علت درد و سوزش در سمت راست پشت کمر

سوزش پشت کمر سمت راست بالا به عنوان کمردرد سینه ‌ای شناخته می‌ شود. این درد معمولا بین دو کتف فرد رخ می دهد. در این مقاله عوامل تحریک کننده، روش‌ های درمانی و توصیه‌ هایی برای پیشگیری از درد در پشت و بالای کمر در سمت راست را بررسی می‌کنیم.

علت سوزش پشت کمر سمت راست بالا

کمردرد سینه ‌ای می تواند در هر جایی از قسمت فوقانی کمر بین گردن و میان تنه رخ دهد اما معمولا بین دو کتف ایجاد می شوند. عوامل مختلفی می توانند باعث بروز سوزش پشت کمر سمت راست بالا شوند که بعضی از آنها عبارتند از:

کشیدگی عضله یا آسیب دیدگی

هنگام ورزش یا بلند کردن ناصحیح اشیا، عضلات بالایی کمر در سمت راست می تواند آسیب ببیند. کشیدگی این عضلات می تواند منجر به ناراحتی شود که ممکن است به صورت درد حاد یا مبهم نمایان شود. 

شکستگی ستون فقرات

شکستگی ستون فقرات در ناحیۀ سینه ‌ای می تواند ناشی از ضرباتی پر قدرت باشند؛ مانند:

  • تصادفات اتومبیل یا موتور سیکلت
  • سقوط از ارتفاع زیاد
  • حوادث ورزشی

درمان این موارد معمولا شامل مراقبت های پزشکی فوری است.

پوکی استخوان

شکستگی ستون فقرات در ناحیۀ سینه ‌ای نیز می تواند به دلیل پوکی استخوان باشد. در این بیماری، استخوان ها بسیار ضعیف شده و احتمال شکستگی آن ها بیشتر می شود. بر اساس آمار آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، این آسیب های، سالانه حدود 700000 نفر در ایالات متحده را گرفتار می کنند.

آرتروز

این بیماری، شایع ترین شکل آرتریت است و زمانی رخ می دهد که غضروف های بدن، که معمولا در انتهای استخوان ها نقش ضربه گیری دارند و مفاصل را تشکیل می دهند، تخریب یا ساییده بشوند.

آرتروز، مفاصل بین مهره های ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهد. حرکت این استخوان های آسیب دیده باعث تخریب بیشتر آن ها و تشکیل زائده هایی به نام خارهای استخوانی می شود. این خارها می توانند بر روی اعصاب فشار وارد کرده و باعث سوزش پشت کمر سمت راست بالا شوند.

استرس

مطالعات، ارتباط بین استرس و سوزش در قسمت بالای کمر را نشان می دهند. هنگامی که فرد استرس دارد، عضلات بدنش سفت شده که با گذشت زمان باعث درد می شود.

درد راجعه

درد در قسمت بالای کمر و سمت راست می تواند به دلیل مسائلی در دیگر نقاط بدن باشد. این موضوع به عنوان درد راجعه شناخته می شود. مشکلات کیسۀ صفرا مانند سنگ صفرا و التهاب شدید، می توانند باعث این نوع درد شوند. استراتژی درمانی بسته به شدت آن متفاوت است.

عفونت ستون فقرات

یک فرد ممکن است به چند دلیل به عفونت های ستون فقرات مبتلا شود. عوامل مستعد کنندۀ این بیماری شامل تغذیۀ نامناسب، سرکوب سیستم ایمنی، عفونت ایدز، سرطان، دیابت و چاقی است.

عفونت های ستون فقرات می توانند باعث سوزش پشت کمر سمت راست بالا شوند. درمان ها معمولا شامل مداخلات پزشکی مانند تجویز آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد قارچ است.

فتق دیسک

دیسک فتق دار اغلب به عنوان دیسک لغزنده شناخته می شود. این وضعیت معمولا در ناحیۀ کمر اتفاق افتاده و می تواند در گردن نیز ایجاد شود. با این حال، این موضوع می تواند باعث درد در قسمت راست و بالای کمر نیز بشود. 

تشخیص علت سوزش پشت کمر سمت راست بالا

معمولا سوزش پشت کمر سمت راست بالا به دلیل کشیدگی عضلانی است اما گاهی اوقات ممکن است دلیل مهم تری نیز داشته باشد. پزشکان از بیماران در مورد هر گونه آسیب دیدگی اخیر در ناحیۀ کمر، مانند یک حادثۀ ورزشی یا تصادف رانندگی، سوال می کنند. آن ها در مورد سابقۀ پزشکی افراد و مشخصات خود درد نیز برای تعیین علت سوال می کنند و ممکن است آزمایش های بیشتری را نیز سفارش کنند.

سوزش پشت کمر سمت راست بالا در هنگام تنفس

گاهی اوقات، سوزش پشت کمر سمت راست بالا هنگام تنفس عمیق تشدید می شود. بدیهی است که حرکات تنفسی، ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهد؛ زیرا به قفسۀ سینه متصل می شود. معمولا جای نگرانی وجود ندارد.

با این حال، در برخی موارد ممکن است مسئله جدی تر باشد. به عنوان مثال، مشکل اصلی می تواند در ریه ها باشد (مواردی مانند لختۀ خون یا آمبولی ریه). اگر شخص نگران علائم خود است، باید به دنبال مشاورۀ پزشکی باشد.

درمان درد بالای کمر با حرکات کششی و تمرینات ورزشی

حرکات کششی و تمرینات ورزشی مختلف می توانند به حذف یا تسکین سوزش پشت کمر سمت راست بالا کمک کنند. پزشکان متخصص معمولا ورزش یوگا را برای سالم نگه داشتن کمر و پیشگیری از درد آن توصیه می کنند. این ورزش از عود درد نیز جلوگیری می کند. فردی که دچار درد در قسمت فوقانی کمر شده است، می تواند تمرینات زیر را انجام دهد:

کشش شانه

هر دو بازو را بالای سر خود نگه دارید.

دست ها را درحالی که کفشان به سمت بالا است، به هم وصل کنید.

تا جایی که ممکن است، آن ها را بکشید.

کشش از باسن به سمت پاشنه

چهار زانو بنشینید و کمر و گردنتان را صاف نگه دارید بدون اینکه آرنجتان قفل شود.

باسن خود را به آرامی به عقب و پائین حرکت دهید تا با پاشنه ها مماس شوند.

کشش کمر درحالت نشسته

صاف بنشینید و پاهایتان را کنار هم قرار دهید.

کف دست هایتان را روی قسمت کوچکی از کمرتان قرار دهید.

عقبگرد روی دست هایتان تکیه دهید تا احساس کنید که کمرتان کشیده می شود.

پیشگیری از  درد در بالای کمر

اگرچه همیشه نمی توان از کمردرد پیشگیری کرد، می توان روش هایی را برای کاهش ریسک ابتلا به آن انجام داد، مانند:

  • بلند کردن ایمن و صحیح اشیا
  • ایجاد وقفه های منظم بین نشستن های طولانی مدت و انجام کارهای تکراری
  • اطمینان از بیدار شدن و پیاده روی منظم
  • قرارگیری صحیح بدن هنگام نشستن یا ایستادن
  • هنگام ورزش، تکنیک های خوبی را یاد بگیرید و تمرین کنید که مانع از آسیب دیدگی شوند.
  • متوقف کردن هرگونه فعالیتی که باعث کمردرد می شود.

چه موقع لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فردی به دلیل آسیب دیدگی یا تصادف دچار کمر درد شود، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

اگر سوزش پشت کمر سمت راست بالا بعد از یک هفته برطرف نشد، باید با پزشک صحبت کند.

– اگر کمر درد همراه با سایر علائم نگران کننده مانند ضعف عضلانی، مشکلات مثانه، گزگز یا بی حسی است، باید فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا