پرولوتراپی روش غیر جراحی برای درمان درد کمر، شانه، گردن، زانو و سایر مفاصل

پرولوتراپی روشی است که در آن یک محرک طبیعی به بافت نرم مفصل آسیب دیده تزریق می شود. این روش تسکین قابل توجهی برای درد مفاصل یا کمر ایجاد میکند.

اختلال در زندگی کسانی که دچار درد مفاصل و کمر می شوند می تواند جدی باشد. از دست دادن کار تا کاهش تحرک، تأثیر درد پشت و مفاصل است که تقریباً بر همه جنبه های زندگی افراد اثرگذار است.

در این مقاله، بررسی می کنیم که پرولوتراپی شامل چه مواردی است، چه کسی باید از این روش استفاده کنند و چقدر در کاهش درد موثر است.

پرولوتراپی

پرولوتراپی چیست؟

پرولوتراپی شامل تزریق مواد محرک به مفصل آسیب دیده یا ملتهب برای تحریک و بهبودی است.
 

پرولوتراپی روشی است که در آن یک محرک طبیعی به بافت نرم مفصل آسیب دیده تزریق می شود. تحریک کننده بهبودی و ترمیم بافت بدن را آغاز می کند.

پرولوتراپی یک درمان جراحی نیست. به همین دلیل، به عنوان تزریق بازسازی کننده مفصل یا بازسازی رباط و تاندون بدون جراحی نیز شناخته می شود.

پزشکان عمدتا از پرولوتراپی برای درمان مفاصل و رباط های آسیب دیده استفاده می کنند. در حالی که بیشتر برای کمر استفاده می شود، پزشکان ممکن است از پرولوتراپی در نواحی زیر نیز استفاده کنند:

  • زانو
  • باسن
  • شانه ها
  • سایر مفاصل و رباط ها

در برخی موارد، افراد مبتلا به بیماریهای مزمن، مانند بیماری دژنراتیو یا تحلیل دیسک یا آرتریت، ممکن است مایل به استفاده از پرولوتراپی برای کاهش درد خود باشند.

اگرچه پرولو تراپی از اوایل دهه 1900 وجود داشته است، اما اثر کلی آن هنوز در حال بررسی اسا.  با وجود این تردید، بسیاری از اعضای جامعه پزشکی معتقدند که این یک جایگزین امن یا درمان اضافی برای درد کمر و مفاصل است

.

چگونه کار می کند؟

پرولوتراپی تزریقی است که حاوی محرک بالقوه مانند محلول دکستروز است. تصور می شود که عامل تحریک کننده واکنش شفا بخش بدن را تحریک می کند.

پس از فعال شدن، بدن شروع به تقویت و ترمیم رباط های آسیب دیده در مفصل می کند. تقویت رباط ها، با گذشت زمان، به تثبیت مفصل کمک می کند. هنگامی که مفصل بهتر پشتیبانی می شود، درد می تواند ناپدید شود.

پرولوتراپی معمولاً نیاز به چندین عکسبرداری در محل آسیب یا ناحیه ضعیف دارد تا موثر باشد. هر فرد می تواند از 4 تا 15 تزریق در چندین جلسه در طول 3 تا 6 ماه انجام شود.

تزریق باید دقیق باشد به طوری که محرک در ناحیه یا مناطقی که نیاز به ترمیم رباط دارد قرار گیرد.

چه انتظاری از پرولوتراپی باید داشت

قبل از توصیه به پرولوتراپی، بیمار باید از نظر مناسب بودن مورد ارزیابی قرار گیرد.

قبل از دریافت پرولوتراپی، پزشک، فرد مبتلا به درد مفاصل یا کمر را ارزیابی می کند تا مشخص شود که وی کاندید مناسبی برای درمان است یا خیر.

همه افراد برای این روش مناسب نیستند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری های مزمن و شدید ممکن است هیچ گونه بهبودی از پرولوتراپی مشاهده نکنند، بنابراین ممکن است پزشک جایگزین های دیگری را پیشنهاد کند.

در طول یا قبل از ارزیابی، پزشک احتمالاً اشعه ایکس یا سایر نتایج تصویربرداری را بررسی می کند.  تصاویر با توجه به محل و شدت آسیب به آنها کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا این روش امکان پذیر است یا خیر.

اگر فرد از داروهای ضدالتهاب استفاده می کند، باید این دارو را 2 تا 3 روز قبل از عمل متوقف کرد. ادامه مصرف داروهای ضد التهابی ممکن است از موثر بودن این روش جلوگیری کند.

در روز پرولوتراپی، مهم است که فرد به خوبی غذا بخورد. اغلب پزشکان توصیه می کنند که فرد تحت پرولوتراپی یک وعده غذایی غنی از پروتئین بخورد.

در حین عمل، پزشکان پوست فرد را با الکل یا محلول ضدعفونی کننده دیگر آماده می کنند. سپس ممکن است کرم بی حسی را روی پوست بمالند تا ناراحتی از محل تزریق کاهش یابد.

در موارد شدید، جایی که فرد درد یا ناراحتی قابل توجهی دارد، ممکن است از آرام بخش اضافی استفاده شود.

پس از آماده شدن، پزشک از یک سوزن بلند و نازک استفاده می کند تا محلول تحریک کننده را به چندین نقطه مختلف در اطراف ناحیه مورد نظر در پشت یا مفصل برساند. تعداد تزریقات بستگی به ناحیه یا مفصل آسیب دیده دارد.

فواید پرولوتراپی چیست

متخصصان پزشکی که از استفاده از پرولوتراپی حمایت می کنند معتقدند که تقویت مفاصل به معنی کاهش درد است. همچنین، افزایش قدرت مفصل به ثبات و بهبود حرکت کلی و عملکرد کمر و مفاصل کمک می کند.

پرولوتراپی یک درمان طبیعی و دائمی است، زیرا برای کاهش درد به ترمیم بدن متکی است.

در مقابل، مسکن ها و داروهای ضد التهابی فقط تسکین موقت را ارائه می دهند. به طور مشابه، گزینه های جراحی همیشه برای تثبیت کامل مفصل کار نمی کنند.

خطرات و عوارض جانبی

تعداد کمی از عوارض جانبی ناشی از پرولوتراپی گزارش شده است. در موارد نادر، بدترین عارضه جانبی عفونت در محل تزریق است. عفونت احتمالی از طریق تب و درد نشان داده می شود و معمولاً درمان با آنتی بیوتیک آسان است .

عارضه جانبی دیگر ممکن است تورم موقت یا درد در محل تزریق باشد. بلافاصله پس از عمل مفصل آسیب دیده ممکن است احساس بدتر شدن احساس شود. اما این احساس طبیعی است و پس از یک هفته بهبودی حاصل خواهد شد.

میزان موفقیت

اگرچه مطالعات روی پرولوتراپی میزان موفقیت بالایی را نشان داده است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

طبق تحقیقات موجود، افرادی که پرولوتراپی دریافت می کنند میزان بالایی از موفقیت را تجربه می کنند.

با این حال، گروه های مورد مطالعه اغلب از نظر اندازه کوچک هستند و میزان تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است قابل توجه نیست.

مانند هر روش دیگری، مهارت پزشک در انجام آن بر نحوه عملکرد آن تأثیر می گذارد. همچنین نحوه واکنش فرد به درمان متفاوت است.

هزینه ها

پرولوتراپی می تواند برای فرد پرهزینه باشد. بسیاری از شرکت های بیمه پرولوتراپی را تحت پوشش قرار نمی دهند، بنابراین افراد باید هزینه درمان خود را بپردازند.

هزینه دقیق بستگی به محل تزریق دارد و در صورت نیاز به درمان اضافی دارد.

خلاصه

برخی از محققان و پزشکان امیدوارند که پرولوتراپی به طور گسترده پذیرفته شود. تحقیقات اولیه نشان می دهد که به طور کلی، این یک روش ایمن و جایگزین برای دارو یا جراحی است.

از سوی دیگر منتقدان در مورد کارآیی پرولوتراپی شک دارند. آنها به فقدان تحقیقات اساسی برای اثبات ادعاهای طرفداران آن اشاره می کنند. اندازه مطالعات اغلب کوچک است و در مورد قابلیت اطمینان یافته ها تردید ایجاد می کند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.


 


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا