بلاک اپیدورال با روش ترانس فورامینال (Transforaminal)

بلاک به معنی قطع کردن مسیر درد است و هم کاربرد درمانی و هم کاربرد تشخیصی دارد. بلاک موقتی اعصاب با استفاده از تزریق مواد بی حسی و در مواردی همراه با تزریق کورتیکواستروئید ها انجام می شود.

نخاع با سه لایه پوشیده شده است. این سه لایه از خارج به داخل عبارت اند از سخت شامه، عنکبوتیه و نرم شامه.

اسم دیگر سخت شامه dura matter (دورا) است. به فضای بیرون این لایه (بین سخت شامه و دیواره داخلی استخوانی مهره های ستون فقرات که نخاع از داخل آن عبور می کند) فضای اپیدورال (epidural) گفته می شود.

بعد از انجام بلاک علائم حیاتی بیمار بررسی می شوند. بیمار بعد از تزریق باید بتواند بدون مشکل بایستد. اگر به بیمار داروی آرام بخش تزریق شده است، بیمار تا برطرف شدن اثرات دارو تحت نظر قرار می گیرد. بیمار نباید تا آخر روزی که تزریق را انجام داده فعالیت شدید بکند اما می تواند از روز بعد فعالیت های عادی خود را انجام دهد. همچنین قدرت پاها و میزان حس آن ها بعد از تزریق بررسی می شوند. به بیمار توصیه می شود تا در صورت بروز علائمی مانند تب، افزایش درد کمر، کاهش قدرت پا و افزایش درد منتشر شونده به پاها با پزشک تماس بگیرد.

عوارض جانبی احتمالی:

عوارض جانبی احتمالی ناشی از درست نبودن محل سوزن عبارت اند از:

آسیب به اعصاب نخاعی یا خود نخاع که می تواند باعث بی حسی و ضعف عضلات شود، تزریق در فضاهای عمقی تر لایه های پوشاننده نخاع و تزریق داخل ورید های داخل حفره که می تواند باعث افت فشار خون موقتی شود. می توان با استفاده از تصویربرداری همزمان فلوروسکوپی و مشاهده سوزن حین تزریق به آسانی جلوی این عوارض را گرفت.

دیگر عوارض احتمالی این تزریق عبارت اند از:

درد محل انجام تزریق به دلیل ورود سوزن، احساس پر بودن در محل تزریق، و ایجاد کبودی و هماتوم.

به دلیل پر عروق بودن محل تزریق احتمال تشکیل هماتوم (تجمع خون در بافت) وجود دارد که می توان با وارد کردن فشار روی محل تزریق یا استفاده از پک های سرد روی محل تزریق به راحتی جلوی آن را گرفت. هماتوم می تواند با فشار وارد کردن روی اعصاب نخاعی باعث افزایش دردهای منتشر شونده شود.

پک های سرمازا درد بعد از تزریق را هم کاهش می دهند. ایجاد عفونت بعد از تزریق و ایجاد آبسه (فضای حاوی چرک) یا مننژیت نادر است و با استفاده از وسایل استریل می تواند به راحتی جلوی آن را گرفت.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا