روش های درمان درد دیسک کمر بدون عمل جراحی باز

مطابق اعلام موسسه ملی بهداشت، حدود 80 درصد از افراد در برهه ای از زندگی خود کمردرد دارند. 

جستجوی راه حل می تواند ناامیدکننده باشد.


"به طور معمول عمل جراحی تنها زمانی مورد توجه قرار گرفته می شود، که سایر گزینه ها به پایان برسد. برای افراد بسیاری، درمان های غیرتهاجمی یا کم تهاجمی وجود دارد که با آنها می توانم درد را تسکین دهم."


خوشبختانه گزینه های غیرجراحی زیادی برای درمان کمردرد وجود دارد.

جراحی معمولاً تنها زمانی مورد نیاز است که همه گزینه های دیگر به پایان رسید باشد. برای افراد زیادی، بسیاری از درمان های غیرتهاجمی یا حداقل تهاجمی وجود دارد که می تواند درد را تسکین دهد."

درمانهای بدون دارو

کمردرد مزمن که به مدت 3 ماه یا بیشتر طول می کشد، به طور معمول از یک فشار عضلانی به دنبال بلند کردن اجسام، استفاده بیش از حد یا یک تصادف شروع می شود.

سایر شرایط مانند آرتروز، پوکی استخوان، چاقی و مشکلات دیسک نیز باعث ایجاد کمردرد مزمن شده اند.

پزشکان درمان بدون دارو مانند درمانهای زیر را به عنوان اولین قدم در درمان کمردرد مزمن پیشنهاد می کنند:

  • فیزیوتراپی  - جستجوی فیزیوتراپ برای بهبود وضعیت بدن، قدرت و انعطاف پذیری از طریق حرکات کششی، حرکتی و تمرینات اصلی می تواند کمردرد را کاهش دهد.
  • طب سوزنی و ماساژ درمانی  -سوزن های ریز یا فشار دست من می تواند تنش را کاهش دهد، درد مفاصل را تسکین داده و از آسیب را تسریع کند.
  • آب درمانی- آب با جاذبه مقابله می کند، بنابراین محیطی مطلوب برای انجام تمرینات ایجاد می کنند که انعطاف پذیری، تعادل و توانایی را بهبود می بخشد.
  • تغییر تغذیه/شیوه زندگی  -چاقی فشار بر ستون فقرات و دیسک ها را افزایش می دهد، یعنی فشار بر لایه هایی که بین ستون فقرات است و باعث شکل گرفتن ستون فقرات می شود. مطالعات همچنین نشان می دهد سیگار کشیدن با افزایش کمردرد ارتباط دارد.
  • حجامت  - فنجان های مکنده که روی پوست گذاشته میشود ممکن است به افزایش یا کاهش جریان خون، کاهش درد و کوتاه شدن زمان بهبود کمک کند، اما برای آگاهی از اثربخشی آنها به مطالعات مورد نیاز است.
  • کایروپرکتیک-  پزشکان آموزش دیده اند فشار ملایم، مقاومت و کشش را برای تسکین ناراحتی مفصل و بهبود تعادل ماهیچه ها و جریان خون انجام دهند.

تزریقات

اگر این درمانها به تنهایی کافی نیست، تزریق می تواند راه دیگری برای تسکین درد ایجاد کند.

تزریق باید پس از بررسی MRI یا اسکن های دیگر و علاوه بر معاینه فیزیکی جهت آگاهی از شدت آسیب صورت گیرد.

تزریق به منظور توقف یا کاهش در صورت می گیرد و معمولاً به صورت سرپایی در خود مطب یا کلینیک انجام می شود، به این معنی که در همان روز به خانه می روند و احتیاج به بستری شدن نخواهید داشت.

در میان رایج ترین تزریقات:

  • تزریق استروئید اپیدورال  - محلول کورتیزون (استروئید) که مستقیماً به ستون فقرات تزریق می شود، تورم و تحریک منطقه عصب یا قسمتی از نخاع را کاهش می دهد.
  • تزریق انتخابی ریشه عصب - دارو با استفاده از هدایت اشعه ایکس به عصب مورد نظر به جای کل ستون فقرات تزریق می شود 
  • تزریق مفصل فست  -دارو به طور مستقیم با کمک اشعه ایکس به مفصل فست تزریق می شود که استخوان های نخاعی را به هم متصل می کند.
  • تزریق مفصل ساکروایلیاک  - تزریق به مفصل که استخوان دنبالچه را به لگن متصل می کند ، که منبع شایع کمردرد و ساق پا است
  • تزریق مفاصل و بافت نرم  - یک استروئید یا مسکن به طور مستقیم در ناحیه خاصی از اتصال یا بافت نرم برای تسکین درد تزریق می شود که می تواند هفته ها یا ماهها سبب تسکین شود.
  • امواج فرکانسی رادیویی  -همچنین به عنوان ریزوتومی شناخته می شود، این روش از امواج رادیویی برای تولید گرما استفاده می کند که می توان بافت های درد را از بین برد.

داروها

داروهای ضدالتهابی که بدون نسخه قابل خرید هستند-مانند آسپرین، ایبوپروفن و استامینوفن-که برای کوتاه مدت درد کمر را تسکین میدهد، اما استفاده آن در مدت زمان طولانی می تواند فرد را دچار مشکلات جدی در همه جای بدن و معده شود

داروهای مسکن می تواند بسیار اعتیاد آور باشد و فقط باید برای دوره های کوتاهی مانند عمل جراحی یا بلافاصله پس از یک حادثه یا آسیب بزرگ استفاده شود.

شما همیشه باید قبل از مصرف هر گونه دارویی با پزشک خود تماس بگیرید. اگر درد بدتر شد یا در فعالیتهای روزانه اختلال ایجاد کرد، باید به پزشک خود اطلاع دهید. 

اگر از روی عکس mri یا پس از انجام مراحل درمانی تشخیص داده شود که هیچکدام از درمانهای بالا هیچ تغییری بر شما ایجاد نمی کند، گزینه جراحی پیش روی شما قرار خواهدد گرفت "اما عمل به ندرت یک گزینه خط اول است."


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا