علل درد زانو

زانو درد یک شکایت رایج است که افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار می دهد. زانو درد ممکن است نتیجه یک آسیب، مانند پارگی رباط یا پارگی غضروف باشد. شرایط پزشکی - از جمله آرتریت، نقرس و عفونت - نیز می تواند باعث زانو درد شود.

 

علل درد زانو

 

علائم

محل و شدت زانو درد بسته به علت مشکل ممکن است متفاوت باشد. علائم و نشانه هایی که گاهی اوقات با زانو درد همراه است عبارتند از:

  • تورم و سفتی
  • قرمزی و گرمی در لمس
  • ضعف یا بی ثباتی
  • صداهای ترکیدن یا خرخر کردن
  • ناتوانی در صاف کردن کامل زانو

با پزشک خود تماس بگیرید اگر:

  • نمی توانید وزن را روی زانوی خود تحمل کنید یا احساس کنید که زانوی شما ناپایدار است یا بیرون می زند
  • تورم مشخص زانو داشته باشید
  • نمی توانید زانوی خود را به طور کامل دراز کنید یا خم کنید
  •  تغییر شکل آشکاری را در پا یا زانوی خود مشاهده می کنید
  •  علاوه بر قرمزی، درد و تورم در زانوی خود، تب داشته باشید
  •  زانو درد شدید که با آسیب همراه است

علل

زانو درد می تواند ناشی از صدمات، مشکلات مکانیکی، انواع آرتریت و سایر مشکلات باشد.

صدمات

آسیب زانو می‌تواند بر هر یک از رباط‌ها، تاندون‌ها یا کیسه‌های پر از مایع (بورسا) که مفصل زانو شما را احاطه کرده‌اند و همچنین استخوان‌ها، غضروف‌ها و رباط‌هایی که خود مفصل را تشکیل می‌دهند، تأثیر بگذارد. برخی از آسیب های شایع زانو عبارتند از:

آسیب ACL

آسیب ACL پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) است. یکی از چهار رباطی که استخوان ساق پا شما را به استخوان ران شما متصل می کند. آسیب ACL به ویژه در افرادی که بسکتبال، فوتبال یا سایر ورزش‌هایی که نیاز به تغییر جهت ناگهانی دارند، رایج است.

 شکستگی

استخوان های زانو، از جمله کشکک زانو (کشکک)، ممکن است در هنگام سقوط یا تصادفات رانندگی شکسته شوند. همچنین، افرادی که استخوان‌هایشان به دلیل پوکی استخوان ضعیف شده است، گاهی اوقات می‌توانند به سادگی با قدم گذاشتن اشتباه، دچار شکستگی زانو شوند.

منیسک پاره شده

منیسک غضروف سخت و لاستیکی است که به عنوان ضربه گیر بین استخوان ساق پا و ران شما عمل می کند. اگر زانوی خود را به طور ناگهانی بچرخانید در حالی که وزن را روی آن تحمل می کنید، ممکن است پاره شود.

بورسیت زانو

 برخی از آسیب‌های زانو باعث التهاب در بورس‌ها می‌شوند، کیسه‌های کوچکی از مایع که قسمت خارجی مفصل زانو را محافظت می‌کند تا تاندون‌ها و رباط‌ها به آرامی روی مفصل سر بخورند.

تاندونیت کشکک

تاندونیت باعث تحریک و التهاب یک یا چند تاندون می شود. بافت های ضخیم و فیبری که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. این التهاب می تواند زمانی اتفاق بیفتد که تاندون کشکک آسیب دیده باشد، که از کشکک زانو تا استخوان ساق پا کشیده شده و به شما اجازه می دهد لگد بزنید، بدوید و بپرید. دوندگان، اسکی بازان، دوچرخه سواران و کسانی که در ورزش ها و فعالیت های پرش فعالیت می کنند ممکن است دچار تاندونیت کشکک شوند.

مشکلات مکانیکی

برخی از نمونه‌های مشکلات مکانیکی که می‌توانند باعث درد زانو شوند عبارتند از:

بدن شل

گاهی اوقات آسیب یا تخریب استخوان یا غضروف می تواند باعث شکسته شدن تکه ای از استخوان یا غضروف و شناور شدن آن در فضای مفصل شود. این ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند، مگر اینکه بدن شل با حرکت مفصل زانو تداخل داشته باشد، در این صورت اثر چیزی شبیه یک مداد است که در لولای در گیر کرده است.

سندرم  Iliotibial band

 این زمانی اتفاق می‌افتد که نوار سفت بافتی که از بیرون باسن تا بیرون زانو امتداد می‌یابد (بند ایلیوتیبیال) آنقدر سفت می‌شود که به قسمت خارجی استخوان ران شما ساییده می‌شود. دوندگان مسافت و دوچرخه سواران به ویژه مستعد ابتلا به سندرم باند ایلیوتیبیال هستند.

دررفتگی کاسه زانو

این زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان مثلثی شکلی که جلوی زانوی شما را می‌پوشاند (کشکک) از جای خود خارج می‌شود، معمولاً به سمت بیرون زانو. در برخی موارد، کاسه زانو ممکن است جابجا بماند و شما بتوانید دررفتگی را ببینید.

درد لگن یا پا

 اگر درد لگن یا پا دارید، ممکن است راه رفتن خود را تغییر دهید تا از مفصل دردناک خود خلاص شوید. اما این تغییر راه رفتن می تواند فشار بیشتری بر مفصل زانو شما وارد کند و باعث درد زانو شود.

انواع آرتریت

بیش از 100 نوع مختلف آرتریت وجود دارد. انواعی که بیشتر روی زانو تاثیر می گذارند عبارتند از:

آرتروز

استئوآرتریت که گاهی آرتریت دژنراتیو نامیده می شود، شایع ترین نوع آرتریت است. این یک وضعیت ساییدگی است که زمانی رخ می دهد که غضروف زانو با استفاده و افزایش سن از بین می رود.

روماتیسم مفصلی

ناتوان کننده ترین شکل آرتریت، آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که می تواند تقریباً هر مفصلی در بدن شما از جمله زانوها را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است، اما شدت آن متفاوت است و حتی ممکن است بیاید و برود.

نقرس

این نوع آرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که کریستال‌های اسید اوریک در مفصل انباشته می‌شوند. در حالی که نقرس بیشتر انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند در زانو نیز رخ دهد.

نقرس کاذب

اغلب با نقرس اشتباه گرفته می شود، نقرس کاذب به دلیل بلورهای حاوی کلسیم است که در مایع مفصلی ایجاد می شود. زانو شایع ترین مفصلی است که به نقرس کاذب مبتلا می شود.

آرتریت سپتیک

گاهی اوقات مفصل زانو ممکن است عفونی شود و منجر به تورم، درد و قرمزی شود. آرتریت سپتیک اغلب با تب رخ می دهد و معمولاً قبل از شروع درد هیچ ضربه ای وجود ندارد. آرتریت سپتیک می تواند به سرعت باعث آسیب گسترده به غضروف زانو شود. اگر زانو درد همراه با هر یک از علائم آرتریت سپتیک دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات دیگر

سندرم درد پاتلوفمورال یک اصطلاح کلی است که به درد ایجاد شده بین کاسه زانو و استخوان ران زیرین اشاره دارد. در ورزشکاران رایج است. در بزرگسالان جوان، به ویژه آنهایی که کاسه زانوشان به درستی در شیار خود ردیابی نمی کند. و در افراد مسن که معمولاً در نتیجه آرتریت کاسه زانو به این بیماری مبتلا می شوند.

عوامل خطر

تعدادی از عوامل می توانند خطر ابتلا به مشکلات زانو را افزایش دهند، از جمله:

اضافه وزن

 اضافه وزن یا چاقی باعث افزایش فشار روی مفاصل زانو می شود، حتی در حین فعالیت های معمولی مانند راه رفتن یا بالا و پایین رفتن از پله ها. همچنین با تسریع در تجزیه غضروف مفاصل، شما را در معرض افزایش خطر ابتلا به آرتروز قرار می دهد.

عدم انعطاف پذیری یا قدرت عضلانی

کمبود قدرت و انعطاف پذیری می تواند خطر آسیب دیدگی زانو را افزایش دهد. عضلات قوی به تثبیت و محافظت از مفاصل کمک می کنند و انعطاف پذیری عضلات می تواند به شما در دستیابی به دامنه کامل حرکت کمک کند.

ورزش یا مشاغل خاص

برخی از ورزش ها نسبت به سایر ورزش ها فشار بیشتری بر زانوهای شما وارد می کنند. اسکی آلپاین با چکمه‌های اسکی سفت و پتانسیل سقوط، پرش‌های بسکتبال و پیوت‌ها، و ضربات مکرر زانو در هنگام دویدن یا دویدن، همگی خطر آسیب دیدگی زانو را افزایش می‌دهند. مشاغلی که به فشارهای مکرر روی زانوها نیاز دارند مانند ساخت و ساز یا کشاورزی نیز می توانند خطر ابتلا را افزایش دهند.

مصدومیت قبلی آسیب دیدگی قبلی زانو احتمال آسیب مجدد به زانو را افزایش می دهد.

عوارض

همه دردهای زانو جدی نیستند. اما برخی از آسیب‌های زانو و شرایط پزشکی، مانند آرتروز، در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به افزایش درد، آسیب مفاصل و ناتوانی شوند. و داشتن یک آسیب زانو - حتی یک آسیب جزئی - این احتمال را افزایش می دهد که در آینده آسیب های مشابهی داشته باشید.

جلوگیری

اگرچه همیشه نمی توان از زانو درد جلوگیری کرد، توصیه های زیر ممکن است به جلوگیری از آسیب و زوال مفصل کمک کند:

  • وزن اضافی را کم کنید حفظ وزن سالم؛ این یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای زانوهای خود انجام دهید. هر وزن اضافی فشار بیشتری بر مفاصل شما وارد می کند و خطر آسیب دیدگی و آرتروز را افزایش می دهد.
  •  بی نقص تمرین کنید. مطمئن شوید که تکنیک و الگوهای حرکتی که در ورزش یا فعالیت خود استفاده می‌کنید بهترین هستند. درس های یک حرفه ای می تواند بسیار مفید باشد.
  • قوی شوید، انعطاف پذیر باشید. عضلات ضعیف عامل اصلی آسیب دیدگی زانو هستند. شما از تقویت عضلات چهارسر ران و همسترینگ، عضلات جلو و پشت ران خود که به حمایت از زانو کمک می کنند، سود خواهید برد. تمرینات تعادلی و پایداری به عضلات اطراف زانو کمک می کند تا به طور موثرتری با هم کار کنند.
  • و از آنجایی که عضلات سفت نیز می توانند به آسیب کمک کنند، کشش مهم است. سعی کنید تمرینات انعطاف پذیری را در تمرینات خود بگنجانید.

    در مورد ورزش هوشمند باشید. اگر به آرتروز، زانو درد مزمن یا آسیب های مکرر مبتلا هستید، ممکن است لازم باشد شیوه ورزش خود را تغییر دهید. تغییر به شنا، ایروبیک در آب یا سایر فعالیت های کم تاثیر - حداقل برای چند روز در هفته را در نظر بگیرید. گاهی اوقات محدود کردن فعالیت‌های پرتأثیر باعث تسکین می‌شود.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا