درمان‌های غیر جراحی دیسک گردن

یکی از شایع‌ترین دلایل درد گردن، شانه و بازو، پارگی یا بیرون‌زدگی دیسک گردن است. بیرون‌زدگی دیسک گردن ناشی از پارگی لایه بیرونی دیسک (آنولوس) است که باعث خارج شدن ماده ژله مانند (نوکلئوس پولپوزوس) درون آن از جای خود می‌شود.

بیرون‌زدگی دیسک گردن زمانی رخ می‌دهد که ریشه عصب موجود تحریک یا فشرده شود. اغلب، بیرون‌زدگی دیسک گردن ناشی از تغییرات مخرب پیشرونده ستون فقرات، از جمله کاهش ارتفاع فضای دیسک و در نتیجه برآمدگی سطح جانبی آن است.

دیسک گردن، عارضه‌ شایعی است که می‌توان آن را با درمان‌های غیرجراحی نیز رفع کرد، و در مواردی هم که به جراحی نیاز می‌شود، معمولاً می‌توان آن را به کم تهاجمی‌ترین شکل ممکن انجام داد.

بیش از 85% از مبتلایان به بیرون‌زدگی دیسک گردن، با انجام درمان‌های محافظه‌کارانه به بهبود قابل ملاحظه‌ای دست می‌یابند. برای اجتناب از انجام یک جراحی‌ تهاجمی‌تر از حد نیازتان، می‌توانید از درمان‌های طب فیزیکی استفاده کنید.

دکتر مؤمن‌زاده، همیشه قبل از پیشنهاد جراحی برای درمان بیرون‌زدگی دیسک گردن، انواع مختلفی از گزینه‌های درمانی غیرتهاجمی (مانند لیزردرمانی، ورزش، بریس، تزریق‌ها و انواع الکتروتراپی) را بررسی و امتحان می‌کنند. با مراجعه به ما، تمامی خدمات جامع مدیریت درد دیسک گردنتان را در یک مکان مناسب خواهید یافت.

جهت دریافت مشاوره و اطلاعاتی در باره انواع روش‌های تشخیصی و درمانی ما می‌توانید با ما از طریق شماره‌ 88460605-021 ، 88449335-021  ، 09198172104  و 09338866615 تماس حاصل فرمایید.

بیرون‌زدگی دیسک گردن، به چه علت‌هایی بروز می‌کند؟

در اکثر موارد، بیرون‌زدگی دیسک گردن خود بخود و بدون آنکه دلیل آن مشخص شود، اتفاق می‌افتد. معمولاً بیرون‌زدگی دیسک در افراد 20 تا 40 ساله رخ داده و می‌تواند ناشی از ضربه باشد، البته در موارد بسیاری این مشکل بدون وارد آمدن آسیب خاصی به گردن اتفاق می‌افتد. علل بیرون‌زدگی دیسک گردن را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

بیماری تخریب کننده دیسک ستون فقرات:

این شایع‌ترین علت بیرون‌زدگی دیسک گردن است که به دلیل فرایند ساییدگی و فرسودگی ناشی از بالا رفتن سن رخ می‌دهد. به مرور زمان، رباط‌ها و سطح بیرونی فضای دیسک‌ها ضعیف شده و در نتیجه محتوای ژله‌مانند دیسک دچار برآمدگی شده یا از فضای طبیعی دیسک خارج می‌شود.

آسیب‌های ستون فقرات:

گاهی اوقات آسیب‌های ناشی از ضربات، با ایجاد پارگی‌ها یا ترک‌های کوچکی در لایه بیرونی (یا کپسول) دیسک باعث برآمدگی، گسیختگی یا چند تکه شدن نوکلئوس ژل مانند، و در نهایت بیرون‌زدگی دیسک گردن، می‌شوند.

به علاوه، افراد سیگاری در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیرون‌زدگی دیسک گردن هستند.

علائم بیرون‌زدگی دیسک گردن

شایع‌ترین علائم بیرون‌زدگی دیسک گردن عبارتند از درد گردن و انتشار آن به بازو، البته علائم دیسک گردن می‌توانند شامل هر یک از موارد زیر نیز باشند:

  • درد گردن
  • درد منتشر شونده شانه یا بازو که گاهی اوقات تا دست نیز کشیده می‌شود.
  • مورمور شدن یا بی‌حسی شانه یا بازو
  • ضعف عضلات شانه یا بازو

گاهی اوقات بیماران دچار دردی می‌شوند که طبق الگوی خاصی در ریشه‌های عصبی حرکت می‌کند، البته، ایشان غالباً از درد پراکنده‌ای شکایت دارند که منشأ آن در ناحیه گردن بوده و به طرف بازو و دست منتشر می‌شود. گاهی اوقات علائم با بروز یک آسیب یا تروما شروع می‌شوند، این در حالی است که اغلب اوقات شروع آن‌ها را نمی‌توان به حادثه مشخصی نسبت داد.

تشخیص

در معاینه فیزیکی، ما به دنبال علائمی مانند از دست رفتن رفلکس‌ها، ضعف یا تحلیل عضلات، و مورمور شدن یا دردی هستیم که طبق الگوی به خصوصی در ریشه‌های عصبی در جریان است.

در هنگام ارزیابی درد گردن از عکس‌های رادیولوژی برای بررسی راستای ستون فقرات و به عنوان راهنمایی برای انجام مراقبت‌های محافظه‌کارانه استفاده می‌شود. برای تأیید تشخیص بیرون‌زدگی دیسک و کمک به افزایش دقت و سرعت درمان، می‌توان از بیمار یک ام‌آرآی نیز گرفت.

درمان غیرجراحی بیرون‌زدگی دیسک

هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، بیمار باید استراحت کرده و داروهای مسکن مصرف کند. معمولاً، داروهای ضدالتهاب تجویز شده توسط پزشک نیز بسیار مؤثرند. در ادامه به سایر درمان‌های غیرجراحی اشاره خواهیم کرد.

مدیریت درد ناشی از بیرون‌زدگی دیسک

مدیریت درد گردن و رادیکولوپاتی گردن باید با درمان‌های محافظه‌کارانه غیرجراحی آغاز شود. این درمان‌ها می‌توانند شامل هر کدام از موارد زیر بوده و می‌بایست قبل از اقدام به جراحی به طور کامل بررسی و امتحان شوند:

  • فیزیوتراپی
  • اصلاح فعالیت‌ها
  • داروهای ضد درد و ضدالتهاب
  • درمان‌های جایگزین

در این روش عموماً بر تکنیک‌های ایزومتریک، افزایش دامنه حرکتی و تراکشن تأکید می‌شود. فیزیوتراپی شامل یکسری تمرینات کششی و قدرتی است که باعث تقویت عضلات پشتیبان گردن می‌شوند. این روش درمان در بسیاری از موارد شامل تراکشن نیز می‌شود، که استرس موجود در گردن را ‌ به آرامی و برای مدت کوتاهی تسکین می‌دهد. قوی ساختن عضلات شکمی و کاهش توده بدنی نیز نقش مهمی در پیشگیری از تکرار آسیب در آینده دارند.

فیزیوتراپی

در این روش عموماً بر تکنیک‌های ایزومتریک، افزایش دامنه حرکتی و تراکشن تأکید می‌شود. فیزیوتراپی شامل یکسری تمرینات کششی و قدرتی است که باعث تقویت عضلات پشتیبان گردن می‌شوند. این روش درمان در بسیاری از موارد شامل تراکشن نیز می‌شود، که استرس موجود در گردن را ‌ به آرامی و برای مدت کوتاهی تسکین می‌دهد. قوی ساختن عضلات شکمی و کاهش توده بدنی نیز نقش مهمی در پیشگیری از تکرار آسیب در آینده دارند.

داروهای ضددرد و التهاب

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، اغلب می‌توانند دردهای حاد را تسکین دهند؛ همچنین، گاهی اوقات برای کنترل علائم شدید، استروئیدهای خوراکی (پردنیزون) تجویز می‌شوند. از داروهای مخدر تجویزی نیز، به مدت محدود، برای تسکین درد استفاده می‌شود.

از تزریق اپیدورال استروئیدها و مسدود کننده‌های ریشه عصبی هم در مرحله تشخیص و هم در مرحله درمان استفاده می‌شود.

درمان‌های جایگزین

امروزه، از تزریق اوزون برای درمان بسیاری از عارضه‌ها استفاده می‌شود. البته، در حال حاضر متخصصین طب فیزیکی توجه خود را بر استفاده از تزریق اوزون برای درمان عارضه‌های دردناک دیسک، عضلات و مفاصل متمرکز ساخته‌اند. تزریق اوزون به دیسک به دلیل مزایای بسیاری که دارد، به بهترین درمان غیرجراحی دیسک تبدیل شده است. در اروپا، تحقیقات بسیاری در خصوص ایمنی و اثربخشی این تکنیک انجام شده است.

استفاده از لیزرتراپی سطح درد و زمان بهبودی بسیاری از افراد مبتلا به بالجینگ یا بیرون‌زدگی دیسک، و همچنین مبتلایان به بیماری مزمن تخریب کننده دیسک، یا مشکلات عضلانی- اسکلتی (عارضه‌هایی که اغلب باعث تنگ شدن کانال نخاعی می‌شوند) را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. درمان با لیزرِ سطح پایین یک درمان غیرتهاجمی است که با یک پرتو تک طول موجی انجام می‌شود. این تکنیک بدون ایجاد گرما، صدا یا لرزش، التهاب را کنترل کرده و بر فعالیت فیبروبلاست‌های موجود در ناحیه آسیب دیده تأثیر می‌گذارد.

شاک‌ویو‌تراپی یا (ESWT) تنها با 1 تا 3 جلسه درمان، درد بافت‌های نرم را به طور دائمی کاهش می‌دهد. شاک‌ویو‌تراپی در حال تبدیل شدن به جدیدترین راه برای درمان بیرون‌زدگی دیسک گردن و سایر آسیب‌های بافت نرمی شده است که باعث درد غیرقابل کنترلی در بیماران می‌شوند.

گاهی اوقات، از کایروپراکتیک و درمان‌های دستی نیز برای بازیابی قابلیت حرکت گردن و افزایش فاصله مهره‌ها جهت برگشتن دیسک به وضعیت طبیعی آن استفاده می‌شود.

استفاده از بریس گردن یا گردنبند طبی (بریس نرمی که به عنوان تکیه‌گاهی برای گردن عمل کرده و از حرکت کردن آن جلوگیری می‌کند) در مراحل اولیه این آسیب، می‌تواند بسیار مفید باشد. این وسیله، علاوه بر رفع استرس وارده بر گردن، حرکات دردناک آن را نیز محدود می‌کند. از بالش مخصوص گردن درد هم می‌توان برای حفظ راستای صحیح گردن و جلوگیری از بروز درد در هنگام دراز کشیدن در رختخواب استفاده کرد.

در آخر اینکه، باید اجازه دهید زمان سپری شده و منتظر بهبودی بمانید. این استراتژیِ ساده و در عین حال مفید، علاوه بر اینکه به شما و پزشکتان امکان می‌دهد تأثیر درمان‌های انجام شده را ببینید، به پزشک فرصت بیشتری می‌دهد تا عارضه‌تان را آنالیز کرده و مطمئن شود که بهترین درمان ممکن را دریافت می‌کنید.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی دیسک کمر مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605  و 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

 

 

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا