درمان درد سیاتیک بدون عمل جراحی

سیاتیک دردی را توصیف می کند که از پشت ران و به پایین ساق پا منتشر می شود. ممکن است در اثر تحریک یک یا چند عصب تحتانی ستون فقرات ایجاد شود. درد می تواند خفیف یا شدید باشد و اغلب در نتیجه ساییدگی و پارگی در قسمت تحتانی ستون فقرات ایجاد می شود. خبر خوب این است که سیاتیک اغلب از طریق روش های محافظه کارانه در عرض چند هفته و بدون نیاز به جراحی تسکین می یابد. تلاش برای بهبود قدرت کمر و مرکز بدن و در عین حال افزایش انعطاف پذیری در سرتاسر باسن و پایین بدن، شانس شما را برای تجربه کمردرد و سایر علائم سیاتیک کاهش می دهد.

علائم

علائم سیاتیک می تواند از یک درد خفیف تا درد طاقت فرسایی که در طول مسیرعصب سیاتیک منتشر می شود، متفاوت باشد، که از قسمت پایین کمر به پایین از باسن شما و به هر پا کشیده می شود. این علائم می تواند شامل بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن یا ضعف عضلانی باشد که از پشت ران شما و به ساق پا یا پای شما حرکت می کند. اغلب با سرفه یا عطسه بدتر می شود. به طور معمول، افراد مبتلا به سیاتیک علائم را تنها در یک طرف بدن تجربه می کنند. اگرچه درد ممکن است شدید باشد، سیاتیک اغلب می تواند از طریق فیزیوتراپی، درمان های کایروپراکتیک و ماساژ، بهبود قدرت و انعطاف پذیری و استفاده از کمپرس های گرما و یخ تسکین یابد.

عوامل خطر

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند شما را مستعد ابتلا به سیاتیک کند، که هم ورزشکاران و هم کسانی را که فعالیت کمتری دارند، تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که سبک زندگی کم تحرک دارند بیشتر از افراد فعال در معرض ابتلا به سیاتیک هستند. با این حال، ورزشکاران استقامتی نیز مستعد ابتلا به سیاتیک ناشی از کار زیاد و سفت شدن عضلات هستند.

سن نیز عامل مهمی است، زیرا افراد بین 30 تا 60 سال اغلب دچار دژنراسیون مرتبط با افزایش سن در ستون فقرات خود می‌شوند، از جمله فتق دیسک، خار استخوان و اختلال عملکرد مفصل در لگن چاقی و دیابت از دیگر عوامل شایع هستند .

خبر خوب

متخصص درد شناسی می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا سیاتیک می تواند از طریق روش های محافظه کارانه مانند تنظیمات کایروپراکتیک، کشش استاتیک و سرما درمانی تسکین یابد یا خیر. بسیاری از افراد به تکنیک های ساده به خوبی پاسخ می دهند و در عرض چند هفته بدون درد هستند. تنظیمات کایروپراکتیک و ماساژ درمانی ممکن است به بهبود هم ترازی ستون فقرات شما و رفع سایر شرایط زمینه ای کمک کند و در عین حال گردش خون و آرامش عضلانی را نیز بهبود بخشد. درد جزئی را نیز می توان با استفاده از گرما و سرما درمان کرد.

در حالی که برخی از پزشکان ممکن است پس از شکست اقدامات غیرتهاجمی، جراحی را به عنوان درمانی برای سیاتیک توصیه کنند، کارشناسان می گویند که این جراحی همیشه انتخاب مناسبی برای همه نیست. در واقع نزدیک به 50 درصد از افراد مبتلا به سیاتیک، علائم خود را در عرض 1.5 ماه پس از تشخیص بهبود می‌یابند. درمان های غیرجراحی ممکن است شامل دوره بهبودی طولانی تری باشد. با این حال، جراحی خطرات خاص خود را دارد که شامل عفونت و لخته شدن خون می شود . مهم است که با پزشک خود در مورد سیاتیک خود صحبت کنید تا مشخص شود کدام درمان برای شما بهترین است.

استحکام ستون فقرات و کمر

عضله های اطراف ستون فقرات و شکم شما ممکن است ضعیف یا بیش از حد سفت باشد و مانع از حمایت آن در صورت لزوم از بدن شما شود. وضعیت نامناسب و ضعیف شدن عضلات می تواند بر روی تراز ستون فقرات شما تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به کمردرد و سیاتیک را افزایش دهد. تمرینات تقویتی ملایمی که قسمت مرکزی بدن و پشت شما را هدف قرار می دهند، وضعیت و توانایی شما را برای پاسخ به استرس بهبود می بخشد و احتمال و شدت کمردرد را کاهش می دهد. در حالی که در حال نقاهت از سیاتیک هستید، ممکن است بخواهید از ورزش‌های شدید مانند دویدن و پلایومتریک خودداری کنید.

افزایش انعطاف پذیری مفصل ران و همسترینگ

سفت شدن همسترینگ  و باسن می تواند وضعیت شما را تغییر دهد و فشار وارده بر کمر شما را افزایش دهد، که ممکن است به سیاتیک کمک کند. بیشتر انواع سیاتیک از یک روتین کششی که باسن و همسترینگ را هدف قرار می دهد و عضله پیریفورمیس که بیش از حد استفاده شده یا ملتهب شده را تسکین می دهد، به طور قابل توجهی بهبود میبخشد.

 پیریفورمیس ماهیچه کوچکی است که به پایه ستون فقرات می چسبد و درست بالای عصب سیاتیک قرار دارد. عدم تحرک یا نشستن طولانی مدت، پیریفورمیس را روی عصب سیاتیک فشرده می کند، که می تواند منجر به تشدید و درد شود. اثرات  همسترینگ را با استفاده از یک روال کششی ساده یا ترکیب یوگا و رژیم غذایی مناسب جهت رسیدن به تناسب اندام درمان کنید.

در اینجا دو راه برای کشش عضله پیریفورمیس و تسکین درد وجود دارد.

کشش 1

  1. به پشت دراز بکشید و هر دو زانو خم شده و پاهایتان روی زمین باشد.
  2. یک پا را بالا بیاورید و درست بالای زانوی خود ضربدر بزنید.
  3. ران ساق پا را روی زمین نگه دارید و به سمت قفسه سینه خود بکشید تا بتوانید کشش را در باسن خود احساس کنید.
  4. 10 تا 30 ثانیه نگه دارید.
  5. در طرف مقابل تکرار کنید.

کشش 2

  1. به پشت دراز بکشید و هر دو پا را صاف بیرون بیاورید.
  2. یک زانو را با دست مخالف خود نگه دارید و زانوی خود را به سمت بالا و بالای شانه مخالف بکشید.
  3. 10 تا 30 ثانیه نگه دارید.
  4. در طرف مقابل تکرار کنید.

داروها

فیزیوتراپی اغلب اولین خط درمان سیاتیک است. با این حال، اگر علائم شما بهبود نیافت، ممکن است پزشک مصرف دارو را به شما توصیه کند. رایج ترین انواع داروهای تجویز شده برای درد سیاتیک عبارتند از:

  • داروهای ضد التهابی
  • شل کننده های عضلانی
  • تزریق استروئید اپیدورال
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  • داروهای ضد تشنج

داروهای ضد التهابی می توانند التهاب و علائم سیاتیک را کاهش دهند. آنها می توانند شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن( Advil، Motrin ) و ناپروکسن ( Aleve، Naprosyn ) باشند. آنها همچنین شامل مهارکننده‌های COX-2 هستند که با مسدود کردن هورمون‌ها در بدن، درد را متوقف می‌کنند.

شل‌کننده‌های عضلانی، ماهیچه‌هایی را که در اثر سیاتیک سفت می‌شوند. تزریق استروئید اپیدورال نیز می تواند درد را کاهش دهد. با این گزینه، یک کورتیکواستروئید و داروی بی حس کننده بی حس کننده در فضای بین دو مهره وارد می شود.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و داروهای ضد تشنج گاهی اوقات می توانند به طور موثر سیاتیک را درمان کنند، اگرچه این هدف اصلی آنها نیست.

استفاده از سرما و گرما برای تسکین درد سیاتیک

هنگامی که برای اولین بار شروع به تجربه درد سیاتیک می کنید، استفاده از بسته سرد می تواند تسکین زیادی ایجاد کند. یک بسته سرد یا یک کیسه نخود فرنگی یخ زده را در یک حوله تمیز بپیچید و آن را چند بار در روز به مدت حداکثر 20 دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید.

اگر سیاتیک بعد از چند روز همچنان شما را آزار می دهد، امتحان گرما به جای آن می تواند مفید باشد. یک لامپ حرارتی را در پایین ترین حالت، یک کیسه گرم یا یک پد حرارتی را روی ناحیه دردناک قرار دهید.

اگر درد شما ادامه دارد، سعی کنید به طور متناوب بین بسته های سرد و بسته های گرم استفاده کنید.

استفاده از درمانهای غیرجراحی کم تهاجمی جهت درمان درد سیاتیک

روشهای درمانی که در کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن صورت میگیرد شامل موارد ذیل می باشد

1)تزریق اوزون(اوزون تراپی)

در این روش با استفاده دستگاه سونوگرافی گاز اوزون را به ناحیه مربوطه تزریق میکنند این روش کاملا بدون عوارض است وممکن است طبق صلاحدید پزشک در چند مرحله انجام گیرد.

2)لیزردرمانی

 در این روش همانند روش بالا با کمک دستگاه سونوگرافی لیزر را در ناحیه مربوطه می تابانند و همانند این است که سنسور خطر یک ناحیه را خاموش کنند و در نتیجه درد بهبود یابد. این روش نیز ممکن است طی چند مرحله البته با صلاحدید پزشک همچنین طبق شرایط بیمار صورت گیرد.

3) رادیوفرکوئنسی RF

این روش همانند روش بالاست فقط با امواج رادیویی صورت میگیرد و طیف گسترده ای را شامل میشود.

4)PRP  یا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

پلاسمایی است که میزان بسیار بیشتری پلاکت، نسبت به حالت طبیعی خون، در خود حمل می کند. این درمان می تواند کمک مناسبی برای دارو درمانی، فیزیوتراپی و جراحی بیماران درد باشد.

انتخاب روش های بالا طبق صلاحدید پزشک و با توجه به شرایط بیمار، MRI، سونوگرافی و شدت درد بیمار صورت میگیرد

چشم انداز

سیاتیک یک بیماری دردناک است که می تواند زندگی روزمره را چالش برانگیزتر کند. خبر خوب این است که راه های زیادی برای درمان آن وجود دارد و بسیاری از آنها در کاهش علائم کاملاً مؤثر هستند. با پزشک خود صحبت کنید تا تعیین کنید کدام درمان برای شما بهترین است.


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا