همه آنچه که باید در مورد درد تاج ایلیاک بدانید

تاج ایلیاک برجسته ترین قسمت ایلیوم، بزرگترین استخوان از سه استخوان تشکیل دهنده لگن استخوانی یا استخوان لگن است.

این قسمت منحنی در بالای رازک است که نزدیک به پوست می‌نشیند و قسمت بال مانند لگن را تشکیل می‌دهد که گاهی اوقات فرد دست‌های خود را روی آن می‌گذارد.

درد در ناحیه ایلیاک می‌تواند به سایر نواحی بدن از جمله پشت، شکم و کشاله ران نیز سرایت کند. محلی که در آن احساس می شود بستگی به عامل ایجاد درد دارد.

تاج ایلیاک چیست؟

مفصل تاج ایلیاک محل اتصال مهره های ستون فقرات به استخوان های لگن می باشد. هر فرد دارای دو مفصل ساکروایلیاک (راست و چپ) است، که در انتهای ستون فقرات، دقیقا در نزدیکی لگن و استخوان خارجی، واقع شده اند. ساکروایلیاک استخوان لگن (استخوان ایلیاک) و استخوان خارجی (پائین ترین بخش ستون فقرات) را به هم متصل کرده و با جذب ضربات و ایجاد کردن قسمتی بالشتک مانند بین استخوان‌ها ، امکان حرکت لگن را فراهم می‌کند.

استخوان لگن یا لگن استخوانی استحکام، ثبات و پشتیبانی از ستون فقرات و اندام ها را فراهم می کند. این استخوان از سه استخوان شامل ایلیوم، ایسکیوم و پوبیس تشکیل شده است.

تاج ایلیاک برجسته ترین قسمت ایلیوم، بزرگترین استخوان از این سه استخوان بزرگ است.

تاج ایلیاک علاوه بر تقسیم لگن و شکم به بسیاری از عضلات مهم متصل است. این عضلات عبارتند از:

  • گلوتئوس ماکسیموس خود لگن
  • شکم های اصلی
  • لتیسیموس دورسی یا بزرگترین عضله پشت

درد تاج ایلیاک چه احساسی دارد؟

درد تاج ایلیاک حرکت طبیعی را دشوار می کند. نوع درد تجربه شده می تواند متفاوت باشد.

درد ممکن است در نواحی دیگری غیر از لگن نیز احساس شود، زیرا عضلات و اعصاب زیادی به لگن متصل هستند.

اینکه درد دقیقاً در کجا احساس می شود به علت اصلی آن بستگی دارد، اما شایع ترین علامت، کمردرد است.

درد ممکن است به پایین پا، از طریق باسن و کشاله ران گسترش یابد. در برخی افراد، می‌تواند منجر به دردهای مبهم در پشت یا باسن یا اسپم‌های شدید عضلات شود. برخی دیگر ممکن است هنگام راه رفتن درد داشته باشند، در حالی که خم شدن یا پیچ خوردن ممکن است آن را بدتر کند.

حساسیت و تورم نیز می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات تاج ایلیاک باشد، به ‌ویژه اگر ناشی از ضربه باشد.

علل درد تاج ایلیاک

دلایل مختلفی برای درد تاج ایلیاک وجود دارد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

عضلات ضعیف

عضلات مرکزی قوی برای حمایت از مفاصل و حرکت صحیح مورد نیاز است. اگر عضلات شکم یا عضلات کمر ضعیف باشند، درد لگن ممکن است رخ دهد.

ضربه

تاج ایلیاک ممکن است در طی یک ضربه، مانند سقوط یا تصادف، آسیب ببیند. این می تواند منجر به حساسیت و درد در ناحیه لگن و گاهی اوقات در قسمت پایین کمر شود.

اگر زمین خوردن جدی رخ دهد و فرد روی قسمت جلویی و بالای تاج ایلیاک فرود بیاید، به آن اشاره گر هیپ می گویند.

اختلال عملکرد مفصل تاج ایلیاک

درد در ناحیه کمر، شکم یا کشاله ران ممکن است در اثر آسیب یا التهاب مفصل تاج ایلیاک ایجاد شود.

این مفصل که در لگن است و ایلیاک را به قسمت تحتانی ستون فقرات متصل می‌کند، ممکن است در اثر آرتروز، افزایش سن یا ورزش‌هایی مانند دویدن آسیب ببیند.

درد معمولاً از یک طرف کمر و باسن شروع می شود و می تواند تا قسمت تحتانی لگن، کشاله ران و بالای ران برسد.

افراد همچنین ممکن است بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در پای خود احساس کنند. علائم ممکن است هنگام نشستن، خوابیدن یا بالا و پایین رفتن از پله ها بدتر شوند.

آپوفیزیت ایلیوم

آپوفیز نوعی صفحه رشد و نقطه ای روی استخوان است که ماهیچه ها به آن متصل می شوند. و ناحیه ای از استخوان است که بقیه استخوان از آن رشد می کند و همچنین آخرین ناحیه استخوانی است که کاملاً سفت شده است. آپوفیز در کودکان و نوجوانان نسبتاً نرم است.

اگر عضلات به طور مکرر از صفحه رشد کشیده شوند، مثلاً در حین ورزش، این می تواند باعث تحریک و ملتهب شدن آن شود یا حتی ممکن است از استخوان کنده شود. پس از اتمام رشد و سفت شدن کامل استخوان، این وضعیت خود به خود برطرف می شود.

آپوفیزیت ایلیوم در کودکان و نوجوانان رخ می دهد، در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می شود و منجر به درد مبهم در جلوی مفصل ران می شود. این ناحیه ممکن است گاهی متورم شود، معمولاً حساس است و درد با فعالیت بدتر می‌شود.

سندرم ایلیولومبار

سندرم درد تاج ایلیاک که به عنوان سندرم کمری نیز شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که رباط کمری پاره می شود. این می تواند در صورتی اتفاق بیفتد که متحمل حرکات و اعمال مکرر پیچشی شود. همچنین می تواند ناشی از ضربه، مانند تصادف یا سقوط باشد.

علائم شایع سندرم ایلیولومبار شامل حملات مداوم درد شدید در ناحیه کمر است که می تواند به لگن و کشاله ران گسترش یابد. این درد ممکن است زمانی بدتر شود که فرد خم شود یا بپیچد.

سندرم پیریفورمیس

سندرم پیریفورمیس معمولاً به دلیل سفت شدن بیش از حد عضلات، اغلب در نتیجه ساییدگی و پارگی ایجاد می شود. این امر به عصب سیاتیک فشار وارد می کند و باعث می شود درد در لگن و باسن پخش شود.

این سندرم همچنین می‌تواند در اثر ورزش کردن با کفش‌های ورزشی کهنه ایجاد شود و منجر به درد در ناحیه لگن بدن شود.

درد گلوتئوس مدیوس

مشکل در عضله گلوتئوس مدیوس می تواند منجر به درد در نزدیکی تاج ایلیاک شود. این می تواند به معنای کاهش جریان خون، انعطاف پذیری و دامنه حرکتی و عملکرد کمتر عصب و ماهیچه باشد.

سرطان استخوان

در موارد نادر، درد تاج ایلیاک می تواند ناشی از سرطان استخوان باشد.

با این حال، در اکثریت قریب به اتفاق موارد درد تاج ایلیاک، علت یکی از شرایطی است که در بالا ذکر شد.

تشخیص مشکلات مفصل تاج ایلیاک

علایم درگیری مفصل تاج ایلیاک شباهت زیادی به دردهای ناشی از تنگی کانال دارد و تشخیص آن نیاز به معاینه دقیق توسط پزشک و انجام تصویربرداری های دقیق دارد.

اگر فردی درد تاج ایلیاک را تجربه کرد، باید مطمئن شود که پس از فعالیت هایی که به کمر یا استخوان لگن او فشار وارد می کند، بهترین راه حل، استراحت دادن به کمر است. برای کنترل درد و تورم می توان از یخ و داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کرد. اگر درد شدید باشد، ممکن است از تزریق استروئید نیز استفاده شود.

جهت اطلاع از پیشرفته ترین روش های درمانی ارائه شده توسط پروفسور سیروس مومن زاده، لطفاً با شماره های زیر تماس بگیرید:

02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا