علل و عوامل درد سیاتیک

سیاتیک به دردی اطلاق می شود که در امتداد مسیر عصب سیاتیک منتشر می شود، که از قسمت پایین کمر در ناحیه باسن و باسن و در هر پا منشعب می شود. به طور معمول، سیاتیک فقط یک طرف بدن شما را درگیر می کند.

سیاتیک معمولاً زمانی رخ می دهد که فتق دیسک، خار استخوان در ستون فقرات یا تنگ شدن ستون فقرات (تنگی کانال نخاع) قسمتی از عصب را فشرده می کند. و این باعث التهاب، درد و اغلب بی حسی در پای آسیب دیده می شود.

اگرچه درد ناشی از سیاتیک می تواند شدید باشد، اما بیشتر موارد با درمان های غیر جراحی در چند هفته برطرف می شود. افرادی که سیاتیک شدید دارند با ضعف قابل توجه پا یا تغییرات روده یا مثانه همراه است.

علائم

دردی که از ستون فقرات تحتانی (کمری) به باسن و پشت ساق شما منتقل می شود، مشخصه بارز سیاتیک است. شما ممکن است تقریباً در هر نقطه ای از مسیر عصبی احساس ناراحتی کنید، اما به ویژه این احتمال وجود دارد که از کمر به باسن و پشت ران و ساق پا مسیری را دنبال کنید.

درد می تواند بسیار متفاوت باشد، از یک درد خفیف گرفته تا یک احساس سوزش شدید یا درد طاقت فرسا. گاهی اوقات ممکن است مانند یک ضربه یا شوک الکتریکی احساس شود.

هنگام سرفه یا عطسه می تواند بدتر باشد و نشستن طولانی مدت می تواند علائم را تشدید کند. و معمولاً فقط یک طرف بدن شما آسیب می بیند.

برخی از افراد نیز دچار بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف عضلانی در ساق پا پای آسیب دیده می شوند. ممکن است در قسمتی از پا درد داشته باشید و در قسمتی دیگر بی حسی داشته باشید.

زمان مراجعه به پزشک

سیاتیک خفیف معمولاً با گذشت زمان از بین می رود. اگر اقدامات مراقبت از خود در تسکین علائم شما ناکام بود یا اگر درد شما بیش از یک هفته طول کشید، شدید یا به تدریج بدتر شد و در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک خود مراجعه کنید:

  • شما دچار درد ناگهانی شدید در ناحیه کمر یا ساق پا و بی حسی یا ضعف عضلانی در ساق پا می شوید
  • این درد به دنبال یک آسیب شدید، مانند یک تصادف رانندگی رخ داده است
  • شما در کنترل روده یا مثانه خود مشکل دارید

علل

سیاتیک زمانی اتفاق می افتد که عصب سیاتیک تحت فشار قرار می گیرد، معمولاً با فتق دیسک در ستون فقرات یا رشد بیش از حد استخوان (خار استخوان) در مهره هایتان همراه است. به ندرت، عصب می تواند توسط تومور فشرده شود یا در اثر بیماری مانند دیابت آسیب ببیند.

عوامل خطر

عوامل خطرساز سیاتیک عبارتند از:

سن

تغییرات وابسته به سن در ستون فقرات، مانند فتق دیسک و خار استخوان، شایع ترین علل سیاتیک است.

چاقی با افزایش فشار بر ستون فقرات

وزن اضافی بدن می تواند به تغییرات ستون فقرات که باعث ایجاد سیاتیک می شود کمک کند.

اشتغال

شغلی که شما را مجبور می کند پشت خود را بچرخانید، بارهای سنگین حمل کنید یا یک وسیله نقلیه موتوری را برای مدت طولانی رانندگی کنید ممکن است در سیاتیک نقش داشته باشد، اما هیچ شواهد قطعی در مورد این ارتباط وجود ندارد.

نشستن طولانی مدت

افرادی که به مدت طولانی می نشینند یا سبک زندگی بی تحرکی دارند بیشتر از افراد فعال دچار سیاتیک می شوند.

دیابت

این وضعیت، که بر نحوه استفاده بدن از قند خون تأثیر می گذارد، خطر آسیب عصبی را افزایش می دهد.

عوارض

اگرچه اکثر افراد به طور کامل از سیاتیک بهبود می یابند، اما اغلب بدون درمان، سیاتیک به طور بالقوه می تواند باعث آسیب دائمی عصب شود. در صورت داشتن موارد زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • از دست دادن احساس در پای آسیب دیده
  • ضعف در پای آسیب دیده
  • از دست دادن عملکرد روده یا مثانه

پیشگیری

همیشه پیشگیری از سیاتیک امکان پذیر نیست و ممکن است بیماری عود کند. موارد زیر می توانند نقش مهمی در محافظت از کمر داشته باشند:

به طور منظم تمرین کنید

برای محکم نگه داشتن کمرتان، به ماهیچه های اصلی خود توجه کنید. (ماهیچه های شکم و کمر که برای حالت مناسب ضروری هستند.) از پزشک خود بخواهید فعالیت های خاصی را توصیه کند.

هنگام نشستن، وضعیت مناسب خود را حفظ کنید. صندلی ای را انتخاب کنید که دارای پشتی مناسب ، زیر بغل و پایه گردان باشد. یک بالش یا حوله رول شده را در قسمت پشتی خود قرار دهید تا منحنی طبیعی آن حفظ شود. زانوها و باسن خود را در سطح یکنواخت نگه دارید.

از مکانیک بدن مناسب استفاده کنید

اگر به مدت طولانی می ایستید ، هر از گاهی یک پا خود را روی چهارپایه یا جعبه کوچک استراحت دهید. وقتی چیزی سنگین بلند می کنید ، اجازه دهید اندام تحتانی شما کار را انجام دهد. مستقیم به بالا و پایین حرکت کنید. پشت خود را صاف نگه دارید و فقط در زانوها خم شوید. بار را نزدیک بدن خود نگه دارید. از بلند کردن و چرخاندن همزمان خودداری کنید. اگر جسم سنگین است از یک شخص بلند کننده کمک بگیرید.

درمان های غیرجراحی

*فیزیوتراپی.

*تزریق اوزون.

*بلاک عصب با لیزر.

* رادیو فرکوئنسی (RF)

در مطب دکتر مؤمن‌زاده تمامی این خدمات با راهنمایی اولتراسوند انجام می‌گیرد.

**************************************************************************

جهت اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605  و 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

 

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا