دلایل و درمان درد مفاصل

مفاصل اتصالات بین استخوان ها را تشکیل می دهند و به شما در حرکت کمک می کنند. هرگونه صدمه به مفاصل در اثر بیماری یا آسیب می تواند حرکت شما را مختل کرده و درد زیادی ایجاد کند.

علت درد مفاصل

درد مفاصل بسیار شایع است، به ویژه با افزایش سن در ارتباط است. در یک نظرسنجی ملی، حدود یک سوم بزرگسالان گزارش کردند که در 30 روز گذشته دچار درد مفاصل شده اند. درد زانو شایع ترین شکایت بود و بعد از آن درد شانه و لگن. اما درد مفاصل می‌تواند هر قسمت از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، از مچ پا و پا گرفته تا شانه ها و دست ها.

طیف گسترده ای از شرایط می تواند منجر به درد مفاصل شود:

  • آرتروز ، یک بیماری "ساییدگی و پارگی" ، شایع ترین نوع آرتریت است.
  •  آرتریت روماتوئید یک اختلال خود ایمنی است که زمانی رخ می دهد که بدن شما به بافت های خود حمله می کند.
  • بورسیت زمانی است که کیسه های مایع که به ملتهب شدن مفاصل کمک می کند ، ملتهب می شوند.
  • نقرس نوعی آرتروز است که بیشتر اوقات مفصل شست پا را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • کشیدگی ، پیچ خوردگی و سایر آسیب ها.

 

اغلب، درد می تواند همراه با تورم و التهاب، سفتی و از دست دادن دامنه حرکتی باشد.  درمان درد مفاصل درد مفاصل می‌تواند از خفیف تا ناتوان کننده باشد. ممکن است بعد از چند هفته (حاد) از بین برود، یا چند هفته یا ماه (مزمن) طول بکشد.  حتی درد و تورم کوتاه مدت در مفاصل می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد.  علت درد مفاصل هرچه باشد، معمولاً می توانید آن را با دارو، فیزیوتراپی یا درمان های جایگزین کنترل کنید. پزشک ابتدا سعی می کند شرایطی را که باعث درد مفاصل شما می‌شود را تشخیص داده و درمان کند. هدف کاهش درد و التهاب و حفظ عملکرد مفاصل است.  گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

داروها

برای درد مفاصل متوسط تا شدید همراه با تورم، یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) بدون نسخه یا نسخه مانند آسپرین، سلکوکسیب، ایبوپروفن یا ناپروکسن می تواند تسکین دهنده باشد. NSAID ها می توانند عوارض جانبی داشته باشند، به طور بالقوه خطر خونریزی دستگاه گوارش را افزایش می دهند.

اگر درد خفیفی دارید بدون هیچ گونه تورم، استامینوفن می تواند موثر باشد. هنگام مصرف این دارو به ویژه اگر مشروبات الکلی مصرف می کنید، مراقب باشید، زیرا دوزهای بالا ممکن است باعث آسیب کبدی شود. به دلیل خطرات، باید هر یک از این داروهای ضد درد را با احتیاط مصرف کنید.

اگر درد شما آنقدر شدید است که NSAID ها موثر نیستند، پزشک ممکن است داروی قوی تری را تجویز کند. از آنجا که داروهای شبه افیونی می توانند باعث خواب آلودگی شوند، باید فقط تحت نظر پزشک از آنها استفاده کنید. آنها همچنین می‌توانند باعث یبوست شوند که می توانید با مصرف ملین ها این مشکل را برطرف کنید.

داروهای دیگری که ممکن است به تسکین درد کمک کنند عبارتند از:

شل کننده های عضلانی برای درمان اسپاسم عضلانی (ممکن است همراه با NSAID ها برای افزایش اثر استفاده شود)

برخی از داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد صرع (که هر دو با علائم درد تداخل دارند)

داروهای موضعی

کپسایسین(ماده ای که در فلفل چیلی یافت می شود) ممکن است درد مفاصل را در اثر آرتریت و سایر بیماری ها تسکین دهد. کپسایسین ماده P را مسدود می کند که به انتقال سیگنال های درد کمک می کند و باعث ترشح مواد شیمیایی در بدن به نام اندورفین می شود که درد را مسدود می کند. عوارض جانبی کرم کپسایسین شامل سوزش یا سوزش در ناحیه ای است که روی آن استفاده می شود. یکی دیگر از گزینه های موضعی ، کرم آرتریت است که حاوی ماده متیل سالیسیلات است.

تزریقات

برای افرادی که با استفاده از داروهای خوراکی یا موضعی تسکین درد مفاصل پیدا نمی کنند، پزشک ممکن است تزریق را امتحان کند.

  • نوروتومی رادیوفرکوئنسی نوعی عمل بسته است که به منظور تسکین درد مفصل فاست یا ساکروایلیاک ناشی از بیماری‌های التهابی مفصل یا دیگر تغییرات فرسایشی یا انواع آسیب دیدگی انجام می‌شود.
    در عمل جراحی بسته ، عصب‌های معین با امواج رادیوفرکوئنسی سوزانده می‌شود تا در انتقال سیگنال‌های درد به مغز اختلال ایجاد شود و درد تسکین یابد.
  • لیزر درمانی: لیزر موجب تحریک سلول زنده و یا صدمه دیده و افزایش ماده تغذیه‌ای سلول یعنی A.T.P می‌شود و به این طریق موجب ترمیم بافت صدمه‌دیده و درمان خصوصاً در بیمای‌های اسکلتی - عضلانی مانند درمان دیسک کمر، درمان آرتروز زانو و درمان دردهای شانه و درد گردن و درد مچ دست، کمک به ترمیم عصب در بیماران دیابتی یا سندرم‌های گیر افتادگی عصب مانند گیر افتادگی عصب مدین (C.T.S) می‌شود
  • استروئیدها عموماً، ممکن است هر 3 تا 4 ماه یک داروی استروئیدی (که ممکن است با بی حسی موضعی ترکیب شود) مستقیماً به مفصل تزریق کنند. تزریق استروئید بیشتر در بیماران مبتلا به آرتریت یا تاندونیت استفاده می شود. اگر تزریق استروئید باعث آسیب دیدگی شود، می توانید از مفصل بیش از حد استفاده کرده و حتی بیشتر به آن آسیب برسانید. این روش ها موثر هستند، اما در بسیاری از موارد ممکن است این اثر موقتی باشد.
  • درمان با پلاسمای غنی از پلاکت. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) از خون شما ساخته می شود که سپس به مفصل دردناک شما تزریق می شود. مفصل شما حاوی تعداد زیادی پلاکت و پروتئین است که دارای اثرات ضد التهابی و تعدیل کننده ایمنی هستند.
  • پرولوتراپی شامل یک سری تزریق یک محرک (اغلب محلول قند) به مفاصل، رباط ها و تاندون ها است. نظریه این است که تزریقات باعث التیام موضعی بافت های آسیب دیده می شود. یک برنامه درمانی ممکن است شامل 15-20 تزریق ماهانه به مدت 3-4 ماه باشد.
  • اوزون یا ازن تراپی روشی است که تزریق اوزون انجام می شود و با افزایش جریان خون در مفصل و مهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت های آسیب دیده باعث درمان می شود. اوزون درمانی مانند هر روش درمانی دیگری باید براساس معاینه بیمار انجام شود .اوزن تراپی روش درمانی تقریبا جدید است و در ایران نیز برای بیماران استفاده می شود. هزینه و قیمت ازن تراپی به تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار بستگی دارد. اوزون درمانی در بعضی بیماران مفید است ولی در بعضی بیماران موثر نیست

سایر گزینه های تزریق عبارتند از:

  • خارج کردن مایع از مفصل (و اغلب در ارتباط با تزریق استروئید انجام می شود)
  • تزریق هیالورونان، نسخه مصنوعی مایع مفصلی طبیعی برای درمان آرتروز استفاده می شود.

 

فیزیوتراپی می تواند برای تقویت ماهیچه های اطراف مفصل، تثبیت مفصل و بهبود دامنه حرکتی توسط فیزیوتراپیست انجام شود. پزشک از تکنیک هایی مانند سونوگرافی، گرما یا سرما درمانی، تحریک الکتریکی عصب و دستکاری استفاده می کند.

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می تواند تا حدودی فشار بر مفاصل دردناک شما را کاهش دهد. ورزش یکی از راههای موثر برای کاهش وزن (همراه با رژیم غذایی) است، اما مراقب تمرینات کم فشار باشید که باعث تحریک بیشتر مفصل نمی‌شود. شنا و دوچرخه سواری یکی از بهترین تمرینات هستند زیرا هر دو به شما اجازه می دهند مفاصل خود را بدون تاثیر بر آنها تمرین دهید.

از آنجا که آب شناور است، شنا همچنین مقداری از فشار بر مفاصل شما را برطرف می کند.

 مراقبت در منزل

شما می توانید با چند تکنیک ساده در خانه، درد کوتاه مدت مفصل را تسکین دهید. یک روش با مخفف PRICE شناخته می‌شود: از مفصل با بریس محافظت کنید. به مفصل استراحت دهید، از هرگونه فعالیتی که باعث درد شما می شود اجتناب کنید. هر روز چندین بار روی مفصل یخ بزنید. مفصل را با استفاده از یک روکش الاستیک فشرده کنید. مفصل را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.

استفاده از یخ روی مفاصل دردناک شما می تواند درد و التهاب را تسکین دهد. برای اسپاسم عضلانی اطراف مفاصل، سعی کنید از یک پد گرم کننده یا چند بار در روز استفاده کنید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مفصل را ببندید یا آتل بزنید تا حرکت را کم کنید یا درد را کاهش دهید، اما از ثابت ماندن مفصل برای مدت طولانی خودداری کنید زیرا در نهایت می تواند سفت شده و عملکرد خود را از دست بدهد.

درمانهای جایگزین

برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های گلوکوزامین و کندرویتین می توانند به درد مفاصل و بهبود عملکرد کمک کنند. هر دوی این مواد اجزای غضروف معمولی هستند که به محافظت از استخوان ها و محافظت از مفاصل کمک می کند. مکمل های گلوکوزامین و کندرویتین به صورت کپسول، قرص، پودر یا مایع موجود است. اگرچه این مکمل ها برای همه کار نمی کنند، اما امتحان آنها بی خطر است زیرا عوارض جانبی قابل توجهی ندارند.

چه موقع با پزشک خود تماس بگیرید

مهم نیست که چه درمانی را دنبال می کنید، اگر درد شدید شد فوراً از پزشک کمک بگیرید، مفصل شما به طور ناگهانی ملتهب یا تغییر شکل پیدا می کند  یا دیگر نمی توانید از مفصل استفاده کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا