علائم و علل تنگی کانال مرکزی

تنگی کانال مرکزی زمانی رخ می دهد که مجرای نخاع باریک شود. این گذرگاه به کانال نخاعی معروف است. باریک شدن می تواند در نتیجه تعدادی از عوامل مانند آرتریت و استعداد ژنتیکی رخ دهد.

اغلب اوقات، تنگی کانال مرکزی مربوط به سن است و معمولاً پیشرونده است و با گذشت زمان بدتر می شود.

کانال نخاعی یک تونل طولانی در مرکز ستون مهره شما است. نخاع شما که اغلب به عنوان طناب توصیف می شود، در داخل این تونل قرار دارد. نخاع بخش کلیدی سیستم عصبی مرکزی است که از طناب و مغز تشکیل شده است.

کانال از استخوان ساخته شده است و از حرکت ستون فقرات پشتیبانی می‌کند

سوراخ نخاعی

سیستم عصبی محیطی شما از اعصابی تشکیل شده است که از نخاع منشعب می شوند. این اعصاب از سوراخ بین مهره ای در کناره های ستون فقرات شما خارج می شوند و به تمام قسمت های بدن شما گسترش می یابند.

اعصاب محیطی احساسات، دما، درد، مفاصل و وضعیت بدن  را تشخیص داده و تکانه های حرکتی را از سیستم عصبی مرکزی به ماهیچه های شما منتقل می کنند.

چه چیزی باعث تنگی و تنگی کانال مرکزی می شود

یک کانال نخاعی باریک ممکن است به طناب برخورد کند، و در آن نقطه است که تشخیص تنگی کانال مرکزی داده می شود. باریک شدن کانال نخاعی، نخاع و ریشه های عصبی نخاعی را فشرده می کند. و ممکن است علائم مختلفی از جمله درد، ضعف، بی‌حسی، کلافگی، و مشکلات مثانه را ایجاد کند.

انواع تنگی کانال نخاعی چیست؟

تنگی کانال نخاعی از لحاظ محل، تنگی کانال نخاعی به سه دسته تقسیم می شود:

۱- نوع مرکزی

۲-نوع محیطی

۳- نوع تنگی سوراخ بین مهره ای.

هم از لحاظ بالینی و هم از لحاظ ام آر آی، هر کدام از این سه نوع تنگی علائم متفاوتی دارند. اما در بیماران پیشرفته معمولاً هر سه قسمت تنگ می‌شوند. بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی مرکزی معمولاً به صورت لنگش متناوب مراجعه می کنند یعنی بیمار بعد از مدتی ایستادن یا راه رفتن دچار خستگی پاها می شود و عملاً نمی‌تواند به راه رفتن ادامه دهد و مجبور است چند دقیقه استراحت کند سپس به راه رفتن خود ادامه دهد . بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی محیطی علائم درد ریشه عصبی و هم درجاتی از لنگش متناوب را نشان می دهند. بیماران مبتلا به تنگی نوع سوم یعنی تنگی سوراخ عصبی که در آنها فقط سوراخ عصبی تنگ می شود به صورت درد شدید تیر کشنده در اندام تحتانی است که علائم آنها شبیه علائم پارگی دیسک کمر است و لنگش متناوب معمولاً ندارند.

علل

آرتریت ستون فقرات اغلب منجر به تنگی کانال مرکزی می شود. آرتریت همچنین می تواند در سوراخ بین مهره ای و همچنین در کانال ایجاد شود. مشکلات دیسک، از جمله فتق و از دست دادن ارتفاع دیسک نیز ممکن است باعث باریک شدن کانال نخاعی شود.

اما ژنتیک نیز ممکن است نقش داشته باشد. برخی از افراد ممکن است با کانال های ستون فقرات باریک متولد شوند.ا

افزایش سن

اصولاً با افزایش سن افراد دچار تنگی کانال نخاعی می شوند. زیرا مفصلهای پشت ستون مهره ها که فاست facet نامیده می‌شوند دچار ساییدگی و در نتیجه خارج شدن از شکل طبیعی و در واقع دچار بزرگ شدن فاست ها می شوند. زیرا با افزایش سن عضلات ما تحلیل می روند ، لیگامان های ما شل می‌شوند و در نتیجه به فاست ها فشار بیشتری می آید و ناپایدار و لق می شوند. فاست ها برای جبران این فشار و ایجاد پایداری در ستون مهره ها و جلو گیری از لق شدن ستون فقرات مجبورند سطح تماس خود را زیاد کنند. یعنی مجبورند بزرگتر شوند تا بتوانند فشار وزن ما را تحمل کنند و همین باعث تنگی کانال نخاعی می شود.

شغل های سنگین

قاعدتاً کسانی که شغل هایی دارند که کمر آنها هنگام کار به مقدار زیاد و به تعداد زیاد حرکت می کند ، مثل شغل هایی که مستلزم خم شدن به طرف چرخیدن میباشد.

وراثتی

کسانی که در خانواده افراد نزدیک آنها مانند پدر، مادر، خواهر و برادرآنها دچار تنگی کانال نخاعی هستند. قاعدتاً ستون فقرات این افراد شبیه اقوام نزدیک آنهاست.

بیماری های روماتیسمی

مانند آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث می‌شوند که فرد مستعد تنگی کانال نخاعی بشود. زیرا در این بیماری ها مفاصل ستون مهره ها یا فاست دچار التهاب می‌شوند و همین التهاب باعث افزایش رشد آنها می شود.

علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟

1- درد در ناحیه کمر

2- درد و سوزش که از باسن شروع می شود و به پشت ران و ساق با ادامه امتداد پیدا می کند.

۳- خواب رفتگی اندام های تحتانی،

۴-سوزن سوزن شدن اندام های تحتانی ،

۵- گرفتگی یا اسپاسم عضلانی اندام های تحتانی،

۶-ضعف و ناتوانی و ضعیف شدن نیروی اندامهای تحتانی،

۷- از دست دادن احساس،

۸- ضعف در پاها که معمولا فرد نمی تواند انگشتان و مچ پای خود را به طرف بالا بیاورد و روی پاشنه پا راه برود،

۹- ضعف عضلات پا به طوری که فرد نمی تواند روی پنجه های پا راه برود.

پیشگیری

پیشگیری از آن دسته از ناراحتی‌های کمر و ستون فقرات که پی‌آمد افزایش سن است، همواره ممکن نیست. بااین حال با رعایت توصیه‌های زیر و حفظ سلامت کمر و ستون فقرات می‌توانید علائم تنگی کانال نخاعی را مدیریت کنید:

  • مرتب ورزش کنید و نرمش‌هایی مانند نرمش‌های انعطاف‌پذیری را انجام بدهید.
  • وزنتان را در حد سالم نگه دارید.
  • حالت اندامی مناسب داشته باشید.
  • سیگار نکشید. دخانیات خطر ابتلا به ناراحتی‌های دیسک و ستون فقرات را افزایش می‌دهد. دخانیات تراکم استخوان را کاهش می‌دهد و خطر شکستگی و تحلیل استخوان را بالاتر می‌برد. به علاوه سیگار کشیدن جوش خوردن استخوان را بعد از فیوژن ستون فقرات سخت‌تر می‌کند.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا ازن تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • اوزون تراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات  هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا