5 علت فشرده شدن عصب و درمان آن

سیستم عصبی شما به مغز و بدن شما اجازه می دهد تا با هم ارتباط برقرار کنند. در سیستم عصبی اعصابی وجود دارد که از نخاع منشعب می شوند و به تمام قسمت های بدن می روند. اگر این اعصاب تحت فشار قرار گیرند، ممکن است علائم مختلفی مانند انتشار درد، سفتی، ضعف و بی حسی را تجربه کنید. در موارد شدید، فشار شدید روی اعصاب حتی می تواند منجر به عدم کنترل ادرار شود.

فشردگی اعصاب اغلب در ناحیه کمر و گردن اتفاق می افتد، اما می تواند در شانه، آرنج و مچ نیز رخ دهد. در این مقاله، به پنج عامل شایع فشردگی اعصاب خواهیم پرداخت.

1. آرتریت 

آرتریت وضعیتی است که در آن مفاصل به دلیل استفاده بیش از حد، افزایش سن، اختلالات خود ایمنی و دلایل دیگر بدتر می شوند. با تحلیل رفتن مفاصل، اصطکاک بین استخوان ها می تواند افزایش یابد. این اصطکاک می تواند باعث ایجاد خارهای استخوانی شود و این خارهای استخوانی می توانند اعصاب مجاور را تحت فشار قرار دهند.

2. فتق دیسک

بین هر مهره ستون فقرات شما دیسکی مانند بالشتک وجود دارد که از بیرون سخت و از داخل نرم است. این دیسک ها به عنوان ضربه گیر برای مهره های شما عمل می کنند. اگر یکی از این دیسک‌ها پاره شود، نتیجه آن فتق دیسک نامیده می‌شود که در آن بخش نرم داخلی از قسمت بیرونی سخت‌تر بیرون می‌رود. بسته به جایی که فضای داخلی نرم به بیرون فشار می آورد، می تواند به اعصاب مجاور فشار بیاورد. اگر اجسام سنگین را بلند کنید، چاق باشید یا سیگار بکشید، احتمال فتق دیسک بیشتر است. 

3.چاقی

وزن اضافی می تواند فشار زیادی بر ستون فقرات شما وارد کند و این فشار اضافی به نوبه خود می تواند باعث شود ستون فقرات به اعصابی که از ستون فقرات خارج می شوند فشار وارد کند. اگر مشکلات وزن باعث گیرکردن اعصاب می شود، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش باید به کاهش فشار کمک کند.

4. فعالیت بیش از حد و حرکات تکراری 

فعالیت بیش از حد و حرکات تکراری می تواند به اعصاب کمر و گردن فشار وارد کند. اگر علت فعالیت بیش از حد است، حرکات تکراری را که مسئول هستند شناسایی کنید و حرکات خود را اصلاح کنید یا تا زمانی که التهاب کاهش پیدا نکند، انجام آنها را متوقف کنید.

به عنوان مثال، نگاه کردن به صفحه گوشی، لپ تاپ و ...  برای مدت طولانی یکی از دلایل رایج گیرکردن اعصاب است.

راه حل؟ از پایین نگاه کردن زیاد خودداری کنید و سعی کنید از صفحه موبایل یا تبلن خود در سطح چشم استفاده کنید

5. بارداری 

در دوران بارداری، افزایش وزن در ناحیه میانی کمر می تواند به اعصاب پشت فشار وارد کند. احتباس آب در دوران بارداری نیز می تواند خطر ابتلا به اعصاب را افزایش دهد. اجتناب از نشستن طولانی مدت ممکن است به کاهش فشار در قسمت پایین کمر کمک کند.

علائم و نشانه های فشرده شدن اعصاب

عصب فشرده اغلب منجر به تغییرات حرکتی و حسی در طول مسیر آن عصب می شود. علائم و نشانه های رایج عبارتند از:

  • بی حسی
  • درد
  • ضعف
  • تغییرات رفلکس
  • مور مور

این علائم در بازو یا پایی که توسط عصب آسیب دیده عصب دهی می شود، رخ می دهد. علائم و نشانه های اضافی ممکن است شامل درد و سفتی در سطح عصب تحت فشار در ستون فقرات باشد.

درمان

رایج ترین درمان توصیه شده برای عصب فشرده، استراحت برای ناحیه آسیب دیده است. پزشک از شما می خواهد که هر گونه فعالیتی را که باعث یا تشدید فشار می شود را متوقف کنید.

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپ می تواند تمریناتی را به شما آموزش دهد که عضلات ناحیه آسیب دیده را تقویت و کشش می دهد تا فشار روی عصب کاهش یابد. او همچنین ممکن است تغییراتی را در فعالیت هایی که عصب را تشدید می کنند توصیه کند.

داروها

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IBو غیره) یا ناپروکسن سدیم (Aleve)، می توانند به تسکین درد کمک کنند.

کورتیکواستروئید، به صورت قرص یا آمپول، ممکن است به کاهش درد و التهاب کمک کند.

تزریق اوزون(اوزون تراپی)

در این روش با استفاده دستگاه سونوگرافی گاز اوزون را به ناحیه مربوطه تزریق میکنند این روش کاملا بدون عوارض است وممکن است طبق صلاحدید پزشک در چند مرحله انجام گیرد.

لیزردرمانی

 در این روش همانند روش بالا با کمک دستگاه سونوگرافی لیزر را در ناحیه مربوطه می تابانند که باعث از بین رفتن آن زائده اضافه در اثر بیرون زدگی دیسک به عصب فشار وارد کرده و ترمیم آن بخش میشود و همانند این است که سنسور خطر یک ناحیه را خاموش کنند و در نتیجه درد بهبود یابد. این روش نیز ممکن است طی چند مرحله البته با صلاحدید پزشک همچنین طبق شرایط بیمار صورت گیرد.

رادیوفرکوئنسی RF

این روش همانند روش بالاست فقط با امواج رادیویی صورت میگیرد و طیف گسترده ای را شامل می شود.

.

عمل جراحی

اگر عصب فشرده شده پس از چند هفته تا چند ماه با درمان های محافظه کارانه بهبود نیابد، ممکن است پزشک جراحی را برای برداشتن فشار از روی عصب توصیه کند. نوع جراحی بسته به محل عصب فشرده شده متفاوت است.

برای مثال، جراحی ممکن است شامل برداشتن خارهای استخوانی یا بخشی از فتق دیسک در ستون فقرات، یا برداشتن رباط کارپال باشد تا فضای بیشتری برای عبور عصب از مچ دست ایجاد شود.

سخن آخر

اعصاب فشرده لزوماً جدی نیستند، اما در صورت عدم درمان می توانند دردسر ساز شوند. اگر علائم شما با استراحت و درمان‌های خانگی از بین نرفت، می‌توانیم ارزیابی کاملی به شما بدهیم و به شما در تسکین کمک کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، همین امروز با کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده تماس بگیرید و یک وقت رزرو کنید یا از طریق تله ویزیت با پروفسور سیروس مومن زاده آنلاین ویزیت شوید.

برچسب ها آرتروز
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا