درد کمر، گردن و ساق پا ناشی از تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یک بیماری نسبتاً شایع است که در آن کانال نخاعی باریک می شود و به نخاع و اعصاب فشار وارد می کند.

افراد زیادی با دردهای غیرضروری مربوط به شرایط ستون فقرات زندگی می کنند. یکی از رایج ترین مواردی که درمان می شود، تنگی نخاع است که در آن کانال نخاعی باریک می شود و به نخاع و اعصاب فشار وارد می کند.

ساییدگی و پارگی طبیعی با افزایش سن باعث می شود ستون فقرات ما تغییر کند. تا 95 درصد از افراد 50 ساله یا بالاتر، تغییرات دژنراتیو ستون فقرات را تجربه می کنند و تنگی ستون فقرات می تواند 8 تا 11 درصد از آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم تنگی کانال نخاع را می توان مدیریت و درمان کرد. این همیشه به معنای جراحی نیست، اما اگر به جراحی نیاز دارید، بدانید که گزینه‌های کم تهاجمی وجود دارد که می‌تواند بهبودی را کمی آسان‌تر از گذشته کند. بیایید در مورد علت تنگی نخاعی، علائم آن و نحوه درمان آن صحبت کنیم.

تنگی نخاع چیست؟

کانال نخاعی فضایی است که طناب نخاعی از آن عبور می کند. وقتی این فضا باریک می شود، می تواند به نخاع و اعصاب فشار وارد کند و باعث درد شود.

انواع مختلفی از تنگی ستون فقرات وجود دارد، و آنها به جایی که در طول ستون فقرات باریک می شود مربوط می شود:

  • تنگی ستون فقرات گردنی که در گردن ایجاد می شود
  • تنگی قفسه سینه که در قسمت میانی، پشت ایجاد می شود
  • تنگی کمر که در قسمت پایین کمر ایجاد می شود

تنگی کانال نخاعی می تواند در هر سنی ایجاد شود، اما در بین افراد 50 سال و بالاتر شایع است. برخی از شایع ترین علل تنگی نخاع عبارتند از:

  • پیری: همانطور که قبلا ذکر شد، ستون فقرات با افزایش سن تغییر می کند. رباط ها ضخیم تر می شوند یا استخوان ها و مفاصل بزرگتر می شوند و در نتیجه کانال نخاعی باریک تر می شود.
  • آرتریت: مهره‌ها یا استخوان‌هایی که ستون فقرات را تشکیل می‌دهند، می‌توانند پس از سال‌ها حرکت مکرر شروع به فشرده شدن و سایش در مفاصل کنند که به آن‌ها اجازه خم شدن می‌دهد. این می تواند باعث خراب شدن مفاصل و در نتیجه التهاب یا ایجاد خارهای استخوانی شود که برآمدگی های استخوانی روی سطح استخوان ها ایجاد می شوند.
  • نقص مادرزادی: برخی از افراد با یک کانال نخاعی کوچک متولد می شوند. این شایع ترین نوع تنگی نخاعی است که در جوانان یافت می شود. ممکن است در نوجوانانی که ورزش‌های تماسی انجام می‌دهند و دچار بی‌حسی یا ضعف مکرر در دستان خود می‌شوند، یا آنچه را که ما «گزنده» می‌گوییم، آسیب‌های عصبی تحت فشار قرار می‌گیرند، بروز کند.
  • ناهنجاری های ستون فقرات: شرایط ستون فقرات مانند اسکولیوز، که در آن انحنای ستون فقرات وجود دارد، یا اسپوندیلولیستزیس، که در آن مهره از موقعیت خود بر روی مهره زیر آن حرکت می کند، می تواند باعث باریک شدن کانال نخاعی شود.

علائم تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یک بیماری دژنراتیو است، به این معنی که با گذشت زمان بدتر می شود. به آرامی شروع می شود، و زمانی که متوجه درد می شوید، احتمالا مدتی است که شروع می شود.

اعصاب احساس را به قسمت های خاصی از بدن منتقل می کنند. فشار روی این اعصاب می تواند باعث درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در آن قسمت های بدن شود. علائم رایج عبارتند از:

  • درد در ناحیه گردن یا کمر
  • دردی که به پاها می رسد
  • گزگز، بی حسی یا ضعف در بازوها، پاها یا باسن
  • آتروفی عضلانی یا از دست دادن حرکتی در موارد شدید

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید، یک قرار ملاقات با پزشک متخصص دردشناسی درخواست کنید تا با یک پزشک در مورد اینکه آیا ممکن است تنگی نخاعی یا بیماری ستون فقرات دیگری داشته باشید، صحبت کنید.

تشخیص تنگی نخاع با بحث در مورد سابقه پزشکی و علائم شروع می شود. اگر به تنگی کانال نخاعی مشکوک باشیم، احتمالاً تصویربرداری با وضوح بالا مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی MRI)) یا توموگرافی کامپیوتری CT) ) را دریافت خواهیم کرد. پس از تأیید تنگی کانال نخاعی، می‌توانیم درباره گزینه‌های درمانی صحبت کنیم.

نحوه درمان تنگی کانال نخاعی

یک درمان "درست" برای تنگی کانال نخاعی وجود ندارد. چیزی که برای یک نفر جواب می دهد ممکن است برای دیگری جواب ندهد.

ما همیشه سعی می کنیم با محافظه کارانه ترین روش های درمانی شروع کنیم، مانند:

این درمان ها برای اکثریت قریب به اتفاق بیماران تنگی کانال نخاعی کار می کند و تنها درصد کمی نیاز به جراحی دارند. به یاد داشته باشید که تنگی کانال نخاعی یک بیماری دژنراتیو است و این روش‌ها در مراحل اولیه مؤثرتر هستند و اهمیت تشخیص و درمان به موقع را نشان می‌دهند.

اگر این روش‌ها باعث تسکین درد نمی‌شوند، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید تا فضای بیشتری برای نخاع و اعصاب در کانال نخاعی ایجاد کنید. می دانیم که بسیاری از مردم از فکر جراحی کمر می ترسند، اما این جراحی های سال های گذشته نیست. ما تعدادی گزینه کم تهاجمی را ارائه می‌دهیم که به برش‌های کوچک‌تر و دوره نقاهت کوتاه‌تری نیاز دارند و به شما امکان می‌دهند سریع‌تر به فعالیت‌های روزانه بازگردید.

شما و پزشکتان بهترین گزینه ها را برای وضعیت خود بررسی خواهید کرد. اگر احساس راحتی نمی کنید، یک نظر دوم بگیرید. شما نباید با کمردرد یا سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف در بازوها و پاهای خود زندگی کنید. با پزشک خود صحبت کنید تا علت درد خود را بیابید و برنامه درمانی را شروع کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 88460605-021، 02188449335 , 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا