درمان درد کمر با ازون تراپی

اصطلاح اوزون درمانی یا Prolozone ترکیبی از واژه‌ی لاتین "Proli" به معنی بازتولید یا بازسازی و واژه‌ی ازون است. ازون فعال‌ترین شکل اکسیژن در جهان است. در روش ازون درمانی، از نیروی اکسیژن برای القای بازیایی بافت‌ها، رباط‌ها و تاندون‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود. این روش معمولاً باعث بهبود کامل و رفع دائمی کمر درد و دیسک کمر و دیگر دردهای ناشی از فتق دیسک می‌شود.

ازون چیست؟

ازون یک ماده‌ی مرکب طبیعی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و غالباً با علامت O3 نشان داده می‌شود (برای متمایز شدن از شکل بسیار فراوان‌تر اکسیژن که با O2 نشان داده می‌شود) .قسمت عمده‌ی اوزون موجود در طبیعت، در جو کره‌ی زمین ساخته و در همان جا یافت می‌شود. مشخصه‌ی گاز ازون بوی تند آن است

اوزون هنگامی ساخته می‌شود که یک جریان الکتریکی مانند صاعقه از یک توده گاز اکسیژن (O2 ) عبور کند. بار الکتریکی باعث شکسته شدن مولکول اکسیژن به دو اتم مجزا می‌شود. اغلب اتم‌های اکسیژن، بلافاصله دوباره با یکدیگر ترکیب می‌شوند و گاز اکسیژن (O2) را تشکیل می‌دهند. اما درصد بسیار کمی از مولکول‌های اکسیژن تکی هم با یکدیگر ترکیب می‌شوند و ازون (O3) را می‌سازند. مولکول ازون بسیار ناپایدار است و به سرعت به اکسیژن (O2) تبدیل می‌شود. اما آنچه که ازون را به یک عامل درمان کننده بسیار قوی تبدیل کرده است، دقیقاً همین ناپایداری شیمیایی است.

ازون تراپی برای درمان کمر درد و دیسک کمر

تعداد زیادی از افراد در مقاطعی از زندگی خود، از درد پایین کمر رنج می‌برند و در مورد اغلب آنها علت این درد، فتق دیسک‌های بین مهره‌ای است. این وضعیت هنگامی پیش می‌آید که بالشتک‌های اسفنجی یا همان دیسک‌های بین‌مهره‌ای که به عنوان ضربه‌گیر در بین مهره‌های ستون فقرات عمل می‌کنند، ملتهب می‌شوند یا بیرون می‌زنند. فتق دیسک‌های قسمت پایین ستون فقرات می‌تواند باعث درد در ناحیه کمر، باسن و ران پا شود. همچنین وقتی که دیسک‌ها بیرون می‌زند، بر عصب‌های مجاور خود فشار وارد کرده و باعث بی‌حسی و ضعف در این قسمت‌ها می‌شوند.

در یک درمان آزمایشی، تزریق گاز ازون در ناحیه ستون فقرات و اکسیژن درمانی باعث تسکین درد ناشی از فتق دیسک در پایین کمر شد. طرفداران ازون درمانی معتقدند که ظرف 5 سال آینده، این روش می‌تواند به یک روش درمانی استاندارد و معمول برای درمان این عارضه‌ها تبدیل شود. یک محقق که از سال 2005 تاکنون نزدیک به 50 بیمار را با استفاده از تزریق ترکیبی از ازون و اکسیژن درمان کرده است، می‌گوید که این روش که از نوع روش‌های با حداقل تهاجم به شمار می‌رود، می‌تواند برای درمان 50 تا 60 درصد از بیمارانی که از درد ناشی از فتق دیسک‌ها رنج می‌برند، کارایی داشته باشد. اوزون درمانی روشی است که کارایی آن در تسکین کمر درد و دردهای ناشی از فتق دیسک کمر، به اندازه روش جراحی می‌باشد و در عین حال عوارض بسیار کمتری داشته و زمان بهبودی بیمار با این روش بسیار کوتاهتر است

امروزه و با پیشرفت علم پزشکی یکی از نوین‌ترین درمان‌ها برای درمان غیر جراحی سیاتیک تحت عنوان ازن درمانی سیاتیک یا درمان سیاتیک با گاز ازن رایج شده است. در این روش ابتدا به ریشه عصب درگیر به صورت دقیق تشخیص داده می شود و سپس از تزریق گاز ازن در محل های منشا و عامل درد استفاده می شود. تزریق گاز ازن یا اوزون تراپی به کمک انرژی فوق العاده ای که ایجاد می کند ، سبب کاهش التهاب در عصب سیاتیک و آزاد سازی آن می شود و بیماران در طی سه تا پنج جلسه درمان ازن می‌توانند بهبودی فوق العاده ای را تجربه کنند. یکی از نوین‌ترین درمان هابرای درمان غیر جراحی سیاتیک تحت عنوان ازن تراپی سیاتیک یا درمان سیاتیک با گاز ازن رایج شده است.

روش تزریق گاز ازون

علت اینکه روش اوزون درمانی در زمینه درمان کامل برخی از آسیب‌ها، موفق و در برخی دیگر ناموفق است به فرایند گردش خون باز می‌گردد. برای آنکه یک ناحیه آسیب‌دیده در بدن بتواند بازیابی و ترمیم شود، به عوامل بسیار مهمی شامل ویتامین‌ها، عناصر غذایی و اکسیژن نیاز دارد که تنها از طریق گردش خون تأمین می‌شوند. در این میان، اکسیژن به عنوان مهم‌ترین عامل شناخته می‌شود. کمبود اکسیژن باعث انباشته شدن اسید لاکتیک می‌شود که علت اصلی ایجاد درد می‌باشد. ازون درمانی از سه راه مختلف بر درمان آسیب‌دیدگی تأثیر دارد. اولاً عوامل ضدالتهاب هومئوپاتیک که به ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شود، التهاب و ورم در این ناحیه را کاهش می‌دهد و در نتیجه موجب افزایش گردش خون می‌شود. دوماً ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای بهبود آسیب‌دیدگی اهمیت زیادی دارند، برای ناحیه آسیب‌دیده تأمین می‌شود. و نهایتاً اکسیژن به شکل ازون به درون ناحیه آسیب‌دیده تزریق می‌شود.

سوزنی که برای تزریق ترکیب اوزون،اکسیژن استفاده می‌شود، به کمک تصاویر رایانه‌ای به محل دیسک بیرون‌زده هدایت می‌شود و گاز ازون-اکسیژن در این ناحیه تزریق می‌شود. این گاز مستقیماً به وسیله سوزن به دیسک می‌رسد و باعث کاهش حجم درون دیسک می‌شود. کاهش حجم دیسک به خاطر اکسید شدن پروتئوگلیکان‌های موجود در آن صورت می‌گیرد. پروتئوگلیکان‌ها پروتئین‌هایی هستند که در قسمت مرکز دیسک که حالت ژله‌ای دارد (هسته دیسک یا نوکلئوس پالپوزوس) وجود دارند. وقتی که حجم دیسک کم می‌شود، فشار وارد بر عصب نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه باعث کاهش احساس درد می‌شود. در این روش، بیمار فقط به یک بی‌حسی موضعی نیاز دارد. علائم درد در بیمارانی که از این روش استفاده کرده‌اند، ظرف 48 ساعت پس از انجام درمان بهبود پیدا کرده است.

مزایا

علاوه بر بهبودی سریع‌تر و عوارض کمتری که این روش در مقایسه با جراحی دارد، سایر مزایای آن عبارت است از:

•    یک روش درمانی با حداقل تهاجم است.

•    یک روش درمان سرپایی است.

•    انجام آن به زمان بسیار کوتاهی نیاز دارد.

•    هزینه‌های آن بسیار کمتر از جراحی است.

•    یک روش درمان بدون درد است.

عارضه‌های درمان شده با گاز ازون

ازون درمانی می‌تواند برای درمان تقریباً همه دردهایی که ممکن است شما احساس کنید، کارآیی داشته باشد. از جمله می‌توان به درمان دیسک کمر ، کمر درد، ، گردن درد، آسیب شلاقی گردن، فتق دیسک‌ها، درد قسمت پایین کمر، درد پاشنه پا (فاسئیت پلانتار)، سندرم تونل کارپ (مجرای مچ دستی)، پارگی تاندون‌ها، سندرم مفصل گیجگاهی فک تحتانی، درد عصب سیاتیک، خار پاشنه، نوروما (ورم عصب)، بیماری آرنج تنیس بازان (التهاب قسمت خارجی آرنج)، آسیب‌دیدگی ماهیچه گرداننده شانه، آسیب‌دیدگی زانو و هر نوع آسیب ورزشی دیگر اشاره کرد.

چون ازون درمانی باعث بازیایی و ترمیم بافت غضروفی می‌شود، بنابراین این روش برای درمان استئوآرتروز لگن و زانو هم کارآیی بسیار بالایی دارد. مزیت بزرگ روش ازون درمانی آن است که فقط روشی برای برطرف کردن درد نیست، بلکه مشکل را به طور کامل و همیشگی درمان می‌کند.

آیا اوزون درمانی روش ایمنی است؟

هر چند ازون و پراکسید هیدروژن در حالت خالص، سمیت بسیار بالایی دارند، اما ثابت شده که رقیق کردن آنها در حدی که برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث تبدیل شدن آن به ماده‌ای کاملاً ایمن و مؤثر خواهد شد. اگر مقادیر مناسب این گاز توسط یک پزشک متخصص استفاده شود، شانس بروز عوارض جانبی و واکنش‌های معکوسی که برای درمان‌های بیواکسیدی وجود دارد، تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

***درمان با اوزون برای همه افراد، روش مناسبی نیست. اگر از فلج پاها، عدم کنترل مثانه، دیسک کلسیفیه شده و یا فشردگی نخاع رنج می‌برید، انجام جراحی برای شما بهترین گزینه است. همیشه اطلاعات مربوط به سوابق پزشکی و بیماری خود را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک شما با توجه به این اطلاعات تعیین می‌کند که آیا تزریق ازون یا هر نوع درمان دیگری برای برطرف کردن کمر درد،  درمان دیسک کمر ،درد ناشی از فتق دیسک‌ها مناسب است یا خیر.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا