اسکولیوز، انحنای جانبی ستون فقرات

اسکولیوز یک انحنای جانبی ستون فقرات است که بیشتر در نوجوانان تشخیص داده می شود. در حالی که اسکولیوز می تواند در افرادی با شرایطی مانند فلج مغزی و دیستروفی عضلانی رخ دهد، علت بیشتر اسکولیوز دوران کودکی ناشناخته است.

بیشتر موارد اسکولیوز خفیف هستند، اما برخی از پیچ ها با رشد کودکان بدتر می شوند. اسکولیوز شدید می تواند ناتوان کننده باشد. منحنی ستون فقرات بسیار شدید می تواند میزان فضای داخل قفسه سینه را کاهش دهد و عملکرد صحیح ریه ها را دشوار کند.

کودکانی که دچار اسکولیوز خفیف هستند ، معمولاً با اشعه ایکس تحت نظارت دقیق قرار می گیرند تا ببینند که آیا منحنی بدتر می شود یا خیر. در بسیاری از موارد، هیچ درمانی لازم نیست. برخی از کودکان برای جلوگیری از بدتر شدن منحنی باید از بریس استفاده کنند. دیگران ممکن است برای صاف کردن پیچ های شدید به جراحی نیاز داشته باشند.

علائم

علائم و نشانه های اسکولیوز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شانه های ناهموار
  • یک تیغه شانه ای که برجسته تر از دیگری به نظر می رسد
  • کمر ناهموار
  • یک لگن از دیگری بالاتر است
  • یک طرف قفسه سینه به جلو پرش می کند
  • هنگام خم شدن به جلو ، یک برجستگی در یک طرف پشت سینه برجسته است

در بیشتر موارد اسکولیوز، ستون فقرات علاوه بر خم شدن به پهلو، می چرخد ​​یا می پیچد. این امر باعث می شود دنده ها یا ماهیچه های یک طرف بدن بیشتر از بقیه طرف دیگر بیرون بیایند.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده علائم اسکولیوز در فرزند خود به پزشک مراجعه کنید. منحنی های خفیف می توانند بدون اینکه شما یا فرزندتان بدانید ایجاد شوند، زیرا به تدریج ظاهر می شوند و معمولاً باعث درد نمی شوند. گاهی اوقات ، معلمان، دوستان و هم تیمی های ورزشی اولین کسانی هستند که متوجه اسکولیوز کودک می شوند.

علل

پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث شایع ترین نوع اسکولیوز می شود. اگرچه به نظر می رسد عوامل ارثی را در بر می گیرد، زیرا این اختلال گاهی در خانواده ها مشاهده می شود.

انواع کمتر شایع اسکولیوز ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • برخی شرایط عصبی عضلانی مانند فلج مغزی یا دیستروفی عضلانی
  • نقایص مادرزادی که بر رشد استخوان های ستون فقرات تأثیر می گذارد
  • جراحی قبلی روی دیوار قفسه سینه در دوران کودکی
  • آسیب یا عفونت ستون فقرات
  • اختلالات نخاعی

عوامل خطر

عوامل خطر برای ایجاد شایع ترین نوع اسکولیوز عبارتند از:

سن

علائم و نشانه ها معمولاً در نوجوانی شروع می شوند.

رابطه ی جنسی

اگرچه دختران و پسران تقریباً به یک میزان دچار اسکولیوز خفیف می شوند، اما دختران بیشتر در معرض بدتر شدن منحنی و نیاز به درمان قرار دارند.

سابقه خانوادگی

اسکولیوز می تواند در خانواده ها ایجاد شود، اما اکثر کودکان مبتلا به اسکولیوز سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند.

عوارض

در حالی که اکثر افراد مبتلا به اسکولیوز دارای شکل خفیفی از این اختلال هستند، اسکولیوز گاهی اوقات ممکن است عوارضی ایجاد کند، از جمله:

مشکلات تنفسی

در اسکولیوز شدید، قفسه سینه ممکن است به ریه ها فشار آورده و تنفس را دشوارتر کند.

مشکلات کمر

افرادی که در دوران کودکی دچار اسکولیوز شده اند ممکن است در بزرگسالان دچار کمردرد مزمن شوند، به خصوص اگر منحنی های غیرطبیعی آنها بزرگ و بدون درمان باشد.

ظاهر

وقتی اسکولیوز بدتر می شود، می تواند تغییرات قابل توجهی ایجاد کند. از جمله ناحیه باسن و شانه ها ، دنده های برجسته و تغییر کمر و تنه به پهلو.

افراد مبتلا به اسکولیوز اغلب از ظاهر خود آگاه می شوند.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا