علل درد بالای کمر

درد بالای کمر و نحوه درمان آن به علت زمینه‌ای این بیماری بستگی دارد. حتی در مواردی واضح به نظر می رسد که چه چیزی باعث درد بالای کمر شده است، مانند آسیب ناشی از زمین خوردن، منبع خاص درد در بدن گاهی اوقات می تواند مبهم بماند.

صرف نظر از اینکه می‌توان منبع دقیق کمردرد را تعیین کرد یا خیر، شناخت علل بالقوه مختلف به منظور تعیین بهتر درمان‌هایی که ممکن است بهترین باشند، کمک می‌کند.

علل شایع کمردرد

هنگامی که قسمت بالایی کمر دردناک می شود، بیشتر به دلیل آسیبی است که منجر به تحریک عضلانی یا اختلال عملکرد مفاصل شده است. برخی از شایع ترین علل کمردرد عبارتند از:

وضعیت بدنی ضعیف

داشتن یک سبک زندگی بی تحرک یا نشستن مداوم برای مدت طولانی با وضعیت نامناسب می تواند باعث تغییرات ساختاری در پشت و گردن شود. ماهیچه ها ممکن است ضعیف شوند و در نتیجه ستون فقرات را به راحتی در حالت خنثی قرار ندهند. با خم شدن سر و شانه ها به سمت جلو، فشار بیشتری بر روی استخوان ها، دیسک ها، عضلات، رباط ها و سایر بافت های نرم ستون فقرات وارد می شود. اگر فردی بیشتر به یک طرف خم شود، مانند هنگام رانندگی یا کار با رایانه، می تواند باعث عدم تعادل در قسمت بالای کمر شود که منجر به درد می شود.

تکنیک بلند کردن نامناسب

بلند کردن یک جسم سنگین بدون قرار دادن ستون فقرات در یک راستا می تواند فشار بی موردی را به قسمت بالایی کمر وارد کند. به طور خاص، بلند کردن یا نگه داشتن یک جسم سنگین بالای سر، به ویژه بیشتر به سمت چپ یا راست بر خلاف مرکز، می تواند شانه و قسمت بالایی پشت را مستعد آسیب کند. بلند کردن یک جسم بیش از حد سنگین نیز می تواند باعث درد بالای کمر شود.

استفاده مفرط

قرار دادن قسمت بالایی پشت بیش از حد معمول، مانند صرف یک روز برای کمک به یک دوست برای نقل مکان به آپارتمان جدید یا نقاشی سقف (کار کردن بالای سر)، می تواند باعث کشیدگی عضلات، رگ به رگ شدن رباط و التهاب در قسمت فوقانی کمر شود.

تصادف یا برخورد شدید

ضربه ناشی از تصادف وسیله نقلیه (تصادف با ماشین یا دوچرخه)، سقوط از ارتفاع (از پله ها یا از نردبان)، یا برخورد ورزشی (فوتبال، هاکی و غیره) می تواند با آسیب به استخوان ها، دیسک ها، عضلات ستون فقرات، کمردرد ایجاد کند. 

گاهی اوقات ممکن است ترکیبی از دلایل وجود داشته باشد، مانند استفاده بیش از حد و تکنیک بلند کردن نامناسب.

برخی از علل کمتر شایع کمردرد عبارتند از:

* فتق دیسک قفسه سینه

در حالی که فتق دیسک در ستون فقرات قفسه سینه غیر معمول نیست، به ندرت پیش می‌آید که یکی از آنها باعث درد یا علائم دیگر شود. به طور کلی، دژنراسیون طبیعی ستون فقرات مرتبط با افزایش سن بسیار بیشتر احتمال دارد که علائمی را در ستون فقرات گردنی و ستون فقرات کمری ایجاد کند.

* شکستگی های فشاری

استخوان مهره‌ای که بیشتر در اثر پوکی استخوان در افراد مسن ایجاد می‌شود، ضعیف می‌شود و قادر به تحمل وزن بالای خود نیست. شکستگی‌های کوچکی در جلوی مهره وقتی ایجاد می‌شود که مهره فشرده می‌شود و باعث می‌شود مهره بیشتر به شکل گوه‌ای شکل بگیرد. اگر مهره به اندازه کافی ارتفاع خود را از دست بدهد، می تواند باعث تغییرات وضعیتی و دردناک شود.

* آرتروز

انواع مختلفی از آرتریت می تواند در ستون فقرات قفسه سینه رخ دهد یا به آن سرایت کند، مانند استئوآرتریت (به دلیل ساییدگی طبیعی) یا آرتریت روماتوئید (یک بیماری خود ایمنی).

* فیبرومیالژیا

در حالی که این وضعیت نادر به دلیل درد و خستگی گسترده در سراسر بدن شناخته شده است، قسمت بالایی پشت معمولا تحت تاثیر قرار می گیرد.

* بدشکلی شدید ستون فقرات

اگر تغییر شکل ستون فقرات به اندازه کافی پیشرفت کند، می تواند باعث اسپاسم عضلانی دردناک و حتی فشار بر دیسک ها و مفاصل شود. چند نمونه شامل کیفوز شوئرمن و اسکولیوز است.

دلایل متعدد دیگری برای درد بالای کمر وجود دارد، مانند عفونت یا فشار تومور بر نخاع.

عوامل خطر برای ایجاد کمردرد

با افزایش سن، خطر ابتلا به کمردرد افزایش می‌یابد، اما این همبستگی در قسمت بالای کمر در مقایسه با گردن و پایین کمر به خوبی برقرار نمی‌شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که نوجوانان، در مقایسه با سایر گروه های سنی در معرض خطر بیشتری برای کمردرد هستند.

سایر عوامل خطر برای ایجاد کمردرد شامل ضعیف شدن عضلات مرکزی و پشت، جنسیت زن، سایر دردهای اسکلتی عضلانی و سلامت روانی ضعیف تر است.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

اوزون درمانی

یکی از روش های اصلی و نوین کمردرد استفاده از اوزون درمانی می باشد در این روش پزشک متخصص به ناحیه مربوطه گاز اوزون تزریق می کند. این روش کاملا بدون عوارض است.

بلاک عصب با لیزر

این روش با صلاحدید پزشک و بنا به شرایط بیمار انجام می شود. در این روش پزشک متخصص با کمک سونوگرافی در عصب ناحیه مربوطه لیزر را می تاباند و درد را تسکین می دهد. 

RF یا رادیوفرکوانسی

این روش درمانی با استفاده از امواج رادیو انجام میشود و طیف گسترده ای را شامل میشود.

جهت اطلاع از پیشرفته ترین روش های درمانی ارائه شده توسط پروفسور سیروس مومن زاده، لطفاً با شماره های زیر تماس بگیرید:

02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا