درد مفصل فاست

سندرم مفصل فاست در حقیقت تخریب (آرتروز) مفاصل فاست است. در حالت طبیعی این مفاصل به پایدار سازی و ثبات ستون فقرات کمک کرده و حرکات شدید را محدود می‌نمایند. مفاصل فاست با غضروف پوشیده شده و توسط کپسول‌های روان ‌کننده احاطه شده ‌اند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود مهره ‌ها بتوانند به آسانی چرخیده و خم شوند.

آسیب دیدگی مفصل فاست

سندرم مفصل فاست زمانی اتفاق می‌افتد که این مفاصل تحت فشار قرار گرفته و صدمه ببیند. این آسیب‌ دیدگی ممکن است در اثر استهلاک ناشی از عملکردهای روزمره، وارد آمدن جراحت یا ضربه به کمر یا گردن و یا در اثر تخریب دیسک بین مهره ‌ای اتفاق بیفتد.

از بین‌ رفتن غضروف

غضروفی که مفاصل فاست تحت فشار را می‌پوشاند، به تدریج از بین می‌روند. در نتیجه این اتفاق مفاصل متورم و سفت می‌شود. استخوان مهره ‌ها مستقیماً به یکدیگر ساییده شده و در نتیجه خار استخوانی در لبه مفاصل فاست تشکیل می‌شود.

علائم سندرم مفصل فاست در گردن

درد ناشی از این سندرم، بسته به محل آسیب‌ دیدگی متفاوت است. در صورتی که محل آسیب ‌دیدگی، گردن یا بالای کمر باشد ممکن است درد آن را در گردن، شانه‌ها یا بالا و میانه کمر احساس کنید. همچنین ممکن است فرد دچار سردرد نیز باشد.

علائم سندرم مفصل فاست در کمر (لومبار)

در صورتی ‌که پایین کمر تحت تأثیر قرار بگیرد درد آن ممکن است در پایین کمر، باسن و پشت رانها احساس شود.

درمان سندرم مفصل فاست

اولین خط درمانی، درمانهای محافظه کارانه بوده و شامل استراحت، کمپرس سرد یا گرم، داروهای ضد التهاب می‌باشد. به علاوه ممکن است بلوک مفصل فاست نه تنها برای تشخیص محل دقیق درد، بلکه برای درمان آن استفاده شود. و در صورت بهبودی بیمار تا دوهفته و در اکثر بیماران تا هشت ماه و حتی یکسال بعد از بلوک عصبی دردی احساس نمیکند.در صورت بازگشت درد عصب آسیب دیده با امواج رادیو فرکوئنسی(RF) سوزانده میشود و یا به اصطلاح عصب کشی میشود. که تمام این اعمال نیاز به بیهوشی، برش جراحی و یا بستری (به جز در مواردی) ندارد. در صورتی که روش‌های غیر جراحی موفقیت‌ آمیز نباشد، ریزوتومی فاست یا ادغام کردن (فیوژن) استخوان با جراحی باز ممکن است توصیه شود. البته امروزه بدلیل پیشرفت علم و تکنولوژی اکثر بیماران باهمان روشهای بلوک عصبی و در مرحله بعد عصب کشی با رادیو فرکوئنسی زیر نظر فوق تخصص درد، بدون نیاز به جراحی باز بهبود میابند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا