دیسکوگرافی چیست؟

دیسکوگرافی منشا کمر درد را به طور دقیق تشخیص می دهد

دیسکوگرافی که به آن تست تحریک دیسک نیز گفته می شود، یک ابزار تشخیصی است که به طور خاص برای تشخیص درد ناشی از یک دیسک آسیب دیده استفاده می شود.

حقایق و اطلاعات دیسکوگرافی

کمردرد یک بیماری بسیار شایع است که در اثر انواع مختلف بیماری ها ایجاد می شود. این شرایط اغلب علائم مشابهی دارند. در نتیجه، تشخیص دقیق برای تعیین موثرترین درمان حیاتی می شود.

دیسکوگرافی که به آن تست تحریک دیسک نیز گفته می شود، یک ابزار تشخیصی است که به طور خاص برای تشخیص درد ناشی از دیسک آسیب دیده از درد تجربه شده با سندرم فاست یا اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک استفاده می شود.

دیسکوگرافی چیست؟

دیسکوگرافی یک روش آزمایشی است که پزشکان را قادر می سازد تا ساختار داخلی دیسک را مشاهده و ارزیابی کنند تا منبع دقیق کمردرد شما را مشخص کنند.

با افزایش سن یا آسیب، دیواره دیسک های ستون فقرات ممکن است آسیب ببیند یا شکاف داشته باشد. این بیماری اختلال دیسک داخلی یا بیماری دژنراتیو دیسک نامیده می شود و می تواند منجر به کمردرد دیسکوژنیک شود .هنگامی که دیسک باعث درد می شود، معمولاً درد عمیقی است که گاهی به باسن یا ران تابش می کند. تشخیص درد ناشی از مفاصل فاست در پشت و مفاصل ساکروایلیاک (SI) از درد دیسک بر اساس تاریخچه پزشکی، معاینه فیزیکی یا MRI به تنهایی دشوار است. دیسکوگرافی به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا درد شما ناشی از دیسک آسیب دیده است یا خیر.

در این تست تشخیصی، رنگ کنتراست به دیسک(های) ستون فقرات که گمان می رود منبع کمردرد شما باشد، تزریق می شود. ابتدا پوست و بافت های عمیق تر با یک بی حس کننده موضعی بی حس می شوند. سپس با استفاده از هدایت فلوروسکوپی (اشعه ایکس)، یک سوزن به دیسک وارد می شود. رنگ کنتراست تزریق می شود و نظارت دقیق بر الگوی جریان رنگ و پاسخ درد شما ثبت می شود.

برای تعیین قرار ملاقات با متخصص درد با کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده تماس بگیرید .

این پروسه چقدر طول می کشد؟

دیسکوگرافی با خیال راحت به صورت سرپایی انجام می شود. بسته به تعداد دیسک‌هایی که آزمایش می‌شوند، معمولاً 15 تا 35 دقیقه طول می‌کشد و پس از آن مدت کوتاهی از زمان بازیابی مشاهده شده است.

نتایج مورد انتظار چیست؟

معمولا، بیماران روز بعد به فعالیت عادی باز می گردند. با این حال، برخی از افراد ممکن است یک تا دو روز پس از دیسکوگرافی احساس ناراحتی کنند. اگر ناراحتی دارید، پزشک به شما توصیه می کند که چگونه آن را برطرف کنید. معمولاً این ناراحتی با یخ و مسکن های خوراکی کاهش می یابد.

نتایج دیسکوگرافی می تواند برای تعیین بهترین روش درمانی برای درمان موثر کمردرد شما بسیار مهم باشد.

دیسکوگرافی ممکن است در موارد زیر توصیه شود:

  • پارگی دیسک
  • بیماری دژنراتیو دیسک (DDD)
  • سندرم فاست
  • کمر درد دیسکوژنیک
  • فتق دیسک
  • فتق دیسک کمر
  • اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک (SI)


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا