاده از تکنیکهای درست بلند کردن وزنه، شامل نگه داشتن اشیاء در فاصله کم از بدن، حفظ حالت ایستاده بدن در وضعیت پا باز، خم شدن از ناحیه پا و نه پشت، و اجتناب از بلند کردن اشیاء بیش از حد سنگین کمک کننده خواهد بود.

خوردن غذاهای سالم و داشتن برنامه غذایی متوازن شامل مقدار زیاد میوه، سبزیجات، غلات کامل، و پروتئینهای فاقد چربی مفید خواهد بود.

مردم در صورت داشتن پرسش‌های خاص یا نگرانی‌هایی در مورد حفظ سلامت و عاری از درد نگه داشتن پشت خود باید با پزشک مشورت کنند.

خلاصه

درد پایین کمر در هنگام راه رفتن یا ایستادن اغلب یک علامت خستگی مفرط عضلات یا حالت نادرست قرارگیری بدن است. مردم در بیشتر موارد می‌توانند این درد را در محیط خانه با استفاده از استراحت، داروهای ضد درد غیر نسخه‌ای، سرمادرمانی و گرمادرمانی و حرکات کششی ملایم درمان کنند.

درد پایین کمر مداوم یا برگشت کننده ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال زیربنایی باشد. این اختلالات شامل استنوزیز نخاعی، بیماری تباهی دیسک، یا هیپرلوردوسیس است. مردم باید در صورت شدت یافتن درد، عدم بهبود آن، یا بروز درد در کنار دیگر علایم نگران یا ناتوان کننده به پزشک متخصص دردشناس مراجعه کنند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا