تنگی کانال نخاع چیست و چگونه درمان می شود؟

تنگی کانال نخاعی باریک شدن فضاهای ستون فقرات است که می تواند بر روی اعصابی که از طریق ستون فقرات حرکت می کنند فشار وارد کند. تنگی کانال نخاعی اغلب در ناحیه کمر و گردن رخ می دهد.

برخی از افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی ممکن است علائمی نداشته باشند. برخی دیگر ممکن است درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف عضلانی را تجربه کنند. علائم می تواند در طول زمان بدتر شود.

تنگی کانال نخاع در ستون فقرات وضعیتی است که معمولاً با افزایش سن و بسیار آهسته ایجاد می‌شود و معمولاً بعد از 50 سالگی رخ می‌دهد. با این حال، مواردی وجود دارد که انحنای ستون فقرات (اسکولیوز) یا عوامل مادرزادی ممکن است منجر به تنگی کانال نخاع در افراد جوان‌تر شود..

اگر از چالش‌های تنگی کانال نخاع رنج می‌برید، متخصص درد در کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده می‌تواند به تسکین درد شما بدون جراحی، ارائه یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای شما و بازگرداندن کیفیت زندگی شما کمک کند.

80 درصد از بزرگسالان در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می کنند.

علائم تنگی کانال نخاع

بسیاری از افراد شواهدی از تنگی کانال نخاع در MRI یا سی تی اسکن دارند اما ممکن است علائمی نداشته باشند. هنگامی که آنها رخ می دهند، اغلب به تدریج شروع می شوند و با گذشت زمان بدتر می شوند. علائم بسته به محل تنگی و اینکه کدام اعصاب تحت تأثیر قرار می گیرند متفاوت است.

در ناحیه گردن (ستون فقرات گردنی)

  • بی حسی یا گزگز در دست، بازو، پا یا ساق پا
  • ضعف در دست، بازو، پا یا ساق پا
  • مشکلات راه رفتن و تعادل
  • گردن درد
  • در موارد شدید، اختلال عملکرد روده یا مثانه (فوریت ادرار و بی اختیاری)

در قسمت پایین کمر (کمر)

  • بی حسی یا گزگز در پا یا ساق پا
  • ضعف در پا یا ساق پا
  • درد یا گرفتگی در یک یا هر دو پا هنگام ایستادن برای مدت طولانی یا هنگام راه رفتن، که معمولاً با خم شدن به جلو یا نشستن کاهش می یابد.
  • کمر درد

علل تنگی کانال نخاع

ستون فقرات از گردن تا قسمت پایین کمر امتداد دارد. استخوان های ستون فقرات کانال نخاعی را تشکیل می دهند که از نخاع (اعصاب) محافظت می کند.

برخی از افراد با کانال نخاعی بایرک متولد می شوند. اما بیشتر تنگی‌های کانال نخاعی زمانی اتفاق می‌افتد که فضای باز درون ستون فقرات را باریک کند. علل تنگی کانال نخاعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رشد بیش از حد استخوان.  ساییدگی و پارگی آسیب ناشی از استئوآرتریت بر روی استخوان‌های ستون فقرات می‌تواند باعث تشکیل خارهای استخوانی شود و به کانال نخاعی رشد کنند. بیماری پاژه، یک بیماری استخوانی که معمولاً بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد، همچنین می تواند باعث رشد بیش از حد استخوان در ستون فقرات شود.
  • فتق دیسک. بالشتک های نرمی که به عنوان ضربه گیر بین مهره های شما عمل می کنند با افزایش سن خشک می شوند. شکاف در قسمت بیرونی دیسک ممکن است به برخی از مواد نرم داخلی اجازه خروج دهد و بر روی نخاع یا اعصاب فشار بیاورد.
  • رباط های ضخیم. طناب‌های سختی که به نگه داشتن استخوان‌های ستون فقرات کمک می‌کنند به مرور زمان سفت و ضخیم می‌شوند. این رباط های ضخیم می توانند به کانال نخاع برآمده شوند.
  • تومورها. رشد غیرطبیعی می تواند در داخل نخاع، در غشاهایی که طناب نخاعی را می پوشاند یا در فضای بین نخاع و مهره ها ایجاد شود. این موارد در تصویربرداری ستون فقرات با MRI یا CT غیر معمول و قابل شناسایی هستند.
  • آسیب های ستون فقرات.  تصادفات رانندگی و سایر ضربه ها می توانند باعث دررفتگی یا شکستگی یک یا چند مهره شوند. استخوان جابجا شده ناشی از شکستگی ستون فقرات ممکن است به محتویات کانال نخاعی آسیب برساند. تورم بافت مجاور بلافاصله پس از جراحی کمر نیز می تواند بر نخاع یا اعصاب فشار وارد کند.

اکثر موارد تنگی کانال نخاع در ستون فقرات در قسمت تحتانی یا کمری رخ می دهد. لغزش و ناهماهنگی مهره‌ها که به نام اسپوندیلولیستزیس شناخته می‌شود نیز می‌تواند دلیلی برای تنگی کانال ستون فقرات باشد. شایع ترین علامت تنگی کانال نخاعی، گرفتگی یا درد در ساق پا است. با پیشرفت این بیماری، به دلیل شدت درد پا، ایستادن و راه رفتن دشوارتر می شود

تشخیص تنگی کانال نخاع

تشخیص صحیح با یک پزشک باتجربه مدیریت درد شروع می شود. نوع دردی که ممکن است با تنگی نخاع داشته باشید می تواند شبیه علائم چندین نوع اختلال دیگر باشد. تعیین دقیق منبع صحیح درد برای درمان موفقیت آمیز بسیار مهم است.  تشخیص شامل موارد زیر است:

  • با یک ارزیابی بالینی کامل شروع می شود
  • شامل شرح حال کامل پزشکی، تجزیه و تحلیل علائم و معاینه فیزیکی
  • آزمایش ممکن است شامل عکس برداری با اشعه ایکس، ام آر آی و/یا سی تی اسکن، و تشخیص الکترونی (EMG) باشد.
  • این تکنیک های تشخیصی پیشرفته به طور قطع منبع درد را مشخص می کند

جهت تعیین قرار ملاقات با متخصص درد برای درمان تنگی کانال نخاع، با کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده تماس بگیرید و وقت ملاقات رزرو کیند یا جهت ویزیت آنلاین روی اینجا کلیک کنید و تله ویزیت شوید .

درمان تنگی کانال نخاع

درمان تنگی کانال نخاعی به محل تنگی و شدت علائم و نشانه‌های آن بستگی دارد.

با پزشک خود در مورد بهترین روش درمانی برای وضعیت شما صحبت کنید. اگر علائم خفیف است یا هیچ علائمی را تجربه نمی کنید، پزشک ممکن است با قرار ملاقات های منظم وضعیت شما را کنترل کند. او ممکن است نکاتی را برای مراقبت از خود ارائه دهد که می توانید در خانه انجام دهید. اگر اینها کمکی نکرد، او ممکن است داروها یا فیزیوتراپی را توصیه کند.در مرحله بعد ، چنانچه تنگی کانال نخاع گسترده تر باشد و همراه علائم پروفسور سیروس مومن زاده خدمات درمانی زیر را بنا به شدت عارضه در کلینیک درد بدون نیاز به بیهوشی و بصورت اصطلاحا سرپایی در کلینیک درد انجام می دهد.

  • اوزون درمانی تنگی کانال نخاع:استفاده از گاز O3 در بسیاری از موارد موجب باز شدن نسبی کانال و کاهش علایم و خصوصا درد های انتشاری پا در بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع میشود. کاهش تورم پاها، کاهش گرفتگی پاها از جمله فواید اوزون درمانی در بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاع می باشد.
  • بلوک عصبی اپیدورال: درمانی است که درد و التهاب در گردن و پشت را کاهش می دهد. تزریق استروئید اپیدورال به عنوان بلوک‌های عصبی اپیدورال نیز شناخته می‌شود. این تزریق‌ها می‌توانند سیگنال‌های درد در گردن/کمر را در افراد مبتلا به فتق دیسک، آسیب‌های عصبی یا انحطاط (پیری) ستون فقرات مسدود کنند.
  • تزریقات مفصل فاست: در ترکیب با سایر درمان‌های غیر جراحی ستون فقرات مانند استراحت، داروها و فیزیوتراپی انجام می‌شود. این تزریق ها برای درمان درد و شناسایی مفاصل دردناک استفاده می شود. اگر یک تزریق با موفقیت درد را درمان کند، تأیید می کند که یک مفصل فاست خاص باعث ایجاد مشکل درد شده است.
  • پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی تراپی):یک درمان جدید است که با ترویج بهبود طولانی‌مدت شرایط اسکلتی عضلانی را با استفاده از قدرت خود بدن، درد را تسکین می‌دهد.
  • تزریقات منتخب ریشه عصبی دارو را مستقیماً به یک ریشه عصبی ملتهب که از نخاع خارج می‌شود، می‌رساند. ریشه های عصبی نخاعی در امتداد طول ستون فقرات قرار دارند. آنها مسئول ارسال و دریافت سیگنال های حسی (احساس) و حرکتی (حرکت) در سراسر بدن هستند. ریشه های عصبی از نخاع خارج شده و در زیرساخت پیچیده اعصاب منشعب می شوند.: (SNRI)
  • تحریک طناب نخاع:یک فناوری نوآورانه است که برخی از سخت ترین مشکلات درد تجربه شده را برطرف می کند. محرک نخاع با استفاده از یک دستگاه کاشته شده که تکانه های الکتریکی خفیف را به نخاع منتقل می کند، درد را تسکین می دهد. این تحریک احساس درد را قطع می‌کند و جایگزین حس خوشایندتری به نام پارستزی می‌شود.

چنانچه تنگی کانال نخاع در مرحله بسیار حاد و علائم شدید نظیر بی اختیاری ادرار و از دست دادن تعادل و ... باشد آخرین گزینه جراحی باز خواهد بود.


همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا