علائم و نشانه های زانو درد چیست؟

محل درد زانو بسته به ساختاری که درگیر است می تواند متفاوت باشد. با عفونت یا یک فرآیند التهابی، کل زانو ممکن است متورم و دردناک باشد، در حالی که پارگی مینیسک یا شکستگی استخوان تنها در یک مکان خاص علائم ایجاد می کند. کیست بیکر معمولا باعث درد در پشت زانو می شود.

شدت درد مفاصل می تواند متفاوت باشد، از درد جزئی تا درد شدید و ناتوان کننده.

برخی از علائم و نشانه های دیگری که همراه با درد زانو هستند عبارتند از:

  • مشکل در تحمل وزن یا راه رفتن به دلیل ناپایداری زانو،
  • لنگیدن به دلیل ناراحتی،
  • مشکل در بالا یا پایین رفتن از پله ها به دلیل آسیب رباط (پیچ خوردگی)،
  • قفل شدن زانو (ناتوانی در خم کردن زانو)،
  • قرمزی و تورم و
  • انتقال وزن به زانو و پای مخالف

علت زانو درد چیست؟

زانو درد را می توان به سه دسته عمده تقسیم کرد:

آسیب حاد: مانند شکستگی استخوان، پارگی رباط یا پارگی مینیسک

شرایط پزشکی: آرتریت روماتوئید، آرتروز، عفونت

شرایط استفاده مزمن/ استفاده بیش از حد: استئوآرتریت، کندرومالاسی، سندرم نوار IT، سندرم کشکک، تاندونیت، و بورسیت

در زیر فهرستی از برخی از علل شایع زانو درد آورده شده است. این یک لیست جامع نیست، بلکه چند علت شایع زانو درد در هر یک از دسته‌های بالا را مشخص می‌کند.

آسیب های حاد زانو

شکستگی:

ضربه مستقیم به ساختار استخوانی می تواند باعث شکستگی یکی از استخوان های زانو شود. این معمولا یک آسیب بسیار واضح و دردناک زانو است. بیشتر شکستگی‌های زانو نه تنها دردناک هستند، بلکه در عملکرد صحیح زانو نیز اختلال ایجاد می‌کنند (مانند شکستگی کاسه زانو) یا تحمل وزن را بسیار دردناک می‌کنند (مانند شکستگی پلاتوی تیبیا).

تمام شکستگی ها نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. بسیاری از شکستگی ها به نیروی قابل توجهی نیاز دارند و معاینه کامل برای تشخیص آسیب های دیگر انجام می شود.

آسیب های رباط:

شایع ترین آسیب (آسیب ACL رباط صلیبی قدامی) است. آسیب ACL اغلب یک آسیب مرتبط با ورزش به دلیل توقف ناگهانی و تغییر جهت است.

آسیب‌های مینیسک: مینیسک‌های داخلی و جانبی از غضروف ساخته شده‌اند و به عنوان ضربه‌گیر بین استخوان‌های زانو عمل می‌کنند. چرخاندن زانو می تواند به منیسک آسیب برساند.

دررفتگی: مفصل زانو می تواند دررفته شود، که یک اورژانس پزشکی است که نیاز به توجه فوری دارد. دررفتگی زانو می تواند جریان خون در ساق پا را به خطر بیندازد و مشکلات مرتبط دیگری را به همراه داشته باشد. این آسیب اغلب در هنگام تصادف با وسیله نقلیه موتوری رخ می دهد که زانو به داشبورد برخورد می کند.

چه شرایط پزشکی باعث درد زانو می شود؟

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که می تواند هر مفصلی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد. می تواند باعث درد و ناتوانی شدید و همچنین تورم شود.

نقرس نوعی آرتریت است که بیشتر در انگشت شست پا دیده می شود، اگرچه می تواند زانو را نیز تحت تاثیر قرار دهد. نقرس تمایل به شعله ور شدن دارد و در طول دوره های حاد بسیار دردناک است. هنگامی که شعله ور شدن وجود ندارد، زانو می تواند بدون درد باشد.

با آرتریت سپتیک (آرتریت عفونی)، مفصل زانو می تواند عفونی شود. این منجر به درد، تورم و تب می شود. این وضعیت نیاز به آنتی بیوتیک و درمان های در اسرع وقت دارد.

تاندونیت کشکک، التهاب تاندون هایی است که کاسه زانو (کشکک) را به ساق پا (استخوان ساق پا) متصل می کند. تاندونیت کشکک یک بیماری مزمن است که اغلب در افرادی که در حین ورزش حرکت مشابهی را تکرار می کنند (مانند دوندگان و دوچرخه سواران) دیده می شود.

سندرم درد پاتلوفمورال به دلیل دژنراسیون یا استرس در زیر کاسه زانو (کشکک) جایی که به استخوان ران (فمور) می رسد ایجاد می شود. سندرم درد پاتلوفمورال در دوندگان و دوچرخه سواران رخ می دهد.

استئوآرتریت: فرسودگی غضروف مفصل به دلیل استفاده و افزایش سن

بورسیت پیش کشکک: التهاب بورس (کیسه پر از مایع) جلوی کاسه زانو ممکن است باعث درد قدامی زانو شود.

علل دیگر

کودکان ممکن است دچار التهاب نقطه درج استخوانی تاندون کشکک شوند (بیماری ازگود-شلاتر).

عوامل خطرزای زانو درد چیست؟

بیومکانیک: مفصل زانو در عملکرد خود پیچیده است و به طور مکرر در طول روز استفاده می شود. هر گونه تغییر در حرکت مفصل (اختلاف طول پا، تغییر در شیوه راه رفتن به دلیل مشکلات کمر) می تواند باعث تغییرات ظریف و ایجاد درد و آسیب شود.

اضافه وزن: فشار وارده بر مفصل زانو با اضافه وزن بیشتر می شود. چاقی همچنین خطر ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می دهد زیرا غضروف ها با سرعت بیشتری تجزیه می شوند.

استفاده بیش از حد در حین حرکات تکراری که در طول تمرینات خاص (آهسته دویدن، اسکی) یا شرایط کاری (دو زانو زدن طولانی مدت) مشاهده می شود، می تواند باعث شکسته شدن غضروف و منجر به درد شود.

چه زمانی برای زانو درد باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر دردی که به استراحت پاسخ نمی دهد یا ظرف چند روز ناپدید می شود باید توسط پزشک ارزیابی شود. علاوه بر این، علائم و نشانه‌های زیر در زانو هستند که پزشک باید آنها را ارزیابی کند:

تورم، ناتوانی در خم شدن، تغییر شکل، ناتوانی در راه رفتن یا ناراحتی هنگام راه رفتن، درد قابل توجه و تب.

چه روش ها و آزمایش هایی زانو درد را تشخیص می دهند؟

یک متخصص مراقبت های بهداشتی با پرسیدن سؤالاتی در رابطه با سلامت عمومی فرد و سپس به طور خاص در مورد ماهیت زانو درد (چه مدت، چقدر شدید، آیا چیزی آن را بهتر یا بدتر می کند و غیره) شروع می کند.

در مرحله بعد معاینه زانو انجام می شود. این شامل خم کردن زانو در تمام دامنه حرکتی، بررسی ثبات رباط‌ها و ارزیابی هرگونه حساسیت و تورم است. معمولاً مقایسه نتایج معاینه زانوی دردناک با زانوی دیگر مفید است. اغلب، این تنها چیزی است که برای تشخیص و شروع درمان لازم است. در چندین مطالعه تحقیقاتی، مشخص شده است که یک معاینه کننده با تجربه به اندازه معاینه اشعه ایکس قابل اعتماد است.

گاهی اوقات ممکن است پزشک بخواهد مطالعات بیشتری مانند آزمایشات زیر انجام دهد.

آزمایشات رادیولوژیک

اشعه ایکس ساده می تواند شکستگی و تغییرات دژنراتیو زانو را ایجاد کند.

 MRI برای ارزیابی بافت های نرم زانو از نظر پارگی رباط یا آسیب غضروف و عضله استفاده می شود.

آزمایشات خون

اگر مشکوک به نقرس، آرتریت یا سایر شرایط پزشکی باشد، یک متخصص ممکن است آزمایش خون را تجویز کند.

برداشتن مایع مفصلی (آرتروسنتز)

برخی از بیماری ها با برداشتن مقدار کمی مایع از مفصل زانو بهتر تشخیص داده می شوند. در طول آرتروسنتز، یک سوزن کوچک در مفصل شما قرار می گیرد و مایع خارج می شود. این کار به روش استریل انجام می شود. سپس مایع برای ارزیابی به آزمایشگاه فرستاده می شود. این روش به ویژه در صورت مشکوک بودن به مفصل زانو عفونی یا تشخیص نقرس و اشکال مختلف آرتریت مفید است. اگر به دلیل آسیب تروماتیک در مفصل خون جمع شده باشد، برداشتن مایع می تواند به تسکین درد کمک کند.

درمان زانو درد چیست؟

درمان های زانو درد به اندازه شرایطی که می تواند باعث درد شود، متفاوت است.

اوزون درمانی

یکی از روش های اصلی و نوین درد زانو استفاده از اوزون درمانی می باشد در این روش پزشک متخصص به ناحیه مربوطه گاز اوزون تزریق می کند. این روش کاملا بدون عوارض است.

بلاک عصب با لیزر

این روش با صلاحدید پزشک و بنا به شرایط بیمار انجام می شود. در این روش پزشک متخصص با کمک سونوگرافی در عصب ناحیه مربوطه لیزر را می تاباند و درد را تسکین می دهد. 

RF یا رادیوفرکوانسی

این روش درمانی با استفاده از امواج رادیو انجام میشود و طیف گسترده ای را شامل میشود

 

داروها

ممکن است داروها برای درمان یک بیماری زمینه ای یا برای تسکین درد تجویز شوند.

اگر به طور منظم از داروهای ضد التهابی بدون نسخه برای زانو درد خود استفاده می کنید، باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید.

فیزیوتراپی

گاهی اوقات جلسات فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اطراف زانو باعث پایداری بیشتر آن می شود و به تضمین بهترین حرکات مکانیکی کمک می کند. کار با فیزیوتراپیست می تواند به جلوگیری از صدمات یا بدتر شدن بیشتر آسیب کمک کند.

تزریقات

تزریق مستقیم داروها به زانو ممکن است در شرایط خاص کمک کند. دو مورد از رایج ترین تزریق ها، کورتیکواستروئیدها و روان کننده ها هستند. تزریق کورتیکواستروئید می تواند به آرتریت و سایر التهابات زانو کمک کند. معمولاً باید هر چند ماه یکبار تکرار شوند. روان کننده هایی که شبیه مایع موجود در مفصل زانو هستند می توانند به حرکت و درد کمک کنند.

زانو درد چه عوارضی دارد؟

اغلب، درد زانو بدون یافتن علت خاصی ناپدید می شود. بسته به علت اصلی درد، این بیماری می تواند پیشرفت کند و منجر به صدمات یا عوارض جدی تری شود. معمولاً این عوارض طولانی مدت هستند و منجر به تشدید درد یا افزایش مشکل در راه رفتن می شوند.

آیا می توانید از درد زانو جلوگیری کنید؟

دلایل زیادی برای درد زانو وجود دارد. بنابراین، بسته به علت اصلی، استراتژی‌های مختلفی برای پیشگیری از درد وجود دارد. اگر درد ناشی از استفاده بیش از حد باشد، دویدن روی سطوح نرم یا کاهش میزان دویدن می تواند کمک کننده باشد. اجتناب از هر گونه آسیب مستقیم به زانو از جمله بستن کمربند ایمنی می تواند از آسیب های تروماتیک جلوگیری کند. کاهش وزن می تواند برای بسیاری از اشکال مختلف زانو درد مفید باشد.

با تکنیک های مدرن جراحی، می توان بسیاری از سندرم های زانو درد را تسکین داد و به سبک زندگی فعال بازگشت.

جهت اطلاع از پیشرفته ترین روش های درمانی ارائه شده توسط پروفسور سیروس مومن زاده، لطفاً با شماره های زیر تماس بگیرید:

02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا