درمان درد عصب سه قلو دردی که صورت را تحت تاثیر قرار می دهد

عصب سه قلو چیست؟

عصب سه قلو مجموعه ای از اعصاب جمجمه ای در سر است. این عصب مسئول ایجاد حس در صورت است. یکی از عصب سه قلو به سمت راست سر و دیگری به سمت چپ سر می رود. هر یک از این اعصاب دارای سه شاخه مجزا هستند. "Trigeminal" از کلمه لاتین "tria" به معنای سه و "geminus" به معنای دوقلو گرفته شده است. بعد از اینکه عصب سه قلو از مغز خارج شد و به داخل جمجمه رفت، به سه شاخه کوچکتر تقسیم می شود و احساسات را در سراسر صورت کنترل می کند:

     عصب چشم (V1): اولین شاخه حس را در چشم، پلک فوقانی و پیشانی فرد کنترل می کند.

     عصب فک بالا (V2): شاخه دوم حس را در پلک پایین، گونه، سوراخ بینی، لب بالایی و لثه بالایی کنترل می کند.

     عصب فک پایین (V3): شاخه سوم احساسات فک، لب پایین، لثه پایین و برخی از عضلات مورد استفاده برای جویدن را کنترل می کند.

 

درمان درد عصب سه قلو

برای تعیین قرار ملاقات با متخصص درد در رابطه با درمان نورالژی سه قلو دارید با کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده در تماس باشید .

درباره عصب سه قلو

عصب سه قلو از یک بسته متراکم بافت عصبی به نام عقده های سه قلو تشکیل شده است که در نزدیکی قاعده مغز قرار دارد و سپس به سه بخش به قسمت های فوقانی، میانی و تحتانی صورت منشعب می شود. این شاخه ها لمس، فشار، دما را حس می کنند و ماهیچه های جویدن را کنترل می کنند.

علائم عصب سه قلو

درد می تواند به طور مداوم یا به صورت جرقه های درد احساس شود. فلاش درد عصب سه قلو ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد و ممکن است با نوعی تماس با صورت ایجاد شود. مسواک زدن، آرایش کردن، اصلاح کردن، غذا خوردن، صحبت کردن یا قرار گرفتن در معرض باد همگی می توانند باعث ایجاد یا تشدید این درد شوند. افراد مبتلا درد را به عنوان یک سوزش ناگهانی یا یک شوک الکتریکی توصیف می کنند که معمولاً در یک طرف صورت احساس می شود.

علل عصب سه قلو

دلایل متعددی وجود دارد که بیماران ممکن است به عصب سه قلو مبتلا شوند. یک سرخرگ، ورید یا تومور در صورت می‌تواند عصب را تحت فشار قرار دهد و باعث از کار افتادن آن شود. یک بیماری عصبی خود التهابی یا عفونت ویروسی مانند زونا نیز می تواند به عصب آسیب برساند و منجر به این بیماری شود.

نحوه درمان نورالژی سه قلو

درد عصب سه قلو می تواند ناتوان کننده باشد. پروفسور سیروس مومن زاده می‌تواند راه‌حل‌های غیرجراحی، از جمله: داروهای خوراکی، بلوک‌های عصبی، رادیوفرکوئنسی و رادیوفرکوئنسی پالس گانگلیون سه قلو و تحریک اعصاب محیطی را ارائه دهد. بسته به دلیل  درد عصب سه قلو، ارجاع به جراح مغز و اعصاب ممکن است آخرین راهکار باشد.


همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا