علل درد شانه و درمان آن

شانه های شما هر کدام دارای دو مفصل هستند که آنها را به انعطاف پذیرترین قسمت های بدن شما تبدیل می کند.

مفصل شانه اصلی، گلنوهومرال، یک مفصل توپ مانند و سوکت است. این به این دلیل نامیده می شود که قسمت بالای استخوان بازو، استخوان بازو، به شکل یک توپ است. این توپ در استخوان تیغه شانه قرار می گیرد که به عنوان سوکت عمل می کند و دامنه حرکتی وسیعی به شانه شما می دهد.

اما، کاسه شانه در مقایسه با سایر مفاصل توپ و کاسه مانند لگن بسیار کوچک است. با پوششی از ماهیچه ها که توسط طناب های قوی به نام تاندون به استخوان ها متصل می شوند، کنار هم نگه داشته و کنترل می شود.

این ماهیچه‌ها و تاندون‌ها یک کپسول در اطراف مفصل تشکیل می‌دهند و از حرکات آن حمایت می‌کنند، اما می‌توانند احتمال دررفتگی آن را نسبت به سایر مفاصل افزایش دهند.

داخل کپسول سینوویوم است که مایعی تولید می کند که مفصل را روان می کند و غضروف را سالم نگه می دارد. غضروف به محافظت از استخوان های شما در برابر هر گونه ضربه کمک می کند و بین استخوان های مفاصل شانه شما قرار می گیرد تا از مالش آنها به یکدیگر جلوگیری کند.

در بالای مفصل شانه اصلی یک مفصل کوچکتر وجود دارد که در آن قسمت بالای تیغه شانه، آکرومیون، به استخوان طوق می رسد.

این مفصل به عنوان مفصل آکرومیوکلاویکولار شناخته می شود. این به مفصل بزرگ‌تر زیر کمک می‌کند تا در محدوده کامل خود حرکت کند، به‌ویژه زمانی که بازوی خود را بالا می‌برید، بلند می‌کنید یا پرتاب می‌کنید.

علل

بیشتر مشکلات شانه فقط بر ناحیه کوچکی تأثیر می گذارد و باید مدت زمان نسبتاً کوتاهی طول بکشد.

اما گاهی اوقات مشکل در شانه شما می‌تواند بخشی از یک بیماری گسترده‌تر و طولانی‌ مدت مانند استئوآرتریت یا پلی‌میالژیا روماتیکا باشد.

برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، درد و تورم در شانه‌هایشان نسبتاً رایج است.

استئوآرتریت کمتر از سایر مفاصل، شانه های شما را تحت تأثیر قرار می دهد، مگر اینکه در گذشته به آنها آسیب رسانده باشید.

چندین دلیل احتمالی دیگر برای درد شانه وجود دارد، مانند:

  • التهاب، جایی که شانه شما به عنوان یک واکنش طبیعی به عفونت یا آسیب، داغ، قرمز، متورم و دردناک میشود.
  • آسیب به عضلات و تاندون های اطراف شانه
  • تنش در عضلات بین گردن و شانه، این معمولاً به وضعیت بدن شما در قسمت بالایی پشت یا گردن بستگی دارد و اغلب به نحوه ایستادن یا نشستن شما در هنگام استفاده از رایانه یا در محل کار مرتبط است.
  • التهاب در بورس، یک بالشتک پر از مایع که به طور معمول به ماهیچه‌ها و تاندون‌ها کمک می‌کند تا به آرامی روی استخوان‌های شانه بلغزند.
  • آسیب به استخوان ها و غضروف، که می تواند ناشی از آرتریت باشد.
  • همچنین ممکن است دردی که در شانه خود احساس می کنید ناشی از مشکل در قسمت دیگری از بدن شما، مانند گردن شما باشد.

مشکلات گردن می تواند تیغه شانه یا بالای بازوی شما را دردناک کند. هنگامی که این اتفاق می افتد به عنوان درد ارجاعی یا درد تشعشع شناخته می شود. اگر احساس سوزن سوزن شدن در دست یا بازوی خود و همچنین درد در شانه خود دارید، احتمالاً ناشی از مشکلی در گردن شماست.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر پس از دو هفته از درد شانه ی خود احساس کردید که درد بهتر نیست، باید به پزشک مراجعه کنید.

  • همچنین در موارد زیر باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:
  • درد شدید در هر دو شانه ایجاد شود
  • همچنین در ناحیه ران خود درد داشته باشید
  • احساس تب یا ناخوشی کنید

اینها می توانند نشانه های بیماری به نام پلی میالژیا روماتیکا باشند که نیاز به درمان فوری دارد.

وضعیت بدن

وضعیت بدنی بد یا عادات کاری، مانند خمیدن پشت میز، می تواند مشکلات شانه شما را بدتر کند.

این نکات را امتحان کنید:

  • وقتی نشسته اید سعی کنید از خم شدن به جلو و استراحت بیش از حد روی بازوهای خود اجتناب کنید.
  • سعی کنید شانه هایتان را شل کنید و اجازه دهید بازوهایتان در کناره هایتان آویزان شوند، به جای اینکه آنها را محکم به پهلوهایتان بچسبانید، به خصوص اگر مقداری از درد از گردن شما باشد.
  • موقعیت خود را اغلب تغییر دهید.
  • در حالت عمودی بنشینید.
  • کمر خود را با یک بالش، بالشتک یا یک صندلی با تکیه گاه کمر حمایت کنید تا وضعیت بالاتنه خود را بهتر کنید.
  • اگر بازوی شما واقعاً درد دارد، آن را با یک کوسن یا بالش روی پاهای خود نگه دارید و راحت نگه دارید.
  • از یک آینه برای تمرین نگه داشتن تیغه های شانه خود به سمت پایین و عقب استفاده کنید. روی تیغه های شانه خود تمرکز کنید و تصور کنید که سینه خود را ثابت نگه دارید و تیغه ها را به سمت پایین و عقب به سمت یکدیگر بکشید.

اگر هنگام دراز کشیدن شانه شما دردناک است، سعی کنید:

  • به پهلوی خوب خود دراز بکشید و یک بالش زیر گردن خود داشته باشید
  • از یک بالش تا شده برای حمایت از بازوی دردناک خود در جلوی بدن استفاده کنید
  • بالش دیگری را پشت سر خود قرار دهید تا جلوی غلتیدن خود را به سمت دردناک خود بگیرید
  • اگر ترجیح می دهید به پشت بخوابید، از یک یا دو بالش زیر بازوی دردناک خود برای حمایت استفاده کنید.

فشار را کاهش دهید

به طور کلی، بهتر است تا جایی که می توانید به فعالیت های عادی خود ادامه دهید، اما در آن زیاده روی نکنید. ممکن است نیاز داشته باشید که بیشتر از حد معمول با خودتان قدم بردارید و سعی کنید به تدریج هر روز کمی بیشتر انجام دهید.

راه هایی وجود دارد که می توانید برخی از کارها را کمی متفاوت انجام دهید، بنابراین به شانه خود آسیب نرسانید.

در خانه

هنگام جاروبرقی، بالاتنه خود را در حالتی که جاروبرقی نزدیک بدنتان است، در حالت عمودی نگه دارید.

فقط وسایل ضروری را اتو کنید و دقت کنید که میز اتو در ارتفاع کمر باشد.

از واگن برقی یا کوله پشتی برای خرید استفاده کنید. یا می توانید وزن را بین دو کیف تقسیم کنید و در هر دست یکی را حمل کنید. 

مدت زمانی را که صرف نگاه کردن به تبلت ها و تلفن های همراه می کنید، محدود کنید. در عوض از یک پایه روی میز برای کاهش فشار گردن استفاده کنید.

اگر مجبورید کارهایی را انجام دهید که شامل بالا بردن بازوها یا حرکات جارویی است، به خودتان زمان زیادی بدهید و از کسی بخواهید که به شما کمک کند. استراحت های زیادی داشته باشید و سعی کنید وظایف و موقعیت ها را تغییر دهید

در محل کار:

سعی کنید در هنگام نشستن یا ایستادن وضعیت بدنی خوبی داشته باشید. از نگه داشتن گردن در موقعیت های ثابت یا پیچ خورده خودداری کنید.

اگر در یک ایستگاه کاری مانند میز یا میز کار می نشینید یا می ایستید، سعی کنید هر چند وقت یکبار بلند شوید و حرکت کنید. سعی کنید به آرامی شانه ها و گردن خود را در تمام دامنه حرکتی خود به طور منظم حرکت دهید تا از سفت شدن و درد آنها جلوگیری کنید.

اگر از رایانه استفاده می کنید، صفحه کلید و مانیتور را مستقیماً در مقابل خود نگه دارید، بنابراین مجبور نیستید سر خود را بچرخانید یا بدن خود را بچرخانید. ماوس را در دسترس قرار دهید تا مجبور نباشید برای آن کشش دهید.

یک صندلی خوب که به درستی از شما حمایت می کند و می تواند با نیازهای شما تنظیم شود نیز می تواند به شما کمک کند تا موقعیت کاری خوبی داشته باشید.

هنگام استفاده از تلفن، اگر زیاد با تلفن صحبت می کنید، از هدست تلفن استفاده کنید.

از هر کار دستی که در حین انجام آن به شما آسیب می زند اجتناب کنید.

درمان

معمولاً پزشک شما می تواند پس از تشخیص وضعیت شما بهترین دوره درمانی را توصیه کند. با این حال، اگر مشکوک باشید که مشکلات شما ناشی از آرتروز یا شرایط پیچیده‌تر است، ممکن است شما را برای آزمایش‌های بیشتر بفرستند.

چه آزمایشاتی وجود دارد؟

آزمایش خون معمولا برای اکثر مشکلات شانه مورد نیاز نیست، اما گاهی اوقات برای رد سایر بیماری ها، از جمله برخی از انواع آرتریت، استفاده می شود.

اشعه ایکس برای بررسی مشکلات استخوان های شانه و تغییرات جزئی در مفاصل خوب است. با این حال، تغییرات کوچک بسیار رایج هستند و ممکن است دلیل مشکل شما نباشند.

اسکن اولتراسوند می تواند تورم و همچنین آسیب و مشکلات مربوط به تاندون ها، عضلات یا سایر بافت های نرم شانه را نشان دهد.

اگر پزشک مشکوک به مشکل پیچیده تری در بافت نرم شانه باشد، ممکن است برای اسکن تصویربرداری (MRI) ارجاع شوید.

 MRIاز امواج رادیویی برای ساختن تصویری استفاده می‌کند تا نشان دهد که چه اتفاقی برای استخوان‌ها و بافت نرم، مانند ماهیچه‌ها و تاندون‌ها، در داخل شانه می‌افتد.

شرایط خاص شانه

برخی از شرایط خاص که بر شانه تأثیر می گذارد عبارتند از:

تاندونیت کلسیفیک و پری آرتریت کلسیفیک

گاهی اوقات درد، تورم و مشکل در حرکت شانه به دلیل کریستال های کلسیم است که تاندون داخلی را تشکیل می دهند. تاندون ها تارهای قوی هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند.

همه ما به کلسیم معدنی در بدن نیاز داریم، زیرا به قوی شدن استخوان ها و دندان ها کمک می کند. اما گاهی اوقات، اگر مقدار زیادی از آن در بدن وجود داشته باشد، کریستال های تیز و ریز ممکن است در مکان های نامناسب ایجاد شونداگر در تاندون ها تشکیل شوند، به آن تاندونیت کلسیفیک می گویند.

تاندونیت کلسیفیک می تواند در نقاط مختلف بدن، از جمله شانه اتفاق بیفتد.

کریستال های کلسیم می توانند از تاندون خارج شده و باعث درد و تورم در اطراف مفصل شوند. به این پری آرتریت کلسیفیک می گویند.

تزریق استروئید اغلب برای کاهش تورم خوب عمل می کند.

شانه یخ زده

اگر شانه یخ زده دارید، کپسول اطراف مفصل خیلی سفت شده است و حرکت شانه شما را متوقف می کند. ما همیشه نمی دانیم که چرا این اتفاق می افتد، اگرچه گاهی اوقات به دنبال آسیب، حمله قلبی یا سکته مغزی رخ می دهد، و در افراد مبتلا به دیابت که نمی توانند به درستی انسولین تولید کنند، شایع تر است.

این عارضه معمولاً به مرور زمان برطرف می شود، اما ممکن است دو تا سه سال طول بکشد.

درد می تواند شدید باشد و ممکن است دردهای عضلانی ناگهانی را احساس کنید که اسپاسم عضلانی نامیده می شود، به خصوص در شب. ممکن است برای کمک به مسکن نیاز داشته باشید.

گاهی اوقات درمانی به نام هیدرودیلاتاسیون حجمی برای شانه یخ زده استفاده می شود. این شامل ترکیبی از:

  • یک تزریق استروئید که توسط سونوگرافی به ناحیه دردناک هدایت می شود
  • بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه
  • محلولی از نمک و آب

فیزیوتراپی یا تزریق استروئید به تنهایی نیز ممکن است کمک کننده باشد.

آرتروز

استئوآرتریت یک بیماری شایع است که می تواند هر مفصلی را درگیر کند. اما در شانه کمتر رایج است، مگر اینکه قبلاً آسیبی دیده باشید یا مفاصل شانه شما تحت فشار اضافی قرار گرفته باشند.

در آرتروز شانه، غضروف نازک‌تر می‌شود و تکه‌های کوچکی از استخوان اضافی به نام استئوفیت روی مفصل ایجاد می‌شود و شکل آن را تغییر می‌دهد.

این می تواند بسیار دردناک باشد و حرکت بازو و شانه شما را دشوار می کند. ممکن است رسیدن به سرتاسر بدن، رسیدن به بالای سر یا زمانی که روی پهلوی آسیب دیده دراز کشیده اید دردناک باشد.

درمان شما به میزان درد و تأثیر آن بر دامنه حرکتی شما بستگی دارد. فیزیوتراپی می تواند کمک کننده باشد اما ممکن است به مسکن نیز نیاز داشته باشید. اگر شعله ور می شوید، جایی که وضعیت شما ناگهان بدتر می شود، ممکن است به دوره ای از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) نیاز داشته باشید.

تزریق استروئید ممکن است مفید باشد.

پلیمیالژیا روماتیکا

پلیمیالژیا روماتیکا معمولاً باعث درد و سفتی در عضلات شانه و لگن می شود. در طی یک هفته یا بیشتر به سرعت رشد می کند و به خصوص در صبح ها بد است.

اگر در هر دو کتف و باسن خود درد دارید و تب دارید یا به طور کلی احساس ناراحتی می کنید، سعی کنید در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید. هرچه پلی میالژی روماتیکا زودتر قابل درمان باشد، بهتر است، زیرا می تواند عوارض دیگری مانند التهاب رگ های خونی در سر ایجاد کند.

به درمان با قرص های استروئیدی به خوبی پاسخ می دهد، اگرچه ممکن است نیاز به ادامه درمان برای یک سال یا بیشتر باشد.

ارجاع به گردن درد

اگر به شما گفته شده است که درد شانه شما ناشی از درد ارجاعی است، ممکن است ناشی از آسیب یا التهاب در گردن شما باشد.

اغلب، با احساس سوزن و سوزن در بازو یا دست و همچنین دردی که در بازوی شما حرکت می کند، مرتبط است. همچنین می تواند به عنوان درد تشعشع شناخته شود.

شرایط ریوی

شرایطی که ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، به عنوان مثال سرطان، گاهی اوقات می تواند باعث درد در شانه شما شود. اگر سیگاری هستید و بالای 40 سال دارید، سرطان خطر بیشتری دارد.

اگر بیش از سه هفته است که درد غیرقابل توضیحی را تجربه کرده اید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که عکس قفسه سینه بگیرید. همچنین اگر دچار کاهش وزن غیرقابل توضیح یا تعریق شبانه شده اید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید نوعی آرتریت التهابی است که معمولاً در دست‌ها و پاها شروع می‌شود، اما می‌تواند شانه‌ها را نیز درگیر کند.

التهاب پوشش داخلی کپسول مفصلی را که به عنوان سینوویوم شناخته می شود، تحت تاثیر قرار می دهد، اما ممکن است پس از مدتی باعث آسیب به غضروف، استخوان ها و رباط ها شود.

مشکلات تاندون

تاندون های مختلف در داخل و اطراف شانه شما می توانند ملتهب، آسیب دیده یا دردناک شوند. اینها می توانند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات مختلف شوند.

گیرافتادگی شانه یا سندرم قوس دردناک

روتاتور کاف گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها است که استخوان بازو را در حفره تیغه شانه نگه می دارد.

درد ناشی از مشکل در روتاتور کاف اغلب گیرافتادگی شانه نامیده می شود. این بیماری باعث تورم، درد یا آسیب به تاندون های روتاتور کاف می شود. این می تواند حرکت صحیح بازو را دردناک و دشوار کند.

ممکن است برای شما دردناک و دشوار باشد که دست خود را از بدن خود بردارید، به خصوص اگر می خواهید بازوی خود را بالای سر خود ببرید. بازوی شما ممکن است احساس ضعف کند یا ممکن است یک درد طولانی مدت در قسمت بالای بازو داشته باشید.

در واقع، همانطور که قبلاً تصور می شد، ربطی به گیر افتادن تاندون های شما توسط استخوان ها ندارد. در عوض، این به دلیل استفاده بیش از حد یا مشکلات مربوط به سن در خود تاندون ها ایجاد می شود - اما این نام هنوز استفاده می شود. این وضعیت را می توان سندرم قوس دردناک نیز نامید.

استراحت و فیزیوتراپی دوره های اصلی درمان گیرافتادگی شانه است. پزشک شما ممکن است تزریق استروئید و یک بی حس کننده موضعی را برای کمک به درد توصیه کند.

اگر درد در طی چند ماه پس از درمان برطرف نشد یا عود کرد، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

بورسیت سابکرومیال

بورسیت ساباکرومیال باعث درد و تورم در شانه می شود. می تواند بالا بردن بازوی خود را از بالای سر دشوار کند.

زمانی تشخیص داده می شود که بورس ساب آکرومیال ملتهب شود. بورس محفظه ای از مایع است که مفصل را بالشتک می کند و به استخوان ها اجازه می دهد آزادانه حرکت کنند. بورس ساب آکرومیال نام یک بورس خاص در هر شانه است.

این وضعیت اغلب به دلیل استفاده بیش از حد ایجاد می شود یا می تواند به دلیل آسیب ناشی از چیزی مانند زمین خوردن باشد. می تواند به گیرافتادگی شانه مرتبط باشد.

پارگی روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف در افراد بالای 40 سال شایع‌تر است. بسیاری از مردم به خاطر نمی‌آورند که از قبل به خود صدمه بزنند. برخی از افراد قبل از اینکه متوجه مشکلی در حرکت دادن شانه خود شوند، چند هفته درد دارند، اگرچه همیشه دردناک نیست.

اگر روتاتور کاف خود را پاره کرده باشید، ممکن است بالا بردن درست بازو، به خصوص بالای شانه، دردناک و دشوار باشد.

گاهی اوقات عضلات گردن و شانه شما بیش از حد این عدم حرکت را جبران می کنند، که می تواند باعث قوز کردن شانه ها شود و منجر به درد گردن شود.

علائم مشابه گیرافتادگی شانه است و پارگی تاندون اغلب تنها پس از سونوگرافی یا اسکن MRI مشاهده می شود.

تاندونیت عضله دوسر

تاندون دوسر بازو به عضله دوسر در جلوی ساعد متصل است و از قسمت جلویی مفصل شانه می گذرد.

اگر این تاندون ملتهب شود، خم کردن آرنج یا جلو بردن بازو برای شما دردناک خواهد بود. جلوی شانه شما نیز ممکن است درد داشته باشد. به این تاندونیت عضله دوسر می گویند.

اجتناب از بلند کردن بازو از بالای سر به بهبودی آن کمک می کند.

گاهی اوقات ممکن است تاندون پاره شود و باعث کبودی درست بالای آرنج شما شود. این کار شما را از حرکت دادن شانه یا بازو باز نمی دارد، اما ممکن است عضله دوسر بازو جمع شود. این ممکن است غیرعادی به نظر برسد، اما بعید است که برای ترمیم آسیب به جراحی نیاز داشته باشید.

تزریق استروئید

تزریق استروئید به مفصل می تواند برخی از مشکلات شانه را کاهش دهد. استروئید معمولا با بی حسی موضعی برای کاهش درد تجویز می شود. باید متوجه شوید که درد شانه شما به سرعت بهبود می یابد.

این تزریق التهاب را کاهش می دهد و به شما امکان می دهد شانه خود را راحت تر حرکت دهید. 

گاهی اوقات ممکن است درد برای مدت کوتاهی پس از تزریق بدتر شود، اما این بدان معنا نیست که اشتباه از بین رفته است. تنها در صورتی نیاز به مشاوره دارید که درد پس از تزریق بیش از یک روز یا بیشتر ادامه یابد.

برخی از تزریقات استروئیدی ممکن است با کمک تصویربرداری اولتراسوند انجام شود. این اجازه می دهد تا بافت های ملتهب روی مانیتور دیده شوند و اطمینان حاصل شود که تزریق در ناحیه درست انجام شده است.

 

جهت اطلاع از پیشرفته ترین روش های درمانی ارائه شده توسط پروفسور سیروس مومن زاده، لطفاً با شماره های زیر تماس بگیرید:

02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615

و

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا