مدیریت درد و بلوک های عصبی

بلوک های عصبی، روش هایی هستند که می توانند به پیشگیری یا مدیریت انواع مختلف درد کمک کنند. آنها اغلب تزریق داروهایی هستند که درد را از اعصاب خاصی مسدود می کنند. آنها می توانند برای تسکین درد و همچنین از دست دادن کامل احساس در صورت نیاز برای جراحی استفاده شوند.

اغلب گروهی از اعصاب، به نام شبکه یا گانگلیون، که باعث ایجاد درد در اندام یا ناحیه خاصی از بدن می شوند، می توانند با تزریق دارو به ناحیه خاصی از بدن مسدود شوند. تزریق این ماده بی حس کننده اعصاب را بلوک عصبی می نامند.

بلوک های عصبی چگونه استفاده می شوند؟

انواع مختلفی از بلوک های عصبی برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

بلوک های عصبی درمانی برای درمان شرایط دردناک استفاده می شود. چنین بلوک های عصبی حاوی بی حس کننده موضعی هستند که می توانند برای کنترل درد حاد استفاده شوند.

بلوک های عصبی تشخیصی برای تعیین منابع درد استفاده می شوند. این بلوک ها معمولاً حاوی یک بی حس کننده با مدت زمان تسکین مشخص هستند.

بلوک های عصبی پیش آگهی، نتایج درمان های داده شده را پیش بینی می کنند. به عنوان مثال، یک بلوک عصبی ممکن است برای تعیین اینکه آیا درمان های دائمی تر (مانند جراحی) در درمان درد موفقیت آمیز هستند یا خیر، انجام شود.

بلوک های عصبی پیشگیرانه برای جلوگیری از درد بعدی، ناشی از روشی است که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله درد اندام فانتوم شود.

در برخی موارد می توان از بلوک های عصبی برای جلوگیری از جراحی استفاده کرد.

انواع بلوک های عصبی

مناطق مختلف درد به انواع مختلف بلوک عصبی نیاز دارند. در زیر تعدادی از بلوک های عصبی موجود و برخی از قسمت های بدن که در آن استفاده می شود آورده شده است.

  • بلوک های عصبی سه قلو (صورت)
  • بلوک عصبی چشمی (پلک و پوست سر)
  • بلوک عصبی فوق اربیتال (پیشانی)
  • بلوک عصب فک بالا (فک بالا)
  • بلوک عصبی اسفنوپالاتین (بینی و کام)
  • بلوک اپیدورال گردنی، اپیدورال قفسه سینه و اپیدورال کمری (گردن و پشت)
  • بلوک شبکه گردنی و بلوک پاراورتبرال گردنی (شانه و بالای گردن)
  • بلوک شبکه بازویی، بلوک آرنج و بلوک مچ (شانه/بازو/دست، آرنج و مچ دست)
  • بلوک ساب آراکنوئید و بلوک شبکه سلیاک (شکم و لگن)

سایر بلوک های عصبی

انواع دیگر بلوک های عصبی عبارتند از:

بلوک عصب سمپاتیک:

بلوک عصبی سمپاتیکی است که برای تعیین آسیب به زنجیره عصبی سمپاتیک انجام می شود. این شبکه ای از اعصاب است که طول ستون فقرات را گسترش می دهد. این اعصاب برخی از عملکردهای غیرارادی بدن مانند باز کردن و باریک شدن رگ های خونی را کنترل می کنند.

بلوک گانگلیون ستاره ای:

یک نوع بلوک عصبی سمپاتیک است که برای تعیین آسیب به زنجیره عصب سمپاتیک تامین کننده سر، گردن، قفسه سینه یا بازوها و اینکه آیا منشأ درد در آن نواحی است انجام می شود. اگرچه بلوک گانگلیون ستاره ای عمدتاً به عنوان یک بلوک تشخیصی استفاده می شود، ممکن است بیش از مدت زمان بیهوشی باعث تسکین درد شود.

بلوک مفصل فاست:

همچنین به عنوان بلوک مفصل زیگاپوفیزیال شناخته می شود، بلوک مفصل فاست برای تعیین اینکه آیا مفصل فاست منبع درد است یا خیر انجام می شود. مفاصل فاست در پشت ستون فقرات قرار دارند، جایی که یک مهره کمی روی مهره دیگری همپوشانی دارد. این مفاصل حرکت ستون فقرات را هدایت و محدود می کنند.

آیا بلوک های عصبی عوارضی دارد؟

این نوع روش درمانی بی‌خطر است؛ چراکه اقدامات درمانی به‌صورت غیر جراحی و حداقل تهاجمی برای بیمار انجام می‌گیرد. با این حال برخی از خطرات احتمالی وجود دارد که این موارد به شرح زیر است:

  • خونریزی و تشکیل هماتوم
  • عفونت
  • احساس ضعف در پاها و ایجاد مشکلاتی در روده

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن 02188449335 ، 02188460605 ، 09198172104 و 09338866615 تماس بگیرید. و

می‌توانید سوالات خود را از پروفسور سیروس مومن زاده در تله ویزیت - TeleVisit بپرسید.

 

👇 اینجا را کلیک کنید 👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

منبع : Nerve Blocks for Pain Relief: Types, Side Effects, and Uses (webmd.com)

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا