تغذیه در بیماران مبتلا به درد مزمن: قسمت دوم

رژیم غذایی افراد مبتلا به درد مزمن بایستی محتوای فیبر فراوان، در کنار پروتئین کافی، و با کیفیت ، اسیدهای چرب اساسی، چربیهای اشباع نشده و اسیدهای چرب ترانس با حداقل پروسس انجام گرفته بر چربیها، میوه ها وسبزیجات باشد.

مواد معدنی اصلی

کلسیم ، منیزیم و فسفر سه المان اصلی بدن را تشکیل می دهند. سدیم، پتاسیم و کلرجزء دسته های الکترولیتهای بدن تقسیم بندی می شوند.

عناصر کمیاب

۱۳ عنصر به مقدار جزیی در بهداشت افراد نقش اساسی دارند. این عناصر عبارتند از: آهن- مس- روی-بروم-سلنیوم-ید- کبالت –کروم-مولیبدن-نیکل-منگنز-وانادیوم و سیلیکون.

مواد معدنی نقش مهم وموثری را در متابولیسم پروتئینها در بدن وعملکرد مناسب عضلات بدن ایفاء می کنند. بروز هر گونه عدم تعادل در بالانس این عناصر منجر به بروز گرگرفتگی ها واسپاسم های عضلانی در افراد شده که خصوصا در بیمار مبتلا به درد مزمن این مسئله کمتر تحمل شده و ناراحتی بیشتر را برای افراد بیمار ایجاد می کند.

اسیدهای آمینه

تعداد اسید های آمینه اساسی در افراد نه(۹) عدد می باشد. وجود این مواد در ترکیب رژیم غذایی روزانه حیاتی و ضروری است. اسید آمینه های اساسی عبارتند از: آرژینین، لوسین، ایزولوسین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین. اسیدهای آمینه اساسی در ساخت کوفاکتورهای مختلف خصوصا پیش سازهای آنزیمی مرتبط با ویتامین های موجود در بدن دخالت دارند و بایستی از طریق رژیم غذایی تامین شوند. کمبود آنها نیز سبب ایجاد اسپاسمهای عضلانی خواهد شد.

چربی ها و اسیدهای چرب اساسی

وجود چربی در رژیم غذایی و یا ساخته شدن اسید چرب در کبد، جهت کنترل بالانس فردی ضروری است. چربیها جهت تولید انرژی، عملکرد غشای سلولی و سنتز هورمونها و ایکوزانوئیدها مورد نیاز می باشند. امروزه تغییراتی که در رژیم های غذایی ایجاد شده است سبب بروز عدم تعادل در میزان اسیدهای چرب اساسی بدن گردیده است. در قرن اخیر، بعلت مصرف روغن های گیاهی در رژیم غذایی ، نسبت چربی نوع امگا-۶ به امگا-۳ تغییر چشمگیری پیدا کرده است. روغن های مورد مصرف در حال حاضر عمدتا حاوی امگا -۶ بوده که این نوع رژیم، سبب ایجاد عدم تعادل در نسبت چربی ها در بدن گردیده است.

در گذشته و در قرن های پیشین نسبت چربی نوع ۶ به نوع ۳ در حدود ۱:۱ بوده است ولی در قرن بیستم و با رژیم غذایی جدیدی که بشر امروزی برای خود طراحی نموده است این نسبت بطور قابل توجهی تغییر پیدا کرده است و این نسبت به۴:۱ رسیده و حتی تصور می شود در امریکا در حدود ۲۰:۱ باشد.

برای اینکه فرد دچار عوارض ناشی ازبهم خوردن این بالانس در بدن خویش نشوند بایستی رژیم غذایی به گونه ای طراحی شود که محتوای تمام اسیدهای چرب اساسی و انواع چربیها اعم از امگا-۳،امگا-۶،و امگا-۹،کلسترول و اسید های چرب اشباع شده و همچنین تعدل نیز بین نسبت آنها در بدن فرد وجود داشته باشد و این امر خصوصا در بیمار مبتلا به درد مزمن نیز اهمیت پیدا می کند که کوچکترین عدم تعادلی در مواد مغذی موجود در سیستم بدنی آنها اثر نا مطلوبی را بر روحیه و تحمل دردشان خواهد گذاشت. همچنین، بروز تعادل در نسبت بین این ترکیبات مختلف چربی می توند به جلوگیری ازبروز بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری عروق کرونر و چاقی نیز در این افراد کمک می کند.

توجه داشته باشیم که چربیهای مواد اولیه در تولید ترکیبات ایکوزانوئید هستند که این ترکیبات نیز در ایجاد درد وپروسه آن نقش عمده ای را ایفا می کند. لذا می توان با یک رژیم غذایی مناسب و دارای نسبتهای متعادل از انواع چربیها در روند تولید این ترکیبات در بدن و در نتیجه در تولید یا کنترل درد نیز نقش کنترل کننده ای را اعمال نمود.

در حال حاضر، این نکته یعنی نحوه کنترل درد با تنظیم نسبت چربیهای رژیم غذایی ودر نتیجه اثر بر میزان تولید ایکوزانوئیدها ، دردست بررسی بیشتری بوده ولی بطور کلی توصیه می شود که کنترل دقیقی بر رژیم غذایی فرد مبتلا به درد در مصرف چرب اعمال گردد.

قند

نظر کلی بر این اصل استوار است که مصرف مواد قندی و شیرین در رژیم غذایی فرد مبتلا به درد، علیرغم تمایل زیادی که این افراد به مصرف انواع ترکیبات شیرین دارند، بایستی بسیار محدود شود. قند بواسطه ایجاد اختلال در بالانس سینرژیستیک مواد معدنی، سبب بروز اشکال در سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین در نقل وانتقال ویتامین سی، در بدن نیز اختلال ایجاد می کند. کمبود ویتامین سی در بدن سبب ایجاد دردهای عضلانی و مفصل نیز خواهد شد که درد بیمار را افزایش خواهد داد.

از آنجایی که افراد مبتلا به درد مزمن معمولا تمایل زیادی به مصرف مواد شیرین و رژیم غذایی سرشار از قند دارند و از طرفی بعلت سیستم ایمنی ضعیف تر(خصوصا در بیماران سرطانی) بدلایل مختلفی آنتی بیوتیک مصرف می کنند، لذا احتمال عفونت سیستمیک کاندیدیایی در این افراد دور از ذهن نمی باشد. توجه داشته باشید که رشد بیش از حد باکتری ها در این افراد نیز از طرف دیگر، می تواند به بروز و یا تشدید علایمی نظیر خستگی- بی خوابی-ضعف عضلانی-دردهای عضلانی-گیجی- افسردگی و اضطراب بیانجامد. نکته شایان توجه این است که، کنترل مصرف قند در افراد مبتلا به درد مزمن می تواند بعلت تعادلی که در بالانس سطح خونی انسولین در بدن ایجاد می کند، در کنترل درد آنها مفید واقع شود.

برچسب ها تعریف درد
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا