علل و درمان درد شانه و بازوی راست

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است یک فرد در شانه و بازوی راست خود احساس درد کند. در بسیاری از موارد، درد در نتیجه استفاده بیش از حد از عضله یا آسیب عصبی رخ می دهد.

گاهی اوقات درد شانه و بازو ربطی به ورزش یا آسیب ندارد. درد غیرقابل توضیح شانه و بازو می تواند از علائم حمله قلبی باشد .

برای کشف علل احتمالی درد شانه و بازوی راست و گزینه‌های درمانی مرتبط با آن‌ها، بخوانید.

درد شانه راست چه احساسی می تواند داشته باشد

درد شانه راست بسته به علت آن متفاوت است. درد ممکن است ثابت باشد یا فقط هنگام حرکت یا بلند کردن شانه رخ دهد. گاهی اوقات، درد شانه می‌تواند به اندازه‌ای شدید باشد که در فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد کند.

شرایطی مانند سندرم گیرافتادگی شانه می تواند باعث درد در قسمت فوقانی و بیرونی شانه شود. این عارضه همراه با التهاب تاندون و نوریت بازویی می تواند باعث ضعف در بازو و درد در شب شود.

اگر آسیب عصبی به درد شانه کمک کند، می تواند باعث بی حسی و گزگز در بازو شود.

درد شانه ممکن است برای صدماتی مانند شکستگی یا رگ به رگ شدن یا شرایطی مانند شانه یخ زده شدید و ناگهانی باشد. سفتی و کاهش دامنه حرکتی نیز ممکن است ایجاد شود. گاهی اوقات، درد شانه می تواند به گردن نیز کشیده شود

جهت تعیین قرار ملاقات با متخصص درد برای درمان درد شانه راست، با کلینیک درد پروفسور سیروس مومن زاده تماس بگیرید و وقت ملاقات رزرو کیند یا جهت ویزیت آنلاین روی اینجا کلیک کنید و تله ویزیت شوید

شانه شناگر

شانه شناگر طیف وسیعی از آسیب های شانه را که ممکن است در اثر شنا رخ دهد، توصیف می کند. شناگران به دلیل تعداد زیادی از تکرارهای شنا که در طول تمرین انجام می دهند، در معرض خطر آسیب دیدگی شانه قرار دارند.

آسیب های مرتبط با شانه شناگر عبارتند از:

  • سندرم گیرافتادگی:  زمانی که فرد دست خود را بلند می کند، تاندون شانه ساییده می شود و به بافت اطراف می چسبد.
  • صدمات لابرال: پارگی در قسمتی از غضروف به نام لابروم که در داخل حفره شانه قرار دارد رخ می دهد.
  • بی ثباتی شانه: ساختارهای اطراف مفصل شانه در نگه داشتن استخوان بالای بازو در حفره شانه موثر نیستند.
  • نوروپاتی محیطی: آسیب به یکی از اعصاب محیطی رخ می دهد که به طور کلی باعث بی حسی یا ضعف می شود.

تاندونیت روتاتور کاف

تاندونیت روتاتور کاف (RCT)به تحریک یا التهاب روتاتور کاف اشاره دارد. این وضعیت به ویژه در میان ورزشکاران نخبه و افرادی که به طور منظم ورزش های خاصی را انجام می دهند رایج است.

روتاتور کاف گروهی از ماهیچه ها و تاندون ها است که مفصل شانه را احاطه کرده و از آن حمایت می کنند. آنها با هم به محکم نگه داشتن استخوان بالای بازو در حفره شانه کمک می کنند.

برخی از علل RCT عبارتند از:

  • تکنیک ضعیف پرتاب بالای سر در ورزش هایی مانند بیسبال و پرتاب نیزه
  • ضربه مستقیم به روتاتور کاف
  • افتادن روی بازو

استفاده بیش از حد

استفاده بیش از حد می تواند باعث آسیب و التهاب عضلات بازو و شانه شود. این می تواند منجر به درد و خستگی عضلانی شود، اما فرد ممکن است این علائم را تا ساعت ها پس از اعمال بیش از حد عضلات تجربه نکند.

یک بررسی  نشان می دهد که ماساژ درمانی می تواند موثرترین درمان برای عضلات خسته باشد.

شانه ی یخ زده

شانه یخ زده یا کپسولیت چسبنده یک بیماری التهابی است که در آن شانه برای ماه‌ها یا سال‌ها دردناک می‌شود و حرکت آن دشوار است. زمانی رخ می دهد که بافت اطراف مفصل شانه سفت شود.

مشخص نیست که چرا شانه یخ زده در برخی افراد رخ می دهد. افراد 40 تا 60 ساله بیشتر در معرض ابتلا به شانه یخ زده هستند و در زنان چهار برابر بیشتر از مردان است. افرادی که شانه یخ زده دارند ممکن است بیشتر به این موارد مبتلا شوند:

  • دیابت
  • مشکلات تیروئید
  • سکته
  • بیماری قلبی
  • بیماری پارکینسون
  • سرطان
  • جراحت یا جراحی که شانه را بی حرکت می کند

شانه منجمد شامل سه مرحله است:

  • مرحله 1 (انجماد) : شانه احساس درد می کند و دامنه حرکتی خود را از دست می دهد. این مرحله از حدود 6 هفته تا 9 ماه طول می کشد.
  • مرحله 2 (یخ زده) : برای حدود 4 تا 6 ماه، درد ممکن است بهبود یابد، اما شانه سفت و سخت باقی می ماند.
  • مرحله 3 (ذوب شدن) : حرکت شانه به تدریج آسان تر می شود. با این حال، ممکن است 6 ماه تا 2 سال طول بکشد تا به طور کامل به حالت عادی برگردد.

پس از تجربه شانه یخ زده،حدود 15 درصد افراد در عرض 5 سال مجدداً در شانه مخالف خود دچار این عارضه خواهند شد.

شکستگی

شکستگی شانه ، یا شکستگی استخوان، ممکن است استخوان ترقوه، تیغه شانه یا بازو (استخوانی که از شانه تا آرنج امتداد دارد) را درگیر کند.

شکستگی استخوان ترقوه یا استخوان بازو ممکن است در اثر سقوط یا تصادف رانندگی رخ دهد. در حالی که شکستگی تیغه شانه دشوارتر است، این عارضه می تواند ناشی از تصادف اتومبیل با سرعت بالا باشد.

بسته به نوع شکستگی، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد
  • ورم
  • محدوده حرکتی محدود
  • کبودی

پیچ خوردن

رگ به رگ شدن شانه زمانی رخ می دهد که رباط شانه کشیده یا پاره شود. رباط ها بافت همبند بین استخوان ها هستند.

آسیب مفصل آکرومیوکلاویکولار یک پیچ خوردگی شانه است که در آن آسیب رباط می تواند منجر به جدا شدن استخوان ترقوه و استخوان بالای شانه شود که آکرومیون نامیده می شود. این وضعیت بیش از 40 درصد از صدمات شانه را تشکیل می دهد و ممکن است در اثر سقوط، تصادف اتومبیل یا یک فعالیت ورزشی ایجاد شود.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دردی که می تواند به گردن کشیده شود
  • ورم
  • کبودی
  • کاهش دامنه حرکتی

سندرم عدم تحرک

سندرم عدم استفاده یک اصطلاح کلی برای شرایطی است که در نتیجه یک دوره بی حرکتی یا عدم فعالیت بدنی ایجاد می شود. این امر معمولاً شامل آتروفی یا تحلیل عضلانی است .

افرادی که اخیرا یک دوره استراحت در رختخواب را پشت سر گذاشته اند، در معرض خطر ابتلا به سندرم عدم تحرک هستند.

ممکن است فرد حتی پس از مدت کوتاهی عدم فعالیت بدنی علائم زیر را تجربه کند:

  • سفتی عضلات
  • انقباض و تحلیل عضلات
  • عضلاتی که ضعیف و مستعد آسیب هستند

دستورالعمل های فعالیت بدنی توصیه می کند که بزرگسالان حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت هوازی با شدت متوسط

را انجام دهند  

با این حال، برخی از افراد شرایط مزمنی دارند که تحرک یا سطح فعالیت بدنی آنها را محدود می کند. افرادی که این شرایط را دارند ممکن است با برنامه ورزشی مناسب توسط فیزیوتراپیست بهبود یابند.

نوریت بازویی

نوریت بازویی نوعی نوروپاتی محیطی است که قسمت‌هایی از بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد:

  • قفسه سینه
  • شانه ها
  • بازوها
  • دست ها

نوروپاتی محیطی یک بیماری اعصاب است که سیگنال ها را بین سیستم عصبی مرکزی و سایر قسمت های بدن منتقل می کند. درد عصبی و از دست دادن عملکرد در قسمت های آسیب دیده بدن مشخصه این بیماری است.

معمولاً افراد مبتلا به نوریت بازویی درد و ضعف را در شانه و بازو در یک طرف بدن خود تجربه می کنند.

اکثر افراد درد در قسمت بیرونی شانه را تجربه می کنند. معمولاً به طور ناگهانی ظاهر می شود و ممکن است در شب بدتر شود.

پس از چند روز، درد ممکن است از بین برود. سپس فرد می تواند علائم زیر را در شانه و بازوی خود تجربه کند:

  • ضعف
  • تغییرات در رفلکس ها
  • از دست دادن حس

مشکلات قلبی

بسیاری از افراد حمله قلبی را با درد در بازوی چپ مرتبط می دانند . با این حال، برخی از افراد ممکن است در شانه و بازوی راست یا در هر دو طرف بدن احساس درد کنند.

شرایط دیگر

در برخی موارد، بیماری کیسه صفرا می تواند باعث درد در شانه راست شود. این اتفاق در بیش از یک سوم موارد التهاب کیسه صفرا می افتد.

درمان

بهترین دکتر شانه و کتف پزشکی است که بتواند با کمترین تهاجم و مداخلات غیر ضروری و با کمترین هزینه بدن را به سمت درمان و سیر طبیعی درمان هدایت کند. در موارد از درد شانه ممکن است از ازن درمانی و یا پی آر پی شانه هم استفاده شود. تزریقات تخصصی شانه در مرحله بعد می باشد.

اوزون درمانی شانه

اوزون درمانی درد شانه یکی دیگر از روش‌های موثر در درمان شانه درد می‌باشد.در واقع اوزون درمانی روشی برای تزریق اوزون یا اکسیژن است.اوزون درمانی برای انواع دردهای اسکلتی عضلانی از جمله شانه درد بسیار موثر است.نکته حائز اهمیت در مورد اوزون درمانی شانه درد این است که این روش منشا آسیب بیماری را هدف قرار می‌دهد به همین علت 75 درصد احتمال دارد که درهای مزمن به طور دائم رفع شوند.

پرولوتراپی شانه

پرولوتراپی جدیدترین روش درمانی است که در آن گلوکوزامین همراه با سایر غضروف سازها در بافت آسیب دیده جهت احیای بافت تزریق میشود و یک روش ترمیم کننده محسوب میشود که علاوه بر تسکین درد سبب ترمیم بافت آسیب دیده نیز خواهد شد.

رادیوفرکوئنسی شانه

رادیوفرکوئنسی یکی دیگر از روش‌هایی است که پزشک متخصص دردشناسی ممکن است پس از بررسی علائم برای درمان درد شانه از آن استفاده کند. رادیوفرکوانسی استفاده از جریان الکتریکی و گرم کردن یک ناحیه از بافت عصبی جهت متوقف کردن ارسال سیگنال‌های درد می‌باشد.روش رادیوفرکوانسی معمولا در 70 درصد بیماران با نتایج مثبتی همراه بوده و با مسدود کردن اعصاب کنترل کننده درد بیماران را بهبود می‌بخشد

 

استراحت و دارودرمانی نیز از دیگر روش های درمان درد شانه می باشد.

 

پی ار پی شانه

پی ار پی شانه یک روش نوین و جدید درمان شانه می باشد. پی ار پی یک روش درمان ترمیمی شانه می باشد یعنی در این روش بر خلاف کورتن تسکین صرفا با صدمه مفصل آسیب دیده ایجاد می شود . پی ار پی شانه  هم مانند پی ار پی زانو موجب رهایی بسیاری از بیماران از درد و عمل های جراحی شانه شده است .

 

 ورزش شانه و درمان شانه با ورزش

یکی از مهمترین ورزش های دامنه حرکتی برای افزایش دامنه شانه ورزش codman  و نرمش شانه می باشد که در دو جهت عرضی و طولی دست خود را حرکت می دهد

دومین ورزش برای درمان درد شانه ورزش Finger to wall می باشد که در آن بیمار با فاصله از دیوار دست و انگشتان خود را بر روی دیوار بالا می برد و در چند حرکت رفت و برگشت آن را تکرار می کند.

در موارد پارگی تاندون غیرکامل تزریقات غیرکورتنی خاصی انجام می شود که بسیار جدید می باشد و موجب کلاژن سازی و ترمیم تاندون می شود. از جمله این ترریقات به عنوان درمان غیر جراحی شانه  می توان به پرولوتراپی شانه و پی آرپی شانه نام برد.

استفاده از مدرن ترین روش های غیرجراحی درمان شانه درد در طی 5 مرحله درمانی موجب شده عمده بیماران درد شانه حتی در مواردی مانند شانه یخ زده ظرف چند هفته به زندگی عادی خود برگردند

 

خلاصه

درد در شانه و بازوی راست اغلب به دلیل آسیب عضله، تاندون یا رباط است. همچنین می تواند در نتیجه آسیب به اعصاب محیطی در آن نواحی رخ دهد.

درد غیر قابل توضیح شانه و بازو گاهی اوقات می تواند علامت هشدار دهنده حمله قلبی باشد که یک اورژانس پزشکی است.

اگر افراد نگران درد در شانه و بازوی راست خود هستند یا اگر درد در حال بهبود نیست، باید به پزشک مراجعه کنند. پزشک برای تشخیص مشکل زمینه ای و ارائه درمان مناسب تلاش می کند.


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا