چه چیزی باعث درد پای شما می شود؟

درد پا از عارضه‌هایی است که روبه‌رو شدن با آن در هر سنی، می‌تواند تجربه ناخوشایندی را برای افراد ایجاد کند. درد پا می‌تواند دائمی یا متناوب، ناگهانی یا به تدریج بوجود آید و کل پا یا ناحیه‌ای موضعی مثل ساق پا یا ران پا را تحت تاثیر قرار دهد. پا درد می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد:

بیماری شریان محیطی  (PAD)

با این وضعیت، اندام های شما معمولاً پاهای شما، خون کافی دریافت نمی‌کنند. معمولاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که شریان‌های شما باریک شده‌اند. هنگام راه رفتن ممکن است احساس ضعف یا بی‌حسی یا گرفتگی در پاهایتان داشته باشید. ممکن است احساس سردی کنند و رنگ عجیبی داشته باشند. برخی از افراد می‌توانند PAD را با تغییرات عادت، مانند ترک سیگار، مدیریت کنند. اگر این کار موثر نبود، ممکن است پزشک برای درمان مشکل برای رفع درد به شما دارویی بدهد.

ترومبوز ورید عمقی  (DVT)

این یک لخته خون در ورید معمولاً در ران یا ساق پا است،  همیشه علائمی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است درد، تورم در پای خود داشته باشید و ممکن است گرم و قرمز باشد. در صورت مشاهده هر یک از این موارد فوراً با پزشک خود تماس بگیرید DVT . می‌تواند منجر به یک بیماری جدی به نام آمبولی ریه شود. زمانی که لخته از بین می‌رود و به ریه‌های شما می‌رود، پزشک می‌تواند به شما دارویی بدهد تا از تشکیل، رشد یا شکستن لخته‌ها جلوگیری کند.

نوروپاتی محیطی

این زمانی اتفاق می‌افتد که به اعصاب بدن شما که پیام‌ها را به مغز و از مغز شما منتقل می‌کنند آسیب وارد شود. شایع‌ترین علت دیابت است، اما سایر بیماری‌ها، داروها، جراحات یا عفونت‌ها می توانند باعث آن شوند. اگر روی اعصاب پاهای شما تأثیر بگذارد، ممکن است احساس خارش یا گزگز داشته باشید، یا ممکن است بی‌حس یا ضعیف شوند. پزشک شما شرایطی را که باعث آن شده است درمان می‌کند و در صورت نیاز به شما داروی درد می‌دهد.

عدم تعادل الکترولیت

الکترولیت‌ها مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم هستند که به ماهیچه‌های شما کمک می‌کنند. هنگام ورزش مقداری تعریق از دست می‌دهید و اگر بیش از حد از دست بدهید، ممکن است پاهایتان گرفتگی یا احساس ضعف یا بی‌حسی داشته باشید. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که برخی از درمان‌های پزشکی مانند شیمی‌درمانی را نیز دریافت کنید. نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت یا آب همراه با غذاهایی که دارای این مواد معدنی هستند، می توانند کمک کنند. اگر اغلب دچار گرفتگی عضلات می‌شوید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تنگی کانال نخاعی

این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که فضای درون استخوان‌های ستون فقرات شما باریک شود. که به اعصاب این ناحیه فشار وارد می کند و می‌تواند باعث درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف در پاهای شما شود. همچنین ممکن است با تعادل مشکل داشته باشید. در صورت داشتن هر یک از این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید. دارو می‌تواند درد را کاهش دهد و فیزیوتراپی نیز می‌تواند کمک کند. اگر اینها جواب نداد، ممکن است نیاز به روش‌های درمانی دیگر داشته باشید.

سیاتیک

این درد پا است که از یک عصب فشرده در قسمت پایین ستون فقرات شما ناشی می‌شود. این می تواند از یک گرفتگی بد تا یک درد تیراندازی قوی که ایستادن یا حتی نشستن را سخت می‌کند، متغیر باشد. ممکن است به دلیل لیز خوردن یا فتق دیسک، سر خوردن مهره، اسپاسم عضلات باسن یا تنگی ستون فقرات، آن را احساس کنید.

آرتروز

این یک بیماری شایع است که مفاصل شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث درد، تورم و سفتی می‌شود. هنگامی که در لگن، زانو یا مچ پا رخ می دهد، راه رفتن یا انجام سایر فعالیت‌های روزمره ممکن است سخت شود.

عضله کشیده شده

این زمانی است که عضله بیش از حد کشیده می‌شود. برای افرادی که ورزش می‌کنند زیاد اتفاق می‌افتد. درد شدید است و بلافاصله شروع می‌شود و ناحیه در هنگام لمس حساس است. بهترین درمان این است که آن را با کیسه‌های سرد به مدت 20 دقیقه هر بار و چند بار در روز یخ کنید. خارج از آن، ناحیه را به آرامی بپیچید، اگر می‌توانید آن را بالا نگه دارید و به آن استراحت دهید. مسکن‌های بدون نسخه می‌توانند درد را کاهش دهند.

پیچ خوردن

این آسیب زمانی اتفاق می‌افتد، بافتی که استخوان را به استخوان متصل می کند، به نام رباط، کشیده یا پاره شود. پیچ خوردگی مچ پا شایع است. ناحیه آسیب دیده متورم و درد می‌کند و نمی‌توانید روی آن وزن بیاورید. بهترین راه برای درمان آن R.I.C.E است. روش استراحت، یخ (پیچیدن در یک حوله نازک حدوداً 20 دقیقه چند بار در روز)، فشرده سازی (آن را در یک بانداژ بپیچید) و بالا بردن (آن را نگه دارید).

به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند با اشعه ایکس عکس گرفته و شکستگی استخوان را بررسی کند.

گرفتگی عضلات

این زمانی است که یک عضله، معمولاً در ساق پا، ناگهان سفت می‌شود. این می‌تواند باعث درد شدید شود و ممکن است یک توده عضلانی سفت را زیر پوست خود احساس کنید. با افزایش سن، گرفتگی عضلات بیشتر اتفاق می‌افتد، و همچنین اگر در هوای گرم بیرون هستید و آب کافی ننوشید، احتمالاً دچار آن خواهید شد. گرفتگی عضلات معمولاً خود به خود از بین می‌رود و معمولاً نشانه‌ای از هیچ مشکلی برای سلامتی نیست، اما اگر اغلب آنها را دارید با پزشک خود صحبت کنید.

شین اسپلینت

اینها زمانی اتفاق می‌افتند که ماهیچه‌ها و بافت‌های اطراف استخوان ساق پا ملتهب می‌شوند و باعث می‌شوند که لبه داخلی استخوان آسیب ببیند. آنها در بین افرادی که زیاد می‌دوند رایج هستند. صافی کف پا، قوس‌های سفت، یا کفش‌های نامناسب نیز می‌تواند منجر به آنها شود. بهترین درمان این است که به پاهای خود استراحت دهید، چند بار در روز بسته های سرد را به مدت 20 دقیقه روی آنها قرار دهید و در صورت نیاز از مسکن استفاده کنید. اما به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوند که چیز جدی تری نیست.

فشار و شکستگی

اگر دردی که به نظر می رسد مانند آتل ساق پا بهبود نیابد، ممکن است یک ترک کوچک در استخوان ساق پا داشته باشید. زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات اطراف استخوان بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرند و تاثیر حرکت را آنطور که باید کاهش نمی‌دهند. استراحت بهترین درمان برای شکستگی استرس است، اما ممکن است حدود 6 تا 8 هفته طول بکشد تا بهبود یابد. قبل از شروع ورزش مطمئن شوید که کاملاً بهبود یافته است تا آسیب استخوانی را بدتر نکنید.

تاندونیت

تاندون‌ها طناب‌های انعطاف‌پذیری هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. اگر آنها ملتهب شوند، به خصوص زمانی که آن مفصل را حرکت می‌دهید، می‌تواند بسیار آسیب ببیند. این تاندونیت نامیده می‌شود و یک آسیب ساییدگی است که می‌تواند مفصل ران، زانو یا مچ پا را تحت تاثیر قرار دهد. مانند پیچ ​​خوردگی، بهترین راه برای درمان آن R.I.C.E است. و به پزشک خود مراجعه کنید تا سایر موارد را رد کند. آنها همچنین ممکن است داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را پیشنهاد کنند.

رگهای واریسی

هنگامی که رگ‌ها مجبورند برای بازگرداندن خون به قلب شما سخت کار کنند، برآمده می‌شوند و پیچ خورده، آبی یا بنفش تیره به نظر می‌رسند. آنها می توانند باعث احساس سنگینی، سوزش، ضربان یا گرفتگی پاهای شما شوند. با افزایش سن، یا اگر اضافه وزن دارید، باردار هستید، یا برای مدت طولانی ایستاده اید یا می‌نشینید، احتمال ابتلا به آنها بیشتر است. کاهش وزن، ورزش یا پوشیدن جوراب های فشرده ممکن است کمک کننده باشد. اگر این کار را نکردند، با پزشک خود در مورد سایر گزینه های درمانی صحبت کنید.

درد سوزش ران

مرالژیا پارستتیکا یک مشکل عصبی است که باعث سوزش دردناک، بی‌حسی یا گزگز در بالای ران شما می‌شود. اگر باردار باشید، اضافه وزن داشته باشید، لباس‌های تنگ بپوشید، یا در ناحیه کشاله ران خود بافت زخم جراحی داشته باشید، احتمال ابتلا به آن بیشتر است. می‌توانید علائم را با داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن کاهش دهید. اگر درد بیش از 2 ماه طول بکشد، پزشک ممکن است داروهای تجویزی قوی تری را توصیه کند.

درد زانو

زانو بزرگترین مفصل بدن شما است. به شما کمک می کند بنشینید، بایستید، بلند شوید، راه بروید، بدوید و بپرید. زانو درد مشکل شایعی است که در هر کدام از ساختارهای استخوانی زانو از جمله مفصل زانو (استخوان ران، درشت نی، نازک نی)، کاسه زانو (کشکک زانو) یا رباط ها و غضروف هاوومینیسک زانو بوجود می‌آید. اغلب مشکلات زانو به خوبی به روش‌های درمانی محافظه کارانه واکنش نشان می‌دهند و به جراحی نیاز ندارند.

روش های درمانی بدون جراحی در کلینیک فوق تخصصی دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده:

  • درمان های نوین و تحصصی اوزون درمانی یا اوزون تراپی
  • آخرین لیزرهای پرتوان نسل جدید
  • فیزیوتراپی
  • تزریق اپیدورال
  •  تریگرپوینت تراپی
  • کمربندهای طبی
  • رفلکسولوژی
  • RF یا رادیوفرکوانسی
  • در موارد نادر جراحی بسته ستون فقرات

 هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان‌های غیر جراحی ارائه شده در کلینیک دردشناسی پروفسور سیروس مؤمن زاده و توضیحات مربوط به آنها به مقالات درمان‌های بدون جراحی مراجعه کنید و در صورت تمایل به استفاده از این درمان های ترکیبی جامع و مدرن با تلفن‌های 09198172104، 88449335 021 ، 88460605 021  و 09338866615 تماس بگیرید.

و

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا