تزریق اوزون در درمان چه بیماری هایی استفاده می شود؟

اوزون تراپی یا اوزون درمانی، یک تکنیک پزشکی مؤثر و بی خطر مورد استفاده در کلینیک درد است. اوزون نه تنها باعث درمان درد می شود، بلکه علت ایجاد درد را نیز درمان می کند و در درمان دردهای زیادی مفید است. ازن تراپی در مقایسه با روش های زیان آوری مانند داروهای دارای عوارض، تزریق استروئید و جراحی، روشی بی خطر محسوب می شود. اوزون تراپی را می توان به صورت تنها یا همراه با سایر درمان های ترمیم کننده، مانند پرولوتراپی و پلاسمای غنی از پلاکت PRP))، برای درمان آسیب ها و دردهای استخوانی عضلانی به کار برد.

درمان با اوزن در زمان بسیار کوتاهی باعث بهبودی می شود و نتیجه درمان تا مدت ها باقی می ماند. درد در اثر التهاب ایجاد می شود التهاب نیز حاصل آسیب به بافت است. التهاب جلوی رسید اکسیژن به بافت آسیب دیده را می گیرد و روند بهبودی را کند می کند. گازی که تزریق می شود، بیشتر از اکسیژن تشکیل شده است تا اوزن. اکسیژن باعث تولید انرژی در سلول ها می شود. اوزن تزریق شده نیز واسطه های شیمیایی را فعال می کند. این واسطه ها باعث ترمیم و بازسازی بافت و نیزتعدیل التهاب می شوند.

تزریق اوزون در درمان مشکلات زیر مفید است:

  • درد شدید گردن و کمر
  • بورسیت یا تاندونیت شانه
  • آرنج تنیس بازان (درد در قسمت خارجی آرنج که شیوع بالایی در بین تنیس بازان دارد)
  • زانو درد ناشی از سندروم ﭘﺎﺗﻠﻮﻓﻤﻮرال یا آرتروز
  • دردهای شدید و مزمن در تمام عضلات بدن

به طور خلاصه می توان گفت اوزون تراپی برای درمان هر گونه درد عضلانی یا اسکلتی در بدن، که بیش از دو ماه باقی بماند، مفید است.

درمان آرتروز زانو و زانو درد

بسیاری از افرادی که از درد زانو رنج میبرند و مدام به پزشک مراجعه می کنند می توانند با اوزون تراپی به دردهای خود تسکین ببخشند. شدت درد زانو به قدری می باشد که بسیاری از افراد نمی توانند به راحتی بخوابند. به همین دلیل باید راهی را برای درمان این درد پیدا کنند. تزریق اوزون یکی از بهترین راه هایی است که به بسیاری از پزشکان این روش درمانی را توصیه می کنند.

همانطور که گفته شد گاز ازن با خاصیت ضدالتهابی و افزایش اکسیژن در مفصل آسیب دیده باعث از بین رفتن التهاب و ترمیم مفصل زانو میشود.

تعداد دفعاتی که شما باید برای درمان زانو مراجعه کنید، متفاوت می باشد، برخی از افرادی که شدت دردشان بیشتر می باشد باید دفعات بیشتری را به پزشک مراجعه کنند و برخی دیگر از افرادی که درد کمتری دارند به جلسات کمتری نیاز دارند.

درمان کمردرد و بیرون زدگی دیسک

دیسک کمر یکی از معضلات بیماران است و زندگی عادی افراد را با مشکلات زیادی رو به رو می کند. اوزون درمانی یکی از بهترین روشها در درمان دیسک کمر بدون جراحی میباشد.

تزریق اوزن در فاست مهره کمر و مفصل ساکروایلیاک برای درمان کمر درد بسیار اثربخش است.

می توان گفت درد زانو بلافاصله از تزریق، به طور آنی بهبودی پیدا می کنند؛ اما در مورد کمر درد مدت کوتاهی طول می کشد تا بهبودی ظاهر شود. این به این علت است که اوزن در قسمتی با کمی فاصله از دیسک تزریق می شود. کمی زمان لازم است تا اوزن به ناحیه آسیب دیده برسد.

درمان تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی می تواند به صورت مادرزادی در برخی از افراد وجود داشته باشد و یا اینکه بعد از مدتی در افراد ایجاد شود. به همین دلیل بسیاری از مشکلات کمر به وجود می آید و آسایش افراد را از بین می برد.

آمپول اوزون یکی از جدیدترین روش هایی می باشد که برای درمان تنگی کانال نخاعی مورد استفاده قرار می گیرد. ورود این گاز موجب کاهش دردهای شما می شود و به خوبی می تواند این دردها را درمان کند.

البته باید بدانید ازن تراپی کانال نخاعی به راحتی انجام نمی شود و برای درمان آن به تشخیص پزشک نیاز دارید. این روش در کلینیک درد انجام می شود.

البته اوزون درمانی چندین سال است که تاثیر بسیاری در درمان بیماری تنگی کانال نخاعی دارد و به همین دلیل افراد بسیاری از این روش درمانی استفاده می کنند.

درمان شانه منجمد با اوزون

نتیجه اوزون در مورد بیماران دچار شانه منجمد (شانه یخ زده) شگفت انگیز است. شانه منجمد یک بیماری شانه است که کپسول مفصلی کوچک و ضخیم می شود.

این کپسول محکم دور مفصل شانه را می گیرد و مانع از حرکت آزادانه مفصل می شود. بیمار مبتلا به شانه منجمد، ابتدا با تزریق تسکین دهنده و به دنبال آن تزریق اوزن درمان شد. در همان زمان تزریق، شانه درد بیمار نصف شد و مفصل شانه قابلیت حرکت پیدا کرد.

کاربرد اوزون در بیماری های بدخیم (سرطان)

با رساندن حجم انبوهی از اکسیژن به سلول هایی که در قحطی اکسیژن قرار گرفته اند می توان به درمان سرطان امیدوار بود. 75 سال از ابداع تکنیک اوزون تراپی می گذرد و در این مدت موفقیت های چشمگیری به دست آمده است. اوزون درمانی بافت سرطانی به صورت منظم و در اندازه های دقیق و کافی، باعث به جریان افتادن اکسیژن در میان سلول ها و از بین رفتن سلول های سرطانی در حضور اکسیژن می شود.

اوزون برای پیشگیری از سرطان

اوزون قابلیت پیشگیری از سرطان را نیز دارد. اگر اکسیژن کافی در اختیار سلول ها باشد، سلول ها هرگز به محرومیت اکسیژن دچار نمی شوند و سرطان اتفاق نمی افتد. در حال حاضر مردم بسیاری از جوامع پیشرفته از اوزون برای بالا نگه داشتن سطح اکسیژن سلول ها و پیشگیری از بیماری ها استفاده می کنند. برای رساندن اوزون به بدن راه های زیادی وجود دارد.

درمان با اوزون چه مزایایی دارد؟

داشتن پنج ویژگی زیر باعث می شود اوزون درمانی به یکی از درمان های مؤثر و بی خطر برای دردهای مفاصل مانند زانو درد و شانه درد، دیسک درد و آرتروز تبدیل شود.

فواید استفاده از PRP همزمان با اوزون درمانی

 PRPدر درمان زانوهای بدون غضروف

استفاده از PRP باعث کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل در بیماران دچار آسیب مفصل زانو می شود. PRP در درمان مراحل اولیه آرتروز (درمان ضایعات دژنراتیو غضروف مفصلی زانو) نیز مفید است.

 PRPبه جای جراحی

تزریق PRP در داخل مفصل زانو باعث کاهش علائم، تورم و درد و همچنین بهبود کیفیت زندگی بیمار می شود.

 PRP و کمک به بازسازی زانوی آسیب دیده

اولین پاسخ بدن به آسیب ایجادشده در بافت های نرم، رساندن پلاکت به محل آسیب است. پلاکت ها با فاکتورهای رشد و ترمیم آسیب همراه هستند و با رسیدن به عضو آسیب دیده، کار جذب سلول های بنیادی و ترمیم را آغاز می کنند.

تزریق PRP باعث رساندن حجم بالایی پلاکت در محل تزریق می شود و روند طبیعی ترمیم و بازسازی بافت آسیب دیده را سرعت می بخشد.

روش انجام اوزون تراپی

پس از اینکه پزشک تعیین کند بیمار به درمان با اوزون نیاز دارد، روز مشخصی را معین می کند تا بیمار در مطب حضور داشته باشد. بیمار را به اتاق عمل می برند که این اتاق به دستگاه های سی آرم  و پیشرفته دیگری مجهز می باشد.

تمامی اقداماتی که احتیاطی می باشد در خصوص ضد عفونی کردن در اتاق عمل انجام می شود، بر همین اساس بیمار می تواند با خیالی آسوده برای عمل آماده شود. بعد از آن بیمار به شکم می خوابد و محل های درد و مشکل دارد را مشخص می کنند.

در ابتدا برای اوزون درمانی محل های درد را بی حس می کنند و بعد از آن سوزن مخصوص (آمپول اوزون) را وارد آن محل می نمایند.

یکی از نکاتی که بسیار باید به آن توجه داشته باشید این است که این عمل به هیچ عنوان دردناک نیست و تمامی بیماران به خوبی می توانند آن را تحمل کنند. پس از اینکه سوزن را در جای مناسب قرار دادند ماده اوزون وارد بدن می شود.

درمان درد بعد از اوزون درمانی تا چه مدت باقی می ماند؟

بسیاری از بیماران با یک بار تزریق اوزون درمان می شوند؛ در برخی موارد درمان کامل بعد از چند مرتبه تکرار انجام می شود. برای مثال در یکی از بیماران تزریق دوم 4 ماه بعد از تزریق اول و تزریق سوم یک سال بعد از تزریق دوم انجام شد و اکنون بعد از دو سال تسکین درد همچنان ادامه دارد. البته مقدار دردی که بعد از تزریق دوباره سراغ بیمار می آید از درد اولیه بسیار کمتر است.

آیا اوزون تراپی دردناک است؟

اگر مفصل شخص دارای التهاب باشد، ممکن است در زمان تزریق کمی احساس درد کند. به طور معمول در اولین تزریق چون مفصل ملتهب است، بیمار تا 24 ساعت درد کمی احساس می کند. بیماران زیادی نیز هستند که تزریق اوزون را بدون هیچ احساس دردی پشت سر می گذارند.

آیا راه رفتن یا رانندگی بلافاصله بعد از تزریق اوزون امکان پذیر است؟

با وجود این که مفصل شخص بعد از تزریق اوزون کمی بی حس می شود، اما برای فعالیت های روزانه مشکلی ایجاد نمی کند. بیمار بعد از تزریق اوزون به خاطر تأثیر ضدالتهابی آن، احساس راحتی بیشتری نسبت به قبل از تزریق می کند.

آیا تزریق اوزون شانه در بیماری که بافت غضروف شانه به طور کامل از بین رفته است، مفید است؟

می تواند مفید باشد؛ هرچند موفقیت تزریق اوزون 100 درصد نیست؛ اما 80 درصد بیماران بهبودی پیدا می کنند.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا