پاسخ به تمامی سوالات در مورد درمان درد با بلاک عصب

بلوک عصبی چیست؟

بلوک عصبی یک تزریق بی حس کننده  و/یا ضد التهابی است که برای درمان درد به سمت عصب یا گروه خاصی از اعصاب هدف قرار می گیرد. هدف از تزریق، "خاموش کردن" سیگنال درد است که از یک مکان خاص در بدن می آید یا التهاب آن ناحیه را کاهش می دهد.

 پزشک شما ممکن است از راهنمایی اوتراسوند(سونوگرافی)  برای قرار دادن سوزن در مناسب ترین مکان برای حداکثر پاسخ استفاده کند.

بلوک عصبی ممکن است به عصب آسیب دیده زمان التیام بخشد، باعث تسکین موقت درد شود و به شناسایی علت خاص درد کمک کند.

این روش به آمادگی کمی یا بدون نیاز به آمادگی خاصی نیاز دارد. اگر احتمال بارداری وجود دارد به پزشک خود اطلاع دهید. لباس های گشاد و راحت بپوشید و جواهرات را در خانه بگذارید. ممکن است لازم باشد برای این روش لباسی را به تن کنید.


چرا باید بلوک عصبی داشته باشم؟

بلوک عصبی درد شما را کاهش می دهد. موثرتر از داروهای مسکن از طریق IV است.  از آنجایی که درد کمتری دارید، به داروهای مسکن خوراکی یا وریدی کمتری نیاز خواهید داشت. عوارض جانبی کمتری از داروهای ضد درد مانند افسردگی تنفسی، خارش، حالت تهوع و خواب آلودگی خواهید داشت. علاوه بر این، احتیاج به بیهوشی عمومی نیست.  گاهی اوقات برای تسکین درد بعد از جراحی علاوه بر بیهوشی عمومی، بلوک عصبی نیز انجام می شود.


آیا بلوک عصبی بی خطر است؟

مانند بیهوشی عمومی، بلوک های عصبی برخی از خطرات جزئی را به همراه دارند. خطر عفونت بسیار کم است زیرا این روش به روش استریل انجام می شود. خطر بسیار کم (<0.1٪) آسیب به اعصاب وجود دارد و این معمولاً موقتی است.


آیا بلوک عصبی صدمه می زند؟

بلوک های عصبی شامل قرار دادن یک سوزن کوچکتر از یک IV در نزدیکی اعصابی است که در آن ناحیه درد را احساس می‌کنید.


بلاک عصبی چقدر طول می کشد؟

این بستگی به نوع بلاک دارد. ولی عموما در کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده حدود پنج الی ده دقیقه زمان خواهد برد.


آیا بلوک عصبی فقط در بیمارستان انجام می شود؟

خیر. در کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده، بلوک های عصبی در یک اتاق کاملا استرلیزه و مجهز انجام می شود.


برخی از کاربردهای رایج این روش چیست؟

افرادی که از درد حاد یا مزمن رنج می برند ممکن است برای دستیابی به تسکین موقت درد، تزریق بلوک عصبی انجام دهند. اغلب، چنین دردی از ستون فقرات منشأ می‌گیرد، اما سایر نواحی که معمولاً تحت تأثیر قرار می‌گیرند عبارتند از گردن، باسن، پاها و بازوها. انجام تزریق بلوک عصبی به عصب آسیب دیده زمان می دهد تا خود را از حالت تحریک مداوم التیام دهد. علاوه بر این، بلوک های عصبی می توانند اطلاعات تشخیصی را در اختیار پزشک قرار دهند. با انجام بلوک عصبی و سپس نظارت بر نحوه پاسخ شما، پزشک ممکن است علت یا منبع درد را تعیین کند و برای درمان بیشتر برنامه ریزی کند.


بلاک عصب چگونه انجام می شود؟

در کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده، پزشک یک سوزن کوچک را از طریق پوست وارد می کند و آن را به سمت محل تزریق هدایت می کند. ممکن است مقدار کمی ماده حاجب برای تایید قرار دادن سوزن در محل مناسب استفاده شود. خود تزریق از سرنگی بسیار شبیه به سرنگی استفاده می کند که برای یک واکسیناسیون معمول استفاده می شود. پزشک سرنگ را از یک ویال کوچک دارو پر می کند. نوع دارویی که پزشک استفاده می کند به نیازهای فردی شما بستگی دارد.

اگر از راهنمای اولتتراسوند استفاده شود، به تجهیزات اضافی در اطراف میز نیاز دارد. تصویربرداری پزشکی بدون درد است. این تصاویر به پزشک شما اجازه می دهد تا سوزن را دقیقاً در محل مناسب برای تزریق قرار دهد.


محدودیت های بلوک عصبی چیست؟

به طور معمول، اثرات تزریق بلوک عصبی موقتی است و باعث تسکین درازمدت کمی می شود. هر فردی متفاوت است؛ با این حال، تزریق بلوک عصبی اغلب به صورت متوالی انجام می‌شود و بسته به نتایجی که به دست می‌آورند، متوقف می‌شوند. ممکن است بیمار پس از یک دور تزریق، مزایایی را احساس کند، یا علیرغم تزریق دارو به محل صحیح، هیچ سودی نداشته باشد. با این حال، اگر بلوک های عصبی به کاهش درد شما کمک نکنند، پزشک شما به احتمال زیاد روش درمانی متفاوتی را توصیه می کند.


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا