فتق دیسک چیست و چگونه درمان می شود؟

دیسک ستون فقرات یک بالشتک است که بین تک تک استخوان های ستون فقرات شما قرار دارد. این دیسک ها از ساییده شدن استخوان های ستون فقرات به یکدیگر جلوگیری می کنند و ستون فقرات شما را انعطاف پذیر می کنند.

فتق دیسک دیسکی است که مایع هسته آن به دلیل فشرده شدن یا آسیب نشت می کند. در نتیجه به اعصاب و بافت های اطراف فشار وارد می کند. اگر چه ممکن است برای هر دیسک در ستون فقرات رخ دهد، فتق دیسک بیشتر اوقات در قسمت پایین کمر رخ می دهد.

فتق دیسک گردن ممکن است علائمی را در قسمت بالایی ستون فقرات و بازوها ایجاد کند، در حالی که فتق دیسک در ستون فقرات سینه ای یا کمری ممکن است علائمی را در قسمت میانی و پایین کمر و پاها ایجاد کند.

در اینجا، چگونگی بروز فتق دیسک و درمان‌های موجود برای این بیماری را مورد بحث قرار می‌دهیم. 

فتق دیسک باعث می شود 

عوامل خطر برای ایجاد فتق دیسک شامل موارد زیر است:

  • مشاغلی که شامل خم شدن روزانه است 
  • بلند کردن وزنه های سنگین روزانه
  • نشستن طولانی مدت
  • خشک شدن دیسک (از دست دادن مایع در دیسک ها)

همه این عوامل خطر یک عنصر مشترک دارند: سایش و پارگی. شاید در ابتدا مشخص نباشد که چگونه نشستن و بلند کردن وزنه های سنگین می تواند باعث ساییدگی و پارگی شود، اما هر دوی این فعالیت ها باعث می شود ستون فقرات شما برای مدت طولانی خم شود.

چاقی می تواند باعث ساییدگی شود. وزن اضافی بدن، ستون فقرات شما را به سمت پایین فشار می دهد و احتمال فشرده شدن دیسک های بین استخوان ها را افزایش می دهد

از دست دادن مایع در دیسک های ستون فقرات اغلب با افزایش سن همراه است. با این حال، همه افراد با افزایش سن آن را تجربه نمی کنند. خشک شدن دیسک اغلب برای کسانی اتفاق می افتد که ضربه به ستون فقرات را تجربه می کنند یا از داروهای ادرارآور استفاده می کنند.

علائم و نشانه های فتق دیسک

شایع ترین علائم مرتبط با برآمدگی دیسک یا فتق دیسک عبارتند از:

  • درد موضعی 
  • بی حسی و گزگز در پاها یا بازوها 
  • از دست دادن حس در پاها یا بازوها 
  • ضعف در پاها یا بازوها

علائم معمولاً پس از بلند کردن وزنه یا فشار بر ستون فقرات تشدید می‌شوند. اکثر مردم از یخ و گرما درمانی در هنگام شعله ورکردن علائم استفاده می‌کنند.

گزینه های درمانی برای فتق دیسک 

بسته به علت علائم، ممکن است از شما خواسته شود وضعیت بدنی خود را بهبود ببخشید، فضای کاری خود را تنظیم کنید یا چند کیلو وزن کم کنید.

پروفسور سیروس مومن زاده در کلینیک درد، داروها و تزریقاتی را برای تسکین درد توصیه کنند. اگر دیسک های شما به شدت فشرده شده است و روش های محافظه کارانه نمی توانند علائم شما را تسکین دهند، ممکن است سایر موارد که شامل موارد زیر است را به شما ارائه دهد.

تزریق اوزون(اوزون تراپی)

در این روش با استفاده دستگاه سونوگرافی گاز اوزون را به ناحیه مربوطه تزریق میکنند این روش کاملا بدون عوارض است وممکن است طبق صلاحدید پزشک در چند مرحله انجام گیرد.

لیزردرمانی

 در این روش همانند روش بالا با کمک دستگاه سونوگرافی لیزر را در ناحیه مربوطه می تابانند که باعث از بین رفتن آن زائده اضافه در اثر بیرون زدگی دیسک به عصب فشار وارد کرده و ترمیم آن بخش میشود و همانند این است که سنسور خطر یک ناحیه را خاموش کنند و در نتیجه درد بهبود یابد. این روش نیز ممکن است طی چند مرحله البته با صلاحدید پزشک همچنین طبق شرایط بیمار صورت گیرد.

رادیوفرکوئنسی RF

این روش همانند روش بالاست فقط با امواج رادیویی صورت میگیرد و طیف گسترده ای را شامل می شود.

 

نکته مهم

 انتخاب روش های بالا طبق صلاحدید پزشک و با توجه به شرایط بیمار، MRI، سونوگرافی و شدت درد بیمار صورت میگیرد.

شدت درد این بیماری بتدریج و در طی چند روز یا حد اکثر یک هفته کم شده و از بین میرود ولی این بیماری در آینده تکرار خواهد شد. راه جلوگیری از تکرار حملات درد در این بیماری انجام نرمش های کششی و تقویتی جهت عضلات کمر و شکم است

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا