علل درد زانو و درمانهای آن

زانو درد یکی از مشکلات شایع اسکلتی_عضلانی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند. بروز مشکل در هریک از قسمت های زانو مانند مفصل زانو، کشکک زانو، مینیسک زانو، رباط‌ها و غضروف زانو می تواند موجب بروز درد زانو شود.

محل زانو درد و علائم آن بسته به این که کدام قسمت زانو دچار مشکل شده است متفاوت خواهد بود.

شایعترین علل درد زانو

آرتروز زانو

در انتهای استخوان مفاصل یک لایه غضروف است که موجب تسهیل حرکت و ضربه گیری میشود. آرتروز موجب تخریب غضروف ها و تغییر بافت استخوانی زیرین و تشکیل زوائد استخوانی می گردد که گه گاه جدا و شناور میگردند و در نهایت موجب کاهش فضای مفصلی ، تغییرزاویه ، درد و تورم می گردد.

پارگی منیسک

منیسک یک غضروف C شکل با خاصیت ارتجاعی است که از زانو در سطح داخلی و خارجی محافظت می کند و ضربه گیر است و موجب پایداری مفصل می شود. پارگی منیسک زانو معمولاً در اثر پیچ خوردن یا چرخیدن سریع زانوی خم شده است در ورزشکاران و نیز با افزایش سن دیده می شود.

آسیب تاندون کشکک

اصلی ترین علائم آسیب به این تاندون احساس درد جلوی زانو است. فعالیت‌های مکرر ورزشی مانند ضربه زدن با پا و پریدن، باعث وارد شدن فشار زیادی به این تاندون پا می شود و  منجر به التهاب، پارگی‌های بسیار کوچک و درد زیر زانو می شود.

بورسیت زانو

در اطراف مفصل زانو کیسه هایی وجود دارد که به آنها بورس می گویند. این کیسه ها به علل متفاوتی مانند عفونت یا وارد شدن ضربه می توانند ملتهب و دردناک شوند. به این عارضه بورسیت می گویند. علائم بورسیت های زانو معمولا بصورت درد زانو و تورم موضعشی در قسمتی از زانو است.

سندرم ایلیوتیبیال باند

ایلیوتیبیال باند iliotibia- band یک نوار محکم بافتی است که از لگن تا زیر زانو کشیده شده است. این باند در قسمت خارجی زانو قرار دارد. با حرکت زانو، این باند به طور مکرر به برجستگی که در سطح خارجی مفصل زانو قرار دارد ساییده شده و موجب درد زانو و تورم می شود. علامت این بیماری درد در سطح خارجی مفصل ران است که بیشتر در دوندگان دوهای طولانی دیده می شود.

پیشگیری

حفظ وزن متعادل بدن برای جلوگیری از درد زانو

چاقی سبب بیماری آرتروز, بیماری مفصل می شود که برای جلوگیری از درد زانو ورزش بهترین روش است.

انجام حرکات ورزشی منظم

ورزش به زانو قدرت میدهد و از درد جلوگیری میشود ؛ تمرینات زانو با کمک مربی ورزش انجام دهید تا در آینده اززانو درد پیشگیری کنید.

استفاده از کفش مناسب

کفش پاشنه بلند باعث مشکلات پاشنه پا می شود ما به شما توصیه میکنیم که کفش تخت بپوشید از درد زانو جلوگیری میشود.

تحرک مداوم پاها

اگر شما در محل کار خود برای مدت طولانی نشسته اید این بی تحرکی باعث میشود که عضلات خشک شوند و باعث ایجاد درد زانو میشود.

درد زانو هنگام نشست و برخاست

درد زانو هنگام نشست و برخاست از دردهای شایع است. برای تشخیص علت آن لازم است فوق تخصص درد بیمار را معاینه کرده تا علت درد زانو هنگام نشست و برخاست مشخص گردد.

عفونت

عفونت مفصل زانو از اورژانس های پزشکی است. علائم عفونت زانو بصورت درد و تورم زانو و تب است. درمان آن در اکثر اوقات استفاده از آنتی بیوتیک است. گاهی عفونت زانو مزمن می شود. در این صورت ممکن است موجب آسیب استخوان های اطراف مفصل هم بشود.

درمان درد زانو

لیزر

استفاده از لیزر موجب افزایش انرژی سلولی و ترمیم بافت های آسیب دیده و تا حدی جلوگیری از پیشرفت درد می گردد.

تزریق اوزون

روش درمان زانو درد ناشی از آرتروز زانو با استفاده از تزریق اوزون برای انواع مشکلات زانو مفید و موثر می باشد. در موارد ابتلا به آسیب دیدگی های زانو از جمله آرتروز زانو این روش درمانی باعث بهبود جریان خون در بافت آسیب دیده می شود و بدین ترتیب با فراهم کرد مواد مغذی در بافت، باعث تسریع در بهبودی می شود. تزریق اوزون باید هر ۱ الی ۲ هفته یکبار تکرار شود، بیماران پس از یک الی دو جلسه درمانی به بهبودی و نتایج دلخواه (تسکین درد و از بین رفتن تورم) می رسند.

تزریق PRP

 تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، یکی از روش های درمانی موثر در درمان آرتروز زانو می باشد.

این روش عوارض جانبی ندارد زیرا پلاسمای غنی از پلاکت از خون خود بیمار گرفته می شود.

رادیوفرکوئنسی

از رادیوفرکوئنسی با مد پالس در جهت ترمیم مشکلات داخل مفصل و نیز تعدیل پیام عصبی انتقال درد (نرومدولیشن) اعصاب زانویی و… استفاده می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 و 02188460605، 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

در مطب دکتر مؤمن‌زاده تمامی خدمات با راهنمایی انجام می‌گیرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا