رادیو فرکوئنسی (rf) برای درمان دردهای آرتروز

رادیو فرکوئنسی (RFA) روشی است که برای کاهش درد استفاده می شود. جریان الکتریکی تولید شده توسط موج رادیویی برای گرم کردن ناحیه کوچکی از بافت عصبی مورد استفاده قرار می گیرد، در نتیجه سیگنال های درد از آن ناحیه خاص کاهش می یابد.

کدام شرایط با استفاده از فرکانس رادیویی درمان می شود؟

RFA  می تواند برای کمک به بیماران مبتلا به درد مزمن (طولانی مدت) در ناحیه کمر و گردن و درد مربوط به تخریب مفاصل ناشی از آرتریت استفاده شود.

تسکین درد ناشی از رادیو فرکوئنسی چقدر طول می کشد؟

میزان تسکین درد بسته به علت و محل درد متفاوت است. تسکین درد ناشی از RFA می تواند از شش تا 12 ماه طول بکشد و در برخی موارد ، تسکین می تواند سالها طول بکشد. بیش از 70 درصد از بیماران تحت درمان با RFA تسکین درد را تجربه می کنند.

 آیا رادیو فرکوئنسی بی خطر است؟

ثابت شده است که RFA  یک روش ایمن و موثر برای درمان برخی از انواع درد است. همچنین به طور کلی قال تحمل است، با عوارض بسیار کمی همراه است. احتمال کمی عفونت و خونریزی در محل تزریق وجود دارد.

عوارض امواج رادیویی یا رادیوفرکوئنسی چیست؟

اصلی ترین عارضه جانبی RFA برخی ناراحتی ها، از جمله تورم و کبودی در محل درمان است، اما این عارضه به طور کلی پس از چند روز برطرف می شود.

 چه کسانی نباید رادیو فرکوئنسی را دریافت کنند؟

مانند هر روش پزشکی، RFA برای همه مناسب نیست. به عنوان مثال، استفاده از فرکانس رادیویی برای افرادی که دارای عفونت فعال یا مشکلات خونریزی هستند توصیه نمی شود. اگر نباید RFA داشته باشید، پزشک به شما میگوید.

چگونه می توانم برای رادیو فرکوئنسی آماده شوم؟

برای آماده شدن برای درمان فرسایش رادیو فرکوئنسی ، باید چند اقدام احتیاطی را انجام دهید، از جمله:

 ظرف شش ساعت پس از قرار ملاقات غذا نخورید.

 اگر دیابت دارید و از انسولین استفاده می کنید، باید دوز انسولین را در روز عمل تنظیم کنید. پزشک شما را در این تنظیم کمک می کند. داروی دیابت خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید بعد از عمل از آن استفاده کنید.

 مصرف سایر داروهای دیگر را با یک جرعه کوچک آب ادامه دهید. تمام داروها را به همراه داشته باشید تا بتوانید بعد از عمل از آن استفاده کنید.

لطفاً توجه داشته باشید: هیچ گونه دارویی را بدون مشورت اولیه با پزشک اصلی یا مراجعه کننده خود قطع نکنید. بعد از عمل باید شخصی را همراه خود داشته باشید تا شما را به خانه برساند. شما نباید حداقل 24 ساعت پس از عمل رانندگی یا کار با ماشین آلات را انجام دهید.

در طول فرکانس رادیویی چه اتفاقی می افتد؟

شما برای ارزیابی با پزشک ملاقات خواهید کرد. اگر رادیو فرکوئنسی توصیه  شود، پزشک روش را با جزئیات، از جمله عوارض و عوارض جانبی احتمالی توضیح می دهد.

همچنین پزشک به هر سوالی که شما داشته باشید پاسخ خواهد داد.

ممکن است قبل از عمل یک خط وریدی (IV) در وریدی در بازوی شما قرار داده شود و از بی حسی موضعی و آرام بخش ملایم برای کاهش هرگونه ناراحتی در طول RFA استفاده شود. شما ممکن است در طول فرایند بیدار باشید تا به ارزیابی صحیح روش کمک کنید. قبل از آن پزشک خود را در مورد موارد خاص بپرسید.

 

پس از انجام بی حسی موضعی (شما بیدار خواهید بود اما هیچ دردی احساس نخواهید کرد)، پزشک یک سوزن کوچک را در ناحیه عمومی که در آن احساس درد می کنید وارد می کند. با استفاده از اشعه ایکس، پزشک سوزن را به ناحیه مورد نظر هدایت می کند. سپس یک میکروالکترود از طریق سوزن وارد می شود تا فرآیند تحریک را آغاز کند.

در طول عمل، پزشک از شما می پرسد آیا قادر به احساس سوزن سوزن شدن هستید یا خیر. هدف از فرآیند تحریک این است که به پزشک کمک کنید تعیین کند که آیا الکترود در ناحیه بهینه برای درمان قرار دارد یا خیر.

هنگامی که محل قرارگیری سوزن و الکترود تأیید می شود ، یک جریان فرکانس رادیویی کوچک از طریق الکترود به بافت اطراف ارسال می شود و باعث گرم شدن بافت می شود. در حین گرم کردن روش، نباید احساس ناراحتی کنید.

بعد از فرکانس رادیویی چه اتفاقی می افتد؟

فرسایش فرکانس رادیویی زیر:

شما در اتاق ریکاوری می مانید، جایی که یک پرستار فشار خون و نبض شما را بررسی می کند.

یک باند روی محل تزریق قرار داده می شود.

پرستار به شما یک نوشیدنی می دهد و دستورات ترخیص شما را با شما مرور می کند.

 کسی باید شما را به خانه برساند.

آیا می توانم فعالیتهای عادی خود را بعد از فرکانس رادیویی از سر بگیرم؟

بلافاصله پس از حذف فرکانس رادیویی ، چند محدودیت خواهید داشت:

حداقل 24 ساعت پس از عمل از رانندگی و کار با ماشین آلات خودداری کنید.

ممکن است رژیم عادی خود را از سر بگیرید.

 در 24 ساعت اول پس از عمل هیچ گونه فعالیت شدید انجام ندهید.

 یک تا دو روز پس از عمل حمام نروید. ممکن است دوش بگیرید

 شما می توانید هرگونه پانسمان را عصر قبل از خواب بردارید.

بعد از فرکانس رادیویی چه عوارضی ممکن است داشته باشم؟

ممکن است بعد از RFA عوارض زیر را تجربه کنید:

بی حسی پا: در صورت بی حسی پا، فقط با کمک راه بروید. این باید فقط چند ساعت طول بکشد و به دلیل بی حسی موضعی است که در طول عمل انجام می شود.

ناراحتی خفیف کمر: این ممکن است زمانی رخ دهد که بی حسی موضعی از بین برود و معمولاً دو یا سه روز طول می کشد. در صورت ادامه ناراحتی، یخ را در روز و روی حرارت مرطوب روز بعد از عمل بمالید. همچنین ممکن است از داروهای مسکن معمول خود استفاده کنید.

.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا