درمان و علل کمر درد و انتشار درد به پاها

غیرمعمول نیست که کمر درد با پا درد همراه باشد و اغلب این چیزی است که بیماران را به بیمارستان می آورد. این عارضه در همه گروه‌های سنی دیده می‌شود، اما در سنین کار شایع‌تر است. در این مطلب اطلاعاتی در مورد شایع ترین علل انتشار درد به پاها ارائه خواهیم داد که در صورت عدم درمان ممکن است زندگی روزمره را مختل کند.

علل کمردرد

در اینجا 4 علل از شایع ترین علت گسترش کمردرد به ساق پا آورده شده است.

  1. التهاب عضله کمر در اثر استفاده یا ضربه ممکن است باعث کشش شدید عضله و ایجاد درد در لگن و ساق پا شود.
  2. انحطاط ستون فقرات در افراد مسن ممکن است منجر به رشد غیرطبیعی استخوان شود که ممکن است عصب را تحت فشار قرار دهد.
  3. آسیب فتق دیسک اغلب در افراد در سن کار دیده می شود و ناشی از شکستگی دیسک ستون فقرات است. علامت نتیجه کمردرد مزمن است و اگر ماده دیسک ستون فقرات بیرون زده و عصب واقع در پشت دیسک را تحت فشار قرار دهد، می تواند باعث گسترش درد به ساق پا شود.
  4. فشار روی عصب می تواند ناشی از عفونت در امتداد ستون فقرات، تومور، شکستگی ستون فقرات و غیره باشد.

 

برآمدگی دیسک

بیشتر بیماران مبتلا به برآمدگی دیسک به دلیل درد ساق پا یا کمردرد و پا درد ترکیبی به دنبال مراقبت های پزشکی هستند.  چگونه بفهمیم که درد ناشی از برآمدگی دیسک یا عوامل دیگر است؟ پا درد ناشی از برآمدگی دیسک مانند احساس برق گرفتگی است. دیسک برآمده عصب پشت طناب نخاعی را تحت فشار قرار می دهد و درد متعاقب آن احساس می شود که الکتریسیته به پا می رسد.

فتق دیسک

 

فتق دیسک

اکثر مردم فکر می کنند که درد همراه با این شرایط در پشت قرار دارد اما می تواند به ساق پا نیز سرایت کند. علائم گسترش درد به ساق پا کاملاً مشخص است و به پزشک کمک می کند تا علت درد را به طور دقیق تشخیص دهد. فرورفتگی عصب می تواند بر عصب نخاعی که به ساق پا متصل می شود تأثیر بگذارد. دیسک برآمده به دلیل عفونت شدید باعث درد شدید و ناگهانی می شود.

علائم در پشت: درد در قسمت پایین کمر که می تواند در یک طرف یا هر دو طرف باشد. درد هنگام نشستن یا هنگام نشستن خمیده به جلو رخ می دهد زیرا این وضعیت بیشترین فشار را بر دیسک ستون فقرات وارد می کند.

علائم روی ساق پا: علائم روی پا می تواند به سه شکل ظاهر شود که عبارتند از درد، بی حسی یا ضعف عضلانی باشد.

درد یا بی‌حسی ناشی از فتق دیسک باعث می‌شود که درد در امتداد مسیر سیستم عصبی از قسمت پایین کمر تا ران، مچ پا  و انگشتان پا ادامه یابد. ضعف عضلانی نیز شبیه درد و بی حسی است که در عضلات متصل به عصب اتفاق می افتد.

علل فتق دیسک

  • بلند کردن اجسام سنگین در وضعیت نامناسب
  • چاقی
  • نشستن در وضعیت نامناسب برای مدت طولانی
  • تصادف و آسیب به ستون فقرات

منشاء درد

کمردرد معمولاً از یک ناهنجاری در دیسک ستون فقرات کمری (L-L5، S1) ناشی می شود.

شدت برآمدگی دیسک بستگی به این دارد که عصب چقدر تحت فشار است. اگر فقط قسمت کوچکی از عصب درگیر شده باشد، درد می تواند مانند تکان های کوچک الکتریسیته به ساق پا یا بی حسی جزئی پا باشد. اگر قسمت بزرگی از عصب درگیر باشد، ممکن است بیمار نتواند راه برود.

بیمارانی که علائم فوق را دارند باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشند زیرا عدم درمان آن فقط رسیدگی به آن را دشوارتر می کند.

کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده با جدیدترین فناوری و نوآوری ها در درمان درد توسط تیم حرفه ای مجرب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.  ما علت درد شما را برای درمان دقیق و ایمن و زمان بهبودی کمتر که شامل جراحی نمی‌شود، تشخیص می‌دهیم تا بتوانید زندگی عادی روزانه خود را از سر بگیرید.

چگونه می توان فهمید که درد پای شما ناشی از فتق دیسک است؟

پزشک با گرفتن شرح حال بیمار و انجام معاینه فیزیکی، تشخیص را انجام می دهد. ممکن است برای تایید تشخیص نیاز به آزمایش های اضافی مانند عکس برداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن یا ام آر آی باشد.

دستگاه MRI از اندام های داخل بدن با استفاده از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی برای تولید تصاویری از اندام ها تصویربرداری می کند. تصاویر واضح امکان جداسازی بافت های طبیعی و غیر طبیعی را فراهم می کند.

آیا جراحی نمی خواهید؟ از فناوری لیزر برای درمان کمردرد ناشی از فتق دیسک استفاده کنید!

آسیب فتق دیسک در گذشته فقط با جراحی که خطرناک و پرهزینه است درمان می شد.

با این حال، فناوری پیشرفته، درمان فتق دیسک را با لیزر و امواج رادیویی ممکن می‌سازد و نیازی به جراحی ندارد و خطر را کاهش می‌دهد.

لیزر درمانی می تواند دیسک های برآمده را بدون نیاز به جراحی درمان کند. این درمان در خارج از کشور رایج شده است زیرا شانس بهبودی کامل بیمار بسیار بالا است.

مزایای لیزر درمانی

1. زخم برش کوچک

3. بسیار ایمن

3. بهبودی سریع برای بیماران

4. ماندن  در کلینیک برای بهبودی غیر ضروری است

5. هزینه کمتر از جراحی

لیزر درمانی در خارج از کشور رایج شده است زیرا تغییرات بهبودی کامل بسیار زیاد است.

کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده جدیدترین فناوری و نوآوری ها را در درمان درد توسط تیم حرفه ای مجرب ارائه می دهد. ما علت درد شما را برای درمان دقیق و ایمن و زمان بهبودی کمتر که شامل جراحی نمی‌شود، تشخیص می‌دهیم تا بتوانید زندگی عادی روزانه خود را از سر بگیرید.


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا