علل درد مچ پا و درمان آن

مچ پا یک مفصل پیچیده است که توسط سه استخوان تشکیل شده است که با پا کار می کنند تا از بدن ما حمایت کنند و به آن اجازه حرکت به روش های مختلف، راه رفتن، دویدن و ایستادن را می دهند. صدمات مچ پا در اثر سال ها استفاده بیش از حد، سایش و پارگی ایجاد می شود. یکی از رایج ترین اشکال درد مچ پا ممکن است ناشی از حرکت ناگهانی در حین ورزش باشد.

بیمارانی که از درد مچ پا رنج می برند اغلب به درمان تخصصی نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که عملکرد و حرکت کامل ترمیم می شود. پروفسور سیروس مومن زاده درد مچ پا را ارزیابی و تشخیص می‌دهد و همچنین برنامه‌های درمانی غیرجراحی را که تسکین پایداری را به ثمر می‌آورد، ارائه می‌دهد.

اگر از درد مزمن مچ پا رنج میبرید، همین امروز با کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده تماس بگیرید و وقت ملاقات رزرو کیند یا جهت ویزیت آنلاین روی اینجا کلیک کنید و تله ویزیت شوید.

 

علل درد مچ پا

پیچ خوردگی یکی از علل شایع درد مچ پا است. پیچ خوردگی معمولاً زمانی ایجاد می شود که مچ پا می پیچد یا به طوری که مچ پا بیرونی به سمت زمین حرکت می کند و باعث پارگی رباط های مچ پا می شود، استخوان ها را به هم متصل می کند.

درد همچنین می تواند نتیجه موارد زیر باشد:

 

  • آرتریت، به ویژه آرتروز
  • نقرس
  • آسیب یا آسیب عصبی، مانند سیاتیک
  • رگ های خونی مسدود شده است
  • عفونت در مفصل

 

نقرس زمانی رخ می دهد که اسید اوریک در بدن تجمع پیدا کند. این غلظت بالاتر از حد طبیعی اسید اوریک (محصول جانبی تجزیه طبیعی سلول های قدیمی بدن) می تواند کریستال هایی را در مفاصل رسوب کند و باعث درد شدید شود.

 

نقرس کاذب وضعیت مشابهی است که در آن رسوبات کلسیم در مفاصل ایجاد می شود. علائم نقرس و نقرس کاذب شامل درد، تورم و قرمزی است. آرتریت همچنین می تواند باعث درد مچ پا شود. آرتریت التهاب مفاصل است.

 

چندین نوع آرتریت می تواند باعث درد در مچ پا شود، اما آرتروز شایع ترین آنهاست. استئوآرتریت اغلب به دلیل ساییدگی و پارگی مفاصل ایجاد می شود. هر چه افراد مسن تر باشند، احتمال ابتلا به آرتروز در آنها بیشتر می شود.

 

آرتریت سپتیک آرتریتی است که در اثر عفونت باکتریایی یا قارچی ایجاد می شود. اگر مچ پا یکی از مناطق آلوده باشد، این می تواند باعث درد در مچ پا شودند باعث آسیب به غضروف یا تاندون های مچ پا شود.

دیگر موارد عبارتند از:

  • سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS)
  • نوروپاتی محیطی دیابتی
  • درد اندام فانتوم
  • فاشئیت کف پا
  • تاندونیت و بورسیت

گزینه های درمان درد مچ پا

اگر اصلاح شیوه زندگی و درمان های OTC یعنی مصرف قرصهایی مانند استامینوفن و اپیوبرفن درد را کاهش نمی دهد، زمان آن رسیده است  که گزینه های دیگر را بررسی کنید.

استفاده از  کفش ارتوپدی یا بریس پا یا مچ پا یک راه غیرجراحی عالی برای کمک به تنظیم مجدد مفاصل و جلوگیری از درد و ناراحتی است. در اندازه‌ها و درجات مختلف سفتی موجود هستند، قسمت‌های مختلف پا را پشتیبانی می‌کنند و وزن بدن را دوباره توزیع می‌کنند و در نتیجه باعث تسکین درد می‌شوند.

مچ بند نیز به همین شکل عمل می کند. این بریس ها در اندازه ها و سطوح مختلف پشتیبانی موجود هستند. برخی را می توان با کفش های معمولی پوشید، در حالی که برخی دیگر کمی فراگیرتر هستند و شبیه گچ هایی هستند که هم مچ پا و هم پا را می پوشاند.

در حالی که ممکن است چند نوع آن در داروخانه موجود باشد، بهتر است برای نصب مناسب با پزشک مشورت کنید.

ممکن است از تزریق استروئید برای کاهش درد و التهاب استفاده شود. تزریقات حاوی دارویی به نام کورتیکواستروئید است که سفتی تورم و درد را در ناحیه آسیب دیده کاهش می دهد.

درمانهایی که در کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده برای درد مچ پا مورد استفاده قرار میگیرد عبارتند از:

  • پرولوتراپی
  • اوزون تراپی
  • رادیوفرکوئنسی
  • لیزر
  • و سایر گزینه های درمانی

بیشتر تزریق‌ها فقط چند دقیقه طول می‌کشند و ظرف چند ساعت تسکین می‌دهند، در حالی که گفته می‌شود اثرات آن بین 3 تا 6 ماه باقی می‌ماند.  بهترین بخش این است که این یک روش غیر تهاجمی و غیرجراحی است که شما می‌توانید بعد آن به خانه بروید و یک روز استراحت کنید و بعد آن به زندگی روزمره خود بپردازید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در حالی که اکثر پیچ خوردگی های مچ پا با کمی TLC و مراقبت در منزل بهبود می یابند، مهم است که بدانیم چه زمانی آسیب از آن نقطه گذشته است.

کسانی که تورم یا کبودی شدید همراه با ناتوانی در وارد کردن وزن یا فشار روی ناحیه بدون درد قابل توجه را تجربه می کنند، باید با پزشک مشورت کنند.

یک قانون کلی دیگر این است که در صورت عدم بهبودی در طول چند روز اول، به دنبال مراقبت دارویی باشید.

سخن آخر

درد مچ پا اغلب به دلیل صدمات رایج مانند پیچ ​​خوردگی یا شرایط پزشکی مانند آرتریت، نقرس یا آسیب عصبی ایجاد می شود. ناراحتی معمولاً به صورت تورم و کبودی به مدت 1 تا 2 هفته ظاهر می شود.

در این مدت، سعی کنید در روزهای اول سه تا پنج بار در روز استراحت کنید، پای خود را بالا بیاورید و مچ پای خود را یخ بزنید. داروهای OTC نیز ممکن است کمی تسکین دهند.

اما اگر بعد از آن درد همچنان ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید تا همه گزینه‌های خود را بررسی کند.


 

برچسب ها درد مچ پا
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا