درمان درد کمر، گردن و زانو با بلاک عصبی

در امواج رادیو فرکانسی اعصاب از گرمایی که توسط امواج رادیویی تولید شده است برای هدف قرار دادن برخی از اعصاب استفاده می‌‌شود و به طور موقت در توانایی آنها برای ارسال سیگنال‌های درد به مغز اختلال ایجاد می‌شود. سوزن‌هایی که از طریق پوست وارد نقاط دردناک بدن می‌‌شوند می‌‌توانند به انتقال امواج رادیویی به اعصاب مورد نظر کمک نمایند. پزشک در هنگام انجام بلاک عصب از طریق امواج رادیو فرکانسی از اسکن و روش‌های مختلف عکس برداری برای هدایت سوزن‌ها و اطمینان از محل صحیح قرارگیری آنها استفاده می‌‌کند. معمولاً در اکثر مواقع از بلاک عصب با امواج رادیو فرکانسی برای کنترل درد کمر، درد گردن، و درد مفصل خارجی استفاده می‌شود.

مزایای بلاک عصبی با رادیو فرکانسی

برخی از مزایای رادیوفرکانسی عبارتند از:

بلاک عصبی با امواج رادیو فرکانسی می‌‌تواند به کاهش درد در گردن و کمر کمک کند این اقدام می‌‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک نماید و امکان انجام فعالیت‌های روزمره را برای شما فراهم کند تا درد کمتری را احساس کنید.

در صورتی که این روش بتواند به کاهش درد در کمر شما کمک کند می‌توانید با انجام برخی تمرینات و برنامه‌های ورزشی نیز بپردازید. این کار می‌تواند در بلندمدت به بهبود شرایط جسمانی کمک کند.

معمولا عوارض جانبی بلاک عصب با امواج رادیو فرکانسی خفیف است و به سرعت و به صورت خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

دلایل انجام بلاک عصب با امواج رادیو فرکانسی چیست؟

معمولاً بلاک عصب با امواج رادیو فرکانسی توسط پزشکی که در زمینه درمان درد تخصص دارد انجام خواهد شد هدف از انجام این روش کاهش درد مزمن کمر، گردن، ران یا زانو است که مصرف دارو یا انجام جلسات فیزیوتراپی نتوانسته است به بهبود درد بیمار کمک کند. به عنوان مثال ممکن است در موارد زیر انجام بلاک عصب با امواج رادیو فرکانسی را توصیه کند:

  • در صورتی که درد در یک یا هر دو طرف قسمت پایین کمر ایجاد شود.
  • در صورتی که درد در باسن و ران‌ها منتشر شود اما ساق پا و زیر زانو را درگیر نکند.
  • در صورتی که درد در هنگام چرخیدن یا برداشتن یک شی بدتر شود.
  • در صورتی که درد در هنگام دراز کشیدن بهتر شود.

 چگونه برای بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی آماده شویم؟

 ممکن است پزشک برای آنکه بتواند به این نتیجه برسد که آیا شما متقاضی مناسبی برای درمان با بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی هستید یا خیر شما را به متخصص درد ارجاع دهد یا درخواست انجام آزمایشات بیشتری را نماید به عنوان مثال می‌‌توان آزمایشی را انجام داد تا به این نتیجه رسید که آیا عصبی که باعث بروز درد شده است به طور صحیح شناسایی شده یا خیر. پزشک مقداری کمی از داروی بیحس کننده را به درون نقاطی که قرار است سوزن‌های امواج رادیو فرکانسی وارد شوند تزریق می‌کند. در صورتی که درد به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند پزشک درخواست انجام درمان با امواج رادیو فرکانسی را خواهد داد. با این حال ممکن است پزشک به این نتیجه برسد که برای کنترل علائم و نشانه‌های بیمار انجام یک روش دیگر نیز ضروری است.

 قبل از بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی چه باید کرد؟

 در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است پزشک از شما بخواهد که مصرف آنها را برای مدت مشخص قطع کنید. قبل از درمان باید به نکات و مراحل زیر توجه نمایید:

  • باید حتما یک نفر همراه شما باشد تا شما را به منزل ببرد.
  • داروهای ضروری خود را با یک جرعه آب مصرف کنید و سعی کنید در صورت امکان داروهای خود را در ابتدای روز مصرف نمایید.
  • ۲ ساعت قبل از جراحی از مصرف داروهای خود اجتناب کنید.
  • روزی که قرار است بلاک عصب انجام شود از استعمال سیگار و محصولاتی که حاوی تنباکو هستند خودداری کنید.

 در حین بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

آماده کردن بیمار: بیمار بر روی میز اشعه ایکس دراز می‌‌کشد و پزشک از داروی بیحسی موضعی برای بیحس کردن محلی که قرار است تحت درمان قرار بگیرد استفاده می‌‌کند. بیمار در حین درمان درد بسیار کمی را احساس خواهد کرد. بیمار در حین درمان بیدار است و هوشیاری کامل دارد تا بتواند فیدبک لازم را در اختیار پزشک قرار دهد. قبل از شروع درمان به بیمار داروی آرام بخش از قبیل والیوم داده می‌شود تا آرامش بیشتری داشته باشد.

وارد کردن سوزن: روشی که برای بلاک عصب مورد استفاده قرار می‌گیرد شبیه روشی است که برای بلاک تشخیصی استفاده می‌شود. در این روش پزشک به کمک فلوروسکوپ یک سوزن کوچک را وارد نقطه‌ای می‌کند که باعث بروز درد شده است. فلوروسکوپی به پزشک اجازه می‌دهد نحوه ورود سوزن به موضع مورد نظر را مشاهده کند تا اطمینان حاصل نماید که سوزن به درستی وارد محل مربوطه شده است. ممکن است پزشک ترجیح دهد از تزریق ماده حاجب برای اطمینان از محل صحیح سوزن استفاده نماید. ممکن است بیمار دچار درد و ناراحتی شود اما معمولاً فشاری که بیمار احساس می‌‌کند بیشتر از درد خواهد بود.

انتقال امواج گرما: هنگامی ‌که سوزن وارد موضوع مورد نظر می‌‌شود بیمار داروهای بیحس کننده را دریافت می‌‌کند سپس امواج رادیو فرکانسی از طریق سوزن به سمت موضع مورد نظر هدایت می‌‌شوند و ممکن است باعث ایجاد یک سوختگی خفیف شود که به آن ضایعه می‌گویند. معمولاً سوختگی ایجاد شده به اندازه سر چوب پنبه است. جریان امواج رادیو فرکانسی باعث از بین بخشی از عصب می‌شود که در انتقال درد به مغز نقش دارند و به این ترتیب در فرایند ارسال سیگنال‌های درد اختلال ایجاد می‌شود. معمولاً فرایند سوزاندن در هر نقطه حدود ۹۰ ثانیه طول می‌کشد و می‌توان در یک بازه زمانی به سوزاندن چندین عصب پرداخت.

 پس از فرایند بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

 پس از اتمام کار پزشک بیمار به اتاق دیگر منتقل می‌شود تا استراحت کند و برای رفتن به منزل آماده گردد. ممکن است بیمار در محل تزریق دچار درد و ناراحتی شود که معمولاً طی مدت یک یا دو روز پس از درمان از بین خواهد رفت. در صورتی که شما تحت درمان با این روش قرار گرفته‌اید رعایت موارد زیر می‌تواند برای شما بسیار سودمند باشد:

  • در صورتی که درد داشتید از کمپرس یخ استفاده کنید و آن را روی محل تزریق قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه کمپرس یخ روی موضع مورد نظر باقی بماند. می‌توانید در روزهای اول پس از درمان روزی سه تا چهار بار از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • از قرار دادن کمپرس گرم روی موضع مورد نظر خود داری کنید.
  • تا دو روز پس از درمان از رفتن به حمام اجتناب کنید اما می‌توانید ۲۴ ساعت پس از درمان دوش آب گرم بگیرید.

 عوارض جانبی بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی شامل چه مواردی است؟

 معمولاً عوارض جانبی حاصل از بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی خفیف هستند و به صورت خود به خود بهبود پیدا می‌‌کنند. با این حال باید بیمار از آنها اطلاع داشته باشد تا بداند قرار است با چه چیزی مواجه شود. برخی از عوارض جانبی در این روش عبارتند از:

  • کبودی و حساسیت خفیف در موضعی که تزریق انجام شده است و معمولا در روزهای اول پس از درمان به وجود می‌آید.
  • سوختگی خفیف ناشی از گرمایی که توسط سوزن‌ها منتقل می‌‌شود و ممکن است بیمار در ابتدا حساس بسیار بدی داشته باشد.
  • زخم شدن پوست موضعی که تحت درمان قرار گرفته است. زخم ایجاد شده شبیه سوختگی پوست توسط نور آفتاب است که این مسئله معمولا به صورت خود به خود بهبود پیدا می‌کند اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا جای آن ترمیم شود.
  • گاهی اوقات در برخی موارد نادر در تزریق دارو به قسمت پایین کمر ممکن است بیمار دچار بیحسی یا ضعف در پاهای خود شود که معمولا این وضعیت به سرعت بهبود پیدا می‌کند.

 عوارض جانبی حاد و خطرناک بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی بسیار نادر است. در صورتی که موضعی که تحت درمان قرار گرفته است در هنگام لمس کردن داغ و قرمز به نظر برسد و بیمار احساس کند که تب دارد و حال او خوب نیست ممکن است دچار عفونت شده باشد. در این حالت باید فورا بیمار به پزشک مراجعه کند تا تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار بگیرد. همواره ریسک آسیب دیدگی عصب وجود دارد اما جزو موارد بسیار نادر است. آزمایشات و ارزیابی‌هایی که پزشک قبل از عمل انجام می‌دهد با هدف جلوگیری از آسیب دیدگی عصب درخواست می‌شود. در صورتی که بیمار تب و سردرد داشته باشد یا آنکه دچار ضعف و بیحالی شده باشد باید فورا با پزشک خود تماس بگیرد.

سوالات متداول درباره بلاک عصب با امواج رادیو فرکانسی

آیا می‌توان بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی را مجددا انجام داد؟

پاسخ این سوال مثبت است و می‌‌توان بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی را در برخی موارد مجدداً انجام داد. در صورتی که بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی در اولین بار به اندازه کافی تأثیرگذار نبوده باشد می‌توان دو تا سه هفته بعد از اولین تزریق مجدد این فرایند را تکرار کرد به علاوه اعصابی که دچار آسیب دیدگی شده اند می‌‌توانند طی مدت یک سال و نیم ترمیم شوند این امر می‌‌تواند باعث بروز مقداری درد شود اما اغلب سطح درد به اندازه قبل نخواهد بود. در صورتی که تصور می‌‌کنید که بلاک عصب از طریق رادیو فرکانسی می‌‌تواند به شما کمک کند و مزایای متعددی برای شما دارد با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید..

 آیا بلاک عصب با امواج رادیو فرکانسی با درد همراه است؟

 بلاک عصب با امواج رادیو فرکانسی نباید باعث احساس درد شود. متخصص درد در حین درمان و قبل از آن وضعیت شما را بررسی می‌‌کند تا اطمینان حاصل نماید که شما به اندازه کافی بیحس شده‌اید و درد کمتری را احساس می‌کنید. با پزشک خود در خصوص نگرانی‌هایی که دارید صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که پزشک نهایت تلاش خود را می‌‌کند که درد شما را در حین درمان کنترل کند. تعداد زیادی از بیماران پس از بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی از بروز درد نگران هستند. بهتر است بدانید که در حین درمان با رادیو فرکانسی اعصابی که باعث ارسال سیگنال‌های درد به مغز می‌شوند و گاهی اوقات بافت‌های مربوطه، آسیب می‌بینند تا از میزان درد کاسته شود اما ممکن است بیمار تا چند روز پس از درمان دچار درد و ناراحتی باشد. پس از آنکه اثر داروی بیحس کننده از بین رفت، بیمار در محلی که تحت درمان قرار گرفته است دچار درد خفیف خواهد شد که این وضعیت باید فقط چند روز طول بکشد. بیمار می‌تواند برای تسکین درد خود از داروهای مسکن استفاده کند و اقدامات مراقبتی را طبق دستور پزشک خود انجام دهد. همچنین با توجه به نوع بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی انجام شده، ممکن است بیمار تا دو هفته پس از درمان دچار درد و سوزش در محل مورد نظر باشد البته باید این درد کمتر و خفیف‌تر از دردی باشد که بیمار قبل از درمان احساس می‌کرده است اما در صورتی که درد همچنان احساس شود باید بیمار با پزشک خود مشورت کنند.

چه کسی بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی را انجام می‌دهد؟

متخصص  درد شناس، متخصص فیزیوتراپی و توانبخشی، متخصص رادیولوژی، متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص جراحی می‌توانند به انجام بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی بپردازند.

فرایند انجام بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به وسعت محلی که قرار است تحت درمان قرار بگیرد فرآیند درمان می‌تواند از حدود ۲۰ دقیقه تا دو ساعت طول بکشد.

 آیا بیمار می‌تواند یک روز پس از درمان به محل کار خود برگردد؟

بیمار باید بتواند یک روز پس از بلاک عصب با امواج رادیو فرکانسی به محل کار خود برگردد اما گاهی اوقات ممکن است بیمار به علت درد و ناراحتی در محلی که تحت درمان قرار گرفته است نتواند یک یا دو روز به محل کار خود برگردد.

آثار درمانی حاصل از بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی تا چه مدت باقی می‌ماند؟

 در صورتی که بلاک عصب به طور موفقیت آمیزی انجام شود معمولا آثار درمانی حاصل از این روش حدود ۳ تا ۱۸ ماه به معمولا حدود ۶ تا ۹ ماه باقی خواهد ماند.

بیمار به چند مرحله تزریق نیاز دارد؟

در صورتی که تزریق اول باعث تسکین درد به طور کامل نشود ممکن است پزشک پس از ارزیابی مجدد بیمار انجام تزریق دوم را پیشنهاد نماید. از آنجایی که بلاک عصب با امواج رادیو فرکانسی یک روش دائمی برای تسکین درد نیست ممکن است پس از آنکه اثر داروهای بیحسی از بین رفت (حدود ۶ تا ۱۲ ماه) بیمار به تزریق مجدد نیاز داشته باشد.

 چه افرادی نباید از بلاک عصب با امواج رادیو فرکانسی استفاده کنند؟

 افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند و افرادی که عفونت فعال دارند نمی‌توانند تحت درمان با این روش قرار بگیرند. در صورتی که بدن بیمار به بلاک موضعی پاسخ نداده باشد ممکن است متقاضی مناسبی برای انجام بلاک عصب توسط امواج رادیو فرکانسی نباشد.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی دیسک کمر مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335, 02188460605, 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا