کمر درد: مشکلات رایج ستون فقرات

آیا از اینکه می توانید ایستاده یا بنشینید خوشحال هستید؟ از ستون فقرات خود تشکر کنید، پشته ای از استخوان های کوچک به نام مهره در امتداد مرکز کمر، از صندلی تا گردن است. سر، شانه ها و بالاتنه شما را پشتیبانی می کند. ستون فقرات شما نقش کلیدی دیگری ایفا می کند: مهره ها یک تونل برای نخاع شما ایجاد می کنند. این مجموعه ای از اعصاب است که مغز شما را به بیشتر بدن شما متصل می کند.

بالشتکی به نام دیسک بین هر یک از مهره‌های شما قرار می‌گیرد تا روی یکدیگر خراشیده نشوند. با افزایش سن، دیسک ها شروع به خشک شدن می کنند. اگر فشار زیادی به کمر خود وارد کنید، ممکن است دیسک پاره شود یا بشکند. پزشکان به این حالت فتق دیسک می گویند و ممکن است متوجه نشوید. اما بازوها یا پاهای شما ممکن است درد داشته باشند، یا ممکن است احساس کرختی یا گزگز داشته باشند. معمولا ورزش و مسکن کمک می کند. اگر نه، نیاز به مراجعه به پزشک درد شناسی دارید.

اسپوندیلوز گردنی

این نتیجه شکست تدریجی گردن شما با افزایش سن است. ممکن است در آنجا دیسکی لغزنده داشته باشید، یا ممکن است مهره‌ها استخوان اضافی به نام خار را برای تقویت قدرت جوانه بزنند. رباط هایی که مهره ها را به هم متصل می کنند ممکن است سفت شوند. صرف نظر از علت، گردن شما ممکن است درد داشته باشد یا حرکت آن سخت تر باشد. اگر دیسک ها یا مهره های اعصاب و ریشه های عصبی را زیاد فشار دهند، ممکن است آسیب دائمی داشته باشید.

آرتروز

 مهره های شما دارای بافتی لغزنده در انتها هستند که به خم شدن کمر شما بدون اصطکاک کمک می کند.

اگر غضروف زمخت یا فرسوده شود، مهره‌ها شروع به مالیدن روی یکدیگر می‌کنند و کمر شما را دردناک یا سفت می‌کند. زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به آرتروز در ناحیه کمر خود هستند و به مرور زمان بدتر می شود.

داروهای مسکن، درمان و ورزش به کاهش علائم کمک می کنند

تنگی کانال نخاعی

ستون فقرات شما دارای فضاهایی برای نخاع و اعصابی است که از آن منشعب می شوند. وقتی این فضاها کوچک می شوند، استخوان ها می توانند به اعصاب فشار بیاورند. حتی ممکن است متوجه آن نشوید، اما هر زمان که اعصاب به هم ریخته باشد، ممکن است درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی داشته باشید، یا ممکن است عضلات شما ضعیف به نظر برسند. استئوآرتریت شایع ترین علت تنگی ستون فقرات است.

اگر درد از پایین کمر، از پایین و به پای شما فرو می‌رود، ممکن است مقصر عصب سیاتیک شما باشد. فتق دیسک، خار استخوان یا سایر مشکلات ستون فقرات می تواند بر آن فشار وارد کند. پزشکان به آن سیاتیک می گویند. معمولاً فقط یک طرف بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد. بسته های گرم، بسته های سرد، کشش ها و مسکن ها می توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید، اما ممکن است برای رفع علت به پزشک نیاز داشته باشید.

تومور

گاهی اوقات، سرطان از نقطه ای که شروع به تشکیل یک رشد جدید در ستون فقرات شما می کند، گسترش می یابد. سرطان‌های ریه، سینه، پروستات و استخوان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. برخی شرایط غیر سرطانی نیز می توانند تومور ستون فقرات ایجاد کنند. ممکن است کمر شما درد بگیرد و درد در بدن شما پخش شود. ممکن است دست ها یا پاهای شما بی حس یا ضعیف شده باشند. حتی ممکن است بخشی از بدن شما فلج شود. پزشک ممکن است جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی را توصیه کند.

اسکولیوز

اسکولیوز یکی از شرایطی است که می تواند ستون فقرات شما را از شکل خارج کند. شایع ترین نوع آن کودکان را در طول جهش رشد قبل از بلوغ تحت تاثیر قرار می دهد و ستون فقرات را به طرفین خم می کند. اگر کودک شما اسکولیوز دارد، ممکن است شانه‌های او ناهموار باشد یا یکی از تیغه‌هایشان بیشتر از دیگری بیرون بزند. هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث این می شود.

کیفوز

این وضعیت ستون فقرات شما را به جلو خم می کند. معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مهره‌های شما ترک می‌خورند یا له می‌شوند. زنان مسن اغلب به آن مبتلا می شوند، اما می تواند بر کودکانی که ستون فقرات آنها به اشتباه رشد می کند نیز تأثیر بگذارد. می تواند باعث درد و مشکلات دیگر شود و در موارد شدید، کل بدن شما را از حالت خمیده خارج می کند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

این نوع آرتریت معمولاً باعث سفت شدن کمر و باسن شما می شود، به خصوص در صبح.

با گذشت زمان، می تواند به ستون فقرات شما و سایر مفاصل و اندام ها گسترش یابد. مهره‌ها و استخوان‌های قفسه سینه‌تان ممکن است با هم ترکیب شوند و شما را خمیده نگه دارند. مردان جوان بیشتر از زنان به آن مبتلا می شوند و ممکن است در خانواده ها دیده شود. درمان زودهنگام با ورزش و دارو به کند کردن پیشرفت کمک می کند.

آسیب نخاعی

آسیب نخاعی اغلب در اثر تصادف (مانند سقوط، تصادف اتومبیل یا تصادف ورزشی) یا در اثر شلیک گلوله به وجود می آید. در بیشتر موارد، نخاع دچار کبودی می شود یا بخشی از خون رسانی آن قطع می شود. این ممکن است مغز شما را از کنترل بخشی از بدن شما باز دارد، بنابراین می تواند بسیار جدی باشد. هرچه ستون فقرات شما بالاتر باشد، بدن شما بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد. شانس شما برای بهتر شدن بستگی به شدت آسیب دیدگی دارد.

شکستگی گردن یا کمر

تصادفات و جراحات نیز می تواند باعث شکستگی استخوان شود. وقتی این اتفاق برای یکی از هفت مهره بالای جمجمه، درست زیر جمجمه‌تان می‌افتد، گردن شکسته نامیده می‌شود. پایین تر یک کمر شکسته است. از دست دادن استخوان به دلیل افزایش سن می تواند کمر شما را نیز ضعیف کند و ممکن است دچار شکستگی شوید که به آرامی در طول زمان اتفاق می افتد. در این صورت، بریس پشت یا جراحی ممکن است کمک کند. شکستگی مهره ها نیز می تواند به نخاع شما آسیب برساند.

اسپوندیلولیستزیس

مهره‌ها ممکن است به طرفین بلغزند، به طوری که با مهره‌های بالا و پایین‌شان در یک راستا قرار نگیرند. اسپوندیلولیستزیس علت اصلی کمردرد است. این با افزایش سن روی بدن شما اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند بر جوانانی که ورزش‌هایی مانند فوتبال، ژیمناستیک و وزنه‌برداری را انجام می‌دهند که به کمر فشار وارد می‌کنند نیز تأثیر بگذارد. استراحت باید کمک کند. اگر درد ادامه یابد،  نیاز به پزشک متخصص دارید.

سندرم دم اسب

اعصابی که از ستون فقرات در قسمت پایین کمر شما منشعب می شوند به مغز کمک می کنند تا پاها و اندام های لگن شما را کنترل کند. فتق دیسک، شکستگی یا شرایط دیگر می تواند بر این گروه از اعصاب به نام دم اسبی فشار بیاورد و باعث این بیماری نادر اما خطرناک شود. برای بازگرداندن هرگونه از دست دادن احساس، حرکت، یا کنترل مثانه و روده، فوراً به معاینه نیاز دارید.

سیرنگومیلیا

در موارد نادر، یک کیسه کوچک پر از مایع به نام کیست می تواند در نخاع شما ایجاد شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که بافت مغز از جمجمه به سمت نخاع یا در اثر جراحت یا تومور فرو رود. سیرنگومیلیا ممکن است برای شما مشکلی ایجاد نکند. اما اگر کیست به رشد خود ادامه دهد، می تواند به نخاع شما آسیب برساند و ممکن است در نهایت به جراحی نیاز داشته باشید.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

اگر احساس کردید دست‌ها یا پاهایتان ضعیف یا بی‌حس می‌شوند یا ناگهان نمی‌توانید ادرار یا مدفوع خود را نگه دارید، فوراً با پزشک تماس بگیرید. اگر سرطان داشته‌اید یا دردی دارید که ناشی از کار سخت نیست، و از بین نمی‌رود، در شب بیشتر درد می‌کند یا بدتر می‌شود، با پزشک خود مشورت کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا