علل کمردرد هنگام خم شدن به جلو

اصطلاح کمردرد به عنوان یک پدیده رایج در هر خانواده شناخته شده است. کمردرد قبلی نشانه شروع دوران سالمندی بود. این روزها کمردرد چه در سنین پایین و چه در سن پیری باشد، تفاوتی بین گروه‌های سنی قائل نمی‌شود و می‌تواند بر هر کسی تاثیر بگذارد. بر اساس برخی آمارها، از هر هفت نفر یک نفر به این پدیده مبتلا می‌شود و سرعت رشد این معضل بالاست و تا زمانی که اقدامات احتیاطی و اصلاحی انجام نشود، ادامه خواهد داشت.

افرادی که از کمردرد شدید رنج می برند، خم شدن به جلو، نشستن، انجام کارهای عادی روز، دراز کشیدن یا شرکت در فعالیت های ورزشی و غیره برایشان مشکل است. این منجر به تغییر الگوی رفتار می شود. آنها بی قرار، وحشت زده، نوسانات خلقی ایجاد می شود.

هنگام خم شدن به جلو چه چیزی می تواند باعث کمردرد شود؟

خم شدن به سمت پایین با پاهای صاف باعث ایجاد فشار بر روی عضلات پشت، مفاصل و رباط های کمر می شود. همچنین باعث می‌شود دیسک‌های بین مهره‌ها تحت فشار قرار بگیرند که منجر به درد در این ناحیه می‌شود. عضلات سفت در جلوی ستون فقرات، ناحیه پشت را منقبض می کند. هر گونه کار سختی را می توان بدون اعمال فشار انجام داد و این مراقبت باید در همان مرحله اولیه انجام شود تا مبادا شرایط را بدتر کند. دلیل رایجی که باعث افزایش خطر کمردرد هنگام خم شدن به جلو می شود عبارتند از:

چاقی

افراد چاق بیشتر در هنگام خم شدن به جلو دچار کمردرد می شوند، زیرا وزن آنها فشار زیادی به کمر آنها وارد می کند که در هنگام خم شدن به جلو منجر به کمردرد می شود.

بارداری

در دوران بارداری، بار اضافی که توسط کمر تحمل می شود منجر به کمردرد می شود. این کمردرد هنگام خم شدن به جلو بیشتر افزایش می‌یابد زیرا عضله باید کل وزن خود را حفظ کند که استرس‌زا است.

کمردرد هنگام خم شدن به جلو که به دلیل اسپاسم عضلانی پارا مهره ای ایجاد می شود

عضلات پاراورتبرال از بخش مهره های کمر حمایت می کنند. چندین ماهیچه پاراورتبرال دو طرفه وجود دارد. اسپاسم عضلانی یکی از شایع ترین علل کمردرد هنگام خم شدن به جلو است. اسپاسم عضلانی پارا مهره ای می تواند به دلیل اسکولیوز تشخیص داده نشده، پارگی یا رگ به رگ شدن رباط ها، نشستن یا ایستادن طولانی مدت در وضعیت نامناسب هنگام مسافرت یا کار در مقابل کامپیوتر یا پشت میز، رانندگی مکرر در مسافت طولانی، خوابیدن بر روی تشک سفت، پارگی یا رگ به رگ شدن استخوان ایجاد شود. عضلات پاراورتبرال، بارداری، چاقی، کار دستی مثل بلند کردن و حمل اجسام سنگین، سیاتیک، استرس جسمی یا عاطفی، بیماری عضلانی میوفاشیال و فیبرومیالژیا.

علل غیر ضربه‌ای کمردرد هنگام خم شدن به جلو

برآمدگی دیسک یا بیرون زدگی دیسک، آرتروپاتی مفصل فاست، هماتوم ستون فقرات، هماتوم اپیدورال، تومور ستون فقرات، آبسه ستون فقرات می‌تواند باعث کمردرد هنگام خم شدن به جلو شود.

ضربه ناشی از تصادف خودرو یا تصادف کار می تواند باعث آسیب اسکلتی یا بافت نرم شود که منجر به آبسه اپیدورال یا ستون فقرات پس از ضربه، پارگی یا رگ به رگ شدن رباط ها، فتق دیسک یا برآمدگی دیسک، شکستگی یا دیسک دژنراتیو تروماتیک شود. سابلوکساسیون یا آسیب مفصل فاست، سابلوکساسیون مهره های کمر، هماتوم اپیدورال یا ستون فقرات که به نوبه خود می تواند باعث کمردرد هنگام خم شدن به جلو شود.

بیماری استخوانی که هنگام خم شدن به جلو می تواند باعث کمردرد شود

شرایط پزشکی مانند پوکی استخوان، اسکولیوز، اسپوندیلولیستزیس، آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت، اسپوندیلیت آنکیلوزان و تنگی ستون فقرات می توانند باعث کمردرد مزمن شوند.

عفونت ها

دیسکیت، آرتریت مفصل فاست و استئومیلیت نیز می توانند باعث کمردرد در هنگام خم شدن به جلو شوند.

آرتریت دژنراتیو

ساییدگی و پارگی بافت های عضلانی به دلیل سن، آسیب و ترکیب ژنتیکی اتفاق می افتد. این ساییدگی و پارگی عضلات احتمال کمردرد را به ویژه در هنگام خم شدن به جلو افزایش می دهد.

بیماری سیستمیک که هنگام خم شدن به جلو می تواند باعث کمردرد شود

اگر فرد مبتلا به اندومتریوز، بیماری کلیوی، فیبرومیالژیا، سندرم خستگی مزمن و درد عضلانی باشد، می تواند کمردرد حاد یا مزمن داشته باشد.

سندرم کمر شکست خورده

درد در پشت هنگام خم شدن به جلو یا هر فعالیتی ممکن است پس از جراحی کمر ادامه داشته باشد که به دلایل زیر منجر به فتق مکرر دیسک میشود:

صدمات جراحی به مفصل فاست، تحرک بیش از حد مفصل فاست، بی ثباتی مفصل فاست، از بین رفتن شرایط عضلانی، بافت اسکار فیبروتیک اعصاب، رباط ها، عضلات و مفاصل اطراف.

شکستگی

شکستگی مهره ها، مفصل فاست، لامینا، فرآیند عرضی یا خاردار باعث کمردرد می شود. پارگی و رگ به رگ شدن غشای سینوویال، رباط ها و ماهیچه ها می تواند منجر به کمردرد هنگام خم شدن به جلو شود.

درمان و مدیریت کمردرد هنگام خم شدن به جلو

بسته به علت کمردرد هنگام خم شدن به جلو، درمان یا مدیریت متفاوت است. روش های مختلف درمان کمردرد عبارتند از:

درمان های غیر تهاجمی برای کمردرد هنگام خم شدن به جلو: این روش ها عبارتند از:

داروها:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند تایلنول، موترین.

داروهای ضد افسردگی مانند Elavil و مسکن های ضد صرع مانند نورونتین می توانند به تسکین درد در ناحیه کمر کمک کنند.

درمان دستی:
شامل ماساژ، آبگرم، درمان کایروپراکتیک، ورزش و فیزیوتراپی است. درمان دستی می تواند در خلاص شدن از کمردرد هنگام خم شدن به جلو بسیار موثر باشد.

درمان های تهاجمی برای کمردرد با خم شدن به جلو:
درمان های تهاجمی عمدتاً شامل تزریق در محل مانند تزریق استروئید اپیدورال، تزریق مفصل فاست، تزریق نقطه ماشه ای و تزریق انتخابی ریشه عصبی است.

درمان های جایگزین برای کمردرد هنگام خم شدن به جلو: برخی از درمان های جایگزین نیز می توانند به درمان کمردردی که هنگام خم شدن به جلو رخ می دهد کمک کنند. این روش های درمانی عبارتند از:

 TENSتحریک الکتریکی عصب از راه پوست

طب سوزنی الکتریکی

مغناطیس درمانی

هومیوپاتی

درمان آیورودا

 

تعدادی از اقدامات سریع می تواند به شما در تسکین کمردرد هنگام خم شدن به جلو کمک کند. این اقدامات عبارتند از:

وضعیت خواب برای تسکین کمردرد هنگام خم شدن به جلو: هنگام خواب، ترجیح دهید به جای پشت خود به پهلو دراز بکشید. یک بالش کوچک را بین پاهای خود قرار دهید که از کمر شما حمایت کند. استفاده از تشک بسیار نرم نه تنها باعث ناراحتی شما می شود بلکه مشکلات کمردرد را نیز برای شما افزایش می دهد. یک تشک سفت متوسط کافی می باشد.

بهبود وضعیت بدن می تواند به تسکین کمردرد هنگام خم شدن به جلو کمک کند

گاهی اوقات ناخودآگاه تمایل داریم خمیده شویم یا با خم شدن راه برویم. وضعیت مناسب وزن بدن را به طور یکنواخت پشتیبانی و توزیع می کند. صاف نشستن ماهیچه های کمر را کمی شل می کند. با این حال، ساعات طولانی نشستن بدون حمایت مناسب از پشت و پا، کمردرد را به خصوص با فعالیت هایی مانند خم شدن افزایش می دهد. بنابراین، بهتر است ارتفاع صندلی خود را تغییر دهید و راحت باشید و بعد از هر یک ساعت استراحت 5 دقیقه ای ایده آل است. کمی حرکت کنید، چند حرکت کششی ساده انجام دهید و سپس می توانید کار خود را دوباره راه اندازی کنید.

داروهای بدون نسخه

یک قرص که به تسکین سریعتر درد کمک می کند آسپرین است. اگر درد پشت پس از امتحان گزینه‌های دیگر برای درمان کاهش نیافته باشد یا اگر کمردرد شدید باشد و نیاز به تسکین فوری باشد، می‌توان آن را مصرف کرد. این یک داروی اثبات شده است که به کاهش درد کمک می کند. داروهای ضد التهابی نیز کمک می کنند، اما توصیه می شود در این مورد از یک پزشک کمک بگیرید.

کیسه یخ

کمپرس یخ روشی خوب و مناسب برای کاهش درد و تسکین عضلات پشت است. می توانید از حوله یخی نیز استفاده کنید. برای این کار یک حوله مرطوب و تا شده را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و حدود نیم ساعت در فریزر قرار دهید. پس از آن، به سادگی آن را در ناحیه کمر قرار دهید تا مدتی احساس آرامش کنید.

گرما درمانی

درست مانند سرما درمانی که در بالا ذکر شد، گرما نیز می تواند در کاهش کمردرد هنگام خم شدن به جلو موثر باشد. یک روکش حرارتی تمام روز را می توان خریداری کرد. این به کاهش درد تا حد زیادی کمک می کند. قرار دادن کیسه آب گرم روی ناحیه آسیب دیده نیز تسکین زیادی به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر، اگر چیز دیگری در دسترس نیست، می توانید به اعضای خانواده خود بگویید که برای تولید گرما دست های خود را به یکدیگر بمالند. برای تسکین سریع دست های گرم را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

استرس زدایی

استرس ناخواسته می تواند کمردرد بیشتری ایجاد کند. یک ذهن پر استرس می تواند عضلات بدن را منقبض کند و در نتیجه آسیب بیشتری ایجاد کند. از این رو، برای کاهش استرس خود با مدیتیشن یا درمان‌های آرام‌سازی ابتکار عمل کنید.

مدیریت وزن

اگر اضافه وزن دارید، اجرای برخی از اقدامات غذایی برای کاهش وزن مطمئنا به خلاص شدن از شر کمردردی که هنگام خم شدن به جلو تجربه می کنید کمک می کند.

یک نکته سریع این است که مستقیماً خم نشوید زیرا پشت نمی تواند فشار وارده بر آن را تحمل کند. برای برداشتن یک چیز افتاده یا انجام برخی کارها، روی زانوها پایین بیایید تا فعالیت را به پایان برسانید.

 

جهت اطلاع از پیشرفته ترین روش های درمانی ارائه شده توسط پروفسور سیروس مومن زاده، لطفاً با شماره های زیر تماس بگیرید:

02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

 

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا