علل درد مچ دست

درد مچ دست اغلب به دلیل رگ به رگ شدن یا شکستگی ناشی از صدمات ناگهانی ایجاد می شود. اما درد مچ دست همچنین می تواند ناشی از مشکلات طولانی مدتی مانند استرس مکرر، آرتریت و سندرم تونل کارپال باشد.

از آنجایی که عوامل زیادی می توانند منجر به درد مچ دست شوند، تشخیص علت دقیق آن می تواند دشوار باشد، اما تشخیص دقیق برای درمان و بهبودی مناسب ضروری است.

علائم

درد مچ دست بسته به علت آن ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، درد استئوآرتریت اغلب شبیه به یک دندان درد مبهم توصیف می شود، در حالی که سندرم تونل کارپال معمولاً باعث احساس سوزن سوزن شدن بخصوص در شب می شود. محل دقیق درد مچ دست شما همچنین سرنخ هایی از آنچه در پشت علائم شما وجود دارد ارائه می دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

همه دردهای مچ دست نیاز به مراقبت پزشکی ندارند. رگ به رگ شدن و کشیدگی جزئی معمولاً به یخ، استراحت و داروهای مسکن بدون نسخه پاسخ می دهد. اما اگر درد و تورم بیش از چند روز طول کشید یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید. تشخیص و درمان می تواند منجر به بهبودی ضعیف، کاهش دامنه حرکتی و ناتوانی طولانی مدت شود.

علل

آسیب به هر یک از قسمت های مچ دست شما می تواند باعث درد شود و بر توانایی شما در استفاده از مچ دست و دست شما تأثیر بگذارد.

صدمات

تاثیرات ناگهانی آسیب مچ دست اغلب زمانی اتفاق می افتد که روی دست دراز شده خود به جلو می افتید. این می تواند باعث رگ به رگ شدن، کشیدگی و حتی شکستگی شود. شکستگی اسکافوئید شامل یک استخوان در سمت شست مچ دست است. این نوع شکستگی ممکن است بلافاصله پس از آسیب در عکسبرداری با اشعه ایکس نشان داده نشود.

استرس تکراری هر فعالیتی که شامل حرکت مکرر مچ دست باشد، از ضربه زدن به توپ تنیس یا تعظیم ویولن سل گرفته تا رانندگی در عرض کانتری، می تواند بافت های اطراف مفاصل را ملتهب کند یا باعث شکستگی استرسی شود، به خصوص زمانی که این حرکت را ساعت ها بدون وقفه انجام دهید. بیماری De Quervain یک آسیب استرس مکرر است که باعث ایجاد درد در پایه شست می شود.

آرتروز

آرتروز. این نوع آرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که غضروفی که انتهای استخوان‌های شما را تحت فشار قرار می‌دهد به مرور زمان از بین می‌رود. استئوآرتریت در مچ دست غیر معمول است و معمولاً فقط در افرادی رخ می دهد که در گذشته آن مچ آسیب دیده است.

روماتیسم مفصلی

اختلالی که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های خود حمله می کند، آرتریت روماتوئید معمولاً مچ دست را درگیر می کند. اگر یک مچ دست تحت تاثیر قرار گرفته باشد، مچ دیگر نیز معمولا آسیب دیده است.

سایر بیماری ها و شرایط

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال زمانی ایجاد می شود که فشار روی عصب مدیان هنگام عبور از تونل کارپال، گذرگاهی در سمت کف دست، افزایش می یابد.

کیست های گانگلیونی

این کیست‌های بافت نرم اغلب در قسمتی از مچ دست در مقابل کف دست شما ایجاد می‌شوند. کیست گانگلیون ممکن است دردناک باشد و درد ممکن است با فعالیت بدتر شود یا بهبود یابد.

بیماری کین باک

این اختلال معمولاً بزرگسالان جوان را تحت تأثیر قرار می دهد و شامل فروپاشی پیش رونده یکی از استخوان های کوچک در مچ دست است. بیماری کین باک زمانی رخ می دهد که خون رسانی به این استخوان مختل شود.

عوامل خطر

درد مچ دست ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد. چه خیلی کم تحرک، چه خیلی فعال یا جایی در این بین. اما خطر شما ممکن است با موارد زیر افزایش یابد:

مشارکت ورزشی آسیب های مچ دست در بسیاری از ورزش ها رایج است، چه آنهایی که شامل ضربه هستند و چه آنهایی که شامل فشار مکرر روی مچ دست هستند. اینها می تواند شامل فوتبال، بولینگ، گلف، ژیمناستیک، اسنوبورد و تنیس باشد.

کار تکراری تقریباً هر فعالیتی که شامل دست‌ها و مچ‌های شما می‌شود، حتی بافتن و کوتاه کردن موها. اگر با شدت و مکرر به اندازه کافی انجام شود می‌تواند منجر به ناتوان کردن درد مچ شود.

بیماری ها یا شرایط خاص، بارداری، دیابت، چاقی، آرتریت روماتوئید و نقرس ممکن است خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال را افزایش دهد.

جلوگیری

جلوگیری از رویدادهای پیش بینی نشده ای که اغلب باعث آسیب مچ دست می شوند غیرممکن است، اما این نکات اساسی ممکن است محافظتی را ارائه دهند:

ایجاد استحکام استخوان

دریافت مقادیر کافی کلسیم، 1000 میلی گرم در روز برای اکثر بزرگسالان و حداقل 1200 میلی گرم در روز برای زنان بالای 50 سال، می تواند به جلوگیری از شکستگی کمک کند.

جلوگیری از سقوط افتادن به سمت جلو بر روی دست دراز

که علت اصلی اکثر آسیب‌های مچ دست است. برای جلوگیری از سقوط، کفش های معقول بپوشید. خطرات خانه را حذف کنید. فضای زندگی خود را روشن کنید و در صورت لزوم میله های دستگیره را در حمام و نرده ها را روی راه پله ها نصب کنید.

برای فعالیت های ورزشی از وسایل حفاظتی استفاده کنید

برای فعالیت های پرخطر مانند فوتبال، اسنوبورد و رولربلید از محافظ مچ دست استفاده کنید.

به ارگونومی توجه کنید. اگر مدت طولانی را پشت صفحه کلید می گذرانید، به طور منظم استراحت کنید. وقتی تایپ می کنید، مچ دست خود را در وضعیتی آرام و خنثی نگه دارید. یک صفحه کلید ارگونومیک و فوم یا ژل پشتیبانی مچ ممکن است کمک کند.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید.

 

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا