علل و علایم درد مفصل شانه

شانه شما یکی از پر کارترین مفاصل بدن است.  شانه درد ممکن است از خود مفصل شانه یا از هر یک از عضلات، رباط‌ها یا تاندون‌های اطراف آن ایجاد شود. درد شانه اگر از مفصل به وجود آید معمولاً با فعالیت یا حرکت بازو یا شانه شدیدتر می‌شود.

شانه دردی که از قسمت‌های دیگر بدن به وجود می‌آید درد ارجاعی نامیده می‌شود. این نوع شانه درد معمولاً با حرکت شانه شدیدتر نمی‌شود.

در بعضی موارد درد در شانه‌ها ناشی از مشکل در مفصل شانه نیست بلکه به دلیل مشکل در ناحیه دیگری مانند گردن است که در شانه و کمر احساس می‌شود. اگر درد شانه در نتیجه آسیب باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر افراد گمان می‌کنند که شانه به قسمت بین گردن و بالای بازو گفته می‌شود، با این‌حال درد ناشی از شانه در واقع در بالای بازو احساس شده و ممکن است به درون دست منتشر شود. درد شانه  نشات‌گرفته از گردن، معمولاً بین شانه و گردن احساس می‌شود.

درد احساس شده در پشت استخوان کتف، معمولاً از ستون فقرات سینه‌ای سرچشمه گرفته و یا به دلیل عارضه‌های مربوط به کتف ایجاد می‌شود.

علل و علائم درد مفصل شانه

شانه متحرک ترین مفصل شما (در واقع سه مفصل) است که به روش های مختلف به سمت بالا ، پایین ، جلو ، عقب حرکت کرده و باعث چرخش دست می‌شود. آناتومی شانه به اندازه دامنه حرکت آن پیچیده است.

آسیب روتاتور کاف

شناخته شده ترین و بیش‌ترین آسیبی که در این ناحیه وجود دارد، مربوط به آسیب روتاتورکاف می‌باشد که از چهار عضله و تاندون آن‌ها تشکیل شده است. این تحرک و قدرت و همچنین نگه داشتن استخوان بازو را در جای خود ایجاد می‌کند. همچنین محل برخی از شایع ترین دلایل درد شانه مانند تاندونیت و بورسیت است.

شانه فریز شده و بی تحرک

یکی دیگر از دلایل عمده درد شانه ، شانه فریز شده است که مفصل بخشی از دامنه حرکت خود را از دست می‌دهد. هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث بروز شانه یخ زده می‌شود ، اگرچه احتمالاً این بیماری ناشی از نوعی واکنش خود ایمنی است. این وضعیت ممکن است بعد از آسیب دیدگی ایجاد شود ، اما بسیاری از افراد به شانه های خود آسیب می‌رسانند و شانه یخ زده نمی‌شوند. همچنین از استفاده نکردن از بازوی خود ، شانه یخ زده می‌گیرید. این بیماری بعد از 40 سالگی شایع است و به طور نامتناسب در زنان بیشتر مشاهده می‌شود.

آرتروز

مانند هر مفصل دیگر، شانه ممکن است به ورم مفاصل مبتلا باشد.  معمولاً آرتروز، در صورتی بروز می‌یابد که غضروفی که مفصل را می‌پوشاند، دچار تحلیل و از بین رفتن می‌شود و باعث می‌شود که استخوان ها به هم سائیده شوند. بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید می‌تواند باعث تورم دردناک در لایه های مفصل شود.

شانه شکسته یا دررفته

در نهایت، درد شانه می‌تواند ناشی از صدمه حاد مانند استخوان ترقوه شکسته یا در رفتگی شانه باشد

علائم درد شانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد ناشی از حرکت
  • ناتوانی در بالا بردن سرشانه
  • درد شبانه به‌ویژه با چرخاندن بدن روی شانه آسیب‌دیده
  • ضعف عضلات شانه

آیا درد کتف همان درد شانه است ؟

بسیاری از بیماران ممکن است از شانه درد شکایت کنند ولی در واقع در قسمت پشت و پایین گردن یا به اصطلاح کتف درد داشته باشند. درد کتف از درد شانه مجزا است و اگر منشا گردنی نداشته باشد بسیار خوش خیم تر از شانه درد می باشد.

درمان

اوزون درمانی

اوزون درمانی درد شانه یکی از روش‌های موثر در درمان شانه درد می‌باشد. اوزون درمانی روشی برای تزریق اوزون یا اکسیژن است.

رادیوفرکوانسی

رادیوفرکوانسی استفاده از جریان الکتریکی و گرم کردن یک ناحیه از بافت عصبی جهت متوقف کردن ارسال سیگنال‌های درد می‌باشد. روش رادیوفرکوانسی معمولا در 70 درصد بیماران با نتایج مثبتی همراه بوده و با مسدود کردن اعصاب کنترل کننده درد بیماران را بهبود می‌بخشد. رادیوفرکوانسی در فاز التهابی درد شانه نباید انجام شود.

پی آر پی شانه

پی آر پی یک روش درمان ترمیمی شانه می باشد یعنی در این روش بر خلاف کورتن تسکین صرفا با صدمه مفصل آسیب دیده ایجاد می شود . پی آر پی شانه هم مانند پی آر پی زانو موجب رهایی بسیاری از بیماران از درد و عمل های جراحی شانه می شود .

تزریق استروئید

تزریق استروئید به مفصل می تواند برخی از مشکلات شانه را کاهش دهد. استروئید معمولا با بی حسی موضعی برای کاهش درد تجویز می شود. این تزریق التهاب را کاهش می دهد و درد شانه شما به سرعت بهبود می یابد که به شما امکان می دهد شانه خود را راحت تر حرکت دهید.

لیزر درمانی

تأثیر ضدالتهابی قدرتمند لیزر به بهبود التهاب و آسیب‌های تاندون‌ها کمک می‌کند. لیزر گردش خون را تقویت کرده و بافت‌ها و سلول‌های آسیب دیده را برای ترمیم تحریک می‌کند درنتیجه عملکرد عادی بافت‌ها بازیابی می‌گردد.

لیزر درمانی روشی انقلابی در تسکین درد و تسریع بهبود بوده و می‌تواند در زمینه‌ی تسکین درد، اثرات کوتاه و طولانی مدت داشته باشد. معمولاً بلافاصله پس از انجام درمان مقداری تسکین درد احساس می‌شود. بهترین نتیجه پس از چند جلسه‌ی درمانی مشاهده خواهد شد. با این روش درمانی لیزر می‌توانید بهبود سریع‌تری را تجربه کرده و زودتر به فعالیت‌های خود بازگردید.

استراحت و دارودرمانی نیز از دیگر روش های درمان درد شانه می باشد.

پروفسور سیروس مؤمن زاده در کلینیک  آماده‌ی ارائه خدمات در زمینه‌ی درمان انواع دردهای مفصلی و عضلانی با استفاده از تزریق پی آر پی, اوزون تراپی, تزریق اپیدورال و جراحی بسته (جراحی با لیزر) و با استفاده از بهترین امکانات به شما می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس:

021-88449335 ، 021-88460605 ، 09198172104 و 09338866615

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از درمان های ترکیبی جامع و مدرن با کلینیک پروفسور مؤمن‌زاده تماس بگیرید.

و

همچنین می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت TeleVisit - بپرسید.

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا