تسکین درد با تزریق مفصلی استروئید

در تزریق مفصلی استروئید، داروی استروئید به منظور کاهش التهاب، تسکین درد و حرکت آسان تر مفصل، به مفاصل تزریق می‌شود. تزریق استروئید می‌تواند مفاصل مختلف از جمله زانو ، شانه ، آرنج ، قوزک پا ، مچ دست و ران را درمان کند. به عنوان مثال، اگر شما به دلیل آرتروز مفصل دردناکی دارید ممکن است پزشک تزریق مفصلی استروئید را به شما پیشنهاد دهد. تزریق مفصلی استروئید معمولاً همراه با سایر روش‌های درمانی برای مفاصل دردناک تجویز می‌شود.

تزریق مفصلی استروئید از طریق کاهش التهاب منجر به تورم و درد، عمل می کند. داروی استروئید مستقیماً به مفصل آسیب دیده تزریق می گردد.

با تزریق مفصلی استروئید ممکن است بین سه هفته تا سه ماه تسکین درد داشته باشید، اگرچه طول این دوره می تواند متغیر باشد. در صورت نیازمی توانید تزریق را هر سه ماه یکبار انجام دهید. به طور کلی، بهتر است بیش از چهار بار تزریق مفصلی استروئید در طول یک سال برای یک مفصل انجام نشود. به دلیل اینکه گاهی اینکار آسیب بیشتری به مفصل می زند.

تزریق کورتیزون به چه منظوری انجام می شود؟

آسیب بافت و ساییدگی مفصل زانو موجب التهاب می شود که می تواند منجر به درد، تورم ، سفتی و حرارت در زانو گردد. تزریق کورتیزون به سرعت التهاب را کاهش می دهد و باعث تسکین موقت درد زانو و سایر علائم می شود. تزریق کورتیزون معمولاً برای موارد زیر استفاده می شود:

  • پارگی های مینیسک
  • پارگی های رباط زانو
  • آرتروز زانو
  • تاندون کشکک زانو (زانوی جهنده) و سایر اختلال های تاندونی زانو
  • آماس کیسه های مفصلی زانو
  • سندرم ایلیوتیبیال (احتمال ابتلای کمتر)

پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی به شما توضیح می دهد که چگونه آماده شوید. آنها ممکن است یک بروشور حاوی اطلاعاتی در مورد روش درمانی تزریق مفصلی استروئید به شما بدهند.

هر دارویی که مصرف می کنید را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر دارویی که خون شما را رقیق می کند (به عنوان مثال داروی ضد انعقاد خون مانند وارفارین) مصرف می کنید، خطر خونریزی در مفصل بیشتر است. بنابراین، ممکن است لازم باشد که قبل از تزریق مفصلی استروئید یک آزمایش خون بدهید تا چگونگی لخته شدن خون شما بررسی شود. به همین دلیل نیز در صورت داشتن بیماری خاص مثل هموفیلی که روی لخته شدن خون شما تأثیر می گذارد، آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت ابتلا به دیابت نیز مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید. به دلیل اینکه که تزریق مفصلی استروئید ممکن است قند خون شما را تا چند روز افزایش دهد.

معمولاً قبل از تزریق مفصلی استروئید نیاز به آمادگی خاص دیگری ندارید. بهتر است لباس راحت بپوشید که دسترسی به مفصلی که قرار است تزریق انجام شود، راحت باشد.

در مورد رانندگی بعد از تزریق مفصلی با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید. بهتر است از دوستان یا خانواده خود بخواهید که شما را به خانه برسانند. اگر بی حسی موضعی برای شما استفاده شده، ممکن است مفصل شما بی حس باشد و بنابراین رانندگی دشوار خواهد بود.

همچنین بعد از تزریق، یک یا دو روز به مفصل استراحت دهید. هر چه را که نیاز دارید از قبل تهیه کنید و در یخچال هم مواد غذایی داشته باشید.

 روش های جایگزین تزریق مفصلی استروئید

درمان های جایگزین برای تزریق مفصلی استروئید به علت درد بستگی دارد. این درمان های جایگزین شامل قرص های استروئیدی، داروهای ضد التهاب و مسکن و فیزیوتراپی می باشند. از پزشک خود در مورد روش های موجود سوال بپرسید.

پزشک با شما درمورد اینکه قبل، در حین و بعد از تزریق چه رخ خواهد داد و هر درد احتمالی که خواهید داشت، صحبت خواهد کرد. در مورد هر چیزی که نمی دانید، سوال بپرسید. داشتن اطلاعات کامل به شما کمک می کند تا خیالتان راحت تر باشد و برای انجام تزریق رضایت داشته باشید. از شما خواسته می شود با امضای فرم رضایت نامه، رضایت خود را اعلام کنید.

روش کار

– پزشک مفصل زانوی شما را معاینه کرده و پوست شما را کاملا با ضد عفونی کننده تمیز می کند.

ممکن است تزریق بی حسی موضعی برای شما انجام شود تا در اثر تزریق مفصلی استروئید درد احساس نکنید. اگر از بی حسی موضعی برای شما استفاده شود، پزشک ابتدا این ماده را به پوست شما تزریق می کنند و سه تا پنج دقیقه صبر می کنند تا بی حسی عمل کند.

در صورت وجود مایع در مفصل ، ممکن است مقداری از آن با سرنگ خارج شود (کشیده شود) تا کار راحت تر انجام شود. مایع استخراجی برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. این کار معمولاً در مورد تورم زانوها انجام می شود.

در مرحله بعد، از سوزن دیگری برای تزریق داروی استروئید استفاده می شود. گاهی اوقات ، بی حس کننده موضعی را به صورت تزریق ترکیبی همراه با استروئید با استفاده از یک سوزن در محل تزریق می کنند.

برای مفاصل مشخص، پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است در طول عمل از امواج فراصوت و تصویربرداری استفاده کنند تا سوزن را به محل مناسب هدایت کنند

پس از تزریق چه انتظار می رود؟

در صورت استفاده از بی حسی موضعی، درد مفصل در عرض چند دقیقه تسکین می یابد. مفصل با توجه به نوع داروی بی حسی استفاده شده، ممکن است تا دو ساعت درد نداشته باشد. پس از کم شدن و از بین رفتن اثر داروی بی حسی، برای کم کردن ناراحتی و درد ممکن است به قرص مسکن نیاز داشته باشید.

معمولاً وقتی احساس آمادگی کردید می توانید به خانه بروید. بهتر است که یک دوست یا یکی از اعضای خانواده شما را به خانه برساند

بهبودی پس از تزریق مفصلی استروئید

توجه داشته باشید که با از بین رفتن اثر بی حسی موضعی، درد مفصل شما ممکن است از درد قبل از تزریق هم بیشتر باشد. این درد به علت التهاب ناشی از تزریق است که گاهی اوقات “حرارت استروئید” نامیده می شود. این درد ممکن است یک یا دو روز طول بکشد و ممکن است مدتی طول بکشد تا استروئید برای کاهش التهاب و تسکین درد شروع به کار کند.

قرار دادن یخ روی ناحیه مورد نظر در طول چند ساعت اول پس از تزریق مفصلی استروئید می تواند اثر بخش باشد. برای کاهش تورم و کبودی از کیسه یخ یا یخ پیچیده شده در یک حوله استفاده کنید. یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید. اگر به تسکین درد نیاز دارید، می توانید از مسکن های بدون نیاز به نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید. همیشه اطلاعات بیمار را که روی دارو نوشته شده بخوانید و در صورت داشتن هرگونه سوال از پزشک بپرسید.

ممکن است لازم باشد یک یا دو روز به مفصل خود استراحت دهید و تا پنج روز کار سختی انجام ندهید. در مورد کارهایی که باید انجام دهید یا اگر به مرخصی از محل کار نیاز دارید، از پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی سوال بپرسید. بسیار مهم است که به توصیه های آن ها عمل کنید.

اکثر افراد پس از تزریق مفصلی استروئید هیچ مشکلی ندارند، اما در موردعوارض جانبی احتمالی بخش مربوطه را ببینید. در صورت احساس گرما در مفصل و یا اگر درد بعد از چند روز اول برطرف نشد با پزشک عمومی خود تماس بگیرید

تزریق مفصلی استروئید و دیابت

اگر به دیابت مبتلا هستید ، ممکن است قند خون شما به مدت چند روز پس از تزریق افزایش یابد. به مدت دو هفته پس از تزریق مفصلی استروئید، به میزان قند خون خود بسیار توجه کنید. اگر سطح قند خون شما تنظیم نشد، برای مشاوره با پزشک یا پرستار متخصص دیابت خود تماس بگیرید

اثرات جانبی تزریقات مفصلی استروئید

همه درمان ها می توانند دارای عوارض جانبی باشند. عوارض جانبی اثرات ناخواسته اما عمدتاً موقتی هستند که ممکن است پس از انجام یک درمان ایجاد شوند.

عوارض جانبی تزریقات مفصلی استروئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد و تورم بیشتر در ناحیه تزریق شده، که این معمولاً در مدت چند روز برطرف می شود.

احساس گرما یا قرمز شدن صورت ، این حالت فقط چند دقیقه طول می کشد اما ممکن است یک یا دو ساعت نیز طول بکشد

اگر به دیابت مبتلا هستید، مشکلات موقتی در کنترل قند خون

از پزشک بخواهید که توضیح دهد که چگونه هر کدام از این خطرات ممکن است در شرایط خاص شما به وجود آید

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی دیسک کمر مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605  و 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

 

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا