کاربرد اوزون در کنترل درد

زمانی که شما جوان هستید به این فکر نمی‌کنید که ورزش کردن، آسیب دیدن یا عواملی مانند ژنتیک چگونه بر وضعیت مفاصل شما در آینده تاثیر می‌گذارند. خوشبختانه، پیشرفت‌های پزشکی مانند اوزون‌تراپی موجب شده است که شما بتوانید در آینده نیز بدون داشتن هیچ محدودیتی برای فعالیت، زندگی بدون درد و آسوده‌ای داشته باشید.

اوزون برای محققان، مولکول بسیار جالبی است که پتانسیل آن را دارد که چیزهای بسیار زیادی در مورد آن کشف شود. اوزون در حال محبوبیت پیدا کردن در زمینه‌های مختلفی در پزشکی و خصوصا در روش‌های کنترل درد است. این مولکول همچنین بر کنترل عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی، روماتیسم و دیگر انواع آرتروز مفصلی، انواع ضایعات پوستی و بسیاری مشکلات دیگر  نیز نقش دارد. اما در این میان، نقش اوزون در کنترل درد به سرعت در حال پیشرفت است.

اگر از درد مفصلی رنج می‌برید، می‌توانید با یک متخصص که درمان‌های پیشرفته و موثر مانند اوزون‌تراپی را ارائه می‌دهد، مشورت کنید و از او راهنمایی بخواهید. انجام این کار می‌تواند شما را دوباره به زندگی قبلی بازگرداند.

در کلینیک پروفسور سیروس مؤمن زاده، ما از روش اوزون‌تراپی برای بسیاری از دردهای مفصلی و اسکلتی-عضلانی مانند آرتروز زانو، تریگر پوینت (نقاط ماشه‌ای)، فیبرومیالژیا، سندرم درد میوفاسیال و بیرون‌زدگی دیسک کمر یا سرخوردگی دیسک و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنیم.

ما در این کلینیک همواره آماده ارائه خدمات مشاوره و اطلاع رسانی به بیماران از طریق شماره‌های 88460605-021 و 88449335-021 و 09198172104 هستیم، تا راهنمایی‌های لازم را  جهت  اطلاع بیماران از بهترین و موثرترین روش‌های ما ارائه دهند.

اوزون با کاربرد پزشکی چیست؟

اوزون با کاربرد پزشکی از اکسیژنی تهیه می‌شود که کاربرد پزشکی دارد و با استفاده از ولتاژ الکتریکی بالا غنی سازی شده است. اوزون با کاربرد پزشکی در واقع ترکیبی از اوزون و اکسیژن با غلظت‌های متفاوت است. اوزون معمولا در محل انجام درمان و در همان زمان (توسط ژنراتور مخصوص) تهیه می‌شود و سریعا پس از آماده شدن، تزریق می‌شود. یک پزشک متخصص آموزش دیده، با توجه به ملاحظات پزشکی و شرایط بیمار، دوز تزریق اوزون را تعیین می‌کند.

اوزون موجب کاهش یا حذف مایعات و گلبول‌های قرمز تجمع یافته در محل آسیب‌دیدگی می‌شود. با تزریق اکسیژن، انعطاف‌پذیری ناحیه آسیب‌دیده بیشتر می‌شود. با افزایش فشار جزئی شریانی و کاهش چسبندگی، میزان اکسیژنه شدن بافت‌ها افزایش پیدا می‌کند. اوزون تراپی آرتروز زانو موجب اکسیده شدن پلاک‌ها در شریان‌ها شده و با از بین بردن مواد زائد درون شریان، انسداد شریانی را برطرف می‌کند. تمامی این موارد موجب افزایش میزان اکسیژن‌رسانی به بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود.

مزایای اوزون‌تراپی

  • این روش غیرجراحی و ایمن است.
  • در برخی شرایط می‌تواند جایگزینی برای جراحی باشد.
  • درصد موفقیت این روش در حدود 88 درصد است که در مقایسه با جراحی دیسککتومی قابل قیاس است (50 تا 90 درصد). اما از سوی دیگر عوارض آن از جراحی بسیار کمتر است.
  • اجرای این روش نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارد.
  • هزینه‌ی انجام اوزون‌تراپی کمتر از جراحی است.

چه بیماری‌هایی با اوزون‌تراپی درمان می‌شوند؟

اوزون می‌تواند بسیاری از مشکلات اسکلتی-عضلانی و بیماری‌های مفصلی را درمان کند. از جمله:

  • آرتروز
  • پارگی تاندون‌ها
  • سندرم TMJ
  • تورم و آب آوردن زانو
  • خار پاشنه
  • فرسایش مفاصل مبتلا به روماتیسم
  • فرسایش دیسک‌ها
  • آسیب بافت‌های نرم
  • پارگی و کشیدگی رباط‌ها
  • کمردرد و گردن درد مزمن
  • آسیب‌های روتاتور کاف (عضلات گرداننده شانه)
  • درد شانه و درد آرنج

اوزون به طرق مختلفی به بدن در بازسازی بافت‌ها و درمان بیماری‌ها کمک می‌کند که برخی از این راه‌ها در ادامه ذکر شده‌اند.

خواص اوزون در درمان بیماری‌ها

گاز اوزون به طرق مختلفی به بدن کمک می‌کند که خودش را بازسازی و ترمیم کند و اختلال مفصلی را برطرف کند. اوزون موجب می‌شود که مواد مغذی لازم که برای بازسازی و ترمیم عضلات و لیگامنت‌ها مورد نیاز هستند، به آن‌ها برسد. این نتایج به علت وجود پنج اثر مختلف اوزون به دست می‌آید:

  • اوزون موجب تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود و بنابراین دیگر هیچ عامل مخربی موجب بروز اختلال در روند بهبودی مفصل نمی شود. تفاوتی نمی‌کند که عملکرد سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد ضعیف یا بیش از حد قوی باشد، در هر صورت اوزون عملکرد این سیستم را به حالت نرمال باز می‌گرداند.
  • اوزون موجب اکسیژن‌رسانی بیشتر به ناحیه آسیب‌دیده می‌شود. این عامل برای تسریع روند بهبودی بسیار حیاتی است.
  • اوزون موجب افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود. افزایش جریان خون نیز باعث کاهش التهاب می‌شود.
  • اوزون موجب می‌شود که میتوکوندری سلول‌ها با مقادیر مناسبی از اکسیژن تغذیه شود. معمولا برای تحریک میتوکوندری برای جذب اکسیژن ، ویتامین C تجویز می‌شود، اما اوزون‌تراپی در این زمینه تاثیرات بسیار بیشتری نسبت به مکمل‌های ویتامین C دارد.
  • اوزون همچنین موجب افزایش حضور آنتی‌اکسیدان‌ها در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود. این موضوع باعث افزایش قدرت دفاعی بدن در برابر عفونت و التهاب می‌شود.

اوزون چگونه تزریق می‌شود؟

بسته به نوع آسیب یا بیماری، روش‌های مختلفی برای انجام اوزون‌تراپی وجود دارد، مانند :

  • استنشاق ‌ترکیب اوزون و اکسیژن یا ترکیب اوزون و هوا
  • درمان با آب حاوی اوزون (نوشیدن آب، یا زدن آب به زخم‌ها)
  • انتقال خودکار خون مخلوط شده با اوزون
  • زدن روغن حاوی اوزون به پوست
  • تزریق اوزون

 

برای درمان بیماری‌ها یا مشکلات مختلف از غلظت‌های متفاوتی از اوزون استفاده می‌شود. مولکول‌های اوزون پایدار نیستند و دارای نیم‌عمر20 دقیقه هستند و تنها به اندازه‌ی نصف مدت زمان گاز اوزون واقعی پایداری دارند. باقی مانده‌ی  ترکیب از گاز اکسیژن تشکیل شده است. افزایش دما، موجب کاهش نیم‌عمر گاز اوزون می‌شود و بنابراین برای تزریق اوزون، همیشه، ترکیب مورد استفاده به طور همزمان تولید می‌شود و سریعا در محل مورد نظر تزریق می‌شود. برای انجام این تزریق تنها می‌توان از سرنگ‌های مخصوص مقاوم در برابر اوزون استفاده کرد.

اوزون‌تراپی دارای سه مرحله است. در مرحله‌ی اول، داروهای مسکن و ضدالتهاب مستقیما در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. این کار بدین منظور انجام می‌شود که تورم مفصلی کمتر شود و جریان خون در این ناحیه افزایش یابد. در همین مرحله شما در خواهید یافت که این روش درمانی تاثیرگذاری بسیار بیشتری از سایر روش‌های درمانی دارد. سپس در این ناحیه ترکیبی از ویتامین‌های مختلف نیز تزریق می‌شود. این کار به تقویت مفاصل کمک بسیار زیادی می‌کند و موجب می‌شود که مفصل شما بتواند فشار‌هایی که بر آن وارد می‌شود را به خوبی تحمل کند. در این مرحله دوز کنترل‌شده‌ای از گاز اوزون در مفصل تزریق می‌شود . اوزون به بهبودی مفصل و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده‌ی آن کمک می‌کند و موجب افزایش جریان خون در این ناحیه می‌شود.

بعد از گذشت یک دوره‌ی درمان 6 هفته‌ای، مفصل تا چند ماه وضعیت مساعدی خواهد داشت. اما باید در نظر داشته باشید که اوزون نمی تواند روند فرسایش و ساییدگی مفصل را متوقف کنید، بنابراین شما نیاز دارید که هر 3 یا 4 ماه یکبار، اوزون را یک بار دیگر تزریق کنید  تا درد مفاصل خود را برطرف کنید.

آیا این روش ایمن است؟

ثابت شده است که روش اوزون‌تراپی کاملا ایمن است و هیچ عوارض جانبی ندارد و این روش به عنوان ایمن‌ترین روش درمان در پزشکی شناخته شده است. اوزون در واقع از سه مولکول اکسیژن تشکیل شده است و به همین خاطر نمی تواند عوارض جانبی ایجاد کند. در برخی موارد داشتن حالت تهوع و سردرد خفیف گزارش شده است که بین 2 تا 3 روز ادامه داشته است. بنابراین اوزن ایمن‌ترین روش درمانی است که تا کنون ابداع شده است.

موارد منع مصرف اوزون بسیار محدود هستند و شامل خونریزی فعال در هر نقطه از بدن، بارداری و پرکاری فعال تیروئید می‌شود.

آیا در هنگام انجام اوزون‌تراپی، رژیم غذایی خاصی باید دنبال شود؟

غذاهای شما باید قند و نمک کمی داشته باشد و حاوی روغن‌های مصنوعی نباشد. رژیم غذایی شما باید دارای مقادیر متعادلی از پروتئین‌های لازم، کربوهیدرات، مواد معدنی مختلف و فیبر باشد. لازم است مقادیر بسیار زیادی میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.

هزینه‌ی اوزون‌تراپی چه قدر است؟

هزینه‌ی انجام اوزون‌تراپی بسیار کم است و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد که این موضوع موجب می‌شود این روش بسیار مقرون به صرفه باشد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا